Rouwkwikstaart, Noordse kwikstaart

Gestart door Gerard Troost, december 13, 2011, 17:33:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citeer

Re: Aanpassingen aan Waarneming.nl

« Reactie #252 Gepost op: Vandaag om 16:22:01 »

Rouwkwikstaart, Noordse kwikstaart,marokkaanse kwikstaart en iberische kwikstaart  conform IOC world birdlist op ondersoort gezet
(pak kranten zit in de broek)

Volgens mij snapt Hisko even iets niet. Kan een van de admins Hisko uitleggen dat we in Nederland leven?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Thijs Fijen

Ja idd, je moet dan wel consequent zijn en Engelse Kwikstaart ook lumpen.. ;) Er zit trouwens nog een fout in. Waarnemingen die ingevoerd waren als de soort Gele Kwikstaart (nu dus M. f. flava) staan nu opgeslagen als M. flava. Dat is niet fout, maar wel minder exact. (hetzelfde met de witte kwikken)

@Gerard, observado volgt de IOC, dus ik kan deze zet wel begrijpen om de synchronisatie tussen de sites beter te laten verlopen. Waarneming.nl is voor het verzamelen van waarnemingen en niet voor het spelletje 'soorten-scoren', daar hebben we de Dutch Birding Association voor. Dat het wel mogelijk is gemaakt tot heden is mooi geweest toch. Daarnaast blijven de ondersoorten gewoon beschikbaar om in te voeren en kun je die ook gewoon als dusdanig raadplegen.

Thijs Fijen

hiskodevries

Gerard, en nl is onderdeel van het grote geheel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Straks hebben we allemaal een fluitzwaan gezien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: gtroost op december 13, 2011, 17:33:47 PM
Citeer

Re: Aanpassingen aan Waarneming.nl

« Reactie #252 Gepost op: Vandaag om 16:22:01 »

Rouwkwikstaart, Noordse kwikstaart,marokkaanse kwikstaart en iberische kwikstaart  conform IOC world birdlist op ondersoort gezet
(pak kranten zit in de broek)

Volgens mij snapt Hisko even iets niet. Kan een van de admins Hisko uitleggen dat we in Nederland leven?

Hisko zegt dat Nederland geen eiland is, waar ik het helemaal mee eens ben. De in Nederland meest populaire en (dus) gezaghebbenste vogelgids beschouwt die kwikstaarten ook als ondersoorten en daar heb ik nog niemand over horen klagen.
Voor Waarneming/Observado lijkt het mij logisch dat dezelfde soortlijsten worden gebruikt. Hisko zal zijn pak kranten wel nodig hebben, maar als hij het als voornemen zou uiten of zou vragen of het mag komt er alleen maar een lange discussie en duurt het hoe dan ook jaren voor Nederland meegaat, en dan moet je nog maar afwachten hoe ver.
Nederland moet gewoon internationaal meegaan en niet eigenwijs zijn. Als de Nederlandse inzichten hout snijden zullen ze internationaal vanzelf gevolgd worden.

(Wist je trouwens al dat de Groenling op heel groede gronden weer gewoon Cloris chloris heet?).

Herman van der Meer

Gerard Troost

wie heeft dit besluit eigenlijk genomen? en met wie is er overleg geweest?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hdijk

Citaat van: Thijs Fijen op december 13, 2011, 17:41:07 PM
Ja idd, je moet dan wel consequent zijn en Engelse Kwikstaart ook lumpen.. ;)
En Italiaanse toch? Wanneer gaan de Barmsijzen?
Hendrik Jan van Dijk

Folkert Jan

Voor het internationaal aanzien van waarneming.nl en observado een goeie zet als je het mij vraagt, maar jammer dat lijstjes niet meer overeen komen. Als DBA nu zou volgen is het probleem weer opgelost!

Waarom is fluitzwaan uberhaupt ondersoort? Zijn er vruchtbare hybriden bekent?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Citaat van: Thijs Fijen op december 13, 2011, 17:41:07 PM
@Gerard, observado volgt de IOC, dus ik kan deze zet wel begrijpen om de synchronisatie tussen de sites beter te laten verlopen. Waarneming.nl is voor het verzamelen van waarnemingen en niet voor het spelletje 'soorten-scoren', daar hebben we de Dutch Birding Association voor. Dat het wel mogelijk is gemaakt tot heden is mooi geweest toch. Daarnaast blijven de ondersoorten gewoon beschikbaar om in te voeren en kun je die ook gewoon als dusdanig raadplegen.

Als waarneming.nl onderdeel is van het groter geheel dan ben ik toch benieuwd hoe PGO's hiermee omgaan? Zijn die nu opeens ook bezig met lijsten overeenkomstig de IOC? en hoe zit het met gegevens die door de gegevensautoriteit natuur worden gebruikt

@Hisko
Komt er in de toekomst ooit misschien eens de mogelijkheid om via waarneming.nl verschillende soorten lijsten te genereren? Hiermee doel ik dan op een lijst overeenkomstig de IOC en een lijst overeenkomstig de CDNA/CSNA? Een beetje zoals je dat kan doen op avibase waar je kunt kiezen uit 7 verschillende soorten taxonomische volgorden. Zou ik persoonlijk wel een meerwaarde vinden als je het mij vraagt.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Daar zie ik CDna ook niet staan, precies mijn punt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

Citaat van: HPM op december 13, 2011, 17:52:41 PM
Citaat van: gtroost op december 13, 2011, 17:33:47 PM
Citeer

Re: Aanpassingen aan Waarneming.nl

« Reactie #252 Gepost op: Vandaag om 16:22:01 »

Rouwkwikstaart, Noordse kwikstaart,marokkaanse kwikstaart en iberische kwikstaart  conform IOC world birdlist op ondersoort gezet
(pak kranten zit in de broek)

Volgens mij snapt Hisko even iets niet. Kan een van de admins Hisko uitleggen dat we in Nederland leven?

(Wist je trouwens al dat de Groenling op heel groede gronden weer gewoon Cloris chloris heet?).
Chloris chloris toch?
M.v.g., Justin Jansen


August

Wanneer volgen de rotganzen  :)
Ps wel jammer dat je geen optie hebt om de CDNA lijst te kunnen kiezen
August van Rijn

HPM

Citaat van: Justin Jansen op december 13, 2011, 19:20:29 PM
Citaat van: HPM op december 13, 2011, 17:52:41 PM

(Wist je trouwens al dat de Groenling op heel groede gronden weer gewoon Cloris chloris heet?).
Chloris chloris toch?


Ja. Sorry. Tiepootje.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 19:17:11 PM
Daar zie ik CDna ook niet staan, precies mijn punt

Maar heb je nu alleen die paar kwikstaarten aangepast of de hele lijst?
Als je gaat moet je natuurlijk wel helemaal gaan.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Maar? Toekomstmuziek of niet? Persoonlijk denk ik dat het voor de Nederlandse gebruikers van waarneming.nl een meerwaarde heeft om naast de IOC-lijst ook de mogelijkheid te hebben om een lijst te genereren op basis van CDNA/CSNA. Sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap ;D

Maar hoe zit het nu met de PGO's? Daar ben ik best wel benieuwd naar eigenlijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Bas en voor planten ook 30 verschillende ? Daar is geen beginnen aan.
De pgo's ? Sovon bedoel je ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: Bas vd Burg op december 13, 2011, 19:15:11 PM
en hoe zit het met gegevens die door de gegevensautoriteit natuur worden gebruikt
Daarvoor maakt het geen verschil of zo'n Rouwkwik bij W.nl nou als soort of ondersoort te boek staat. Wordt gekoppeld aan het overeenkomstige taxon in de NDFF, ongeacht de taxonomische rang.
Marijn Prins

Catwzl

Het wordt er in ieder geval in ons kleine kikkerlandje zo niet makkelijker op, maar da's natuurlijk maar bijzaak.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Jan vH

Ik heb er geen problemen mee dat de Rouwkwikstaart nu als ondersoort gezien wordt, maar zoals het nu is vind ik het erg slordig.

De hybride staat nog gewoon als Motacilla yarrellii x Motacilla alba in de database, en de verzamelsoort Witte Kwikstaart spec. als Motacilla alba/yarrellii. Veel beter zou zijn om de verzamelsoort te veranderen in Witte Kwikstaart - Motacilla alba en de 'echte'  Witte Kwikstaart in Motacilla alba alba. De hybride kan veranderd worden in M. a. yarellii x M. a. alba. Nu zijn alle waarneming van Witte Kwikstaart eigenlijk veranderd in de verzamelsoort...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ben Wielstra

Misschien handig om op de een of andere manier die paar soorten waar CSNA van IOC afwijkt ergens op te kunnen vragen zodat je altijd je lijstje volgens DBA kan genereren. Dan kan je meteen voor jezelf nagaan waarom sommige beesten volgens de CSNA soortstatus hebben en dan kan je ook meteen uitzoeken waar dat dan eigenlijk op gebaseerd is. Dan blijkt die IOC denk ik toch een betere mix tussen up to date zijn en splitgeilheid te zijn.

theomuusse

Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 17:47:01 PM
Gerard, en nl is onderdeel van het grote geheel.

In dat licht wil ik wel graag zien dat mijn nederlandse soortenlijst en belgische soortenlijst ook in mijn wp lijst komen...

Theo

Justin Jansen

Citaat van: theomuusse op december 13, 2011, 20:59:33 PM
Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 17:47:01 PM
Gerard, en nl is onderdeel van het grote geheel.

In dat licht wil ik wel graag zien dat mijn nederlandse soortenlijst en belgische soortenlijst ook in mijn wp lijst komen...

Theo
Helemaal mee eens, met observado is die koppeling er niet, waarom niet Hisko?
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op december 13, 2011, 21:34:48 PM
Citaat van: theomuusse op december 13, 2011, 20:59:33 PM
Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 17:47:01 PM
Gerard, en nl is onderdeel van het grote geheel.

In dat licht wil ik wel graag zien dat mijn nederlandse soortenlijst en belgische soortenlijst ook in mijn wp lijst komen...

Theo
Helemaal mee eens, met observado is die koppeling er niet, waarom niet Hisko?


Misschien omdat de Nederlandse vogelautoriteiten niet de moeite hebben genomen om in de door hen gepubliceerde soortenlijsten ook de internationaal algemeen erkende soort-/ondersoortnamen op te nemen waardoor te zien is waar zij afwijken?
Wie heeft een verschillenlijst?

Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: Justin Jansen op december 13, 2011, 21:34:48 PM
Citaat van: theomuusse op december 13, 2011, 20:59:33 PM
Citaat van: hiskodevries op december 13, 2011, 17:47:01 PM
Gerard, en nl is onderdeel van het grote geheel.

In dat licht wil ik wel graag zien dat mijn nederlandse soortenlijst en belgische soortenlijst ook in mijn wp lijst komen...

Theo
Geen idee waar jullie het over hebben maar voor wensen is een apart onderdeel.
Helemaal mee eens, met observado is die koppeling er niet, waarom niet Hisko?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: gtroost op december 13, 2011, 18:11:54 PM
wie heeft dit besluit eigenlijk genomen? en met wie is er overleg geweest?


nog steeds benieuwd naar antwoord op deze vraag
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: gtroost op december 13, 2011, 22:32:00 PM
Citaat van: gtroost op december 13, 2011, 18:11:54 PM
wie heeft dit besluit eigenlijk genomen? en met wie is er overleg geweest?


nog steeds benieuwd naar antwoord op deze vraag
Bijna een jaar geleden aangekondigd http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135058.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

pwolf

@ Hisko De gemiddelde invoerder zal het allemaal wo#$t zijn denk ik. Ik verbaas me wel over het gemak waarmee waarneming.nl nu het IOC volgt en de gebrekkige uitleg over de reden daarvoor. Er is tenslotte een nationale autoriteit (heus). Had iemand in de gaten dat er binnen Europa al jarenlang tussen de verschillende landen flink overlegd wordt over de te volgen taxonomie?
Omdat IOC best wel imposant en internationaal klinkt gaan "we" dat nu volgen, kun je beter alles meteen in observado integreren en dat .nl van je naam halen.

De vraag van Gerard staat overigens nog open.

@ Herman, pffff, je kunt die paar lijsten gewoon zelf vergelijken, alle CSNA beslissingen zijn gewoon netjes opgeschreven in diverse blaadjes. IK snap je sneer over een door jou ervaren onvolkomenheid niet. Maak die lijst gewoon even zelf, zoveel soorten zijn het niet.

groeten, pim (geen taxonoom, geen fundamentalistische lumper/splitter)


Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Citaat van: pwolf op december 14, 2011, 00:13:51 AM

@ Herman, pffff, je kunt die paar lijsten gewoon zelf vergelijken, alle CSNA beslissingen zijn gewoon netjes opgeschreven in diverse blaadjes. IK snap je sneer over een door jou ervaren onvolkomenheid niet. Maak die lijst gewoon even zelf, zoveel soorten zijn het niet.

groeten, pim (geen taxonoom, geen fundamentalistische lumper/splitter)

De uiteindelijke lijst is misschien niet lang, maar om uit te zoeken welke het zijn moet wel alles worden vergeleken. Als het eenvoudig was had ik het al lang gedaan in plaats van te vragen of iemand over dat lijstje bechikt. De CSNA had met heel weing moeite wél de verschillen kunnen aangeven.
Zie overigens http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135058.0 voor een aanzet.

Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op december 14, 2011, 00:24:37 AM
De CSNA had met heel weing moeite wél de verschillen kunnen aangeven.
Het kan aan het tijdstip liggen, maar ik begrijp je niet.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen