Mijn vogelMOMENT van 2011 is......

Gestart door Ted van der Knaap, december 11, 2011, 12:53:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Ik gooi 'm er maar weer even in...

Als je 2011 in een flits terug haalt wat is dan "HET MOMENT" wat je het meest geraakt/bijgebleven heeft/is.
Is dat die MEGA-twitch of op een speciaal moment toch dat "doodgewone" Roodborstje.

Benieuwd naar de ervaringen van anderen.


Mijn MOMENT van 2011 was op 13 augustus toen ik met m'n auto aan kwam rijden bij een plas die ik wekelijks rondloop en dan "inventariseer" wat er zit.
Stap uit m'n auto, kijk omhoog,  vliegen er 2 Zwarte Ooievaars op lage hoogte boven m'n hoofd. (Totaal overdonderd was m'n eerste gedachte Kraanvogels!?!).
Thermiekend kon ik ze zo'n 5 minuten lang volgen en dreven daarna uit zicht.
Weet nog dat ik daarna rond de plas heb gelopen en me totaal niet kon concentreren op de overige vogels die er zaten, zo'n indruk had deze ervaring op me gemaakt.

(als goeie 2de afgelopen maandag een Rosse Franjepoot op de pier van HvH toen ik een dag voor m'n knie-operatie nog even 'n lange wandeling wilde maken voor het revalidatieproces. Vloog langs en landde precies waar ik liep even in het water. Dat was een hele leuke bonus!)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

laatvlieger

#1
Mijn vogelmoment van het jaar was toen ik een Waterspitsmuis in Winterswijk ontdekte en deze onder water zag duiken en zwemmen. (Best bird of a trip is a mammal!). De jongen naast me wist er nog een fraaie plaat van de te maken: http://waarneming.nl/foto/view/2202782 (Dit is het beest onder water!)


Verder was ook heel bijzonder, toen ik nog vogels keek (wat ik inmiddels al zeker een maand niet meer heb gedaan) en dit jaar voor het eerst een goede telescoop kocht, dat ik de eerste dag meteen een foeragerend Bokje in de vegetatie ontdekte in de Ossenwaard bij Deventer op zo'n twee a driehonderd meter vanaf de dijk. Ik dacht, als dat kan, kan alles en dat leek ook even het geval toen ik de dag erna een Zwarte ooievaar ontdekte, de dag daarna samen met de andere tellers een Schreeuwarend bij Katwijk en de Ross'meeuw twitch... en nog wat dagen later tijdens de Kaspische plevier twitch deze in zomerkleed op Texel zag... het kon eigenlijk niet op die dagen. Nu op een grauwe decembermorgen weet ik helaas wel weer beter...   
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jonas D

Ik heb vele mooie momenten beleefd dit jaar. Ik heb zelf geen WoW-soort ontdekt ( voorlopig) ;p
Zéér leuk was een ralreiger die ik op 9 mei kon waarnemen ( amper 500m) van men fietsroute van school.
Hij liet zich zeer mooi waarnemen echt een PRACHTVOGEL. Verder dit voorjaar ook veel thuis in de lucht gekeken. Dit voorjaar had ik 4 rode wouwen en 3 zwarte overvliegend een soort die ik eerst zelf niet zou verwachten. OP 27/03 2 rode wouwen samen met 5 ooievaars ( beiden zeldzaam in de regio) binnen 5 min.
Deze zomer verder ook een poelruiter getwitched. Dit najaar getrekteld op verschillende posten: Horst,Tienen, Averbode, thuis
Op elke post had ik wel leuke soorten : Tienen ( buidelmees,roodkeelpieper,grote pieper,..) Horst ( Ruigpootbuizerd, 4 rode wouwen ) Waarschijnlijk daar ook een bastaardarend gemist. In averbode ook een klapekster tp. Ook gehoopt op kraanvogels. Toen ik er naar zocht vond ik ze niet. Plotseling zag ik 5 grote vogels vliegen. Snel verrekijker genomen en het waren er ;D ook thuis nog 2 overvliegende exemplaren een paar dagen later. Ook een ooievaar in het najaar thuis.
Ook nog een leuke twitchen in tienen: gestreepte strandloper en rosse franjepoot. Bij mijn grootouders ook na enkele jaren terug kwartels gehoord.
Hopelijk ontdek ik na de examens nog een leuke soort voor de regio.
Groeten,
Jonas

JohanvantBosch

#3
Mijn vogelmomenten van 2011 liggen denk ik in Suriname, waar ik afgelopen zomer met vakantie was.

Het moment was op de Brownsberg, waar we een dag of vier waren. Niet geheel gepland hadden we best een goede lokale gids bij ons die op een gegeven moment langs een trail zei dat hij daar wel eens Capuchinbird hoorde, maar meestal ver weg. Onze eerste reactie: zet die tape aan..... je weet nooit, Capuchinbird was onze most wanted van de trip, maar omdat we buiten het 'lek-seizoen' zouden zijn, gaven we onszelf weinig kans. Tot onze grote verbazing reageerde meteen na het starten van de tape een Capuchinbird op niet al te grote afstand. Al snel vloog hij over het pad en aan de andere kant van het pad ging hij zitten roepen. Gelukkig vonden we hem snel en konden we hem zien roepen, met zijn kop omhoog en zijn 'achterlichtjes' omhooggedraaid.... schitterend! En wat een bizar geluid....

Na lang dromen bij 'Life of Birds' van David Attenborough..... in het echt is dit bizarre beest nog gaver...

Ik dacht er een beeldje bij te zoeken op internet en vond dit http://chasmosaurs.blogspot.com/2010/12/extant-theropod-appreciation-6.html

ArjenDrost †

Mijn mooiste moment is idd ook een zoogdier, namelijk het moment dat, na een aantal al erg succesvolle nachten in Finse hutjes doorgebracht te hebben, er ineens een Veelvraat voor m'n hut liep. Ik denk dat dat mijn mooiste fotomoment ooit was. Ik kon het toen echt wel uitschreeuwen van geluk, al was dat weer minder handig om te doen, aangezien de Veelvraat dan meteen weg was geweest...


Mijn mooiste vogelmoment was denk ik wel de trip naar Fulufjallet, Zweden om Taigagaaien te fotograferen en te filmen. Een erg leuke trip en het is altijd prettig als je je doelen op zo'n manier kunt verwezenlijken.


Verder was het ook erg mooi om Ivoormeeuwen weer eens mooi vast te kunnen leggen, was alweer een paar jaar geleden.


Groeten, Arjen

HPM

Het eerste wat bij me opkwam was dat ik op 20 juli heel tevreden thuiskwam met een zak vol geluidsopnamen, waaronder eindelijk behoorlijke van Houtduif en Holenduif, en als sluitstukken opnamen van jonge Buizerds en Sperwers.
Maar ik denk dat mijn echte topper toch ook wel een zoogdiermoment was: de ontmoeting met twee luidruchtige jonge Wezels.

Herman van der Meer

Gert Veurink

#6
geen twijfel, mijn vogelmoment was het niet zien van een ralreiger en hem vervolgens bewust links te laten liggen omdat we (Theo M. en ik) op zoek waren naar iets spectaculairders wat we uiteindelijk ook vonden...
http://waarneming.nl/waarneming/view/54422117?_popup=1

de vele jagers bij terschelling eind oktober vond ik ook erg gaaf
http://waarneming.nl/waarneming/view/61352976
http://waarneming.nl/waarneming/view/61452475?_popup=1

Edit: ik was het al bijna vergeten, maar het over een hop heen blunderen begin dit jaar vond ik ook erg fijn http://waarneming.nl/waarneming/view/53803234 Ik ontdek zeldzame vogels alleen als ze groot en kleurrijk zijn en je er ècht niet omheen kunt  ;D
groet!
Gert Veurink



Yeronimo

De eerste twitch van het voorjaar en ook de eerste twitch met de gebroeders Dijkstra. De spanning voordat we het dijkje over gingen naar de Steppekievit in de Ezumakeeg. De ontlading erna toen we de dijk over kwamen was prachtig!
Maar eigenlijk waren er dit jaar teveel leuke vogelmomenten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

j.steenbergen

Totaal onverwacht broedgeval van Grauwe Klauwier in mijn (toegegeven, wel wat ruim gerekend) achtertuin. En, buiten de vogels, een Hoornaarvlinder waar iemand mee kwam aanzetten, had ik ook nog nooit gezien.
Jeroen Steenbergen

Pim

De vogel die mij de meeste miligrammen endorfine bezorgde was toch zonder twijfel de langstaartklauwier.


Alleen de meest intense momenten waren toch met zoogdieren.


Een boommarter die een kanaal overzwom in de Weerribben was super.


Jonge stoeiende dassen in het Gooi minstens zo'n kippenvelmoment.


Een veelvraat (ja ook in Finland na een hele nacht staren naar een bruine beer) in het ochtendgloren was super!







met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Robertmeer

Heb niet echt één hoogtepunt, wel een top 3 (ze staat in willekeurige volgorde):

1. De Ross' Meeuw van Numansdorp: prachtig weer, een mooie en mysterieuze vogel en ook nog op korte afstand! We moesten wel 80 minuten wachten voordat de vogel tevoorschijn kwam, maar dan was het ook genieten (en door het weer en het gebiedje was het ook nooit saai).

2. Scharrelaar, Zuidland. Terwijl we dichtbij huis naar libellen aan het kijken waren, belde mijn broer opeens dat er twee Scharrelaars gemeld waren! Aangezien ik deze soort graag eens in Nederland zou willen zien en door de kleuren van de soort, hebben we gelijk mijn broer thuis opgehaald en zijn we gelijk gaan rijden. En dan in het zonnetje, op niet al te grote afstand zo'n prachtige vogel in beeld hebben: geweldig! Dat we de tweede vogel niet gezien hadden, maakt op zo'n moment helemaal niets uit.

3. Blauwstaart te Noordhollands Duinreservaat. Een droomsoort: een prachtige vogel, ietwat mysterieus, makkelijk herkenbaar en toch zeldzaam! Het pad van drie kilometer leek wel 100-en kilometers lang. En dan deze soort ruim een uur kunnen bekijken met af en toe zelfs nog een Bladkoninkje als toetje, super!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

ZLHaberham

#11
Ik twijfel tussen twee.

Het meest voor de hand liggend is deze; leuke soort, rare plek, werkte erg mee qua foto's: Ruigpootbuizerd op het Zeeburgereiland, Amsterdam.

Deze was eigenlijk toch leuker, maar dan zonder camera, wat bij mij altijd licht knarsentanden oplevert: Bruine Kiekendief boven de grachten in A'dam-centrum.

Oh, deze was ook fijn: Slechtvalk pakt duif.

Zoogdiermoment is deze, een dwergmuis waar ik bijna met mijn fiets overheenkachelde. Nooit eerder een gezien.


(Bewerkt omdat ik niet kan typen ;).

Vincent Sanders

Mijn moment van het jaar is toch wel dat ik eindelijk de ijsvogel heb kunnen vastleggen.
Onder het camouflage net gewacht tot er een ijsvogeltje binnen mijn beeld vloog. Koude tenen en in totaal bijna 2 uur gelegen.
Bij de 2e keer vloog het ijsvogeltje biddend in de lucht op letterlijk op 1 meter afstand naar mij te kijken, tot twee keer toe achter mekaar. Van wat nou het geluid van de sluiter was leek het wel.

http://waarneming.nl/user/photos/74915?from=1980-01-01&to=2011-12-11&sex=&id_kleed=0&g=0&q=&id_akt=0&sort=date&only_rated=0&page=3
Gr,
Vincent Sanders

laatvlieger

Citaat van: ArjenDrost op december 11, 2011, 13:27:38 PM
Mijn mooiste moment is idd ook een zoogdier, namelijk het moment dat, na een aantal al erg succesvolle nachten in Finse hutjes doorgebracht te hebben, er ineens een Veelvraat voor m'n hut liep. Ik denk dat dat mijn mooiste fotomoment ooit was. Ik kon het toen echt wel uitschreeuwen van geluk, al was dat weer minder handig om te doen, aangezien de Veelvraat dan meteen weg was geweest...


Mijn mooiste vogelmoment was denk ik wel de trip naar Fulufjallet, Zweden om Taigagaaien te fotograferen en te filmen. Een erg leuke trip en het is altijd prettig als je je doelen op zo'n manier kunt verwezenlijken.


Verder was het ook erg mooi om Ivoormeeuwen weer eens mooi vast te kunnen leggen, was alweer een paar jaar geleden.


Groeten, Arjen
Poeh he! Wat een platen en filmpjes zeg!!! Die Veelvraat is echt geweldig zeg! (Niet toevallig nog een minder plaatje over voor observado? We hebben er namelijk nog geen foto van)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ArjenDrost †


Dank voor de complimenten.
Citaat van: laatvlieger op december 11, 2011, 22:18:38 PM
(Niet toevallig nog een minder plaatje over voor observado? We hebben er namelijk nog geen foto van)


Komt eraan!

Stan.

#15
Voor mij was het één van de volgende twee:

De eerste voelde echt als een beloning toen we haar te zien kregen, ik heb niet vaak zoveel moeite voor een vogel hoeven doen, denk ik. We gingen op zoek naar alpensneeuwhoenders in de Schotse hooglanden. De eerste keer dat we op die berg kwamen was het verschrikkelijk slecht weer. Dichte mist, stortbuien, keiharde wind. We hebben toen ook niets gezien. Gelukkig kwamen we aan het einde van de week nog een keer langs de berg. Deze keer was het verschrikkelijk heet, en de berg was toch wat hoger en steiler dan we dachten. We hebben uren geklommen in de hitte en die hele klim niets gezien behalve een paar graspiepers en tapuiten. Op de top was er ook niets te zien. We hadden het al bijna opgegeven toen we twee britse vogelaars tegen kwamen die ons vertelden dat ze een alpensneeuwhoen met jongen hadden gezien. Toen we op die plaats aankwamen was er geen vogel te bekennen maar na een half uur zoeken vonden we haar toch. Met de telescoop zeer mooi kunnen zien. Die kuikens waren echt geweldig.

En dan één van de spectaculairste vogels die ik ooit heb gezien. In de Spaanse Pyreneeën had ik de telescoop meteen bij de parkeerplaats alvast opgezet toen er één in de verte langs vloog; een lammergier. Later kwamen deze en nog een andere steeds dichterbij vliegen. Zeer lang en van dichtbij kunnen kijken, met de telescoop ingezoomd kon ik zelfs de kop schermvullend in beeld krijgen.
Die reis in totaal vijf exemplaren gezien.

Groeten, Stan.
Groeten,
Stan van Remmerden

erikwouda

Een paar dagen met twee erg ervaren vogelaars op stap geweest.
Stonden we ergens bij een bosje. Eentje zegt 'he, hoor je dat? Bladkoning!'
De ander was het eens. Even later, zelfde bosje, zien we een (in mijn herinnering) grijsbruinig vogeltje zonder direct opvallende kenmerken voor mij.
'He, een Kleine Vliegenvanger!'.
:rolleye:
Nog wat later wordt er een ook nog een Gekraagde Roodstaart uit het bosje gevist.

Andere leuke waarneming was een zeer nabije Nachtzwaluw op de Leusderhei, terwijl ik ook Houtsnip en Boomvalk waarnam. Met name de setting (schemer), het heimelijke van het wachten op de zang doen het 'm. Tezamen met het feit dat de vogel tot op zo'n anderhalve meter naar me toevliegt en verschrikt lijkt om te keren.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

GijsB

Mijn beste vogelmomenten komen dit jaar uit Polen.
Zoals een bastaardarend die op nog geen 100 meter voor me in een boom zat, daarna nog even op de grond ging zitten, een rondje vloog, wat ging jagen om vervolgens laag over te vliegen en boven mijn hoofd werd ie ook nog eens lastig gevallen door een bruine kiek (wat bezielt die bruine kiek eigenlijk om een veel grotere bastaardarend aan te vallen  ??? )

Verder was de drieteenspecht een ander hoogtepunt van dit jaar. Hoeveel uren we daar wel niet ingestoken hebben, hele dagen door het bos lopen en dan op de laatste dag misschien wel de minst schuwe drieteenspecht van polen tegenkomen. We konden met 8 man de boom aanraken waar de drieteenspecht in zat, zonder dat ie zich ook maar iets van ons aan trok.

In Nederland staat denk ik de Slangenarend op nummer 1. Die hele dag (met als doelsoorten Orpheusspotvogel, graszanger, middelste bonte specht, kortteenboomkruiper) was al geweldig. Alles ging zo voorspoedig dat we (Folkert Jan en ik) om 2 uur ofzo al alle doelsoorten binnen  hadden. Toen zijn we dus maar gaan kijken of er nog iets anders leuks gezien was, een slangenarend in Friesland. Net als de bastaardarend zo'n moment van once in a lifetime, bijna boven mijn hoofd vrij laag biddend. Met mn verrekijker was ie beeldvullend. Geweldig.

Leuke zoogdiermoment ook genoeg trouwens in Polen met als hoogtepunt een Otter voor ons op de weg en een eland die zo dichtbij stond dat we hem hoorden ademhalen (niet gezien door de zeer dichte bebossing die er tussen stond, maar omdat we de reactie niet konden voorspellen hebben we ook maar niet geprobeerd om door de bebossing heen te kijken)
Gijs

laatvlieger

Citaat van: ArjenDrost op december 11, 2011, 22:50:07 PM

Dank voor de complimenten.
Citaat van: laatvlieger op december 11, 2011, 22:18:38 PM
(Niet toevallig nog een minder plaatje over voor observado? We hebben er namelijk nog geen foto van)


Komt eraan!
Briljant! Waanzinnig moment moet dat zijn geweest! Pfoeh wat ontzettend fraai! En wat een droomsoort!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ArjanH

Mijn vogelmoment is eigenlijk meer een vogeldag te noemen. 15 oktober 2011 met o.a. 596 overtrekkende Buizerds (waaronder een groep van 74) en 7 Rode Wouwen bij de telpost vind ik erg memorabel. Fantastisch schouwspel. Wel zeldzamere soorten gezien dit jaar dan Buizerd en Rode Wouw maar ik denk dat 15 oktober me toch het meeste blijft bijstaan voor dit jaar.

Adri Clements

Precies. Heel dat lange weekend was genieten en leuke soorten waren spontaan makkelijk. Fantastisch!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

michel.wissink

Eind september al een flinke groep (ca. 48 st.) kraanvogels onder een strak blauwe hemel, die al circelend op de thermiek honderden meters aan hoogte wonnen alvorens hun tocht richting zuid te hervatten. Het was trouwens tevens die éne dag dat ik geen camera bij me had   :-\   maar heb er wel van genoten!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bart van Hoogstraten

Tendaba Camp Gambia, 10-03-'11. Na 2 daagjes (geweldig vogelen daar overigens -> aanrader) verliet ik het kamp via de onverharde weg en zag ik na een paar kilometer plots wat (onbekend aantal, meer dan 3) Noordelijke Hoornraven wandelen richting de weg om over te steken. Op hun pad stond echter een omheining langs de weg zodat ze moesten vliegen. Geweldig ("jurassic") spektakel en onvergetelijk moment!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Mark Zevenbergen

Mijn moment van het jaar, zonder twijfel: Het ontdekken van een LIFER in m'n achtertuin, eerst op geluid (95% zekerheid), vervolgens op zicht (99% zekerheid) en om het af te maken een fotootje om 'mijn ontdekking' de goedkeuringstoets van "de meute" te laten doorstaan. Bruine Boszanger dus, geen ervaring mee en toch (mede dankzij vaak kijken naar foto's en luisteren naar geluiden op deze site) "direct" herkend tijdens huishoudelijke bezigheden.


Verder is dit mijn beste jaar tot nu toe, qua soorten, terwijl ik niet echt veel heb getwitched, de "beste"soorten heb ik gemist vanwege werk e/o andere verplichtingen. (maar mij hoor je niet klagen  ;D )


Nu we toch 2011 aan het afsluiten zijn, mag ik jullie allen een vogelrijk (en niet vogelvrij ála Bleker) 2012 toewensen vanaf deze kant. Zoja, bij deze...
grts Mark

derks

Eind augustus 128 grote pijlen op een dag langs loop head Ierland met vogel vriend Chris ten Bohmer.
MVG Han Derks

Sander Haak

Blauwstaart en Klein Waterhoen waren gaaf, echter...

Het moment van 2011 duurde een week en speelde zich af op Ameland. Onderweg al twee Zwarte Ooievaars als goed voorteken. De eerste dagen harde wind die mij naast al het zeegeweld twee prachtige adult zomerkleed Vorkstaartmeeuwen opleverden. De ochtenden er na heerlijk in het zonnetje in de duinen zitten, terwijl  Gekraagde Roodstaarten, Paapjes en een Draaihals rustig om me heen neerstreken. Dan nog alle steltjes op fietsafstand en een Sneeuwgans die van zee recht over je hoofd vliegt. Zulke weken zouden van mij een stuk langer mogen duren.

Groet, Sander Haak (Woerden)

Micha van den Boogerd

De mijne is alweer van januari. Ik had gehoord dat er een Green-tailed Towhee niet zo ver hiervandaan in Rhode Island aan het overwinteren was, dus op een zaterdagochtend heb ik mijn vrouw en kind afgezet in de stad en ben naar Sachuest Wildlife Reserve gereden. De Towhee was niet moeilijk te vinden en was een erg mooie vogel, maar mijn hoogtepunt die dag waren toch wel de Harlekijneenden. Er was 1 woerd bij die tot een meter of 30 bij me vandaan kwam, wat een geweldig mooie vogel. Ik had ze van ver wel eens gezien, maar zo dichtbij was het toch echt wel een topvogel.

Margreet Kwh

Mijn vogelmoment moet nog komen: de Klapekstertelling van a.s. weekend. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen; ook al zie ik geen klap, ik zal vast leuke dingen tegenkomen. ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Mijn vogelmoment was toch wel de duizenden Rotganzen rond het vakantiehuisje op Ameland, met Witbuikrotgans en Zwarte Rotgans. Vooral spectaculair om te zien, maar ook leuk om dan die ene Zwarte Rotgans er uit te halen, die nog een lifer voor me was.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

RasManen

Eigenlijk 3 momenten

2 Roodstuitzwaluwen binnen een kwartier langs de Kustweg in Lauwersoog

Eindelijk een Steppekiek bij Paessens (op een meter of 20)

En een klein gevalletje Klauwier in Den Helder
Wim Nap