Vuurwerk is schadelijk voor natuur

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 20, 2011, 15:28:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Poll van RTL nieuws of consumentenvuurwerk verboden moet worden.

Hier nog een bericht van RTL nieuws over het vuurwerk

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

belle

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 28, 2011, 14:38:15 PM
Kunnen we geen Waarnemings oud-op-nieuw-feest op jouw landgoed geven Tjitske?  ;)

Bonne Année 2012!!!
Nou, nu nog even niet, we hebben nog niet echt een geschikt 'huis'- laat staan een badkamer. Maar wie weet later? Het is trouwens wel een eindje rijden voor een rustig oud en nieuw (800 km vanaf Utrecht). Maar echte 'vuurwerkvluchtelingen' kunnen natuurlijk ook dichterbij (bv in Noord-Frankrijk) een groepsaccommodatie huren en een leuk vuurwerkvrij feest organiseren...... Volgens mij kun je al voor een paar tientjes per persoon een weekend onder de pannen zijn. Dus Bart - voor volgend jaar organiseer je gewoon wat! Je huurt een kasteel af of een jeugdherberg, afhankelijk van het budget. ;)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Aad G.

#33
Ik ben persoonlijk voor een compleet verbod op consumentenvuurwerk.
Omdat wij als soort het zo nodig vinden om onze destructieve neigingen massaal te uiten,jagen wij de dieren in onze omgeving behoorlijk de stuipen op het lijf... :-[
Buiten de grote impact op de vogels ben ik zelf hondeneigenaar en -liefhebber,wiens eigen hond er gelukkig weinig last van heeft.
Maar die ook honden kent,die het er wel erg zwaar mee hebben.
Elk jaar lijkt mijn plaatsvervangende schaamte en ergenis groter te worden en ik kies ervoor om te geloven,dat dat een teken van wijsheid gewonnen met de jaren is en niet van verstarrende meningen door ouderdom. ;)

Maar wat mij dus betreft...liever maar helemaal niet!

Botervlieg

Tussenstand van de poll van RTL vanochtend.

Oke, tis maar een poll en heeft verder weinig/geen gevolgen.
Er zijn pas 4000 mensen geweest die hebben gestemd dus dit geeft maar aan wat een klein deel van nederland in elk geval wil...

Maar als dit via polls en burgerinitiatieven toch steeds meer of steeds weer het signaal wordt....



Norman

Ik krijg ineens een aardig idee, mensen aan een vuurpijl afschieten.  ;D


Henri van Dodeweerd

Citaat van: Norman op december 30, 2011, 19:14:35 PM
Ik krijg ineens een aardig idee, mensen aan een vuurpijl afschieten.  ;D

Laten we eens illegaal doen, aan een lawinepijl. ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Norman op december 30, 2011, 19:14:35 PM
Ik krijg ineens een aardig idee, mensen aan een vuurpijl afschieten.  ;D

Top idee Norman  :duim:

Misschien kunnen we daar dit ding voor gebruiken? http://twitpic.com/7yfj3x

Een wijkagent uit Haarlem twitterde dit omdat hij geen idee heeft wat het is/was. (Zie bericht onder de foto)

Norman

Dat gaat niet lukken met dat "ding".

Dat ding is een aanplakzuil en die wijkagent bevestigd weer waarom ik niet zo'n hoge pet op heb van oom agent.


Botervlieg

Citaat van: Norman op december 30, 2011, 19:19:59 PM
Dat ding is een aanplakzuil en die wijkagent bevestigd weer waarom ik niet zo'n hoge pet op heb van oom agent.

Ach, de ene agent is de andere niet. En dat ie niet weet wat dit is, wil toch niet meteen zeggen dat hij (of alle agenten) dom zijn?

Maargoed, terug on-topic

ArjanH

#41
Citaat van: M. Baltus op december 30, 2011, 19:10:58 PM
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10613.msg972265#msg972265

Mensen die muizen met vuurwerk de lucht in schieten...  :rolleye:


Dit soort barbaarse acties valt elk jaar wel weer te verwachten helaas. Ik ben er geen voorstander van om dergelijke personen publiekelijk aan de schandpaal te nagelen (we leven niet meer in de middeleeuwen, hoewel ik daar af en toe toch wel aan twijfel) maar deze lieden zouden wat mij betreft een brandend rotje in hun schoenen gedeponeerd mogen krijgen.

Oenanthe

Citaat van: Melchior van Tweel op december 21, 2011, 22:20:40 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 20, 2011, 16:04:15 PM
Ik ben ook geen chemicus. Maar mij lijkt 1 avond veel pret (en kruitdamp) heel veel weken schade aan de natuur.
Ook ik ben geen chemicus, maar heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Vuurwerk bestaat voor een belangrijk deel uit zwavelverbindingen. Als dat oplost in regen of vocht in de lucht krijg je zwavelzuur: zure regen dus.

Ik ben milieukundige en kan jullie vertellen dat het RIVM elk jaar kort na de jaarwisseling een piek meet in de concentratie fijn stof in de lucht die volledig is toe te schrijven aan het afsteken van vuurwerk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op december 31, 2011, 19:10:28 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op december 21, 2011, 22:20:40 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 20, 2011, 16:04:15 PM
Ik ben ook geen chemicus. Maar mij lijkt 1 avond veel pret (en kruitdamp) heel veel weken schade aan de natuur.
Ook ik ben geen chemicus, maar heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Vuurwerk bestaat voor een belangrijk deel uit zwavelverbindingen. Als dat oplost in regen of vocht in de lucht krijg je zwavelzuur: zure regen dus.

Ik ben milieukundige en kan jullie vertellen dat het RIVM elk jaar kort na de jaarwisseling een piek meet in de concentratie fijn stof in de lucht die volledig is toe te schrijven aan het afsteken van vuurwerk.

Ik ben vandaag op internet zo'n grafiek ervan tegengekomen volgens mij. Maar waar..... kan het niet meer terugvinden....  :-\

Botervlieg

Nu de tegenstanders van het verbod op vuurwerk even wat anders te doen hebben.....

Nemen de voorstanders even een voorsprong...

Norman

Ik weet een goed voornemen voor 2012 voor Nederland; KLIK

gko

beste wensen
met vr gr gkoopman

Margreet Kwh

Beste Gerrit,

wat een grappige nieuwjaarswens! Insgelijks de beste wensen voor jou, en veel leuke waarnemingen in 2012!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven



Bart van Hoogstraten

Ik heb ook mijn reactie geplaatst. Niet leuk voor de ganzen, wel erg goed dat je deze registratie in de ether gooit!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

En hatsikidee; weer hetzelfde aan de hand als vorig jaar!

En dan denk je dat je eindelijk die ellende weer gehad hebt blijkt wederom dat vuurwerkstokers zichzelf niet als verantwoordelijke zien voor al die rotzooi. De rode "pap" ligt nu, bijna twee weken na dato, nog bij mij in de straat! Niemand die het opruimt! (terwijl dit volgens mij wettelijk verplicht is en toch wel op zijn minst een morele plicht).  :(
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Mimino

"deze lieden zouden wat mij betreft een brandend rotje in hun schoenen gedeponeerd mogen krijgen"

Nou, wat mij betreft mag het rotje ergens anders ingestoken worden ( waar het wat "holler" klinkt )

Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php