Rouwkwikstaart, Noordse kwikstaart

Gestart door Gerard Troost, december 13, 2011, 17:33:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citeerwie heeft dit besluit eigenlijk genomen?
Zoals aangegeven in die link hebben 'we'  dat besluit een aantal jaren geleden genomen, zo schokkend is het nu allemaal niet.
Zeer langzaam zullen wat soorten over gezet worden naar ondersoorten, de kwikken is een mooie start.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 21:51:06 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 13, 2011, 21:34:48 PM
Citaat van: theomuusse op december 13, 2011, 20:59:33 PM
Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 17:47:01 PM
Gerard, en nl is onderdeel van het grote geheel.

In dat licht wil ik wel graag zien dat mijn nederlandse soortenlijst en belgische soortenlijst ook in mijn wp lijst komen...

Theo
Geen idee waar jullie het over hebben maar voor wensen is een apart onderdeel.
Helemaal mee eens, met observado is die koppeling er niet, waarom niet Hisko?

In de wensen is dit al een paar keer aangegeven Hisko. Blijft moeizaam dat observado in een aantal opzichten de hele wereld is behalve nl en belgie...
Is het niet mogelijk om gewoon aan te vinken "inclusief CSNA-soorten" of "NL-Lijst" net als dat kan met exoten. Dan is iedereen toch blij? Het zal mij inderdaad een zorg zijn en bovendien geldt als je bij iedereen -2 doet dat de stand hetzelfde blijft lijkt me. Verder lijkt internationale 'state of the art' me een valide argument om IOC te volgen.
Maar wel lastig dat er nu één spel is waarvan bijna alle deelnemers fanatiek bijdragen aan wrn.nl, dat de twee gezaghebbende sites (wrn.nl en dba) verschillende spelregels hanteren. Zoals hierboven al gesuggereerd zou je dat eenvoudig kunnen ondervangen door aan te vinken of je in je eigen lijst en de topwaarnemerslijst de NL-soortenlijst of de IOC-lijst wilt hanteren
groet!
Gert Veurink



Ies Meulmeester

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2011, 07:58:52 AM
Citeerwie heeft dit besluit eigenlijk genomen?
Zoals aangegeven in die link hebben 'we'  dat besluit een aantal jaren geleden genomen, zo schokkend is het nu allemaal niet.

En met 'we' bedoel je ik, jij en jezelf ofzo? Erg jammer dat er zo weinig naar menigen van gebruikers wordt geluisterd, en dat het ook niet mogelijk is fatsoenlijk antwoord op vragen te geven (met meer dan 3 woorden) en belangrijke zaken te overleggen met de achterban/waarnemers die de boel draaiend houden.

Gr, Ies

hiskodevries

CiteerErg jammer dat er zo weinig naar menigen van gebruikers wordt geluisterd
Dat durf ik wel te bestrijden, in het algemeen gesproken dan.
Zoek binnen dit forum maar eens op IOC en je komt een aantal discussies tegen waarin uitgelegd is/wordt waarom we dit doen. Dat hoeft niet nog een keer over.
Als je wilt 'praten' met andere sites zoals xeno-canto is het handig als beiden dezelfde soortenlijst volgen (wat nu het geval is) zodat uitwisseling van gegevens mogelijk is.
Uitwisseling met DBA is geen probleem want die loopt via de Euring code en die wijzigt niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: gtroost op december 14, 2011, 01:02:25 AM
Citaat van: HPM op december 14, 2011, 00:24:37 AM
De CSNA had met heel weing moeite wél de verschillen kunnen aangeven.
Het kan aan het tijdstip liggen, maar ik begrijp je niet.

Er zijn/worden in Nederlandse soortlijsten gepubliceerd waarvan de systematiek deels afwijkt van de internationaal gangbare maar waar die afwijkingen zitten is niet te zien. Dat zie ik als een gemis wat eenvoudig opgelost had kunnen worden door bijvoorbeeld ook de internationaal gangbare namen erbij te zetten.

- Lijst van Nederlandse vogelsoorten (nov 2011)
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20111106-75.pdf

- Dutch Birding-vogelnamen Western Palearctic (aug 2011)
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/DBupdateWPchecklistArnoud20110813.pd
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2011, 09:20:25 AM
CiteerErg jammer dat er zo weinig naar menigen van gebruikers wordt geluisterd
Dat durf ik wel te bestrijden, in het algemeen gesproken dan.
Zoek binnen dit forum maar eens op IOC en je komt een aantal discussies tegen waarin uitgelegd is/wordt waarom we dit doen. Dat hoeft niet nog een keer over.
[...]

En mijn sterke indruk uit de reacties is dat men positief staat tegenover de verandering.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Als Hermans indruk klopt, kunnen de kranten uit de broek.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jelmerpoelstra


Ik ben er wel positief over dat het IOC nu wordt gevolgd, maar: 
Citaat van: Thijs Fijen op december 13, 2011, 17:41:07 PMEr zit trouwens nog een fout in. Waarnemingen die ingevoerd waren als de soort Gele Kwikstaart (nu dus M. f. flava) staan nu opgeslagen als M. flava.
Lijkt me heel erg belangrijk om dat aan te pakken!

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op december 14, 2011, 09:26:00 AMEr zijn/worden in Nederlandse soortlijsten gepubliceerd waarvan de systematiek deels afwijkt van de internationaal gangbare maar waar die afwijkingen zitten is niet te zien. Dat zie ik als een gemis wat eenvoudig opgelost had kunnen worden door bijvoorbeeld ook de internationaal gangbare namen erbij te zetten. - Lijst van Nederlandse vogelsoorten (nov 2011) http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20111106-75.pdf - Dutch Birding-vogelnamen Western Palearctic (aug 2011) http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/DBupdateWPchecklistArnoud20110813.pd

Er zijn nog wel andere lijsten en lijsten met andere namen in omloop. De zeer gezaghebbende Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (www.knaw.nl) heeft ook een lijst met namen, zoek maar eens via www.griel.nl (een onderdeel van de KNAW). Ik weet eigenlijk niet of de Nederlandse namen hier met één muisklik allemaal zijn te bekijken / te downloaden (je kunt er in ieder geval wel op zoeken). Maar misschien weet iemand anders dat wel. In ieder geval is deze KNAW-lijst gebaseerd op Euring (www.euring.org) en daarvan staan alle namen gewoon wel online, zie http://blx1.bto.org/euringcodes/species.jsp

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: Gert Veurink op december 14, 2011, 08:32:58 AMIs het niet mogelijk om gewoon aan te vinken "inclusief CSNA-soorten" of "NL-Lijst" net als dat kan met exoten. Dan is iedereen toch blij? Het zal mij inderdaad een zorg zijn en bovendien geldt als je bij iedereen -2 doet dat de stand hetzelfde blijft lijkt me. Verder lijkt internationale 'state of the art' me een valide argument om IOC te volgen. Maar wel lastig dat er nu één spel is waarvan bijna alle deelnemers fanatiek bijdragen aan wrn.nl, dat de twee gezaghebbende sites (wrn.nl en dba) verschillende spelregels hanteren. Zoals hierboven al gesuggereerd zou je dat eenvoudig kunnen ondervangen door aan te vinken of je in je eigen lijst en de topwaarnemerslijst de NL-soortenlijst of de IOC-lijst wilt hanteren

Het is een illusie om namen te willen plakken aan alle vogels (=individuen) die waarnemers in de loop van de tijd zien en willen registeren.

Het begrip 'soort' is een werkconcept prima voldoet om flink wat orde in de chaos (=alle vogels die we zo om ons heen zien) aan te brengen, maar er zal altijd een soort van restcategorie (of hoe je het ook wilt noemen) overblijven die je niet goed op naam kunt brengen.

Bovendien zit je te kijken naar een proces. Het proces heet natuurlijke selectie en zorgt ervoor dat kenmerken van groepen vogels (populaties) in de loop van de tijd al dan niet gelijk blijven.

Bij verreweg (alle?) soorten / populaties / ondersoorten waar nu onenigheid over de naam en status (soort / ondersoort etc.) is, heb je te maken met bovenstaand proces. Grenzen trekken is dan vaak erg arbitrair. Want de natuur houdt zich nu eenmaal niet bezig met het maken van hokjes / nette indelingen.

JohanvantBosch

Citaat van: Bas vd Burg
Persoonlijk denk ik dat het voor de Nederlandse gebruikers van waarneming.nl een meerwaarde heeft om naast de IOC-lijst ook de mogelijkheid te hebben om een lijst te genereren op basis van CDNA/CSNA.

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 19:33:45 PM
Bas en voor planten ook 30 verschillende ? Daar is geen beginnen aan.

Ik vind het een prima stap om ook op waarneming.nl de IOC lijst te gebruiken, maar wat mij betreft hoort daar dan wel de mogelijkheid om een lijst te genereren en vergelijken volgens CSNA systematiek. Maar ik snap niet dat je op verzoekenen opmerkingen op zo'n non-communicatieve manier op reageert

Je biedt ondertussen wel de volgende opties:
inclusief niet inheemse soorten *
[/t]
inclusief escapes **
Alleen waarnemingen gecontroleerd door zeldzamesoortencommissie

Ik denk dat er net zo'n grote groep gebruikers is die graag een lijst volgens CSNA systematiek wil kunnen maken en vergelijken als volgens bovenstaande opties.
Misschien is het een idee om hem te combineren met de optie 'alleen waarnemingen gecontroleerd door zeldzamesoortencommissie', aangezien het beide om vergelijking van de in NL telbare soortenlijst gaat.

Gert Veurink

Citaat van: Klaas van Dijk op december 14, 2011, 10:13:04 AM
(...) Want de natuur houdt zich nu eenmaal niet bezig met het maken van hokjes / nette indelingen.

Ja dat snap ik allemaal wel uiteraard. Maar zoals met elk spelletje bedenk je spelregels. Daar heeft de natuur niets mee te maken.
Het is gewoon handig dat als je het spelletje 'lijsten' bedenkt en er honderden mensen zijn die dat spelletje beoefenen en die bovendien waardevolle bijdragen leveren aan je database en je ze dus te vriend wilt houden... dat je dan zorgt dat dat spelletje op wrn.nl op dezelfde manier gespeeld kan worden als op dba. ik denk dat dat eenvoudig kan met genoemd extra vinkje ("toon nederlandse levenslijst/topwaarnemerslijst op basis van csna"). Dan hou je een hoop mensen blij.

Uiteraard is de taxonomische discussie een proces wat zich niet met dat spelletje bezig houdt en zou moeten houden. Maar je kunt best het een doen en het ander niet laten.


edit: zie Johan's post, dat is dus ook mijn punt.
groet!
Gert Veurink



August

Hisko,
Is er een kans dat er een levenslijst/ topwaarnemerslijst op basis van CSNA komt? Of is het uitgesloten wat jouw betreft? persoonlijk zou ik dat erg jammer vinden.
August van Rijn

Catwzl

Stel nu dat je niks weet van lijstjes en forums en je wilt gewoon even kijken op wn.nl of Noordse Kwikstaart een soort of ondersoort is in ons land, dan kom je dus zonder aparte melding van dit verschil tot de conclusie dat dat niet zo is, terwijl als je dan bij het CDNA (wat volgens velen toch de officiele lijst voor ons land is) kijkt het wel zo is. Allemaal leuk en aardig dus voor de internationale samenwerkingen, maar voor de Nederlandse informatievoorziening (waar volgens mij waarneming.nl toch ook voor is), dus zeer slecht. Volgens mij gebruiken veel Nederlandse waarnemers wn.nl daar ook voor. Waarneming.nl werkt ook weer wel samen met het CDNA voor aanvaarding van indien soorten, met het een wel samenwerken en met het ander niet is natuurlijk vreemd. Velen zullen daarom ook denken dat ook de soortenlijst gelijk is aan die van het CDNA (wat dus niet zo is). Niet iedereen zit op dit forum). Nogmaals een aparte vermelding hiervan bij de betreffende (onder) soort zou niet ongepast zijn. En daarmee zou inderdaad de mogelijk om een aparte CDNA lijst te handhaven ook tot de mogelijkheden moeten horen.

N.B. dat er al eens ooit een discussie geweest is wil niet zeggen dat daaropvolgende discussies geen toegevoegde waarde meer zouden mogen of kunnen hebben, of zijn alle besluiten die ooit genomen zijn bij waarneming.nl niet meer beinvloedbaar (want dat wordt lachen).
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Rob Gordijn

Citaat van: HPM op december 14, 2011, 09:26:00 AM
Er zijn/worden in Nederlandse soortlijsten gepubliceerd waarvan de systematiek deels afwijkt van de internationaal gangbare maar waar die afwijkingen zitten is niet te zien. Dat zie ik als een gemis wat eenvoudig opgelost had kunnen worden door bijvoorbeeld ook de internationaal gangbare namen erbij te zetten.
- Lijst van Nederlandse vogelsoorten (nov 2011)
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/webprog20111106-75.pdf
- Dutch Birding-vogelnamen Western Palearctic (aug 2011)
http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/DBupdateWPchecklistArnoud20110813.pd
Welke internationaal gangbare lijst heb je het dan over? IOC, Clements, Birdlife etc?. Er is geen internationaal gangbare lijst in wereldverband. Dus alle andere opties bijhouden in het bestandje van de Nederlandse lijst is redelijk overbodig/onzinnig/onmogelijk. Deze autoriteiten wijzigen namelijk zelf ook nogal eens een lijst. Op avibase is een mooie tool om de verschillende (wereld)lijsten (versies) met elkaar te vergelijken. Daarin zijn alleen niet ook nog alle verschillende regionale lijsten ingevoerd (CSNA/BOURC/AERC TAC etc. etc.)

Wijzigingen in de Nederlandse soortenlijst worden netjes gepubliceerd met verwijzing naar de relevante wetenschappelijke artikelen. Sommige splits zijn discutabel, maar dat geldt voor de IOC-lijst precies zo.

Ik heb er niet zo'n moeite mee dat waarneming.nl zijn eigen weg kiest, een beetje raar wel, maar ok. Mijn wereldlijst houd ik zelf bij volgens de IOC taxonomie bij (www.bubo.org) en mijn Nederlandse Lijst houd ik bij op (www.dutchbirdalerts.nl). 
Voordat ik Observado ga gebruiken zou ik alleen zo graag willen dat ze zich consistent aan een taxonomie houden en dan ook alle niet-IOC-soorten schrappen in Observado. Zolang Observado vol zit met een random lijst lijkt het me zonde ingrijpende veranderingen door te voegen in de NL-versie. Kan iemand deze soort aanwijzen in de IOC-lijst?
http://observado.org/soort/info/781

Klaas van Dijk

Citaat van: Gert Veurink op december 14, 2011, 10:27:24 AMMaar zoals met elk spelletje bedenk je spelregels. Daar heeft de natuur niets mee te maken. Het is gewoon handig dat als je het spelletje 'lijsten' bedenkt en er honderden mensen zijn die dat spelletje beoefenen en die bovendien waardevolle bijdragen leveren aan je database en je ze dus te vriend wilt houden... dat je dan zorgt dat dat spelletje op wrn.nl op dezelfde manier gespeeld kan worden als op dba. ik denk dat dat eenvoudig kan met genoemd extra vinkje ("toon nederlandse levenslijst/topwaarnemerslijst op basis van csna"). Dan hou je een hoop mensen blij.

hoi Gert,

Maar ik ben het volkomen met je eens hoor. Spelletjes spelen is hartstikke leuk en lijsten bijhouden van soorten die je in Nederland, in 2011, in de wereld (of in de provincie Groningen) of waar dan ook of wanneer dan ook hebt gezien is erg leuk en erg verslavend. En dat moet ook vooral leuk blijven. En dus terecht dat je de opmerking maakt dat ook die optie ingebouwd zou moeten worden (via iets met aanvinken, er zijn vast wel meer mogelijkheden te bedenken).

Mensen die lijsten bijhouden van landen die ze bezocht hebben, hebben natuurlijk ook dit soort van regels. En ook daar moet je voortdurend de regels weer bijstellen (want landen splitsen, of voegen zich samen) en ook daar zul je nooit iedereen te vriend kunnen houden (Taiwan, Noord-Cyprus, delen van Georgië, en noem maar op). Of delen van Antartica? Wel eens in Chili een kaart van het land zelf gekocht?

En wat doen we met een groot deel van het Eems-Dollard estuarium? Hoort dat bij Nederland of bij Duitsland? Beide landen zijn het er niet over eens waar de grens loopt en er is een flink deel van het Eems-Dollard estuarium wat 'betwist gebied' is. Dus wat als er een zeldzame soort op de Hond/Paap zit?

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

#46
@Rob: Voor de duidelijkheid, er is maar één soortenlijst voor wrn.nl+Observado. De wijziging bij de kwikken is dus een stap richting verdere conformiteit van deze lijst met de IOC-lijst. En andersom kan het wijzigen van (bijv.) zwarte en witbuikrot naar ondersoorten van rotgans op Observado, alléén als we datzelfde ook op wrn.nl doen. Omdat dus tot nu toe op wrn.nl is uitgegaan van de inzichten van de CSNA, volgt de systematiek op Observado tot nu ook de CSNA (bij verschil tussen IOC en CSNA).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Rob Gordijn op december 14, 2011, 13:21:01 PM
....
Kan iemand deze soort aanwijzen in de IOC-lijst? http://observado.org/soort/info/781

Nee. Dat zou nog steeds Branta bernicla nigricans moeten zijn.

The species is divided three subspecies:
Dark-bellied Brant Goose Branta bernicla bernicla (Linnaeus, 1758)
Pale-bellied Brant Goose Branta bernicla hrota (Müller, 1776) (sometimes also known as Light-bellied Brant Goose in Europe, and Atlantic Brant in North America)
Black Brant Branta bernicla nigricans (Lawrence, 1846)

Some DNA evidence suggests that these forms are genetically distinct; while a split into three separate species has been proposed, it is not widely accepted, with other evidence upholding their maintenance as a single species.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brant_Goose

Herman van der Meer

Ben Wielstra

CiteerVoordat ik Observado ga gebruiken zou ik alleen zo graag willen dat ze zich consistent aan een taxonomie houden en dan ook alle niet-IOC-soorten schrappen in Observado. Zolang Observado vol zit met een random lijst lijkt het me zonde ingrijpende veranderingen door te voegen in de NL-versie. Kan iemand deze soort aanwijzen in de IOC-lijst?
http://observado.org/soort/info/781

Ha Rob,

Als ik het goed begrijp is het juist zo dat waarneming/observado consistent streven te zijn en daarom op IOC overstapt voor beide (nu nog losse?) databases.

Het lijkt me de meest logische keuze om op wereldschaal de IOC lijst aan te houden omdat deze en regelmatig ge-update wordt en zich baseerd op wetenschappelijke inzichtenin plaats van traditie. Voor de duidelijkheid, IOC is zeer transparant (referenties en voorgaande versies zijn terug te vinden, kandidaatsoorten worden alvast weergegeven) en wordt vier maal per jaar ge-update. Er zullen een beperkt aantal WP taxa zijn waar de CSNA en IOC lijst verschillen. Dan is het de vraag welke lijst zich het beste baseert op de huidig beschikbare kennis. Het zou mooi zijn als CSNA en IOC nog meer naderbij komen.

Rob Gordijn

#49
Citaat van: Vincent Hart op december 14, 2011, 13:43:37 PM
@Rob: Voor de duidelijkheid, er is maar één soortenlijst voor wrn.nl+Observado. De wijziging bij de kwikken is dus een stap richting verdere conformiteit van deze lijst met de IOC-lijst. En andersom kan het wijzigen van (bijv.) zwarte en witbuikrot naar ondersoorten van rotgans op Observado, alléén als we datzelfde ook op wrn.nl doen. Omdat dus tot nu toe op wrn.nl is uitgegaan van de inzichten van de CSNA, volgt de systematiek op Observado tot nu ook de CSNA (bij verschil tussen IOC en CSNA).


Thanks, ik wist niet dat de soortenlijsten al 1 waren. Ik had altijd begrepen dat het nog gescheiden lijsten waren. Voor een wereldwijde-site lijkt mij de IOC-lijst ook de best beschikbare, alleen het is raar een officiele Nederlandse lijst te negeren voor een Nederlandse site.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen oplossing is te verzinnen voor waarneming.nl om de CSNA-lijst en de IOC-lijst naast elkaar te hanteren. Zoveel soorten scheelt het nou ook weer niet, dus moet het werk wat er voor nodig is ook overzichtelijk zijn.

@Ben: helemaal mee eens. Op wereldschaal wel. Dat CSNA en IOC verder convergeren lijkt mij ook goed, maar ik verwacht dat er altijd  verschillen zijn tussen de officiële Nederlandse lijst en een wereldlijst qua taxonomie. Simpelweg omdat er geen absoluten zijn. Ook de IOC-lijst bevat nog wel wat niet bijster goed onderbouwde fieldguide-splits.

Ben Wielstra

Ik heb even Arnoud gemaild of hij misschien een overzicht van de verschillen heeft liggen. Het zou interessant zijn die eens te bestuderen. Ik denk dat voor het merendeel van de verschillen tussen de lijsten geldt dat de beschikbare literatuur de ene keuze beter ondersteund dan de andere eigenlijk.

Justin Jansen

Gewoon de stabiele Howard en Moore checklist invoeren, dan snapt iedereen het!
M.v.g., Justin Jansen


jvdlaan

Citaat van: Justin Jansen op december 14, 2011, 16:09:04 PM
Gewoon de stabiele Howard en Moore checklist invoeren, dan snapt iedereen het!

Of de lijst van Voous uit 1977. Nog stabieler!

garryb

#53
Klaas van Dijk schreef over de "gezaghebbende" (...) KNAW die ook een lijst publiceert:
CiteerDe zeer gezaghebbende Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (www.knaw.nl) heeft ook een lijst met namen, zoek maar eens via www.griel.nl (een onderdeel van de KNAW). Ik weet eigenlijk niet of de Nederlandse namen hier met één muisklik allemaal zijn te bekijken / te downloaden (je kunt er in ieder geval wel op zoeken). Maar misschien weet iemand anders dat wel. In ieder geval is deze KNAW-lijst gebaseerd op Euring (www.euring.org) en daarvan staan alle namen gewoon wel online, zie http://blx1.bto.org/euringcodes/species.jsp

Leuk hoor, stabiliteit en gezag. Maar ik denk dat we bij wijze van spreken teruggaan naar het Stenen/Sovjettijdperk wanneer we die KNAW-lijst zouden gaan volgen. Hij is sterk gedateerd en bovenal, houdt geen rekening met breed geaccepteerde taxonomische inzichten en daaruit voortvloeiende nomenclatorische veranderingen, en is daardoor zéér onpraktisch en verwarrend.
Om maar wat voorbeeldjes te noemen: Larus argentatus cachinnans en Corvus corone cornix: daar hoef je in 2011 echt niet meer mee aan te komen. Of Lanius excubitor meridionalis, Anthus spinoletta petrosus, Parus caeruleus, enzovoorts. Het valt mij mee dat de "Zwartkopmees" er niet meer in staat! Vreemd eigenlijk, want de wetenschap en daarmee de KNAW zou toch voor vooruitgang en communicatie over voortschrijdende wetenschappelijke inzichten moeten staan, desalniettemin lopen ze met deze hopeloze lijst 30-40 jaar achter. Ik denk dat de gezaghebbende (doch semi-wetenschappelijke, zo u wilt) Dutch Birding Asscociation wat vogellijsten voor Nederland en de WP betreft beter geïnformeerd én geloofwaardiger is!

Klaas van Dijk

Citaat van: garryb op december 14, 2011, 17:30:27 PMKlaas van Dijk schreef over de "gezaghebbende" (...) KNAW die ook een lijst publiceert: (...).
hoi Gerry,

Ik heb gewoon wat vrijblijvende conclusies getrokken uit teksten op http://knaw.nl/Pages/DEF/26/105.bGFuZz1OTA.html , onder andere:

Citeer
De KNAW is verantwoordelijk voor achttien instituten die met hun onderzoek en collecties tot de voorhoede van de Nederlandse wetenschap behoren en internationale faam genieten.

En
CiteerMissie
Als forum, geweten en stem van de wetenschap bevordert de KNAW de kwaliteit en de belangen van de wetenschap en zet zij zich in voor een optimale bijdrage van de Nederlandse wetenschap aan de culturele, sociale en economische ontwikkeling van de samenleving. Als institutenorganisatie heeft zij de zorg voor excellente nationale  wetenschappelijke instituten, stimuleert zij innovatie en valorisatie en bevordert zij samenwerking, zowel met universitaire onderzoeksgroepen als tussen de instituten onderling.

De KNAW neemt publicaties in DB trouwens wel degelijk serieus. Het recente DB artikel over Taimyrmeeuwen staat gewoon in hun officiële database van wetenschappelijke artikelen en wel als 'refereed article in a scientific journal'.

Het gaat bij de EURING soortenlijst natuurlijk vooral om de achterliggende codes (05927 voor Pontische Meeuw, 05820 voor Kokmeeuw). Daar kun je dus allerlei verschillende namen aan vastplakken, en ook diverse taxonomische indelingen op loslaten.

Volgens hetzelfde www.griel.nl is trouwens 'Zilvermeeuw spec' de officiële en de enige naam voor Larus argentatus (dus voor eigenlijk alle Zilvermeeuwen die je in Nederland ziet). Ik zal je niet vermoeien met een eindeloze e-mail wisseling die ik hierover heb gevoerd. Welkom in 'the world according to Griel'.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

lennartv

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2011, 07:58:52 AM
Zeer langzaam zullen wat soorten over gezet worden naar ondersoorten, de kwikken is een mooie start.

Nou, super! Graag nog wel iets over laten! Voor zover ik het kan zien staat op de dutchbirdinglijst nog wel de Engelse gele als soort evenals al de anderen. De 'Dutch Birding Western Palearctic list' via Bubo.org geeft ook nog steeds die soorten.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: lennartv op december 14, 2011, 19:57:55 PM
Citaat van: hiskodevries op december 14, 2011, 07:58:52 AM
Zeer langzaam zullen wat soorten over gezet worden naar ondersoorten, de kwikken is een mooie start.

Nou, super! Graag nog wel iets over laten! Voor zover ik het kan zien staat op de dutchbirdinglijst nog wel de Engelse gele als soort evenals al de anderen. De 'Dutch Birding Western Palearctic list' via Bubo.org geeft ook nog steeds die soorten.

Daar gaat nou juist een groot deel van dit topic over.... want die lijsten houden de CSNA lijst aan...

lennartv

Citaat van: JohanvantBosch op december 14, 2011, 20:02:53 PM
Citaat van: lennartv op december 14, 2011, 19:57:55 PM
Citaat van: hiskodevries op december 14, 2011, 07:58:52 AM
Zeer langzaam zullen wat soorten over gezet worden naar ondersoorten, de kwikken is een mooie start.

Nou, super! Graag nog wel iets over laten! Voor zover ik het kan zien staat op de dutchbirdinglijst nog wel de Engelse gele als soort evenals al de anderen. De 'Dutch Birding Western Palearctic list' via Bubo.org geeft ook nog steeds die soorten.

Daar gaat nou juist een groot deel van dit topic over.... want die lijsten houden de CSNA lijst aan...

O, ik zal beter lezen voortaan! CSNA, IOC, KNAW, Howard, Moore  :rolleye:  Ik zag even door de bomen het bos niet meer ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: lennartv op december 14, 2011, 20:40:31 PM

O, ik zal beter lezen voortaan! CSNA, IOC, KNAW, Howard, Moore  :rolleye:  Ik zag even door de bomen het bos niet meer ;)

O0

garryb

Klaas, je hoeft mij niet te overtuigen van de credibiliteit, naam en nut van de KNAW. Maar EURING loopt met zijn nomenclatuur zwaar achter en volgt nauwelijks de actualiteit op dit vlak, of wekt in elk geval niet de schijn dit te doen. Consequent in het volgen van publicaties in Dutch Birding is men niet, ongeacht of er wel eens naar iets wordt gerefereerd.