Hoofdmenu

Allemachtig!

Gestart door KorHaan, december 02, 2011, 22:03:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan


vuurvlinder

tsja, Amerikanen! Via een ander topic in pmr (wat ik niet terug kan vinden) kwam ik recent op een Amerikaans forum terecht. Sommige lieden leven nog echt in de middeleeuwen!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

Ik heb ooit eens voor een bedrijf gewerkt waarbij de eigenaren / leidinggevend allen streng gereformeerd waren. Na 5 maanden heb ik de handdoek in de ring gegooid. Als ongelovige was het onmogelijk om normaal te functioneren.

Maar dat geld voor alle extremisten. Er is niets tegen gelovigen en ongelovigen. Zolang men niet doorslaat (extremisme) en de medemens niet lastgevallen word met elkanders afwijkingen. 

Antonie Blom

Lekker representatief onderzoek is dit. Er worden conclusies getrokken voor alle christenen (ongeveer 2 miljard volgens Wikipedia) wereldwijd, op basis van een steekproef bij 770 personen uit slechts 2 landen. Dit is dus een steekproef waarbij ongeveer 0,0000385% van de christenen met een zeer beperkte geografische verspreiding onderzocht is, daarnaast wordt hier geen vermelding gedaan vanuit welke stroming deze mensen komen. Het christendom kent vele stromingen die op bepaalde zaken (zoals atheïsten) verschillende standpunten hebben. En dan nog een lef hebben om te beginnen met "Religieuze mensen wantrouwen atheïsten", het lijkt of dit een representatief onderzoek is terwijl dat het echt niet is. Kortweg gezegd, wat een ongelooflijk slecht onderzoek en artikel is dit.

Zoals je misschien al begrijp, ik ben een christen en een aantal van mijn beste vrienden zijn atheïst of hindoe (en ja, ook christenen). Volgens mij begint het wederzijds respect voor elkaars (geloofs)overtuigingen. Dat kan betekenen dat je in sommige gevallen gewoon niet praat over dit onderwerp en in sommige gevallen regelmatig een gesprek / discussie hierover heb. Ik had een docent op het MBO die een rasechte atheïst was, met hem had ik regelmatig stevige discussies (voor omstanders zou het kunnen lijken of we echt ruzie hadden), maar we hadden de afspraak dat we aan het eind altijd als vrienden uit elkaar zouden gaan en dat is altijd gelukt. Respect voor elkaar is zo ongelooflijk belangrijk. Ik ben (in het echte leven en op internet) al regelmatig uit een discussie gestapt omdat er zo ongelooflijk respectloos over het christelijk geloof werd gesproken (variërend van domme mensen die in sprookjes geloven, tot onderdrukkende tirannen). Waarmee ik maar wil zeggen dat ook het respect naar christenen toe vaak erg beperkt is.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

lennartv

Citaat van: Antonie Blom op december 03, 2011, 10:07:08 AM
Lekker representatief onderzoek is dit. Er worden conclusies getrokken voor alle christenen (ongeveer 2 miljard volgens Wikipedia) wereldwijd, op basis van een steekproef bij 770 personen uit slechts 2 landen. Dit is dus een steekproef waarbij ongeveer 0,0000385% van de christenen met een zeer beperkte geografische verspreiding onderzocht is, daarnaast wordt hier geen vermelding gedaan vanuit welke stroming deze mensen komen. Het christendom kent vele stromingen die op bepaalde zaken (zoals atheïsten) verschillende standpunten hebben. En dan nog een lef hebben om te beginnen met "Religieuze mensen wantrouwen atheïsten", het lijkt of dit een representatief onderzoek is terwijl dat het echt niet is. Kortweg gezegd, wat een ongelooflijk slecht onderzoek en artikel is dit.

Zoals je misschien al begrijp, ik ben een christen en een aantal van mijn beste vrienden zijn atheïst of hindoe (en ja, ook christenen). Volgens mij begint het wederzijds respect voor elkaars (geloofs)overtuigingen. Dat kan betekenen dat je in sommige gevallen gewoon niet praat over dit onderwerp en in sommige gevallen regelmatig een gesprek / discussie hierover heb. Ik had een docent op het MBO die een rasechte atheïst was, met hem had ik regelmatig stevige discussies (voor omstanders zou het kunnen lijken of we echt ruzie hadden), maar we hadden de afspraak dat we aan het eind altijd als vrienden uit elkaar zouden gaan en dat is altijd gelukt. Respect voor elkaar is zo ongelooflijk belangrijk. Ik ben (in het echte leven en op internet) al regelmatig uit een discussie gestapt omdat er zo ongelooflijk respectloos over het christelijk geloof werd gesproken (variërend van domme mensen die in sprookjes geloven, tot onderdrukkende tirannen). Waarmee ik maar wil zeggen dat ook het respect naar christenen toe vaak erg beperkt is.

Uitstekend verwoord :duim:
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

KorHaan

#5
http://www.google.nl/search?q=heksenverbrandingen&hl=nl&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=C2faTqOCOM-cOuDbhKwO&sqi=2&ved=0CDIQsAQ&biw=829&bih=578


Daar had ik destijds ook zomaar tussen gestaan! Gelukkig hebben we nu wat bestendiger tijden, maar respect moet natuurlijk wel verdiend worden.

Groetjes, Ronald

Jorgen

In plaats van op basis van een krantenartikel het een ongelooflijk slecht onderzoek te noemen kan je beter het artikel zelf eens bekijken. Ara Norenzayan blijkt bovendien een mannelijke professor te zijn en geen onderzoekster zoals in het krantenartikel vermeld.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

KorHaan

#7
Ik geef toe: misschien wat cru, deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis van het christendom, maar het geeft aan tot welke monstruositeiten het reli-fascisme in staat is, als de teugels worden losgelaten. Ik vind religie op zich een mooi iets, dat troost en optimisme kan wekken, zolang elk mens zijn eigen religie belijdt, maar het verwordt vaak tot iets dat - als een monster -  zijn wil oplegt aan andersdenkenden. Horden gelovigen die een spirituele leider volgen. Dogma's als richtlijnen, omdat mensen niet in staat blijken voor zichzelf te denken ( of die uit gemakzucht niet voor zichzelf wíllen denken, terwijl ze het wèl zouden kunnen, wat veel erger is).

Het onderzoek, waar ik mee begon, is een toonbeeld van onkunde. Inderdaad niet representatief, gemakzuchtig uitgevoerd, makkelijke conclusie, want denkend in hokjes. Normaal gesproken rijp om in de vergetelheid te verdwijnen, ware het niet dat de media dit duizendvoudig versterken door het onder onze aandacht te brengen. De media zijn geen doorgeefluik om elke idiote mening maar klakkeloos te ventileren, maar dienen deze mening in een perspectief te plaatsen, dat op verschillende invalshoeken is gebaseerd. De media zijn dus schuldig aan het tegen elkaar opzetten van mensen, maar dat hebben we al vaker gehoord. Sensatiezucht verkoopt, en we moeten op de cijfertjes letten, zo wordt gedacht. Zo moet ik dus constateren dat ik als atheïst qua betrouwbaarheid in de categorie "verkrachters" wordt gezet. Enige nuance wordt niet meer gemaakt, ik zit in het hokje dat weinig betrouwbaar wordt geacht.
Hoe zit het dan met gelovige verkrachters? Want die zijn er ook, dunkt me. Zijn die wèl betrouwbaar, omdat ze hetzelfde geloof aanhangen als de ondervraagden? In hoeverre dekken de gelijkgelovigen elkaar? Ik heb als atheïst wel degelijk fatsoensnormen, die weliswaar niet door enig geloof in een opperwezen worden bepaald, maar die nochtans wezenlijk zijn en in de praktijk worden toegepast. Ik heb meer gemeen met een ware christen dan uit het onderzoek zou blijken, dat durf ik wel te stellen. Ik onderken de deugden van bescheidenheid, medeleven, zelfopoffering, en gulheid aan mensen die het slechter dan ik getroffen hebben dan ik. Dezelfde deugden kom ik in het christendom tegen, terwijl mijn achtergrond totaal anders is. Ik heb een buitengewoon grote weerzin tegen hypocrisie, want als ik goed om me heen kijk, zie ik dat dagelijks. Ik geef een voorbeeld. Een uitvaart van een jonge vrouw, waar ik kort geleden bij was, ze was aan ziekte overleden en het was haar laatste wens dat mensen bij haar afscheid geld zouden geven aan het Koningin Wilhelmina Fonds, en dat er dan mensen zijn die oude muntjes die niets meer waard zijn in de geldbus durven doen, zodat het net lijkt of ze iets geven, maar dat het niets waard is, daar staat mijn verstand bij stil. Mijn atheïstische verstand. Hoe haal je het in je hoofd? Ik hoorde dit later van de ouders van het overleden meisje. Dus er zijn mensen, die op een begrafenis voor de show hun gulheid tentoon spreiden door waardeloze muntjes in een collectebus te gooien.

Denkt u daar maar eens over na. Gelovig, of niet gelovig.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo