Hoofdmenu

Geel-zwarte kever

Gestart door Harsbijtje, december 11, 2011, 23:38:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Heb geen idee wat voor een kever dit is.
Weet ook niet meer hoe en waar ik deze foto heb gemaakt.
Heeft iemand een idee wat dit voor een kever kan zijn?
B.v.d.

Edit (Arp) : De aanvankelijk geplaatste foto heb ik verwijderd en vervangen door het origineel van die foto. Zie verderop voor toelichting.

Foto in bijlage: Whitney Cranshaw - Colorado State University (bron: ipmimages.org)

jan cuppen

Dat tuin mag je wel weglaten, het is in elk geval een buitenlander. Je kunt het ook vervangen door buitenlandse tuin. Lijkt me trouwens een Chrysomelidae.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Misschien toch wel goed als je probeert te achterhalen of deze foto in Nederland gemaakt is: dit is een gevaarlijk soort namelijk ...

jan cuppen

Citaat van: Th.Heijerman op december 12, 2011, 11:14:23 AM
Misschien toch wel goed als je probeert te achterhalen of deze foto in Nederland gemaakt is: dit is een gevaarlijk soort namelijk ...

Zo ongeveer alle Chrysomelidae zijn fytofaag, deze is geen uitzondering. Hoezo gevaarlijker dan andere haantjes??????
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Klopt, hij is fytofaag. Tis Diabrotica virgifera, en misschien is het juist wel heel mooi om hem hier te hebben...

jan cuppen

Zijn wij het toch weer eens  ;D . Nu natuurlijk nog de vraag te beantwoorden waar ie vandaan komt  ??? .
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Harsbijtje

Er begint me iets te dagen! Hij is in ieder geval niet van hier.
Zal het morgen is verder proberen uit te zoeken hoe het zit.
De foto is van de 10-09-2005 en niet in mijn tuin gemaakt.
Dat had ik er maar bij gezet omdat ik niet wist (weet)
waar ik de foto gemaakt heb.

Harsbijtje

Heb vandaag toch niets kunnen vinden, maar ik begin te vermoeden
dat ik ooit een artikel in een tijdschrift o.d. heb zien staan waar ook een
foto bijstond. Daar heb ik toen blijkbaar een foto van gemaakt om de
kever te herkennen als ik er eentje zou zien. Ze komen al sinds 2003 in Nederland voor.
Er staat me ook iets bij van dat die kever misschien wel veel schade aan de
maisteelt zou gaan toebrengen. Nederlandse naam is Maiswortelkever.
Misschien is het beter dat dit topic maar gewist wordt. Of dat ik dat zelf kan,
of dat een admin dat alleen maar kan, dat weet ik niet.


Arp

#9
Ik heb in het eerste berichtje wat toegevoegd waardoor het legaal wordt de foto hier te tonen. Daarmee kan het topic denk ik blijven staan, toch nuttige info.

Omroep Brabant schendt met de foto bij hun artikel de auteursrechten, c.q. voldoet niet aan de vereisten van de licentie om deze te mogen tonen.

P.S. Ik heb de origineel toegevoegde foto - die van de site van omroep Brabant gehaald was verwijderd. Wij hebben mogelijk geen recht om die te tonen, omdat het een bewerkte versie is en de originele licentie geen "gelijk delen" clausule kent, dus het afgeleide werk hoeft door OB niet onder een zelfde licentie te worden vrijgegeven. Vermoedelijk is hun bewerking (uitsnede) geen eigen creatieve prestatie die auteursrechtelijke bescherming verdient, maar voor zover ik weet is er in het algemeen veel te weinig jurisprudentie over dit soort dingen om er zeker van te kunnen zijn wat er in het geval van een rechtszaak beslist zou worden, dus waarom risico lopen...

P.S. Heb OB bericht gestuurd van de "wantoestand" - ben benieuwd of ze er wat aan veranderen.
P.P.S. Ze hebben het aangepast :) Nou ja, min of meer dan - officieel horen ze tevens op een duidelijke manier ook kenbaar te maken wat de licentie (van het origineel) is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harsbijtje

#10
De foto die ik heb geplaatst komt niet van de site.
Ik had toen (10-09-2005) helemaal geen internet en zelfs geen computer!
Mogelijk heb ik een foto van  mijn t.v.scherm gemaakt.

Arp

Ah, okay - dat was een iets te gemakelijke conclussie dan. Het was wel ongeveer dezelfde crop ;)

Nou ja, als de bron niet bekend is kunnen we de foto sowieso beter niet plaatsen en deze doet het ook wel  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)