Vuurwerk is schadelijk voor natuur

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 20, 2011, 15:28:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

De onverklaarbare vogelsterfte begin dit jaar in the US of A bleek te wijten aan vuurwerk.
Even aan denken voordat je vuurwerk koopt dit jaar!
Mocht je toch even lekker willen knallen? Ga je gang! (geluid op 10 zetten; heerrrlijk  ;) )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Henri van Dodeweerd

Inderdaad heel schadelijk voor de natuur.
Daarom koop ik ook zeker geen vuurwerk.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

marcel123

Vogels vluchten massaal voor vuurwerk
20-12-2011 - Met de nadering van oud-en-nieuw misschien goed om even het artikel van Judy Shamoun-Baranes, Adriaan M. Dokter, Hans van Gasteren, E. Emiel van Loon, Hidde Leijnse en Willem Bouten in Behavioral Ecology te lezen.
In drie opeenvolgende jaren bekeken zij met radar de reactie van vogels op vuurwerk. Het blijkt dat net na middernacht op oude-jaars-avond honderdduizenden vogels op de wieken gaan en zo'n 45 minuten in de lucht blijven. De meeste vogels worden op 500 m hoogte aangetroffen, de grootste concentraties boven weilanden en wetlands, waaronder natuurreservaten, waar ze normaal gesproken rusten en eten.
De verstoring in ruimte en tijd is dus erg groot.
Bron: Behavioral Ecology (November-December 2011) 22(6): 1173-1177 doi:10.1093/beheco/arr102
(website sovon)

Bart van Hoogstraten

Ik woon tegenover een stadsparkje waar veel vogels overnachten. Het is niet te geloven wat voor paniek daar plaatsvindt zodra het massale vuurwerk losbreekt!
En daarnaast (ik ben geen chemicus overigens), die gifwolk die dan over Nederland trekt zal toch ook geen kattenpis zijn, of wel?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Henri van Dodeweerd

Ik ben ook geen chemicus. Maar mij lijkt 1 avond veel pret (en kruitdamp) heel veel weken schade aan de natuur.
Denk ook alleen al aan de rommel die gewoon op straat blijft liggen. Dat verteerd en de stoffen trekken de grond in. De kruitdamp komt na wat regenbuien ook weer richting de grond.

Dus al met al lijkt het mij toch behoorlijk schadelijk.

En dan inderdaad nog de dieren die er door verdreven worden, of misschien zelfs doodgaan.

Wat mij betreft direct verbieden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 20, 2011, 15:59:19 PM
En daarnaast (ik ben geen chemicus overigens), die gifwolk die dan over Nederland trekt zal toch ook geen kattenpis zijn, of wel?

Lijkt me ook.

Er waren in 2009 ook vast niet voor niets meer dan 63.000 handtekeningen voor het burgerinitiatief "meer plezier met minder vuurwerk" tegen 8.000 handtekeningen voor de petitie: vuurwerk moet blijven.

Ik vraag me ook af in hoeverre oud en nieuw nou geld oplevert (vuurwerk?/economie?) en geld kost (brandweer, ambulance, politie, rechtzaken, etc) voor de regering.

Had dacht ik (maar kan me vergissen) ergens gelezen dat de luchtvochtigheid ook erg zakt met oud en nieuw, door het vuurwerk. Ook omdat mensen met luchtwegproblemen er zoveel last van krijgen. Zal dit jaar eens mijn weerstation op tafel in de gaten houden.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op december 20, 2011, 16:08:08 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 20, 2011, 15:59:19 PM
En daarnaast (ik ben geen chemicus overigens), die gifwolk die dan over Nederland trekt zal toch ook geen kattenpis zijn, of wel?

Lijkt me ook.

Er waren in 2009 ook vast niet voor niets meer dan 63.000 handtekeningen voor het burgerinitiatief "meer plezier met minder vuurwerk" tegen 8.000 handtekeningen voor de petitie: vuurwerk moet blijven.

Ik vraag me ook af in hoeverre oud en nieuw nou geld oplevert (vuurwerk?/economie?) en geld kost (brandweer, ambulance, politie, rechtzaken, etc) voor de regering.

Had dacht ik (maar kan me vergissen) ergens gelezen dat de luchtvochtigheid ook erg zakt met oud en nieuw, door het vuurwerk. Ook omdat mensen met luchtwegproblemen er zoveel last van krijgen. Zal dit jaar eens mijn weerstation op tafel in de gaten houden.

Groetjes, Marleen

Ik lees net punt 5 in die page van die actie -> besteding aan vuurwerk 2008: € 65.000.000,-  Totale maatschappelijke kosten € 300 M tot € 500 M... De kosten opgeteld bij de uitgaven gaat dat dus om meer dan een half miljard eypo's die in de lucht verdwijnen!!! (daar kan Natuurmonumenten heulveul terrein voor kopen).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Melchior van Tweel

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 20, 2011, 16:04:15 PM
Ik ben ook geen chemicus. Maar mij lijkt 1 avond veel pret (en kruitdamp) heel veel weken schade aan de natuur.
Ook ik ben geen chemicus, maar heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Vuurwerk bestaat voor een belangrijk deel uit zwavelverbindingen. Als dat oplost in regen of vocht in de lucht krijg je zwavelzuur: zure regen dus.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Norman

Bij het artikel hoort ook een filmpje. Ik vind het schokkend en getuigen van egoïsme en weinig inlevingsvermogen.

Ik zal wel een vreselijk saaie sok zijn, maar ik heb een pest aan oud en nieuw en lig steevast voor half één in bed als de grote klap geweest is. Liever nog kwart over twaalf overigens. De volgende ochtend ook steevast vroeg op voor een mooie wandeling in de duinen doorgaans. Je komt dan echt niemand tegen, heerlijk!!

Botervlieg

Citaat van: Norman op december 21, 2011, 23:43:54 PM
Ik zal wel een vreselijk saaie sok zijn, maar ik heb een pest aan oud en nieuw (...). De volgende ochtend ook steevast vroeg op voor een mooie wandeling in de duinen doorgaans. Je komt dan echt niemand tegen, heerlijk!!

Ik ook hoor! Afgelopen jaar op 1 januari was ik in Elswout. Vond er nog (als eerste?) de waterspreeuw ook (staat vervaagt tot 1-1-2012)
Komend jaar weet ik nog niet, zat aan de AWD te denken maar weet niet of dat open is 1 januari.

Groetjes, Marleen.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op december 21, 2011, 23:43:54 PM
Ik zal wel een vreselijk saaie sok zijn, maar ik heb een pest aan oud en nieuw en lig steevast voor half één in bed als de grote klap geweest is. Liever nog kwart over twaalf overigens. De volgende ochtend ook steevast vroeg op voor een mooie wandeling in de duinen doorgaans. Je komt dan echt niemand tegen, heerlijk!!

HAHAAAA -> hier hetzelfde patroon; meteen naar boven en knorren! Wij maken elk jaar traditioneel een vroege ochtendwandeling in Bruuk bij Groesbeek. Inderdaad geen één mens te bekennen. Echt heerlijk!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Nou als ik dat zo lees kon het in de natuurgebieden nog wel eens druk gaan worden 1 januari ....  ;D

Margreet Kwh

Citaat van: Norman op december 21, 2011, 23:43:54 PM
...
Ik zal wel een vreselijk saaie sok zijn, maar ik heb een pest aan oud en nieuw en lig steevast voor half één in bed als de grote klap geweest is. Liever nog kwart over twaalf overigens. De volgende ochtend ook steevast vroeg op voor een mooie wandeling in de duinen doorgaans. Je komt dan echt niemand tegen, heerlijk!!
Hier nog zo'n sok. Als kind heb ik wel genoten van vuurwerk, vooral van bengaals vuur. Maar later ging ik steeds meer de nadelen zien.
Het is heerlijk om 's morgens vroeg de vogels weer te horen. De mussen tjilpen zelfs bij regen.
In andere landen is het normaal om alleen georganiseerd vuurwerk af te steken. Waarom hier niet? (=retorische vraag,  ;))
Welk natuurgebied zal ik eens gaan bezoeken? Of wordt het een wandelingetje hier in de buurt? Leuk plan voor Nieuwjaarsdag :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op december 22, 2011, 09:19:39 AM
Welk natuurgebied zal ik eens gaan bezoeken? Of wordt het een wandelingetje hier in de buurt? Leuk plan voor Nieuwjaarsdag :duim:

Kunnen samen gaan, als je wilt?

Margreet Kwh

Citaat van: M. Baltus op december 22, 2011, 09:24:28 AM
Citaat van: MarKoHu op december 22, 2011, 09:19:39 AM
Welk natuurgebied zal ik eens gaan bezoeken? Of wordt het een wandelingetje hier in de buurt? Leuk plan voor Nieuwjaarsdag :duim:

Kunnen samen gaan, als je wilt?
Ik denk erover na, dank voor je reactie.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

DuDe

Citaat van: M. Baltus op december 22, 2011, 07:35:03 AM
Komend jaar weet ik nog niet, zat aan de AWD te denken maar weet niet of dat open is 1 januari.

Groetjes, Marleen.
Die zijn altijd open (alleen de horeca wellicht niet  B))
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Melchior van Tweel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 22, 2011, 08:58:53 AM
HAHAAAA -> hier hetzelfde patroon; meteen naar boven en knorren! Wij maken elk jaar traditioneel een vroege ochtendwandeling in Bruuk bij Groesbeek. Inderdaad geen één mens te bekennen. Echt heerlijk!
En natuurlijk geen boswachter of jachtopziener te bekennen  :D
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

KorHaan

Tegen de tijd dat ik naar bed ga, zijn de eerste rotjongetjes al bezig de resten vuurwerk, die niet zijn afgegaan, alsnog aan te steken en de nieuwe dag te verwelkomen met geknal. Oordoppen zijn de oplossing. ( "Herriestoppers" , gele schuimrubberen cilindertjes, werken het best. Je slaapt gegarandeerd door een atoomaanval heen.)
Ik ga echt niet na een avond vol drank en oliebollen de volgende ochtend in een bos lopen.

Proost,

Ronald

Botervlieg

Citaat van: KorHaan op december 22, 2011, 19:47:42 PM
Ik ga echt niet na een avond vol drank en oliebollen de volgende ochtend in een bos lopen.

Jouw keuze, en dat mag natuurlijk.

Voor mij ook geen drank en ongezonde oliebollen, maar dus wel de wandeling de volgende dag.

Tjee, wat ben ik eigenlijk goed/gezond bezig, wat dit betreft  :duim:

vuurvlinder

Vuurwerk kan mij gestolen worden en ik ben niet dol op oliebollen. Wel op een drankje en een hapje en die wandeling doe ik op nieuwjaarsdag een uurtje later. Prettige jaarwisseling allemaal!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

carolien reindertsen

Citaat van: Norman op december 21, 2011, 23:43:54 PM

Ik zal wel een vreselijk saaie sok zijn, maar ik heb een pest aan oud en nieuw en lig steevast voor half één in bed als de grote klap geweest is.

Ik zou heel graag vanaf 25 decemberf t/m 1 januari in winterslaap gaan....

carolien reindertsen

Citaat van: carolien reindertsen op december 22, 2011, 22:51:45 PM
Citaat van: Norman op december 21, 2011, 23:43:54 PM

Ik zal wel een vreselijk saaie sok zijn, maar ik heb een pest aan oud en nieuw en lig steevast voor half één in bed als de grote klap geweest is.

Ik zou heel graag vanaf 25 decemberf t/m 1 januari in winterslaap gaan....

Ik heb vanaond bijna mijn keuken opgeblazen met een sterretje.. Mijn dochter, Bennie, wilde graag sterretjes afsteken..Het sterretje wilde niet vlammen en toen heb ik hem een tijdje in het vuur gehangen...met een complete ontploffing/explosie tot resultaat.. en een dikke, vette brandplek op mijn vloer!!!!lang leve het vuurwerk, ik doe in ieder geval niet meer mee de 31ste!!!!

lennartv

Een exploderend sterretje? Wat voor sterretjes zijn dat dan?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Maarten Sluijter

Citaat van: lennartv op december 23, 2011, 10:09:14 AM
Een exploderend sterretje? Wat voor sterretjes zijn dat dan?

Ja, die wil ik ook wel!
.

carolien reindertsen

Erg explosief!!!En, oja, voor volgend jaar vraag ik een nieuwe keukenvloer aan Sinterklaas..Heb nu dus een dikke, vette schroeiplek op mijn vloer.. Erg zonde  :P Belachelijk dat deze dingen zo'n ravage kunnen aanrichten, haha..Ik kan dit jaar maar beter geen vuurwerk afsteken!!!!wordt niks vrees ik!!!


Norman

Volgens mij bepleitte ze dat vorig jaar en het jaar daarvoor ook. Ik help het ze hopen dat het dit keer wel de aandacht krijgt in het kabinet dat het verdient. Ik denk als je het de burgers zou vragen dat het merendeel voor een vuurwerkverbod zou stemmen. Maar het huidige kabinet heeft het drukker met het populistisch gezwets of we wel 130 km p/u willen scheuren om het stemvee, dat niet gehinderd word door enige kennis van de gevolgen hiervan, een glimlach te geven.

Botervlieg

Citaat van: Norman op december 28, 2011, 12:41:56 PM
Volgens mij bepleitte ze dat vorig jaar en het jaar daarvoor ook. Ik help het ze hopen dat het dit keer wel de aandacht krijgt in het kabinet dat het verdient. Ik denk als je het de burgers zou vragen dat het merendeel voor een vuurwerkverbod zou stemmen. Maar het huidige kabinet heeft het drukker met het populistisch gezwets of we wel 130 km p/u willen scheuren om het stemvee, dat niet gehinderd word door enige kennis van de gevolgen hiervan, een glimlach te geven.

Klopt, zie een van de links hierboven waar al bijna 64.000 mensen vóór een verbod hadden getekend.

En dat PvdD dit al jaren doet las ik ook op de site. Maar hopelijk wint de aanhouder ook in dit geval. Liever dat ze er mee bezig blijven dan dat ook zij het opgeven.

Het zou wat mij betreft ook een mooie oplossing zijn in het kader van de bezuinigingen.

Het is toch te zot voor woorden dat er bezuinigd wordt op de zorg voor de mensen die het het hardst nodig hebben, dat kinderen met leer- en gedragsproblemen geen hulp meer krijgen en terug naar het normale onderwijs moeten en noem maar op. Puur en alleen voor al die achterlijkheid op 31 december.


belle

En je kunt heel goed leven zonder vuurwerk. Hier in Frankrijk doen ze het al jaren. Op het Franse platteland genieten wij sinds enkele jaren van een heerlijk rustig nieuwjaar, zonder angst voor dieren die verongelukken door het vuurwerk. Even niet aan de jacht denken, maar die beesten worden dan tenminste nog (grotendeels) opgegeten. De doodenkele vuurpijl die we hier een enkele keer zien rond middernacht is vast van een Hollander met heimwee.
Ik wens jullie allemaal een goed nieuwjaar met veel natuurplezier en hoop ook dat ooit er een (consumenten)vuurwerkverbod komt.
En mijn goede voornemen voor dit jaar is dagelijks wensen dat het huidige kabinet dit jaar valt.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Bart van Hoogstraten

Kunnen we geen Waarnemings oud-op-nieuw-feest op jouw landgoed geven Tjitske?  ;)

Bonne Année 2012!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/