Invoer oude waarnemingen

Gestart door Melchior van Tweel, december 13, 2011, 09:35:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd bezig om al mijn oude waarnemingen vanuit excursieboekjes in te voeren. Een enorme monsterklus, want ik loop al ruim 25 jaar in het veld. Toch schiet het al aardig op. Ik werk achteruit in de tijd en ben inmiddels aangekomen in 1989. Ik denk dat ik 1 of 2 jaar bezig ben en dan heb ik alle boekjes ingevoerd. Daarna wachten nog mijn dia's, herbarium en oudere digitale foto's. Ik heb nooit moeite gehad met het invoeren van waarnemingen, maar wat me de laatste tijd opvalt dat ik het ook gewoon leuk vind om die oude NJN-excursies en -kampen terug te lezen. Aan de hand van de soortenlijsten kan ik me vaak de excursie nog heel goed voor de geest halen. Ik weet dan weer wie er mee waren en hoe het weer was. Heel grappig dat ik op die manier oude herinneringen weer boven kan halen.
Zijn er meer mensen bezig om hun oude waarnemingen in te voeren? En hebben jullie dan ook die ervaring?
Ik hoor graag van jullie.

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

andre.schulten

Ik heb in mijn NJN-tijd nooit consequent notitieboekjes bijgehouden (en als ik het al deed dan zijn de boekjes ooit ergens verdwenen). Beerputten deed ik ook al niet aan, dus er is weinig tastbaars over -wat afdelings en districtblaadjes alleen.
Wat ik wel gedaan heb, een paar jaar geleden, is om zoveel mogelijk (voor mij relevante) herinneringen uit die tijd (1975-1980) op papier zetten. Dat voelde vaak als een tijdreis en het koste steeds weer even moeite om terug te schakelen naar het heden.
Mij is toen opgevallen dat ik vooral verschrikkelijk veel vergeten ben, dat veel van mijn herinneringen gebaseerd zijn op oude foto's en dia's en (erger nog) dat wat ik mij dacht te herinneren vaak niet overeenkwam met wat anderen nog wisten...
Neemt niet weg dat het mooie herinneringen zijn (en blijven) aan een bijzondere tijd.


Melchior van Tweel

Hallo André,
Jammer dat je je boekjes kwijt bent. Zoals al gezegd hebben die bij mij veel herinneringen bovengehaald.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Violet (en Remco)

Van mijn kindertijd weet ik nog dat we in de winter bijhielden welke vogels er in de tuin kwamen. Heb het schriftje vast ergens liggen, zou inderdaad leuk zijn om dat weer eens te zien (en eventueel in te voeren).
Nu heeft Sinterklaas mij dit jaar enorm verwend met allemaal filmpjes van mijn kindertijd (1976 en later), waarop er bijvoorbeeld ook een enorm grote kwal te zien is (en die kwal ben ik dus niet hè !). Die kwal wil ik ook nog eens invoeren. Die filmpjes brengen echt enorm veel slapende herinneringen terug, geweldig. Zoals André ook aangeeft: ik word met die filmpjes terug geworpen in de tijd, beleef mijn jeugd opnieuw.
Maar dus niet van de notities want die heb ik niet, op dat ene schriftje na misschien.

Kan me bv. nog wel als de dag van gisteren herinneren dat ik voor het eerst een Zomertortel hoorde, weet precies waar en met wie, maar dat zit in mijn geheugen, niet op schrift of zo. Zoals jij met je oude notities bezig bent heb ik dat dus niet, maar kan me goed voorstellen dat er dan veel herinneringen op borrelen!

Wel hebben komen er herinneringen op na het terugzien van foto's, en inderdaad ook wel van het terugkijken van waarnemingen. Ik wist precies waar ik de foto's van vlinders in Frankrijk had gemaakt, dat het warm was en dat Remco ergens bij het vakantiehuisje was. Dat ik nog een eind omhoog moest over het asfalt voor ik weer bij het huisje zou zijn. En dat die Kolibrievlinder maar niet stil wilde zitten voor de foto  :-\ 
En als ik bv. m'n waarneming van de Wilgenbladwesp zie, weet ik ook nog  precies hoe dat ging, als een film die zich afspeelt.

Bijzonder hoe herinneringen werken en/of terugkomen.

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Margreet Kwh

Leuk om te lezen over het bezig zijn met oude natuurherinneringen.
Als kind heb ik ook natuurwaarnemingen vastgelegd, maar meestal niet met datum. Dat maakt het invoeren onmogelijk, denk ik.
Ik maakte een "vulboekje", dat was een dummy, een leeg boek, vol met tekeningen en knipsels. In de ANWB-gids stonden toen nog leuke artikelen met mooie foto's over dingen in de natuur, zoals kevers die prachtige vraatpatronen maakten onder de schors van een boom.
Helaas heb ik dat boekje enkele jaren geleden in een opruimbui weggegooid.
Ik heb nog wel foto's van vroeger en een aantal oude schelpen. En oude tekeningen natuurlijk!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Ik ben ook bezig oude waarnemingen in te voeren. Ik ben pas 2 jaar waarnemer dus wat dat betreft stelt het in vergelijking met jullie waarschijnlijk weinig voor.

Wel leuk om te zien dat sommige dingen die ik bijv in 2010 niet wist, ik nu zo de naam kan geven.

Ik herinner me bij foto's ook vaak waar het was of met wie ik was. Speciale waarnemingen van die dag. Het weer, het gevoel etc.

Ik ben nu bezig alle haarlem waarnemingen van 2011 in te voeren, ben halverwege april (begonnen met januari, werk naar december toe).
Daarna nog de waarnemingen buiten Haarlem en 2010 en heb nog wat foto's gevonden van 2007/2008, toen was ik nog geen waarnemer, maar zaten er twee duiven elke dag in de bloembak aan het frans balkon. Op geven moment kwamen die duiven ineens niet. Een paar weken/maanden. Maar toen keerden ze terug, met z'n drieën. De twee die altijd kwamen, samen met een jonge duif.

Groetjes, Marleen

c.witkamp

mijn eerste echte opgeschreven waarneming is van 26 december 1969, dus ook al een tijdje terug. maar daarvoor had ik al eens naar notenkrakers staan kijken tijdens een spel met de padvinderij. tja, wat doe je daarmee? negeren? invoeren als ongeveer die datum? lastig........
groeten,

cees

Margreet Kwh

Citaat van: c.witkamp op december 14, 2011, 09:29:11 AM
mijn eerste echte opgeschreven waarneming is van 26 december 1969, dus ook al een tijdje terug. maar daarvoor had ik al eens naar notenkrakers staan kijken tijdens een spel met de padvinderij. tja, wat doe je daarmee? negeren? invoeren als ongeveer die datum? lastig........
In dit geval denk ik dat een exacte datum wel van belang is. Je zou een apart topic kunnen beginnen met de vraag of iemand anders rond die tijd ook notenkrakers heeft gezien op die locatie?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Algemeen beleid is dat oude waarnemingen met niet nauwkeurige datums gewoon kunnen worden ingevoerd. Zorg wel dat de datum zo logisch mogelijk is en zet er een opmerking bij.

Dus geen Notenkrakers op 12 mei, en geen Kleine Karrekieten op 25 december. Datum is het handigst op 1 (begin van de maand) 15 (midden/onbekend) of 30 (einde) van de maand.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 14, 2011, 09:40:11 AM
Algemeen beleid is dat oude waarnemingen met niet nauwkeurige datums gewoon kunnen worden ingevoerd. Zorg wel dat de datum zo logisch mogelijk is en zet er een opmerking bij.

Dus geen Notenkrakers op 12 mei, en geen Kleine Karrekieten op 25 december. Datum is het handigst op 1 (begin van de maand) 15 (midden/onbekend) of 30 (einde) van de maand.
Mooi Jeroen! Dan kan ik nog wat oude waarnemingen toevoegen. :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

c.witkamp

inderdaad goed dat hierover blijkbaar een heldere afspraak bestaat.
groeten,

cees