gewonde kraanvogel in zeeland.

Gestart door dirk21, december 20, 2011, 19:28:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirk21

hallo beste mensen,
ik was een tijdje geleden in zeeland en toen kwamen we toevallig langs die gewonde kraanvogel op schouwen. ik vond het toen al een zielig mank beestje maar nu loopt hij daar nog rond. en zo te zien gaat t alleen maar slechter met hem.
http://waarneming.nl/waarneming/view/62197321

Ik wil helemaal niet zielig overkomen en weet heel goed hoe hard de natuur is en dat alles dood gaat. maar dit beest daar langs de drukke weg al een maand zo rond laten huppelen dat is het toch ook niet helemaal wel?
misschien dierenambulance?
gr dirk
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Henri van Dodeweerd

Het is inderdaad zielig om het beest zolang gewond te laten lopen.
Het is natuurlijk wel de natuur. Hij gaat dan dood en wordt misschien opgegeten.

Natuurlijk kun je een dierenambulance bellen. Die kan misschien het dier vangen en naar een opvang brengen. Daar kan hij misschien nog wel genezen en weer worden losgelaten.

Zeehondjes worden toch ook opgevangen in Pieterburen? Wat mij betreft bel je dus de dierenambulance.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

dirk21

ja dat weet ik wel, maar hij staat elke dag op waarneming en iedereen gaat een kraanvogel scoren en zetten zo'n zielig mank ding op de foto.
op en top vogelen haha ;D
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Henri van Dodeweerd

Haha dat is inderdaad makkelijk scoren. Maar wat mij betreft bel je er een eind aan ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

dirk21

iemand misschien die daar de weg weet met de dierenambulance ofzo? of een telnummer.
ik sta er als brabander een beetje ver van af.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Jeroen Nagtegaal

Ik zou hem keurig laten lopen. Je kan wel alles gaan oplappen maar indirect is dat een bedreiging voor de soort.
Discussie is al vaker gevoerd. Ik vind dat de dierenambulance alleen nuttig is voor door mensen veroorzaakt leed zoals prikkeldraad en visdraadslachtoffers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Kraanvogels kunnen je zwaar verwonden als ze naar je pikken. Als het personeel van de dierenambulance daar geen rekening mee houdt riskeren ze hun ogen. Nog een reden om de natuur zijn gang maar te laten gaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Henri van Dodeweerd

Ach soms is het goed om de natuur zijn gang te laten gaan. Dus ik heb daar geen bezwaar tegen.

Als de dierenambulance er wel heen gaat, dan is het personeel denk ik wel zo kundig om hem te vangen zonder zich te verwonden.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

dirk21

hallo jeroen,
op zich heb je ook gewoon gelijk, wist ook niet dat deze discussie al gevoerd was.
van die ogen pikken dat is in ieder geval waar! ik heb hier ooit een reiger gevangen die niet veel meer kon, maar naar mijn ogen pikken kon die nog prima die klojo.
moeder natuur maar op laten lossen dan.....
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 20, 2011, 20:52:56 PM
Als de dierenambulance er wel heen gaat, dan is het personeel denk ik wel zo kundig om hem te vangen zonder zich te verwonden.
Was dat maar.... Vangen van vogels is niet hun sterkste punt.

Verder is de discusie al vaker teruggekomen. Niet specifiek in vogels of op Wrn.nl. Vind het nog altijd jammer dat deze "zorgbieders" niet open staan voor discussies.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dirk21

misschien hebben ze nog vacature's jeroen  :rolleye:
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Henri van Dodeweerd

Dan wordt je de kraanvogelvanger van het jaar :angel:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 21:11:16 PM
misschien hebben ze nog vacature's jeroen  :rolleye:
In Limburg hebben ze me gegevens, echter nooit meer iets van gehoord...
Overigens zou ik zo'n kraanvogel niet vangen, dus Kraanvogelvanger van het jaar zal ik (in NL) niet worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

Als je een beetje je best doet kan je vast ook dichter bij huis een vogeltje in nood vinden. Dan redt je die toch gewoon?  Dan heb je die Kraanvogel mooi gecompenseerd. Of redt er meteen twee, dan zit je helemaal op safe.

dirk21

groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 21:52:06 PM
grapjas
Maar zo werkt het wel. Niemand kijkt om naar Winterkoningen in de winter. Maar zodra een Knobbelzwaan zit ingevroren moet de brandweer eraan te pas komen...
Zelfde geldt voor de muizen in huis. Die zijn niet lief en mogen dus bestreden worden. Zeehonden daarin tegen zijn "knuffelbaar" en moeten gered worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Yeronimo

#17
Als ik deze situatie zo met een andere situatie vergelijk.
In de Oostvaardersplassen worden verzwakte konikpaarden/heckrunderen/edelherten uit hun lijden verlost als ze deze hebben.
Waarom is dat ook niet in dit geval toe te passen?
Ik zeg opbeuren via dierenambulance en als niet te redden is in laten slapen. Om de vogel zo rond te laten lopen is alleen maar zielig en is ook voor ieder mens die er tot nu toe naar gekeken heeft een overtreding van de wet.
Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun direct leefomgeving (Art. 2 lid 2 flora- en faunawet).

Citaat van: Oenanthe op december 20, 2011, 20:47:51 PM
Kraanvogels kunnen je zwaar verwonden als ze naar je pikken. Als het personeel van de dierenambulance daar geen rekening mee houdt riskeren ze hun ogen. Nog een reden om de natuur zijn gang maar te laten gaan.

Dat is ook bekend bij reigers. Ik heb bij het vogelopvangcentrum voldoende reigers verzorgd om te weten dat er genoeg methoden zijn om dit snel te stoppen. Als je het dier bij zijn snavel pakt kan hij daar niet mee uithalen en altijd zorgen dat je zijn vleugels met je andere arm pakt zodat hij/zij daar ook niet mee kan zwiepen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Helen Commandeur

Hoi Dirk,


Je zou mij een heel groot plezier doen als je de dierenambulance Zeeland inschakelt.
Drie jaar geleden, via de politie in Zeeland, hebben ze een meeuw opgehaald waarvan 1 vleugel finaal aan flarden was (gereden, waarschijnlijk).
"Het is de natuur" vind ik zo een fout en oud gezegde. Mens, dier, huisdier, maakt niet uit, daarvoor is tegenwoordig veel en goede hulp.
Helpen deze jongen en ik zal je eeuwig dankbaar zijn.


Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

HPM

Ik eet dit jaar met de kerst geen kalkoen, reerug en uitgeperste steur, dus ik kan volgend jaar met een gerust hart alle zieke dieren negeren. Nou vooruit: als me een myxomatosekonijn vragend voor de voeten strompelt zal ik het een rotschop verkopen, maar aan kraanvogels begin in niet hoor.
Herman van der Meer

dirk21

dit word weer een topic zonder einde ben ik bang............ :rolleye:
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Guus Peterse

Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:05:41 PM
is ook voor ieder mens die er tot nu toe naar gekeken heeft een overtreding van de wet.
Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun direct leefomgeving (Art. 2 lid 2 flora- en faunawet).
Tsja, als we dat consequent gaan toepassen is het einde zoek, zoals uit voorbeelden hierboven al blijkt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Henri van Dodeweerd

Lastige discussie dus.

Als iemand zich geroepen voelt.
Op waarneming staat dus ongeveer waar die zit. Via google is wel het telefoonnummer van de dierenambulance te vinden.
Even bellen en je kunt gerust de kerstdagen in  ;) :angel:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

dirk21

ja inderdaad guus
overal lijden beesten en dat is de natuur ook wel, ik zeg ook niet dat we 2 maanden oplapwerk moeten doen aan zo'n kraanvogel wat misschien niets oplevert. als het niet te redden is verlos hem dan gewoon uit zijn lijden. nu valt hij gewoon eerdaags om van de honger denk ik.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Yeronimo

#24
Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 22:17:08 PM
dit word weer een topic zonder einde ben ik bang............ :rolleye:

Hoezo? Het is vrij simpel.... Mensen zeggen hier dat het puur natuur is dat deze vogel gewond is en ook uiteindelijk aflegt en dat de natuur dat wel regelt.
Maar dat zou in de natuur gebeuren waar mensen geen invloed op uitoefenen. Maar zodra er invloed van mensen op de dieren is wat het dier benadeeld hebben we een zorgplicht. Dat is wellicht ook bij dit dier gebeurd en hoort uitgezocht te worden. Zo een poot-wond krijg je niet zomaar. Staat gewoon in de wet opgenomen en is wat mij betreft vrij duidelijk waar geen ruimte voor discussie is.

Net als uiteraard dat gewonde winterkoninkjes en muizen ook gewoon vallen onder de zorgplicht. Alleen winterkoninkjes zijn moeilijker te vinden en gewond te herkennen. Die kunnen zich goed verschuilen. Muizen worden door mensen gezien als ongedierte wat zonde is en staat geheel buiten deze discussie gezien daar heel andere argumenten voor zijn.

Citaat van: guusp op december 20, 2011, 22:18:04 PM
Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:05:41 PM
is ook voor ieder mens die er tot nu toe naar gekeken heeft een overtreding van de wet.
Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun direct leefomgeving (Art. 2 lid 2 flora- en faunawet).
Tsja, als we dat consequent gaan toepassen is het einde zoek, zoals uit voorbeelden hierboven al blijkt.

Het einde is helemaal niet zoek. Het begint namelijk bij jezelf. Verbeter de wereld en begin bij jezelf door je te ontfermen over gewonde en zieke dieren door menselijk toedoen. En ik vind het behoorlijk zwak dat verschillende mensen het argument erbij halen dat niemand zich daaraan houdt en dat hun zich daar ook niet aan moeten houden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

dirk21

volgens mij wil henri wel gerust de kerstdagen in haha
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Yeronimo op december 20, 2011, 22:22:33 PM
Citaat van: dirk21 op december 20, 2011, 22:17:08 PM
dit word weer een topic zonder einde ben ik bang............ :rolleye:

Hoezo? Het is vrij simpel.... Mensen zeggen hier dat het puur natuur is dat deze vogel gewond is en ook uiteindelijk aflegt en dat de natuur dat wel regelt.
Maar dat zou in de natuur gebeuren waar mensen geen invloed op uitoefenen. Maar zodra er invloed van mensen op de dieren is wat het dier benadeeld hebben we een zorgplicht. Dat is wellicht ook bij dit dier gebeurd en hoort uitgezocht te worden. Zo een poot-wond krijg je niet zomaar. Staat gewoon in de wet opgenomen en is wat mij betreft vrij duidelijk waar geen ruimte voor discussie is.

Net als uiteraard dat gewonde winterkoninkjes en muizen ook gewoon vallen onder de zorgplicht. Alleen winterkoninkjes zijn moeilijker te vinden en gewond te herkennen. Die kunnen zich goed verschuilen. Muizen worden door mensen gezien als ongedierte wat zonde is en staat geheel buiten deze discussie gezien daar heel andere argumenten voor zijn.

Even bellen dus
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marcel van kammen

Even een zijstraatje: ik zie erg vaak foto's van Kraanvogels met halve poten. Zelfs ook tweemaal een exemplaar gezien,in verschillende jaren en locaties, die een halve poot misten. Ik ben dr nog steeds niet achter hoe dat komt, gebeurt het bijvoorbeeld bij Ooievaars ook zo vaak?
Ik heb echt het idee ofdat het bij Kraanvogels een vaker voorkomend iets is.

dirk21

ik bedoelde meer dat er nu zoveel voorbeelden genoemd kunnen worden, dat we over 3 weken nog aan het vergaderen zijn en dan is die kraanvogel waar t over ging allaaaaang dood.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Henri van Dodeweerd

Ik kan al gerust de kerst ingaan.
Kheb al een gewonde zwaan laten ophalen.
Was door een jager door de kop geschoten, maar net niet goed genoeg  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd