ik neig naar rpb maar ben heel onzeker

Gestart door willemxd, november 29, 2011, 18:25:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

willemxd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61951188
onzeker Buizerd - Buteo buteo gezien op 2011-11-29 Hapert - Dalem e.o.
Foto's:






Jarinka

Een gewone Buizerd. Als het een Ruigpoot was geweest, had je op foto 1 bevedering op het loopbeen gezien.
Groeten, Jarinka Heijink

ArjenDrost †

Er is idd een reden dat hij RUIGPOOTbuizerd heet ;-)


Maar waarom neigde je eigenlijk naar Ruigpoot? Ik zie eigenlijk weinig kenmerken die die richting op wijzen.


Groeten, Arjen

willemxd

ik dacht aan rpb omdat hij groter leek dan de buizerd erlangs en door de slechte foto`s meende ik een soort polsvlekken te zien

Henri van Dodeweerd

Ik zie niet echt polsvlekken en ook geen ruige pootbevedering. Dus toch een gewone buizerd.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankneijts

Citaat van: willemxd op november 29, 2011, 18:36:41 PM
ik dacht aan rpb omdat hij groter leek dan de buizerd erlangs en door de slechte foto`s meende ik een soort polsvlekken te zien

Willem,
Buizerden kunnen aanzienlijk in grootte verschillen, niet alleen vanwege het verschil tussen mannen (kleiner) en vrouwen (groter) maar ook nog 's individueel. Daarbij komt dat de vorm van Buizerden 'verandert' als ze ouder worden: jonge vogels hebben een wat langere en smallere staart en dito vleugels dan oude vogels die compacter gebouwd zijn en ook dat kan de suggestie van (aanzienlijke) formaatverschillen geven. Buiten dat alles zijn Buizerden extreem variabel als het gaat om kleur en tekening en zo zijn bijvoorbeeld gewone Buizerden met prachtige polsvlekken niet zeldzaam. Ik raad je aan de diverse topics op het forum over Buizerd/Ruigpootbuizerd maar eens goed te bekijken (vooral het speciale ID-topic!), evenals de fotopagina's met Ruigpoot- en gewone Buizerden. En vóór je denkt een RPB te zien in jouw woonomgeving (midden in de Kempen) is het goed te bedenken dat behalve wat trekkers in oktober/begin nobvember en maart/april (en dan vooral over de bekende telposten), die soort als pleisteraar/overwinteraar in de Kempen héél erg zeldzaam is, óók in de jaren dat er op andere plaatsen méér aanwezig zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'