1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Hoi,

tot nu toe zit ik op 39 :(
leukste tot nu toe zijn grote zilverreiger en waterpieper.....
maar er zitten er nog wel wat in de koelkast (paddenstoelen waarbij ik eerst de onderkant moet fotograferen), en eerlijk gezegd ben ik nog druk bezig met honderden fotos uit 2011.

groeten,

cees

Botervlieg

Citaat van: c.witkamp op januari 20, 2012, 12:05:39 PM
Hoi,

tot nu toe zit ik op 39 :(
leukste tot nu toe zijn grote zilverreiger en waterpieper.....
maar er zitten er nog wel wat in de koelkast (paddenstoelen waarbij ik eerst de onderkant moet fotograferen), en eerlijk gezegd ben ik nog druk bezig met honderden fotos uit 2011.

Hallo Cees,

Opzich is het geen ramp. Kijk die 2,73 soorten per dag is gemiddeld. Nu in de winter vind je minder soorten omdat veel dieren nu overwinteren. Die komen pas van de zomer dus dan haal je dat weer sneller in. Hoewel 50 soorten nu waarschijnlijk evengoed wel mogelijk is/was, maar dat hangt ook af van welke soortgroep(en) je doet. Bovendien doe jij 500 soorten ipv 1000, dus hoef je ook maar 25 soorten ipv 50 te hebben als je op schema wilt blijven.

Ik zag inderdaad dat je met andere waarnemingen nog bezig was. Mag ik je een tip geven wat je wat tijd kan schelen?
Voer de foto eerst in op waarneming en gebruik daarna, in het menu bij je waarneming "determineren via het forum". (zie ook mijn onderschrift met link voor uitgebreidere uitleg).
Als je dat zo doet, scheelt het je tijd omdat je de foto's niet 2x hoeft te uploaden en als je de naam dan weet hoef je alleen de naam nog maar aan te passen. En het scheelt waarneming ook serverruimte. (Niet super veel, maar alle beetjes helpen).
Probeer het eens, als je wilt. Als je er niet uitkomt kun je het vragen, dan helpen we je.

----

Ik zit nu op 103 soorten (211 waarnemingen), terwijl ik er vorig jaar in de eerste 20 dagen pas 46 soorten (96 waarnemingen) had. Door het wat koudere en nattere weer is het even rustig met waarnemen, maar hoop volgende week weer op pad te kunnen gaan. Mijn leukste soort op dit moment vind ik de dodaars langs de houtmanpad. 1e keer dat ik de dodaars in Haarlem zie, en in dit gebied was die ook nog niet eerder gemeld.

http://waarneming.nl/waarneming/view/62483061
Dodaars - Tachybaptus ruficollis gezien op 2012-01-06 Haarlem - Houtmanpad


Groetjes, Marleen

henkjanvdkolk

Ik zit nu op 181 soorten, ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan maar ik ben dan ook heel wat uurtjes buiten geweest.
Leukste waarnemingen tot nu toe was een Zeearend afgelopen zaterdag op de Hoge Veluwe, mijn 2e Zeearend in de regio (en eerste zelfontdekte :)):
http://waarneming.nl/waarneming/view/62625479


En ook de Kurkstrookzwam vond ik leuk omdat het de eerste voor de gemeente was. Ik heb geen idee hoe zeldzaam hij landelijk gezien is, dat zal wel meevallen denk ik:
http://waarneming.nl/waarneming/view/62691856
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Henri van Dodeweerd

Ik zit inmiddels op 89 soorten. Ik ging voor de 500. Dus ik loop heel mooi op schema. Maar ja, vaak gaan de eerste soorten het makkelijkst.

Ik heb nu een leuk stukje gevonden in de gemeente. Daar heb ik nu al leuk wat paddenstoelen gezien. Het leukst was ook dat ik daar het gevlekte longkruid tegenkwam, een zeldzame plant in de regio en de eerste in de regio.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Limosa

Qua soorten betreft lig ik mooi op schema om 500 soorten te halen. Intussen al 209 soorten, terwijl ik nog maar twee ochtenden echt naar natuur gekeken heb. Voornamelijk planten en vogels. Volgend weekend hoop ik wat paddenstoelen en korst(mossen) toe te kunnen voegen aan het totaal. Ik hoop 1 februari op 250 soorten te zitten zodat ik een veilige marge heb, mocht ik later in het seizoen wat minder tijd hebben. Tot nu toe vooral algemene soorten gezien en een paar bekende minder algemene soorten. Ik probeer ook met name de verspreidingsgegevens van veel soorten uit te breiden. Zo zijn er al weer wat nieuwe planten voor de gemeente gevonden, dus dat is leuk.



Groeten,

Joachim

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 21, 2012, 07:37:03 AM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 20, 2012, 19:10:38 PM
gevlekte longkruid
Escape ?!?!

Ik had de plant op het forum gezet omdat ik het niet herkende. Toen kwam dit soort eruit. De admins hebben niet gevraagd om het op escape te zetten. Ik ga er dan maar vanuit dat het een wilde is. Het staat overigens ook wel een stuk buiten de bebouwde kom in een soort bosgebiedje. (dan kan het natuurlijk nog steeds)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Melchior van Tweel

Hallo Henri,
Het is mijn overtuiging dat verreweg de meeste waarnemingen van Longkruid terug te voeren zijn tot ontsnappingen uit tuinen. De grens tussen wild en tam wordt bij veel echter steeds moeilijker en vager. Ik zou hem op escape zetten, maar ja ik ben geen plantenadmin...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan vH

Het gaat nu wel heel goed!  :blink:

Ik zit nu op ongeveer 240 soorten. Zaterdag heb ik een stuk door Barneveld gefietst, en vooral het 'openbaar groen' afgezocht voor gallen. Dat leverde o.a. gallen van Rozenmosgalwesp en Rozenknolgalwesp op. Zondag ben ik met mijn broertje en zusje wezen 'vissen' met een schepnetje. Dat leverde veel Zoetwaterpissebedden, Posthoornslak, Gewone Hoornschaal en een bloedzuiger (Erpobdella nigricollis) op. Gisteren wat rondgelopen/gefietst bij de Kleine Barneveldse Beek, wat ook weer allerlei planten, (korst)mossen en dergelijke opleverde. Vandaag onderweg ook weer Klein Kruiskruidroest en Grote Ereprijs nieuw.

Vorig jaar had ik pas in april 240 soorten, dus het gaat nu echt veel sneller. De 1000 soorten moet ik dit jaar dus wel kunnen halen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Leuk is dat he, Jan, bij mij gaat het ook hard dit jaar.

Ik heb nu 107 soorten, maar veel algemene soorten hier zoals gewone tuinslak, blauwe reiger en grote bonte specht heb ik nog niet eens.

Vind het wel jammer dat het nu ineens winter wordt. Net nu je lekker bezig bent met waarnemen enzo, lekker op dreef...

Kan niet wachten tot de lente begint. Ik vind winter leuk hoor, maar dan had het nu gewoon winter moeten zijn, en niet dat we eerst lekker worden gemaakt met het waarnemen en dan opeens winter.

Groetjes, Marleen

Jan vH

Ik mis ook nog soorten als Grote Canadese Gans (waarschijnlijk wel gezien maar niet ingevoerd) en Torenvalk. Maar die zie ik dit jaar toch nog wel.

Lage temperaturen (en vooral sneeuw) kunnen hier leuke soorten opleveren, bijvoorbeeld Watersnip, Houtsnip en Toendrarietgans. Zonder echte winter zijn die vrij lastig hier (met name de laatste, de eerste zie ik anders ook wel).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Ik vind vogels wel heel leuk, maar ik ben niet een echte vogelaar. Ik weet niet welke soorten hier evt met sneeuw meer te zien zijn dan zonder sneeuw.

Mijn ervaring met waarnemen en sneeuw is vooral dat ik nog heel weinig / niets meer zie.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Citaat van: Jan vH op januari 24, 2012, 19:06:04 PM
Volgens mij verwachten ze nog niet echt veel sneeuw: http://buienradar.nl/pluim.aspx?bron=3.

Nou, bij editie NL zei de weervrouw, was het Helga de Leur? dat er eind van de maand tot in volgende maand het gaat vriezen en dat er kans is dat je op natuurijs kunt schaatsen. Maar bij buienradar zie ik dat ook niet terug. Sneeuw noemen ze geen van beide. Maargoed, zal niet de eerste keer zijn dat de vooruitzichten nog veranderen.

Henri van Dodeweerd

Inmiddels al over de 100 soorten! (101)

Al 20% van mijn doelstelling is dus binnen. Inmiddels al 20 soorten paddenstoelen gezien. Dus mijn eerste zorg was beetje ongegrond. Er is genoeg!

Vanmiddag ook een nieuwe soort tijdens een wandeling, de kleine bonte specht. Dit was voor mij niet alleen een nieuwe voor de gemeente, maar had hem nog nooit eerder gezien. Wel leuk dus!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

stefanhageman

Citaat van: M. Baltus op januari 24, 2012, 19:01:44 PM
Ik vind vogels wel heel leuk, maar ik ben niet een echte vogelaar. Ik weet niet welke soorten hier evt met sneeuw meer te zien zijn dan zonder sneeuw.

Mijn ervaring met waarnemen en sneeuw is vooral dat ik nog heel weinig / niets meer zie.

Kan leuke vogels zoals barmsijsen, sijsjes, koperwieken, kramsvogels en pestvogels opleveren. En in de parken veel watervogels en meeuwen. (ook tamme bruine ratten die brood komen eten, althans dat is in de gracht in Tiel altijd zo.  ;D) Ook Houtsnippen komen dan meer de bebouwing opzoeken en alles wordt een stuk tammer.

Zit zelf inmiddels op 124 soorten.
Stefan Hageman


henkjanvdkolk

Ik heb vandaag (eigenlijk gisteren) de 200 soorten bereikt, veel meer dan ik had verwacht. Ik had vandaag ook een Kleine Bonte Specht, die waren zo te lezen vandaag massaal actief :).

Het lijkt er inderdaad nu echt op dat het winter gaat worden. Dus dan zal ook bij mij het soortenaantal waarschijnlijk niet snel meer oplopen. Met sneeuw zou je in de stad aan vogels alle algemenere soorten ganzen (Grauwe, Kol, Brand en Toendrarietgans; allemaal goed op geluid te doen) kunnen zien overvliegen, net als steltlopers Goudplevier, Wulp, etc..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jan vH

Ik zit nu over de 250 soorten. Grote Canadese Gans en Torenvalk heb ik ondertussen gezien. Maar soorten als Ree, Koperwiek en Kramsvogel nog niet. Er blijven dus nog steeds makkelijke soorten over. Zaterdag had ik trouwens al m'n eerste (gedetermineerde) libel van het jaar, de Azuurwaterjuffer.

Ik ben heel benieuwd hoe het winterse weer verder gaat, tot nu toe heeft het me nog niets opgeleverd.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

nielsyese

Citaat van: Jan vH op januari 31, 2012, 19:45:10 PM
Ik zit nu over de 250 soorten. Grote Canadese Gans en Torenvalk heb ik ondertussen gezien. Maar soorten als Ree, Koperwiek en Kramsvogel nog niet. Er blijven dus nog steeds makkelijke soorten over. Zaterdag had ik trouwens al m'n eerste (gedetermineerde) libel van het jaar, de Azuurwaterjuffer.

Ik ben heel benieuwd hoe het winterse weer verder gaat, tot nu toe heeft het me nog niets opgeleverd.
Zo, dat is vlug! :)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders


Wouter van der Ham

Ik sta nog heel laag  :-X Maar dat komt nog wel, als het beter weer wordt ben ik een stuk vaker buiten te vinden!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

c.witkamp

62 nu, vrijwel alleen vogels. planten laat ik nog links liggen, dat komt later wel. zondag 2 uur gewandeld zonder ook maar één nieuwe vogelsoort....hmmmm   :(
groeten,

cees

Michiel en Milka

Citaat van: M. Baltus op januari 31, 2012, 21:04:50 PM
Citaat van: Vincent Sanders op januari 31, 2012, 21:02:38 PM
Ben benieuwd naar de tussenstand grafiek :P

Ja ik ook!!
Lekker ongeduldig iedereen.  :)  Je moet toch ook even tijd hebben om je waarnemingen van 31 januari in te voeren?  :D  Ik heb de meeste gegevens paraat, maar er zijn drie deelnemers met een aantal onder de 50 (in eigen gemeente) Als die drie hun aantal hier posten, dan neem ik dat mee. Ik probeer vanavond de tabel te plaatsen, maar heb ook andere dingen te doen, dus weet niet of het gaat lukken.
Groet, Michiel

Botervlieg

Citaat van: Michiel en Milka op februari 01, 2012, 13:11:26 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 31, 2012, 21:04:50 PM
Citaat van: Vincent Sanders op januari 31, 2012, 21:02:38 PM
Ben benieuwd naar de tussenstand grafiek :P
Ja ik ook!!
Lekker ongeduldig iedereen.  :)
Ongeduldig? Enthousiast! Overigens moet natuurlijk de 31e wel afgewacht worden, maar ik voer vaak genoeg nog later waarnemingen van de maand(en) ervoor in.

Citaat van: Michiel en Milka op februari 01, 2012, 13:11:26 PM
Ik heb de meeste gegevens paraat, maar er zijn drie deelnemers met een aantal onder de 50 (in eigen gemeente) Als die drie hun aantal hier posten, dan neem ik dat mee. Ik probeer vanavond de tabel te plaatsen, maar heb ook andere dingen te doen, dus weet niet of het gaat lukken.
Als het niet lukt, of als die personen niet reageren, laat het me dan even weten, dan probeer ik dat wel even op te zoeken. Zijn trucjes voor.

Groetjes, Marleen

Bas de Maat

Citaat van: Michiel en Milka op februari 01, 2012, 13:11:26 PM
Lekker ongeduldig iedereen.  :)  Je moet toch ook even tijd hebben om je waarnemingen van 31 januari in te voeren?  :D  Ik heb de meeste gegevens paraat, maar er zijn drie deelnemers met een aantal onder de 50 (in eigen gemeente) Als die drie hun aantal hier posten, dan neem ik dat mee. Ik probeer vanavond de tabel te plaatsen, maar heb ook andere dingen te doen, dus weet niet of het gaat lukken.

11 soorten tot nu toe, gaat niet hard maar ben ook nog maar enkele dagen in gemeente Terneuzen geweest dit jaar. Doordeweeks zit ik namelijk altijd in Rozendaal voor mij studie en in de weekenden ben ik soms bij mijn ouders thuis.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Michiel en Milka

#236
Voorproefje! Als ik voor 23:00 uur (finish Elfstedentocht 1963) de gegevens van Carolien en Maarten beschikbaar heb, probeer ik daarna de rest nog af te ronden.
edit: voorproefje verwijderd en als test het hele bestand geplaatst. Er is al wel heel veel waargenomen. Sommigen moeten als het zo door gaat in april een andere uitdaging kiezen! :)
Groet, Michiel

Michiel en Milka

In mijn post hierboven het hele bestand toegevoegd. Maar dat wordt niet gezien als nieuwe post, dus het topic werd niet bovenaan gezet. Nu waarschijnlijk wel.
Groet, Michiel

henkjanvdkolk

Leuk, ziet er goed uit Michiel!  :)

Met dit weer is het lastig om nieuwe soorten te vinden. Het zal waarschijnlijk weer makkelijker worden als de dooi invalt.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

c.witkamp

gisteren mijn leukste waarneming tot nu toe: 128 hazen vanaf het balkon (en een slechtvalk). heb me vanwege het weer maar op de wat obscuurder groep van de mossen en korstmossen gestort.......lastige beesten
groeten,

cees