Mijn vogelMOMENT van 2011 is......

Gestart door Ted van der Knaap, december 11, 2011, 12:53:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Ik heb weer heel veel moois meegemaakt dit jaar, variërend van maar liefst twee zelf ontdekte grauwe klauwieren in mijn eigen regio tot mega's als woestijn- en kaspische plevier binnen 24 uur op min of meer verre bestemmingen. En nog verder weg diverse leuke bergsoorten in de bergen van Italië. Wat betreft hét moment van dit jaar kan ik helaas weinig origineel zijn: dat was wat mij betreft nou eenmaal onbetwistbaar die klauwier bij Den Helder. Opvallend hoe weinig die hier genoemd wordt eigenlijk. Dat moet toch voor meer mensen het hoogtepunt van het jaar geweest zijn?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

Ik denk dat veel mensen hem gemist hebben guus  ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

lennartv

Voor mij was de Amerikaanse Oeverloper wel de geweldigste vogel die ik gezien heb. De leuke uurtjes op Breskens zijn echter ook onvergetelijk.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

WillemBosma

Mijn mooiste momenten zijn er ook nogal wat, maar hoogtepunten waren voor mij ook zeker wel die adembenemende Kaspische Plevier op Texel, en de volgende dag een Woestijnplevier in Gelderland.

Ook spannend was de Amerikaanse Oeverloper... geweldig. Andere hoogtepunten waren het Klein Waterhoen, de Blauwstaart bij Castricum- en maar liefst 3 fantastische lifers op één dag op Vlieland (Bruine- en Raddes Boszanger,- en Witbandkruisbek).

Als klap op de vuurpijl vond ik de Langstaartklauwier wel de meest gave soort van dit jaar... Want, net als je bij jezelf denkt, we hebben alles wel gehad dit najaar, duikt er zo'n Klauwier op bij Den Helder... dan is het toch even slikken... Een soort die je zo 1, 2, 3 niet verwacht in NL. Wat een knaller van een soort, heel mooi. Zo vaak komt het immers niet voor dat er een nieuwe soort voor NL gevonden wordt.

Ik kijk met groot genoegen terug op een bewogen vogeljaar 2011, en ben tevens benieuwd wat 2012 zal brengen. 
Willem Bosma

Velp/Opeinde

GijsB

Citaat van: guusp op december 13, 2011, 12:24:32 PM
Ik heb weer heel veel moois meegemaakt dit jaar, variërend van maar liefst twee zelf ontdekte grauwe klauwieren in mijn eigen regio tot mega's als woestijn- en kaspische plevier binnen 24 uur op min of meer verre bestemmingen. En nog verder weg diverse leuke bergsoorten in de bergen van Italië. Wat betreft hét moment van dit jaar kan ik helaas weinig origineel zijn: dat was wat mij betreft nou eenmaal onbetwistbaar die klauwier bij Den Helder. Opvallend hoe weinig die hier genoemd wordt eigenlijk. Dat moet toch voor meer mensen het hoogtepunt van het jaar geweest zijn?

Voor mij is die klauwier wel de soort van het jaar, maar niet het vogelmoment van het jaar.
Gijs

Martijn Bot

Citaat van: dralion13 op december 13, 2011, 12:44:46 PM
Voor mij is die klauwier wel de soort van het jaar, maar niet het vogelmoment van het jaar.
Goede nuance, Gijs. Ik kan me in ieder geval nauwelijks voorstellen dat je als vogelaar een twitch noemt als vogelmoment van het jaar. Qua soort staat dat beest inderdaad op eenzame hoogte. Ik vond het goed en mooi om te lezen dat de eerste 20 posts allemaal "vogelmomenten" betroffen. Met terugkijken wacht ik nog even tot de oliebollen, er kan nog vanalles gebeuren!

RasManen

Goed punt Martijn, je weet wel ongeveer hoeveel ik vogel, dus kunt ook wel inschatten da'k mijn vogelmomenten bij elkaar moet schrapen ;)

Maar goed, probeer maar es te concurreren met 128 Grote Pijlen langs, of een Veelvraat in het ochtendgloren :)
Wim Nap

Guus Peterse

Citaat van: Martijn Bot op december 13, 2011, 13:40:40 PM
Ik kan me in ieder geval nauwelijks voorstellen dat je als vogelaar een twitch noemt als vogelmoment van het jaar.
Kwestie van gebrek aan voorstellingsvermogen, lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Martijn Bot

Citaat van: guusp op december 13, 2011, 14:20:37 PM
Citaat van: Martijn Bot op december 13, 2011, 13:40:40 PM
Ik kan me in ieder geval nauwelijks voorstellen dat je als vogelaar een twitch noemt als vogelmoment van het jaar.
Kwestie van gebrek aan voorstellingsvermogen, lijkt me.
Bedankt, ik hoor het vaker.

Gert Veurink

Citaat van: guusp op december 13, 2011, 14:20:37 PM
Citaat van: Martijn Bot op december 13, 2011, 13:40:40 PM
Ik kan me in ieder geval nauwelijks voorstellen dat je als vogelaar een twitch noemt als vogelmoment van het jaar.
Kwestie van gebrek aan voorstellingsvermogen, lijkt me.
Kwestie van onderschatting, lijkt me.
groet!
Gert Veurink



Guus Peterse

Wat ik maar wil zeggen is dat ik wel degelijk dat moment in de duinen van Den Helder, met achter de duinen de zee glanzend onder de rood kleurende avondhemel, de laatste vogelaars uit Limburg of nog verder die met telescoop op de schouder kwamen aanhollen, sommige nog in kantoortenue met colbertje en stropdas, en intussen telkens die fantastische klauwier in beeld, dat ik dat wel degelijk hét moment van het afgelopen jaar vond. En het meest misschien nog wel toen ik terug fietste door schemerig polderland, met in de verte de duinrand, grillige contouren onder een nu snel donkerde wordende avondlucht, en daarop, alsof het er de natuurlijke vegetatie van was, een groepje mensen bijeen. Een onvergetelijk beeld.

En wie zich dat niet kan voorstellen, nou ja, niet mijn probleem.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Martijn Bot

Citaat van: guusp op december 13, 2011, 14:47:15 PM
En wie zich dat niet kan voorstellen, nou ja, niet mijn probleem.
Ik had ook niet het idee dat er een probleem was.

Margreet Kwh

Citaat van: guusp op december 13, 2011, 14:47:15 PM
Wat ik maar wil zeggen is dat ik wel degelijk dat moment in de duinen van Den Helder, met achter de duinen de zee glanzend onder de rood kleurende avondhemel, de laatste vogelaars uit Limburg of nog verder die met telescoop op de schouder kwamen aanhollen, sommige nog in kantoortenue met colbertje en stropdas, en intussen telkens die fantastische klauwier in beeld, dat ik dat wel degelijk hét moment van het afgelopen jaar vond. En het meest misschien nog wel toen ik terug fietste door schemerig polderland, met in de verte de duinrand, grillige contouren onder een nu snel donkerde wordende avondlucht, en daarop, alsof het er de natuurlijke vegetatie van was, een groepje mensen bijeen. Een onvergetelijk beeld.

En wie zich dat niet kan voorstellen, nou ja, niet mijn probleem.
Guus, je beschrijft het prachtig. Ach, ik heb heimwee. :'(
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Guus Peterse

Citaat van: Martijn Bot op december 13, 2011, 14:50:06 PM
Ik had ook niet het idee dat er een probleem was.
Sorry, die laatste opmerking had ik beter kunnen weglaten. Er is inderdaad geen probleem.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citaat van: guusp op december 13, 2011, 14:47:15 PM
Wat ik maar wil zeggen is dat ik wel degelijk dat moment in de duinen van Den Helder, met achter de duinen de zee glanzend onder de rood kleurende avondhemel, de laatste vogelaars uit Limburg of nog verder die met telescoop op de schouder kwamen aanhollen, sommige nog in kantoortenue met colbertje en stropdas, en intussen telkens die fantastische klauwier in beeld, dat ik dat wel degelijk hét moment van het afgelopen jaar vond. En het meest misschien nog wel toen ik terug fietste door schemerig polderland, met in de verte de duinrand, grillige contouren onder een nu snel donkerde wordende avondlucht, en daarop, alsof het er de natuurlijke vegetatie van was, een groepje mensen bijeen. Een onvergetelijk beeld.

En wie zich dat niet kan voorstellen, nou ja, niet mijn probleem.

Ben het met je eens hoor, Guus! Voor mij ook het vogelmoment van het jaar. Ik zat net aan de lunch met mijn collega's en heb toen maar vriendelijk gevraagd of iemand anders mijn bordje kon leeg eten 8) , verbaasde gezichten alom en compleet in de stress naar Den Helder. Vervolgens die ontlading en tenslotte dan nog die tegemoetkomende twitchers tijdens de wandeling terug naar de auto, geweldig!
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Henri van Dodeweerd

Een mooi moment vond ik dat ik de Zeearend na een lange tijd zag.
Ik had hem al vaak gezocht in de omgeving, maar iedere keer gevlogen (1 keer heel in de verte gezien)
Totdat de Zeearend ineens kwam opduiken in de Vreugderijkerwaard. Ik was daar aan het vogelen en ineens alle honderden kieviten en zo'n 15 lepelaars en nog honderden eenden en ganzen de lucht ingingen.
En ja hoor daar kwam de Zeearend aangevlogen. Nog geen 5 meter afstand. Ik was te verbaast om een foto te maken. Gelukkig ging hij nog even zitten (wel verder weg) en kon ik hem toch nog even fotograferen. Toen alle vogels weer geland waren, besloot hij toch maar weer te vertrekken en weer alles in de lucht. Nu kon ik mooi de lepelaars nog even fotograferen.
Al met al een voor mij mooi moment.

In het buitenland waren het de alpenkauwtjes die uit mijn hand aten en de rotszwaluwen die op een paar meter afstand langsflitsten.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

RasManen



Ik kan me als 1 van de allerlaatste aankomers Han Zevenhuizen herinneren, in pak inderdaad. Die heeft erg veel geluk gehad (moest even in de ranking kijken of ie hem wel had). En het is ook zo, qua twitches was dit 1 van de mooiste (ik zit te piekeren wat ik nou een saaie twitch vond, iemand een idee?). Heb ook met enorm veel bekenden gesproken, waaronder voor het allerlaatst met Oane Tol...
Wim Nap

HPM

Citaat van: Martijn Bot op december 13, 2011, 13:40:40 PM
Citaat van: dralion13 op december 13, 2011, 12:44:46 PM
Voor mij is die klauwier wel de soort van het jaar, maar niet het vogelmoment van het jaar.
...  Ik vond het goed en mooi om te lezen dat de eerste 20 posts allemaal "vogelmomenten" betroffen. ...

Ondanks de titel van dit topic waren de eerst paar vooral zoogdiermomenten.
Herman van der Meer

Gert Veurink

Citaat van: laatvlieger op december 11, 2011, 13:11:34 PM
De jongen naast me wist er nog een fraaie plaat van de te maken: http://waarneming.nl/foto/view/2202782 (Dit is het beest onder water!)
'de jongen naast je'  was Wiene Bakker... groot sprinkhaandeskundige
groet!
Gert Veurink



canoorlander

Mijn mooiste vogelmoment was afgelopen zomer op de Khao Soi Dao in zuidoost Thailand. Ik had mij opgesteld in een oud verlaten hertenhok met uitzicht op het terrein waar de herten ooiten liepen. Hier had ik verschillende delen ingericht om leuke foto's te nemen van de vogels die hier rond vlogen. Eén van de soorten waar ik op hoopte was de Blue-winged Pitta. Deze had een nest in het woud achter het hok en beide vogels fourageerden vaak in het deel in het woud achter het terrein, regelmatig streek één of beide vogels op het terrein op zoek naar grote insecten. Regelmatig zag ik ze van het ene woud naar het andere vliegen en soms bleef er één enkele seconden op een tak zitten om vervolgens weer snel in het woud te verdwijnen. Eénmaal fourageerden beide vogels op het terrein maar helaas te ver voor leuke foto's. Terwijl ik wat foto's maakte van een Variable Squirrel welke stukjes appel at op een liaan, hoorde ik vlak naast me iets. Op ooghoogte en op ongeveer twee meter afstand zat een Blue-winged Pitta. Veel te dichtbij voor een foto maar welk kicken.

Het leukste zoogdiermoment was op diezelfde berg. Tijdens een late wandeling de berg op zaten er opeens drie Aziatische Wilde Honden (ook wel Dholes genoemd) op het pad. Volgens de lokale bevolking een erg leuke waarneming. De beste plek in Thailand om Dholes te zien is in Khao Yai en ook dat is niet altijd gegarandeerd.

Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Marwin

Waar ik meteen aan denk zijn toch mijn zelfontdekkingen in de (gemeente) Zwolle (eigen woonplaats.)
Heb zelf nog geen auto, dus vogel ik het meeste in Zwolle.
Mijn aller mooiste moment was afgelopen zondag (11-12-2011) toen ik op Bomhofplas in Zwolle een kuifduiker ontdekte.
Een zeer zeldzame soort voor Zwolle, was ook nog nooit eerder hier gezien, ben er geweldig blij mee!!! ;D

Ook natuurlijk de zeer gave twitch op 31-10-2011 bij Den Helder van de langstaartklauwier :blink: :duim:

JandJ

Een territoriale hop was absoluut het hoogtepunt van 2011. Zelfs van al mijn vogeljaren! Ik was inmiddels bekend met hoppendips, maar die kleuren, de snavel, die kuif, ja, álles gewoon, bleef en blijft me intrigeren!

Daar sta je dan, met je handen achter je oren; heel in de verte klinkt het: 'hop-hop...hop-hop'. Wat er toen in me omging, laat zich niet beschrijven. Na enkele seconden luisteren, zei ik toch maar tegen degene die naast me stond: 'Ik hoor de HOP!!!'
Even later stonden we dan onder de boom waar het geluid uit kwam. Niets te zien, alleen het 'hop-hop...hop-hop...hop-hop...hop-hop' was te horen, minutenlang.
Dan, opeens! Hij vliegt uit de boomtop naar een andere boom, dan eindelijk het moment: oog in oog met het voor mij zó magische beest die al zóvele nachten in mijn hoofd is gekomen! Even later stond hij op een gazonnetje in de grond te prikken.
Hoppunt!!!

Natuurlijk is het een gedeelde plek met mr. Schach!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

maartenwielstra

Moeilijke kiezen, veel mooie momenten meegemaakt. Toch wel een van de mooiste ervaringen was op Borneo, in Danum Valley. We waren daar een week, en op de laatste dag wisten we nog een paar knallers te scoren in het stuk dat we elke dag beliepen! Weliswaar voornamelijk op geluid, maar geluidswaarnemingen zijn voor mij erg bevredigend. Ik heb er wat mee! De geluiden van Bornean Ground Cuckoo en Blue-Banded Pitta, twee zeldzame endemen, klinken me als muziek in de oren. Onbeschrijfelijk, magisch! Kilometers lang lopen, de jungle in, elk moment zou er b.w.v.s. een dwergolifant of een Orang Oetan voor je neus kunnen staan! En dan dat ene verlossende vogelgeluid na een lange tocht, de bloedzuigers van je af slaand! Verslavend, ik mis zelfs de bloedzuigers vastgezogen aan mijn buik...

Zoogdiermoment. Moeilijk kiezen weer...ik noem de tijger. En dan te bedenken dat ik ze niet eens gezien heb! Maar dat bijna gevoel... In Chitwan, Nepal, liepen we met een zelf ergens vandaan getrokken 'vogelgids' door de bufferzone tussen beschaving en jungle. Voor onze losveterige vriend juist de goede plek voor wildlife, omdat de toeristen er minder aanwezig zijn. We (ik, mijn meisje, en Tagu) liepen uren lang de jungle in, tot aan het gebied waar een jaar eerder een natuurdocu was opgenomen over tijgerwelpjes. Dat nieuwtje vertelde Tagu ons ter plekke. Het begon al te schemeren, en we hoorde wat geluiden van opgeschrokken herten en wilde kippen. Ik weet nog goed dat ik mijn Nina bijna moest meetrekken om mee terug te lopen, onze gids achterna (die alvast vooruitliep). Laat dat stomme insektje maar, rustig fotograferen is niet zonder risico, zei mijn gevoel (de tijgervoetsporen van eerder nog in het geheugen geprint; grappig dat de luipaardensporen me geen angst in boezemden naast die van de tijger. Relativeren leer je zo wel!). Terug uit het woud met gemengde gevoelens. Yes we hebben het overleefd! He shit geen tijger gezien! Volgende winter wil ondermeer voor de tijger terug naar India...lekker vanuit een jeepie!

Reptielenmoment. Oog in oog met een cobra op Borneo...zwemmen bij zeeschildpadden in Maleisie...moeilijke keuze.

Vissen. Zwemmen met 1,5 m lange black-tipped reef sharks! Eenmaal in het water is het enge er direct van af. Spectaculair, en tussen de lompe toeristen voel het meer als een dierentuin dan als wildlife...maar wel heel bijzonder!

Insekten. Atlasvlinder, de grootste (nacht)vlinder ter wereld, vloog bij Mount Kinabalu, het hoogste punt van Borneo, zo het restaurantje in waar we na een lange dag vogelen de avond doorbrachten.

genoeg...het was een fantastisch jaar!

HansJWG

Buitenland, Krabplevier en Langbektuimelaar ( http://observado.org/waarneming/view/61309998)  in Egypte (WP), net terug; Langstaartklauwier in de kop van noord-holland.
Misschien kun je die vissen, haaien en schildpadden ook invoeren Maarten?
Groet, Hans

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

lennartv

#55
Citaat van: lennartv op december 13, 2011, 12:36:59 PM
Voor mij was de Amerikaanse Oeverloper wel de geweldigste vogel die ik gezien heb. De leuke uurtjes op Breskens zijn echter ook onvergetelijk.

Er schiet opeens van alles te binnen dus daarom nog maar een post.
Toen ik van de zomer op een stuwdam in Zwitserland stond vloog een paar keer letterlijk op 2 meter afstand een rotskruiper voorbij. Een super ervaring, net een megavlinder met een lange snavel. De dag daarvoor had ik trouwens ook nog een hele fijne waarneming.
Die dag had ik mijn vader overgehaalt om mij naar een paar leuke plekken te rijden, te weten: Jeizinen (voor citroenkanarie), de Hohe Brücke bij Jeizinen (voor rotskruiper(s)) en Leukerbad voor lammergier(en). De eerste twee vogels had ik gedipt. Om van deze dag toch nog iets leuks te maken moest de derde natuurlijk lukken. Ik plus m'n vader kostte 38 Zwitserse franken met de gondel dus hopelijk zou dit geen dip worden. Boven hebben we een beetje rondgelopen en al vrij snel zie ik een oranjeachtige roofvogel langs de rotsen vliegen... een mooie adult lammergier natuurlijk! Na al die dips was dit extra fijn, ook omdat lammergier mijn hoofddoelsoort was. Toen we weer beneden stonden zag ik nóg twee roofvogels cirkelen, kijker erop: twee lammergieren;) Ik was de dag erna natuurlijk ook extra blij met die rotskruiper (op een kwartier lopen van ons huisje).

In ons eigen landje was een groep van tien landende zwarte ooievaars die we vanuit de auto ontdekten ook erg gaaf. Verder was de Ross' meeuw van Numansdorp natuurlijk ook een hele leuke ervaring, maar die heeft natuurlijk een gedeelde plaats.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Folkert Jan

Zoals ik de laatste 2 jaar heb gedaan deze keer ook weer een top 10.


1. TOH birdrace met Willem Bosma, Robert Pater + (ex)vriendin en Theo van Veenendaal. Ik blijf daglijsten toch 1 van de leukste dingen aan vogelskijken vinden. Dagen en dagen van voorbereiding. Nachten op pad om de beste plekken voor uilen, rallen en rietzangers te zoeken. Bossen doorspitten om een goede route te maken om zoveel mogelijk soorten tegen te komen. Het plannen om op tijd op de juiste plekken te zijn en dan vooral tijdens de TOH birddag zoveel bekenden tegen te komen die allemaal de TOH komen bewonderen.


2. De grijze gors dip. 's avonds om 00.00 nog de piep krijgen en de volgende ochtend constateren dat je maar 1 van de 20 bent die de eerste boot heeft. Heerlijk weer die dag. De gors niet gevonden, maar op westerstrand strandleeuwerikken, bijna zomerkleed ijsgorzen en maar liefst 9 strandplevieren


3. 2 plevieren op 1 dag. In de media markt even een macbook testen en DBA openen om te zien dat de pijnlijkste misser tot dan toe gewoon in zomerkleed op texel zit. Samen met Robert Pater er naar toe. Onderweg zien we Daan Drukker (kende we tot dan toe nog niet) met t-shirtje en verrekijker om de nek tegen de wind in ploeteren. We roepen uit de auto dat hij zen fiets wel neer kan zetten en mee kan rijden. Bij de kasp een piep krijgen van woestijnplevier, maar wordt krap aan voor de boot. Een ware race terug naar de boot, waarbij de auto tijdens de rit wordt geprepareerd om de fiets van daan erin te gooien en gelijk door te rijden. Met open auto en de fiets er half uithangend terwijl deze door Robert en Daan wordt vastgehouden als laatste auto de boot op en mooi op tijd nog bij de woestijnplevier aan te komen.


4. Eenzame dag op lauwersmeer kustweg. De vorige dagen redelijk trek dus ik probeer het de volgende morgen weer. De wind is inmiddels oost kracht 6 en het vliegt als een tierelier. Alleen lopend van de auto naar de post (5 minuten) al meer dan 50 kneuen, tientallen piepers, beflijster, boomvalk, grauwe kiek. Die dag zoveel dat ik niet weet waar ik kijken en tellen moet. Zwaluwen vliegen overal. Constante stroom aan roepende boompiepers. Als krenten Grote pieper, lachstern, ortolaan, maar niemand om het mee te vieren. Als Rommert eindelijk komt (hij dacht dat er geschoten werd die dag en dat de telpost niet bereikbaar was) ontdekt deze nog een roodpootvalk. Toch een nare nasmaak door al het ongeloof en gezeur achteraf, maar de volgende keer heb ik een camera en geluidsopnameapparatuur!


5. Dip kleinste strandloper waar ik samen met Willem Bosma naar toe was gegaan. 's Nachts rijden en met het eerste licht er staan. Als er niks wordt gevonden weer een lange rijs terug naar het noorden. Bij Heerenveen horen we van de kuifkoekoek. Aldaar de vogel slecht gezien, maar een erg leuk gesprek gehad over de oost groningse akkers en de werkgroep grauwe kiekendief wat zo inspirerend was dat ik direct lid ben geworden.


6. Zeetrektellen op ameland met honderden grote jagers, 5 vorkstaartmeeuwen, 2 kleinste jagers en meer dan duizend jan van genten.


7. Trektellen kamperhoek op 23-4 met een (gedeeltelijk) eigen ontdekking van steppekiek en later die dag met heerlijk weer en veel mensen de Ross meeuw bij numansdorp


8. Zelfontdekking van mijn eerste breedbekstrandloper in de breedbaartpolder


9. Roodkeelstrandloper twitch met Willem Bosma


10. Het ontdekken van de geweldig toegenomen fauna rondom het leekstermeer na waterberging werkzaamheden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

vuurvlinder

Citaat van: ArjenDrost op december 11, 2011, 13:27:38 PM
Mijn mooiste moment is idd ook een zoogdier, namelijk het moment dat, na een aantal al erg succesvolle nachten in Finse hutjes doorgebracht te hebben, er ineens een Veelvraat voor m'n hut liep. Ik denk dat dat mijn mooiste fotomoment ooit was. Ik kon het toen echt wel uitschreeuwen van geluk, al was dat weer minder handig om te doen, aangezien de Veelvraat dan meteen weg was geweest...


Mijn mooiste vogelmoment was denk ik wel de trip naar Fulufjallet, Zweden om Taigagaaien te fotograferen en te filmen. Een erg leuke trip en het is altijd prettig als je je doelen op zo'n manier kunt verwezenlijken.


Verder was het ook erg mooi om Ivoormeeuwen weer eens mooi vast te kunnen leggen, was alweer een paar jaar geleden.


Groeten, Arjen

Fulufjallet is schitterend mooi! Wij waren daar eind september 2009 een paar dagen en dit jaar kwamen wij daar weer doorheen. Ik zou daar in september/oktober wel een maand willen zitten!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

In mijn eigen  "achtertuin" werd ik blij van de IJsvogels die ik dit jaar weer zag. Ik had ze al 2 jaar niet meer gezien in deze omgeving.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

#59
Ik ben aardig onder de indruk van alle verhalen... Geweldig om te lezen.

Mijn jaar was niet erg buitennissig. Het op één na beste moment dat me bijblijft is de Kleine Trap op de Hoge Veluwe, 3 september 2011. Een gemakkelijke twitch, mooi weer, wit fietsje, vogel mooi zichtbaar, ook nog vliegend gezien ( voor het laatst die dag en daarna, bleek...).

Het beste moment moet nog komen. Ik volg de blog van John Vanderpoel :

http://www.bigyear2011.com/

die aardig op weg is naar het record van Sandy Komito van 745 soorten in een Big Year in de States. Vanderpoel zit nu op 740, een prestatie van jewelste als je bedenkt dat Attu Island er dit jaar niet in zit, en Komito daar leuke soortjes wegkaapte in zijn Big Year. Vanderpoel zit nu in Adak, Alaska, na een Dusky Thrush gedipt te hebben; die probeert hij maandag alsnog, als hij terug is van Adak. Er staat ook nog een pelagic trip op het programma. Nog twee weken.

Nu The Big Year van Sandy Komito, Greg Miller en Al Levantin verfilmd wordt, en binnenkort in de bioscopen komt, vind ik het wel spannend om de verrichtingen van Vanderpoel te volgen. 31 december is voor mij pas het moment van het jaar.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo