Rouwkwikstaart, Noordse kwikstaart

Gestart door Gerard Troost, december 13, 2011, 17:33:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Hey parrotbill is geen baardman-achtige meer maar een (zwaar aangepaste) Sylviidae ;-) Check de TiF lijst voor meer info en verbaast u over waar baardman nu uithangt: http://jboyd.net/Taxo/fam_index.html

jvdlaan

Citaat van: Ben Wielstra op december 16, 2011, 13:56:55 PM
Hey parrotbill is geen baardman-achtige meer maar een (zwaar aangepaste) Sylviidae ;-) Check de TiF lijst voor meer info en verbaast u over waar baardman nu uithangt: http://jboyd.net/Taxo/fam_index.html

Ik heb nog een oude British Birds waarin een stripje dat de geschiedenis van de naam van Baardman beschrijft. Ik zal hem scannen en hier plaatsten.

Gert Ottens

Citaat van: jvdlaan op december 16, 2011, 13:12:25 PM
Voor mijn WP-lijst gebruik ik netfugl.dk, maar dat is eigenlijk alleen leuk om te vergelijken.
Ik heb ooit een overzichtje gemaakt tussen de CSNA-lijst en die van Netfugl ergens in een excelsheet. Ik heb nu in de IOC lijst een kolom voor NL, WP en de wereld.
De gebruikte taxonomie van Netfugl is mij niet duidelijk, maar die loopt erg achter. Daarbij komt nog bij dat ze ook exoten meetellen als die aan de definitie vd c-categorie (exoten die een zelfstandige populatie hebben gedurende een bepaalde periode) voldoen.
Dat heeft weer gekke dingen tot gevolg, bv Belgen of Zweden die hun zomervakantie 'verpesten' door naar exotische fazanten in Frankrijk te gaan zoeken, wevers in Portugal of een een of andere parrotbill (baardman-achtige) in NO Italie gaan doen.
Maar goed, ieder zijn hobby!

Of wat te denken van bv Belgen of Zweden die hun zomervakantie 'verpesten' door in Nederland Zwarte Zwanen, Indische Ganzen en meer van die meuk te twitchen, terwijl die voor ons (gelukkig!) niet telbaar zijn...;-)

Gerard Troost

ik blijf verbaast over het gemak waarmee hier jaren werk van allerlij onderzoekers naar de prullenbak verwezen wordt en er "omdat dat makkelijk is" een dikke streep wordt gezet door soorten zoals Noordse- Engelse en Rouw Kwikstaart, de Barmsijzen, de Rotganzen enz. Het is toch niet aan ons (als leken) om te bepalen wat de officiele status van een soort in Nederland is?
En dat het voor WP lijsters in Observado makkelijker is zal allemaal wel. Maar doet hier niet terzake. We hebben het over de Nederlandse situatie, laten we ons daar toe beperken.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op december 16, 2011, 15:22:35 PM
ik blijf verbaast over het gemak waarmee hier jaren werk van allerlij onderzoekers naar de prullenbak verwezen wordt en er "omdat dat makkelijk is" een dikke streep wordt gezet door soorten zoals Noordse- Engelse en Rouw Kwikstaart, de Barmsijzen, de Rotganzen enz. Het is toch niet aan ons (als leken) om te bepalen wat de officiele status van een soort in Nederland is?
[...]

Waarneming.nl bepaalt de officiële Nederlandse status dan ook niet maar sluit aan op internationale opvattingen in plaats van de afwijkende Nederlandse te volgen.

Het lijkt me wel nuttig om op de Nederlandse soortpagina's van de afwijkingen ook de in Nederland officieel gebruikte wetenschappelijke naam te vermelden. (Ook bekend als.....).

Herman van der Meer

Ben Wielstra

Citeerik blijf verbaast over het gemak waarmee hier jaren werk van allerlij onderzoekers naar de prullenbak verwezen wordt en er "omdat dat makkelijk is" een dikke streep wordt gezet door soorten zoals Noordse- Engelse en Rouw Kwikstaart, de Barmsijzen, de Rotganzen enz. Het is toch niet aan ons (als leken) om te bepalen wat de officiele status van een soort in Nederland is?
En dat het voor WP lijsters in Observado makkelijker is zal allemaal wel. Maar doet hier niet terzake. We hebben het over de Nederlandse situatie, laten we ons daar toe beperken.

Nu verteken je de boel. Jaren onderzoek aan gele kwikken en barmsijzen laat (onder andere) zien dat ze zich niet als soort gedragen. Het is toch alleen maar netjes om van die informatie gebruik te maken (niet dat het de onderzoekers een worst zal zijn)? Rotganzen is denk ik nooit goed naar gekeken?

En wat is je definitie van leek? De mensen achter de IOC zijn leken volgens jou?

Gerard Troost

Citaat van: Ben Wielstra op december 16, 2011, 17:16:22 PM
Citeerik blijf verbaast over het gemak waarmee hier jaren werk van allerlij onderzoekers naar de prullenbak verwezen wordt en er "omdat dat makkelijk is" een dikke streep wordt gezet door soorten zoals Noordse- Engelse en Rouw Kwikstaart, de Barmsijzen, de Rotganzen enz. Het is toch niet aan ons (als leken) om te bepalen wat de officiele status van een soort in Nederland is?
En dat het voor WP lijsters in Observado makkelijker is zal allemaal wel. Maar doet hier niet terzake. We hebben het over de Nederlandse situatie, laten we ons daar toe beperken.

Nu verteken je de boel. Jaren onderzoek aan gele kwikken en barmsijzen laat (onder andere) zien dat ze zich niet als soort gedragen. Het is toch alleen maar netjes om van die informatie gebruik te maken (niet dat het de onderzoekers een worst zal zijn)? Rotganzen is denk ik nooit goed naar gekeken?

En wat is je definitie van leek? De mensen achter de IOC zijn leken volgens jou?

De mensen achter IOC zullen vast (ook) heel slim zijn. Nogmaal (ik val in herhaling). Het gaat om de Nederlandse situatie.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Sander Bot

Ah, dus de kwikken in NL zijn wél soorten, die in de rest van de wereld niet  ;)

Gerard Troost

Citaat van: Sander Bot op december 16, 2011, 17:20:45 PM
Ah, dus de kwikken in NL zijn wél soorten, die in de rest van de wereld niet  ;)
Dat is niet de discussie. Het gaat er om of je zomaar iets anders wil gebruiken wat niet aansluit bij de nederlandse standaard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Sander Bot

Citaat van: gtroost op december 16, 2011, 17:35:13 PM
Citaat van: Sander Bot op december 16, 2011, 17:20:45 PM
Ah, dus de kwikken in NL zijn wél soorten, die in de rest van de wereld niet  ;)
Dat is niet de discussie. Het gaat er om of je zomaar iets anders wil gebruiken wat niet aansluit bij de nederlandse standaard

Zag je nou de knipoog over het hoofd?  ;)

ArjenDrost †

Citaat van: Sander Bot op december 16, 2011, 17:20:45 PM
Ah, dus de kwikken in NL zijn wél soorten, die in de rest van de wereld niet  ;)
Maar hoe zit het dan met Kwek en Kwak??  ??? ??? ;)

Catwzl

Er is wel iets wat ik niet begrijp. Het IOC heeft om al dan niet "gegronde" redenen de status van een soort of ondersoort bepaald, ik neem aan dat het CDNA haar werk ook goed doet, ligt het dan niet in de lijn der gedachte dat de CDNA de status van deze soorten of ondersoorten ook (binnenkort) aan gaat passen? Waarom wacht waarneming.nl daar dan niet op? Of is de CDNA het oneens met het IOC, want als dat zo is, lijkt mij dat ze daar ook goede redenen voor hebben en dan lijkt het mij eerder een kwestie van welke wetenschapper geloof je. In het laatste geval heeft dat natuurlijk wel gevolgen, want waarneming.nl is het dan dus duidelijk niet eens met CDNA besluiten (en dat lijkt me dan wel een kwalijke zaak).

En waar gaat het toch elke keer over, over een paar jaar zijn het allemaal weer wel echte soorten ;) met nog een paar nieuwe erbij.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Bas vd Burg

Roel je haalt een paar afkortingen door elkaar namelijk CSNA (Commissie Systematiek Nederlandse Avifauna) en CDNA (Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna). De eerste gaat over de systematiek (soorten/ondersoorten/volgorde enz) en de de tweede over dwaalgasten. Waarneming.nl zal niet zo snel een CDNA-besluit naast zich neerleggen. Voor wat betreft de volgorde wijken ze nu af van de CSNA door aan te sluiten bij de IOC-lijst ;D ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gerard Troost

Citaat van: Bas vd Burg op december 16, 2011, 18:47:30 PM
Waarneming.nl zal niet zo snel een CDNA-besluit naast zich neerleggen.
:duim:
Kijk dat is heldere taal. Opgelost dus, terugdraaien die hap. (Anders wordt het ook onmogelijk om alle CDNA besluiten te volgen).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Ben Wielstra

CiteerHet gaat er om of je zomaar iets anders wil gebruiken wat niet aansluit bij de nederlandse standaard

Het is niet "zomaar". Er zijn gegronde redenen voor. De lijst is breder implementeerbaar en geeft de huidige kennis beter weer. De Nederlandse standaard moet aangepast worden! Als je vindt dat de kwikken als soort beschouwd moeten worden kan je je case maken bij de IOC. Ze zullen het overwegen (als ze dat niet al gedaan hebben). Zelf heb ik ze ook op wat zaken gewezen die later op de lijst zijn doorgevoerd en ik ben ook geen taxonoom.

CiteerEn waar gaat het toch elke keer over, over een paar jaar zijn het allemaal weer wel echte soorten ;) met nog een paar nieuwe erbij.

Lijstjes gaan niet alle kanten op, ze werken toe naar een doel: de werkelijke situatie. We weten steeds meer. Instabiliteit is inherent aan het wegwerken van onzekerheid. Maar met de enorme vooruitgang die geboekt wordt op basis van DNA werk kan het niet zo heel lang meer duren totdat we alles weten wat we kunnen weten.

jvdlaan

En niet alleen DNA, maar ook meer info over geluiden, verenkleden, gedrag.

ArjenDrost †

Citaat van: Ben Wielstra op december 16, 2011, 18:54:33 PM
Lijstjes gaan niet alle kanten op, ze werken toe naar een doel: de werkelijke situatie. We weten steeds meer. Instabiliteit is inherent aan het wegwerken van onzekerheid. Maar met de enorme vooruitgang die geboekt wordt op basis van DNA werk kan het niet zo heel lang meer duren totdat we alles weten wat we kunnen weten.
De natuur "denkt" niet in soorten. Wij mensen willen graag overal een stickertje op kunnen plakken, alles in hokjes kunnen stoppen. Denk je nou echt dat een Rouwkwikstaart het iets uit zal maken of hij nou een soort of een ondersoort is?
Hierdoor zullen er altijd grensgevallen blijven bestaan, taxons die volgens sommigen met goede redenen wel een soort zijn, en volgens anderen, ook met goede redenen, een ondersoort zijn. Er worden verschillende soortconcepten gehanteerd (heb geen idee wat het IOC doet), men is er zelfs nog niet uit of er 2, 3, 4 of 5 rijken zijn... Maar bij elke indeling zul je grensgevallen houden. Het lijkt me dus een illusie dat we over een tijdje de ultieme lijst hebben die perfect klopt. Klopt volgens wat??


Citaat van: gtroost op december 16, 2011, 18:53:29 PM
Citaat van: Bas vd Burg op december 16, 2011, 18:47:30 PM
Waarneming.nl zal niet zo snel een CDNA-besluit naast zich neerleggen.
:duim:
Kijk dat is heldere taal. Opgelost dus, terugdraaien die hap. (Anders wordt het ook onmogelijk om alle CDNA besluiten te volgen).
Volgens mij hoeft dit niet. Je zult moeten kijken van welk taxon het CDNA een waarneming goedkeurt en dat dan op jou lijst toepassen. Lijkt me prima mogelijk ook al is jou lijst niet dezelfde als die van het CDNA.


Citaat van: Catwzl op december 16, 2011, 18:33:21 PMEr is wel iets wat ik niet begrijp. Het IOC heeft om al dan niet "gegronde" redenen de status van een soort of ondersoort bepaald, ik neem aan dat het CDNA haar werk ook goed doet, ligt het dan niet in de lijn der gedachte dat de CDNA de status van deze soorten of ondersoorten ook (binnenkort) aan gaat passen? Waarom wacht waarneming.nl daar dan niet op? Of is de CDNA het oneens met het IOC, want als dat zo is, lijkt mij dat ze daar ook goede redenen voor hebben en dan lijkt het mij eerder een kwestie van welke wetenschapper geloof je. In het laatste geval heeft dat natuurlijk wel gevolgen, want waarneming.nl is het dan dus duidelijk niet eens met CDNA besluiten (en dat lijkt me dan wel een kwalijke zaak).
Waarom zou het kwalijk zijn dat waarneming.nl het oneens is met het CSNA?
Volgens mij is het ook minder een kwestie van eens/oneens. Voor observado.org is er een wereldlijst nodig. Het lijkt me logisch voor de connectie tussen waarneming.nl en observado.org om dezelfde lijst te gebruiken. Het CSNA maakt (voor zover ik weet) geen wereldlijst, maar kijkt vooral naar Nederlandse/Europese soorten. Kortom, je kunt de CSNA-lijst niet gebruiken voor observado.org, dus zul je daar (en dus ook op waarneming.nl) een andere lijst moeten gebruiken.


Blijft natuurlijk staan dat je veel mensen blij maakt met een optionele CSNA-lijst om het spelletje ook hier te kunnen spelen. Maar daar probeert Hisko dus wat op te vinden.


Groeten, Arjen


ps. Wat is het IOC nog meer behalve een sportersorganisatie?

Jan vH

Citaat van: ArjenDrost op december 16, 2011, 19:31:44 PM
ps. Wat is het IOC nog meer behalve een sportersorganisatie?

International Ornithological Congress, zie ook http://www.worldbirdnames.org/index.html.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

laatvlieger

Zonder nu alles gelezen te hebben (komt nog wel een keer), maar eerst even kort de uitleg waarom wij de IOC lijst gebruiken:
1. Redelijk up-to-date taxonomische status. Bij taxonomische wijzigingen wordt gebruik gemaakt van recent gepubliceerd wetenschappelijk materiaal.
2. Internationaal comité, dat behalve de juiste wetenschappelijke namen probeert te achterhalen, ook nog eens de engelse namen wereldwijd probeert te standaardiseren.
3. De lijst wordt bijgehouden door een actieve groep mensen, die zorgen voor actuele updates.
4. De lijst is vrij voor iedereen te gebruiken.
5. Men staat open voor kritiek en doet daar ook wat mee. Bij het aanleveren van artikelen en juiste argumentatie worden soorten in een volgende update gewijzigd. 
6. Er wordt nu gewerkt aan een draft met alle ondersoorten in de wereld, die we uiteindelijk ook op gaan nemen in Observado.
7. Volgorde in de lijst is binnen families op basis van verwantschap. De meest nauw verwante soorten staan het dichtst bij elkaar.

Kortom een goede lijst, internationaal toepasbaar, up-to-date, gebaseerd op wetenschappelijke artikelen, gestandaardiseerde namen, door steeds meer mensen toegepast.

De IOC lijst houdt ook rekening met CSNA beslissingen, maar neemt niet alles over. Blijkbaar vindt men het wetenschappelijke bewijs voor het splitsen van de barmsijzen, gele kwikken en rotganzen te mager om ze soortstatus te geven. De Nederlandse lijsten zijn voor waarneming.nl veel waard, maar alle taxonomische keuzes worden in verband met observado op internationaal niveau doorgevoerd. Dit houdt in dat we voor waarneming.nl af en toe afwijkende keuzes moeten maken. Wij hechten voor het verkrijgen van duidelijkheid veel waarde aan het handhaven van één lijst. De IOC lijst is daarbij wat ons betreft op dit moment de beste keuze die wij konden maken. Als jullie vinden dat de Gele Kwikken, de Barmsijzen, ... een andere status verdienen, dan raad ik jullie aan om met de IOC contact op te nemen. Als zij deze taxa soortstatus geven, dan nemen wij dat uiteraard ook weer over.

Dan wat betreft de naamgeving. Helemaal met een aantal reacties eens, die moet dan ook ingrijpend veranderd worden. Maar dat zijn zaken die niet zomaar geregeld zijn. Alles zal uiteindelijk goed komen, maar we hebben nu nog veel entries uit het verleden er in staan (toen er nog allerlei verschillende lijsten door elkaar liepen en iedereen maar "soorten" en namen willekeurig aan observado en waarneming.nl toevoegde) en die moeten eerst nog worden gewijzigd, samengevoegd etc.

Naamgeving van hybriden, verzamelsoorten e.d. moeten we ook nog even goed over nadenken.

Dan nog even een reactie over de toepasbaarheid in Nederland. Zoals al eens eerder aangehaald, of iets nou een soort of ondersoort betreft, bij uitwisseling van gegevens verdwijnen er geen taxa, hooguit de status is anders. Dat zou geen ernstige problemen moeten veroorzaken.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ben Wielstra

#109
CiteerDe natuur "denkt" niet in soorten. Wij mensen willen graag overal een stickertje op kunnen plakken, alles in hokjes kunnen stoppen. Denk je nou echt dat een Rouwkwikstaart het iets uit zal maken of hij nou een soort of een ondersoort is?

De natuur leent zich er goed voor om in hokjes gestopt te worden.Die hokjes zijn dan ook niet kunstmatig: er is nu eenmaal reproductieve isolatie tussen verschillende groepen individuen. Hardstikke interessant. En nee ik denk niet dat de Rouwkwikstaart het iets uit maakt of-ie als soort of ondersoort beschouwd wordt. Ik denk niet dat een Rouwkwikstaart zich hoe dan ook van bijster veel bewust is. Zelf wil ik wel graag weten in welke mate Rouwkwikstaart reproductief geisoleerd is van haar nauwste verwanten. Als het antwoord totaal is, dan is soortstatus gepast, is het antwoord totaal niet, dan geen soortstatus, zit het er ergens tussenin, dan is het alleen maar interessanter.

CiteerHierdoor zullen er altijd grensgevallen blijven bestaan, taxons die volgens sommigen met goede redenen wel een soort zijn, en volgens anderen, ook met goede redenen, een ondersoort zijn. Er worden verschillende soortconcepten gehanteerd (heb geen idee wat het IOC doet), men is er zelfs nog niet uit of er 2, 3, 4 of 5 rijken zijn... Maar bij elke indeling zul je grensgevallen houden. Het lijkt me dus een illusie dat we over een tijdje de ultieme lijst hebben die perfect klopt. Klopt volgens wat??

Er zullen inderdaad altijd grensgevallen blijven bestaan. En uiteindelijk zullen we precies weten welke dat zijn. Maar zijn de barmsijzen en kwikken dat wel? En er zijn verschillende soortsconcepten opgeworpen, maar zijn ze wel allemaal even sterk? En worden ze wel allemaal correct toegepast? En ook als meningen verschillen, waarom dan niet toch een enkele concensus? Niet bij de pakken neer gaan zitten!

Ik denk dat er grote vooruitgang geboekt kan worden en vind het overstappen op de IOC lijst een goede zet. Maar eigenlijk moet natuurlijk gewoon de Taxonomy in Flux lijst aangehouden worden ;-)!

Folkert Jan

Is er op dit moment ook ergens een lijst van wetenschappelijk bewezen hybrides met de naamgeving?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Gerard Troost

@wouter
ik lees in je stuk diverse keren "moet nog veranderen", "word aangewerkt" , "moeten we nog over nadenken". Volgens mij zijn dat typisch zaken die je vooraf doet. Komt op mij over als een onbezonnen actie.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

laatvlieger

Citaat van: gtroost op december 16, 2011, 21:17:42 PM
@wouter
ik lees in je stuk diverse keren "moet nog veranderen", "word aangewerkt" , "moeten we nog over nadenken". Volgens mij zijn dat typisch zaken die je vooraf doet. Komt op mij over als een onbezonnen actie.
Nee hoor, dat gaat juist grotendeels over een erfenis van het moment dat we nog allerlei lijsten door elkaar gebruikten en over gevallen die we ook zouden hebben als we de CSNA lijst aan zouden houden.

Nu houden we één duidelijke lijst aan. Het feit dat dit nog niet overal is doorgevoerd is work in progress geen kwestie van een onbezonnen actie.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gerard Troost

Citaat van: laatvlieger op december 17, 2011, 13:38:25 PM
Citaat van: gtroost op december 16, 2011, 21:17:42 PM
@wouter
ik lees in je stuk diverse keren "moet nog veranderen", "word aangewerkt" , "moeten we nog over nadenken". Volgens mij zijn dat typisch zaken die je vooraf doet. Komt op mij over als een onbezonnen actie.
Nee hoor, dat gaat juist grotendeels over een erfenis van het moment dat we nog allerlei lijsten door elkaar gebruikten en over gevallen die we ook zouden hebben als we de CSNA lijst aan zouden houden.

Nu houden we één duidelijke lijst aan. Het feit dat dit nog niet overal is doorgevoerd is work in progress geen kwestie van een onbezonnen actie.
Dus je gaat me vertellen dat jij er bewust voor gekozen hebt om een, niet met het CSNA overlegde, halve oplossing te implementeren, waarbij je alle waarnemers die serieus aan jaar, maand etc lijsten werken wegzet als een niet interessante doelgroep!? Verbazingwekkend.

Sorry Aart Vink, je mag dan bijna een half miljoen waarnemingen hebben ingevoerd, je hoeft niet meer naar wrn.nl te gaan om je daglijstjes te bekijken. Ga maar naar Dutchbirding.  :rolleye:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Ben Wielstra

Je stelt je wel een beetje aan Gerard. Het is een hele oplossing. En waarom zou dit met het CSNA overlegd moeten worden?

hiskodevries

We hebben met Arnoud contact gehad en gevraagd de csna lijst afwijkingen bij de ioc neer te leggen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Ik snap dat de IOC-lijst nog niet overal is doorgevoerd. Maar ik vind het wel vreemd dat er blijkbaar vanuit wordt gegaan dat Motacilla alba en Motacilla alba alba, en Motacilla flava en Motacilla flava flava als synoniemen worden gezien. Als het nu nog wordt aangepast, dan zit je eigenlijk al met een probleem, want je weet niet van welke ondersoort de nieuw ingevoerde waarnemingen zijn. Als de waarnemingen niet meer aangepast worden naar de ondersoort, zijn we dus alle gegevens van die ondersoort kwijt. Hoe langer er mee gewacht wordt, hoe meer fouten er komen.

Ik hoop dat het bij Fluitzwaan/Kleine Zwaan wel goed gaat, want als het op dezelfde manier gaat wordt het wel een groot probleem...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: gtroost op december 17, 2011, 14:06:55 PM
Dus je gaat me vertellen dat jij er bewust voor gekozen hebt om een, niet met het CSNA overlegde, halve oplossing te implementeren, waarbij je alle waarnemers die serieus aan jaar, maand etc lijsten werken wegzet als een niet interessante doelgroep!? Verbazingwekkend.

Sorry Aart Vink, je mag dan bijna een half miljoen waarnemingen hebben ingevoerd, je hoeft niet meer naar wrn.nl te gaan om je daglijstjes te bekijken. Ga maar naar Dutchbirding.  :rolleye:


Hoeveel van die Lijsters (of Vinken voor mijn part) moeten er wel niet zijn dat Waarneming.nl daar zo van afhankelijk is?
En wat deden die lijsters eigenlijk toen Waarneming.nl nog niet bestond?

Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: gtroost op december 17, 2011, 14:06:55 PM
Citaat van: laatvlieger op december 17, 2011, 13:38:25 PM
Citaat van: gtroost op december 16, 2011, 21:17:42 PM
@wouter
ik lees in je stuk diverse keren "moet nog veranderen", "word aangewerkt" , "moeten we nog over nadenken". Volgens mij zijn dat typisch zaken die je vooraf doet. Komt op mij over als een onbezonnen actie.
Nee hoor, dat gaat juist grotendeels over een erfenis van het moment dat we nog allerlei lijsten door elkaar gebruikten en over gevallen die we ook zouden hebben als we de CSNA lijst aan zouden houden.

Nu houden we één duidelijke lijst aan. Het feit dat dit nog niet overal is doorgevoerd is work in progress geen kwestie van een onbezonnen actie.
Dus je gaat me vertellen dat jij er bewust voor gekozen hebt om een, niet met het CSNA overlegde, halve oplossing te implementeren, waarbij je alle waarnemers die serieus aan jaar, maand etc lijsten werken wegzet als een niet interessante doelgroep!? Verbazingwekkend.

Sorry Aart Vink, je mag dan bijna een half miljoen waarnemingen hebben ingevoerd, je hoeft niet meer naar wrn.nl te gaan om je daglijstjes te bekijken. Ga maar naar Dutchbirding.  :rolleye:
Gerard,

Ik heb geen idee waar deze felle reactie vandaan komt? Het feit dat wij ons aan de IOC lijst conformeren is niet zomaar uit de lucht komen vallen, dat is op dit forum, op meerdere plekken, het afgelopen jaar meermalen gemeld. Waarom wij dit doen heb ik hierboven nog eens aangehaald. Het is ook geen halve oplossing, maar gewoon een goede oplossing. Verder is het gewoonweg niet waar dat wij daarbij jaarlijsters, maandlijsters, bijhouders van andere lijstjes weg zouden zetten als oninteressante doelgroep. Dat weet je zelf ook. Op waarneming.nl zijn er mogelijkheden te over om allerlei lijstjes bij te houden. Die mogelijkheden zijn echt niet zomaar gebouwd hoor. Die zijn gemaakt om het bijhouden van lijstjes te faciliteren. Ik denk dat bijvoorbeeld iemand als Aart Vink je dat alleen maar kan beamen!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/