1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent de Boer

Mbt de status naturalized bij bv. Aziatische korfmossel, deze komt niet in de lijstjes terug. Er zijb veel verschillen tussen de verschillende soortgroepen.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

arnoldwijker

Citaat van: Vincent de Boer op maart 09, 2012, 13:22:19 PM
Mbt de status naturalized bij bv. Aziatische korfmossel, deze komt niet in de lijstjes terug. Er zijb veel verschillen tussen de verschillende soortgroepen.
Die verschillen zijn hier meer het gevolg van de ijver (of niet) van admins van de diverse groepen organismen dan dat ze vanuit een centraal punt /gedachte volgens dezelfde regels zijn ontstaan. En dat maakt op mij een 'rommelige' indruk.
Kijk, die top-lijsten, waar wij met dit topic op gemeenteniveau ook gebruik van maken, ok, all in the game. Maar voor bv een levenslijst van mezelf van een bepaalde groep vind ik het nogal storend werken. Alhoewel ook daar wel weer een oplossing voor is, nl vinkje van inclusief niet inheemse soorten selecteren, komt het verwarrend over. Want naturalized soorten zijn m.i. wel inheems. Bij sommige soorten vinden we dat niet leuk, zeker de soorten die andere echt native soorten wegdrukken, maar ze zijn er en ze doen vaak erg hard mee in de ecosystemen.

c.witkamp

hoi,
tot mijn grote schrik kom ik er achter dat een belangrijk deel van mijn waarnemingen niet in de lijst terecht komt omdat het gebied waarin ik veel soorten vind, gekoppeld is aan een andere gemeente. dat schiet natuurlijk niet op. iemand enig idee hoe ik voor elkaar kan krijgen dat ik een deel van dat gebied wel aan mijn gemeente koppel?
groeten,

cees

Jan vH

Citaat van: c.witkamp op maart 28, 2012, 19:34:24 PM
hoi,
tot mijn grote schrik kom ik er achter dat een belangrijk deel van mijn waarnemingen niet in de lijst terecht komt omdat het gebied waarin ik veel soorten vind, gekoppeld is aan een andere gemeente. dat schiet natuurlijk niet op. iemand enig idee hoe ik voor elkaar kan krijgen dat ik een deel van dat gebied wel aan mijn gemeente koppel?

Ik denk dat het om natuurontwikkelingsgebied Willeskop gaat? Dat ligt voor een groot deel in de gemeente Oudewater. Daar is helaas niets aan te doen. Wat je wel kunt doen is vragen of de gemeentegrenzen iets preciezer mogen, dat kan in het topic Gebieden toevoegen/wijzigen. Want ik zag dat de grenzen niet heel precies staan aangegeven, misschien mis je daardoor ook soorten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

c.witkamp

Dag Jan,

dank je wel, en inderdaad: het gaat om Willeskop. Het oostelijk deel ligt in de gemeente Montfoort, dus ik zal je tip eens opvolgen om te zien wat er te wijzigen valt.
groeten,

cees

Michiel en Milka

Hierbij de stand t/m maart. Bijna iedereen heeft in maart meer soorten waargenomen dan in februari. Ik heb onder de grafieken een tabel toegevoegd waarin dat zichtbaar is. 15 deelnemers staan trouwens in hun gemeente  bovenaan in de "toplijst soorten 2012". Succes (en veel plezier) weer in de komende maand.
Groet, Michiel

c.witkamp

leuk overzicht; de verschillen zijn groot, maar benieuwd wat de komende maand brengt.
groeten,

cees

hiskodevries

Cees, je kan aan de grenzen van gebieden laten morrelen wat je wilt maar  dat levert geen soort meer of minder op.
de berekeningen worden gemaakt over waarnemingen die in dit blauwe vlak vallen qua coördinaten http://waarneming.nl/gebied/info/22888 . De aan een waarneming gekoppelde gebiedsnaam heeft hier niets meer van doen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

c.witkamp

groeten,

cees

c.witkamp

groeten,

cees

Michiel en Milka

Hierbij de stand per eind april. Toegevoegd: gemiddelde per maand en hoogste maandscore per deelnemer.
Groet, Michiel

c.witkamp

groeten,

cees

Maarte5n

mag ik uitleg vragen wat`1000 soorten inhoud? zoveel mogelijk soorten dieren en planten insecten vinden in 1 dag? en hoe hou je dat bij als je alleen maar verstand van zoogdieren of insecten heb ? en waar doe je dat en doe je alleen een bepaald gebied/

ik kan helaas niet 2 juni heb reunie anders had ik wel geprobeerd woon in houten.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Jan vH

Citaat van: Maarte5n op mei 02, 2012, 21:20:07 PM
mag ik uitleg vragen wat`1000 soorten inhoud? zoveel mogelijk soorten dieren en planten insecten vinden in 1 dag? en hoe hou je dat bij als je alleen maar verstand van zoogdieren of insecten heb ?

ik kan helaas niet 2 juni heb reunie anders had ik wel geprobeerd woon in houten.

Groet Maarten

Zie de uitleg bij het topic van vorig jaar: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=134368.0. Het gaat erom (zoals de topictitel ook zegt) 1000 soorten (of eigenlijk zoveel mogelijk) dieren/planten/paddenstoelen vinden in een jaar binnen je eigen gemeente. Als je maar van een paar soortgroepen verstand hebt wordt het lastiger om aan de 1000 soorten te komen, maar met alleen insecten moet het ook zeker te halen zijn.

The secret world of Thijsse's hof (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169237) is op 2 juni en heeft hier vrijwel niets mee te maken (het idee is wel door dezelfde persoon bedacht).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarte5n

#314
Citaat van: Jan vH op mei 02, 2012, 21:26:24 PM
Citaat van: Maarte5n op mei 02, 2012, 21:20:07 PM
mag ik uitleg vragen wat`1000 soorten inhoud? zoveel mogelijk soorten dieren en planten insecten vinden in 1 dag? en hoe hou je dat bij als je alleen maar verstand van zoogdieren of insecten heb ?

ik kan helaas niet 2 juni heb reunie anders had ik wel geprobeerd woon in houten.

Groet Maarten

Zie de uitleg bij het topic van vorig jaar: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=134368.0. Het gaat erom (zoals de topictitel ook zegt) 1000 soorten (of eigenlijk zoveel mogelijk) dieren/planten/paddenstoelen vinden in een jaar binnen je eigen gemeente. Als je maar van een paar soortgroepen verstand hebt wordt het lastiger om aan de 1000 soorten te komen, maar met alleen insecten moet het ook zeker te halen zijn.

The secret world of Thijsse's hof (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=169237) is op 2 juni en heeft hier vrijwel niets mee te maken (het idee is wel door dezelfde persoon bedacht).

Maar hoe doe ik dat in 1 jaar zeg  dat ik nu begin in mijn gebied net te noorde van houten hoe kom ik er achter hoeveel soorten ik in dat gebied heb? en moet dus 1000 soorten dingen zijn, pfff dat word wat
Maarten vd Berg

c.witkamp

ten eerste gaat het niet om een gebied maar om een gemeente, Houten dus blijkbaar in jouw geval. In Houten zijn volgens de database 844 soorten  gezien, alles bij elkaar opgeteld. Je moet er natuurlijk niet aan denken er even 1000 te gaan doen. Misschien gewoon starten met kijken waar de gemeentegrenzen liggen en tevreden zijn met 100 in 2012? succes!
groeten,

cees

Maarte5n

Citaat van: c.witkamp op mei 02, 2012, 22:41:37 PM
ten eerste gaat het niet om een gebied maar om een gemeente, Houten dus blijkbaar in jouw geval. In Houten zijn volgens de database 844 soorten  gezien, alles bij elkaar opgeteld. Je moet er natuurlijk niet aan denken er even 1000 te gaan doen. Misschien gewoon starten met kijken waar de gemeentegrenzen liggen en tevreden zijn met 100 in 2012? succes!

dus gaat alleen maar om steden dorpen enzo, oke dat word lastiger zeker aan planten wat echt of uit tuinen over gewaaid is. zal kijken of ik het doe :)

Groet M
Maarten vd Berg

Jan vH

Citaat van: Maarte5n op mei 03, 2012, 15:50:53 PM
Citaat van: c.witkamp op mei 02, 2012, 22:41:37 PM
ten eerste gaat het niet om een gebied maar om een gemeente, Houten dus blijkbaar in jouw geval. In Houten zijn volgens de database 844 soorten  gezien, alles bij elkaar opgeteld. Je moet er natuurlijk niet aan denken er even 1000 te gaan doen. Misschien gewoon starten met kijken waar de gemeentegrenzen liggen en tevreden zijn met 100 in 2012? succes!

dus gaat alleen maar om steden dorpen enzo, oke dat word lastiger zeker aan planten wat echt of uit tuinen over gewaaid is. zal kijken of ik het doe :)

Groet M

Naast Houten zelf hoort er ook een groot stuk buitengebied bij de gemeente Houten. Zie het kaartje: http://waarneming.nl/gebied/info/22685
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Michiel en Milka

Citaat van: c.witkamp op mei 02, 2012, 21:04:40 PM
mooi, bedankt. lijken een paar afhakers te zijn.
Ja, heb ik ook gezien. Het kunnen natuurlijk ook langzame starters zijn.  :) Zolang ze zich niet afmelden blijven ze gewoon staan. Voor de rest gaat het volgens mij redelijk voortvarend.
Groet, Michiel

Jan vH

Ondertussen ben ik de 600 soorten gepasseerd. Vorig jaar gebeurde dat pas eind juli of begin september, dus dat is niet slecht. Ik ben deze zomer wel weer veel buiten de gemeente, dus of ik de 1000 soorten haal is de vraag. Ik doe mijn best.  ;D

Vooral de planten gaan goed, met al veel zeldzame en ook al meerdere zeer zeldzame soorten.

Sinds 2007 heb ik ondertussen al wel meer dan 1000 soorten gezien in de gemeente Barneveld.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

c.witkamp

hier een wat ander beeld. Het kappen van een bosje naast mijn huis gaat me zeker 100 nachtvlindersoorten kosten, toch één van mijn favourite groepen. Verder heb ik me pas een weeklang suf gegeten aan de kwark om bekers bij elkaar te sparen. Netjes in de grond gezet, maar helaas......niets, helemaal niets. Dus als er nog iemand een tip heeft.....graag.
groeten,

cees

paulhoekstra

Citaat van: c.witkamp op mei 12, 2012, 17:46:37 PM
Verder heb ik me pas een weeklang suf gegeten aan de kwark om bekers bij elkaar te sparen. Netjes in de grond gezet, maar helaas......niets, helemaal niets. Dus als er nog iemand een tip heeft.....graag.
Had je echt niks in de bekers? Zelfs geen pissenbedden en spinnen? Dan kan het zijn dat je de bekers niet goed hebt ingegraven (er mag geen rand boven de grond uitsteken), of dat de wanden van de beker niet stijl genoeg zijn of te stroef. Verder kan de locatie ook uitmaken. In hoge dichte (gras)vegetatie vang ik relatief weinig, terwijl ik in meer open plekken, waar insecten harder rond kunnen rennen, meer vang. Bijvoorbeeld bij de rand van akker en berm, kleine open stukken in heide, in de ondergroei van bos etc. Verder hangt het ook een beetje van het weer af, hoe warmer hoe meer beestjes.
groeten,
Paul

Michiel en Milka

Ik lig iets achter op de gemiddelde lijn. Vlinders en libellen komen maar langzaam op gang, al had ik gisteren zowel Klein als Groot Koolwitje. Van de libellen heb ik alleen nog maar Lantaarntje. Maar ik houd goede moed. Een van de leukste waarnemingen tot nu toe: 24-stippelig lieveheersbeestje. Totaal nu acht soorten lhb. :duim:
Groet, Michiel

c.witkamp

@paul: nee, helemaal niets, alleen aarde. Bekers stonden in een berm, in een strook met oud slootvuil en in een bosje. Misschien zijn de wanden inderdaad wat stroef, zal ik even op letten.
groeten,

cees

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Jan vH

Citaat van: Vincent Sanders op mei 14, 2012, 20:04:58 PM
Heb er nu bijna 230, vind het toch aardig wat  :P

Voor een 'minigemeente' inderdaad niet slecht.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jan vH op mei 14, 2012, 20:13:54 PM
Citaat van: Vincent Sanders op mei 14, 2012, 20:04:58 PM
Heb er nu bijna 230, vind het toch aardig wat  :P

Voor een 'minigemeente' inderdaad niet slecht.  :duim:

Inderdaad goed! Ik heb nu in mijn gemeente er over de 300. Vooral planten gaan wel goed. Maar ik ben ook wat meer gaan kijken naar vliegen, bijen, kevers e.d. Daar kun je ook aardig wat soorten in vinden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Wouter van der Ham

Ben inmiddels de 300 gepasseerd.. Ik ben benieuwd hoeveel ik ga halen.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Limosa

Ondertussen ben ik er bijna (485), maar toch had ik graag nog wat meer uitgehaald. Het betreft nu voornamelijk de bekende groepen (planten en vogels) terwijl ik ambities had om me ook op de nadere groepen te storten. Het is en blijft hetzelfde riedeltje: tijdgebrek (en typisch voor dit voorjaar, als ik eens tijd regent het pijpenstelen....). Desondanks hoop ik eind mei toch nog een paar klappers te maken met (nacht)vlinders, libellen, mossen en zweefvliegen. Om de lat hoog te blijven leggen schroef ik het doel op naar 750...
Groeten,

Joachim

c.witkamp

ik heb vorig jaar ook een beetje bijgehouden wat ik in mijn gemeente zag, en ben toen blijkbaar geëindigd op 516 soorten. als ik 2011 ga vergelijken met de stand van zaken tot nu toe, dan heb ik nu al meer planten, vogels, mossen/korstmossen en paddenstoelen als in het hele vorige jaar, maar met nu 16 soorten nachtvlinders tegen vorig jaar 264........daar lijkt het grootste verschil te zitten voor dit jaar. Toch maar op zoek gaan naar een goede nieuwe stek dus!
groeten,

cees