1000 soorten in 2012 in je eigen gemeente (20 deelnemers)

Gestart door Botervlieg, november 28, 2011, 13:39:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: M. Baltus op januari 08, 2012, 08:56:36 AM
Even in het algemeen over de mossen. Zelf kijk ik vooral naar korstmossen, omdat ik mossen eigenlijk moeilijker vind. Hebben jullie die ervaring ook?

Ja, ik heb die ervaring ook wel (al heb ik wel de Beknopte Mosflora en nog geen korstmossengids, dus probeer ik de mossen ook wel te determineren). Korstmossen zijn vaak met een foto en informatie over de groeiplaats te determineren, terwijl je bij mossen veel op heel kleine details moet letten.

Ik ben nu over de 110 soorten heen. Terwijl ik dit bericht typte weer een nieuwe soort gescoord, een Grote Zilverreiger vloog langs.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Michiel en Milka

#181
De tussenstand hoop ik aan het eind van iedere maand te 'rapporteren'. De basistabel staat in een eerdere reactie van mij. Marleen heeft op de eerste pagina van dit topic voor iedereen een link naar de gemeentelijstjes klaar staan, dus je kunt daar dagelijks  :) zelf kijken.

@Marleen: Steenwijkerland is de naam van een gemeente, dus zou ook prima hier kunnen.
Groet, Michiel

Jan vH

Citaat van: Michiel en Milka op januari 08, 2012, 15:33:55 PM
@Marleen: Steenwijkerland is de naam van een gemeente, dus zou ook prima hier kunnen.

Maar het gaat hier in dit topic om je eigen gemeente. Voor een tweede gemeente (of gebied/regio) is het andere topic.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

Ik ben vandaag over de 100 soorten heen. Ik heb nog maar 47 soorten vogels dus dat is wel positief, de andere soorten zijn planten, paddenstoelen, mossen/korstmossen, allemaal soortgroepen die nieuw zijn (alleen van planten wist ik al wel een beetje).
Voor paddenstoelen heb ik een gids, ik kom vaak al een eind in de goede richting maar als je één soort over het hoofd ziet ga je de mist in.

Mossen en korstmossen heb ik (nog) geen gids voor, vind het ook een erg lastige soortgroep. Waar moet je ergens beginnen? Gebruik jij hier een gids voor Marleen of doe je alles op het internet?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 09, 2012, 19:35:34 PM
Mossen en korstmossen heb ik (nog) geen gids voor, vind het ook een erg lastige soortgroep. Waar moet je ergens beginnen? Gebruik jij hier een gids voor Marleen of doe je alles op het internet?

Hallo Henk Jan,

Ik ben eigenlijk begonnen met foto's op waarneming kijken (de foto's die vandaag zijn geupload in die groep bijv) en meelezen op het forum.
Een aantal soorten zijn (meestal) goed herkenbaar, zoals groot dooiermos. De meeste korstmos-kenners raden aan om met korstmossen op bomen te beginnen. Eigenlijk zijn er daar inderdaad wel een heel aantal zeer algemeen en goed herkenbaar.

Ik heb zelf geen mossen of korstmossengids. Wel een keer een korstmossen veldgids geleend van iemand. Verder red ik het tot nu toe met waarneming. Tja, de een vind dat je een gids moet aanschaffen, de ander vind het geen probleem als je de vragen op het forum stelt.

Persoonlijk vind ik korstmossen beter te doen dan mossen.

Kun je hier iets mee? Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.

Edit: Er is ook een site maar misschien ken je die al. www.verspreidingsatlas.nl die heeft voor korstmossen ook een determinatie-tool.

Jan vH

Voor mossen heb ik de Beknopte Mosflora. Dat is het beste boek voor Nederland (en België). Voor de beginner is het wel lastig om te gebruiken. Er is ook nog de Fotogids Mossen, die zal voor beginners makkelijker zijn, maar er staan ook veel meer fouten in.

Voor korstmossen heb ik nog geen boek. Ik ben van plan om de Veldgids Korstmossen aan te schaffen, maar die is nu niet leverbaar, de herziene editie komt pas later dit jaar uit. Daar wacht ik nu op, maar tot die tijd kom ik met Waarneming.nl en Verspreidingsatlas.nl heel ver.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

Nou als jullie zoveel van mossen weten, kunnen jullie mij dan even helpen met deze mossen die ik vandaag heb ingevoerd  B)

http://waarneming.nl/waarneming/view/62553779?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/62553780?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/62553778?_popup=1

ik zit trouwens alweer op 61 jaarsoorten in Voorschoten, terwijl ik niet eens speciaal voor de natuur naar buiten ben geweest :blink:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

De eerste is denk ik Stoeprandvingermos, een van de algemeenste soorten in Nederland.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

Dank jullie voor de tips. Ik wacht ook nog even met een gids aanschaffen.
Komende tijd dus eerst maar eens de bomen goed onder de loep nemen, dat lijkt me inderdaad een goed begin!

Ik moet ook nog helemaal in de terminologie komen, dat maakt het gebruik van de determinatie-tool wel lastig.
Hopelijk lukt het me de komende weken om er een beetje in te komen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Citaat van: wouteren3 op januari 09, 2012, 20:21:05 PM
Nou als jullie zoveel van mossen weten, kunnen jullie mij dan even helpen met deze mossen die ik vandaag heb ingevoerd  B)

http://waarneming.nl/waarneming/view/62553779?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/62553780?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/62553778?_popup=1

ik zit trouwens alweer op 61 jaarsoorten in Voorschoten, terwijl ik niet eens speciaal voor de natuur naar buiten ben geweest :blink:

Foto 1 en 2 vind ik te onduidelijk, durf er niets over te zeggen. 3 groot dooiermos?

Jan vH

Vandaag heb ik wat rondgefietst in het westen van de gemeente. Dat leverde toch weer enkele tientallen nieuwe soorten op, waaronder weer een paar zeldzame. Ik nu op ongeveer 150 soorten. Veel meer in ieder geval dan 8 januari vorig jaar.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

Sorry, ik heb de foto's met me mobiel gemaakt, ik zal morgen wel met me fototoestel foto's maken
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

henkjanvdkolk

Vandaag een soort gezien die ik liever het hele jaar niet zou willen zien :(. Gelukkig kon ik hem op tijd van mijn lijf afhalen. Iedereen blijven opletten dus, ook in de winter!



Nu ik hem toch heb gezien natuurlijk wel een aanvulling op de lijst, dat is het enige positieve hieraan  ;)
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Bah Henk Jan, die hoop ik ook niet tegen te komen...
Maar inderdaad, oppassen geblazen, ook in de winter!

Ik heb in Haarlem nu 99 soorten, en nog een paar korstmossen onbekend.

Als het weer het morgen toelaat ga ik misschien naar de hekslootpolder. Daar zijn vaak leuke vogels.

Ben wel benieuwd hoe het verder zal gaan, de echt simpele soorten heb ik nu grotendeels wel gehad. Dus dan wordt het weer verdiepen in soorten die ik nog niet ken(de).
Wilde eigenlijk vandaag de waterbak die op het balkon staat eens onder de loep nemen, je hebt kans dat daar larven e.d in zitten. Maar had toch allerlei andere dingen te doen dus het is er niet van gekomen.

Het neigt nu wel echt wat kouder en iets meer winter te gaan worden. Benieuwd wat dat ook met de soorten doet. Als er nu van alles al uitkomt qua planten en dieren en het gaat daarna vriezen...

Wat zijn jullie plannen voor komend jaar qua activiteiten binnen je eigen gemeente om soorten te vinden? Beestjes scheppen uit de sloot? Beestjes slepen met een net uit de planten? Bomen kloppen? Bodem-zeven?

Groetjes, Marleen

henkjanvdkolk

Ben benieuwd of die waterbak nog wat op gaat leveren, zou toch wel wat op af moeten komen zou je zeggen.

Mijn teller staat op dit moment op 128 soorten, ik moet zeggen dat ik ook wel actief (zowat dagelijks een paar uurtjes) op zoek ben geweest naar vooral paddenstoelen (waarvan nu 37 soorten). Voorlopig kan ik daarmee nog wel even flink aan de gang.
Meerdere nieuwe soortgroepen tegelijk doen vind ik toch lastig, af en toe schiet er zo bij mij eens een (bloeiende) plant of (korst)mos tussendoor maar ik merk wel dat je het meest leert en het meest vindt als je gericht op zoek gaat naar soorten uit één soortgroep.

Ik heb verder nog geen activiteiten gepland staan, aankomende zaterdag de Klapekstertelling op de Hoge Veluwe. Maar ik heb dan waarschijnlijk alle uurtjes nodig om Klapeksters te zoeken en zal dan weinig naar andere soorten kijken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 12, 2012, 19:41:24 PM
Ben benieuwd of die waterbak nog wat op gaat leveren, zou toch wel wat op af moeten komen zou je zeggen.
Denk het ook wel, maar het is nu nog erg klein, dus kan zijn dat ik wat langer moet wachten nog voor je soorten echt op naam kunt brengen. Maar ik zal zien wanneer het lukt. Zal pas na het weekend worden, als de boel dan niet inmiddels bevroren is.

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 12, 2012, 19:41:24 PMMeerdere nieuwe soortgroepen tegelijk doen vind ik toch lastig, af en toe schiet er zo bij mij eens een (bloeiende) plant of (korst)mos tussendoor maar ik merk wel dat je het meest leert en het meest vindt als je gericht op zoek gaat naar soorten uit één soortgroep.

Henk, je bent niet verplicht he om meerdere groepen te doen en door elkaar. Wat ik zelf vaak doe is dat ik me een paar weken op korstmossen richt en dan weer een paar weken mossen, dan weer paar weken planten (bijv) en dat ik dan op gegeven moment weer paar weken mossen doe, dan weer paar weken korstmossen. En dan herhaal je wat je weet en voeg je er weer wat nieuws aan toe. Herhalen en weer wat nieuws toevoegen. En zo probeer ik mijn kennis uit te breiden, op een manier dat ik toch alle soortgroepen kan doen, zonder dat ik steeds vergeet wat ik had geleerd.

Nog een tip: determinatie-schriftje. (of document op je pc oid).

In dat schrift zet ik determinatie-tips van admins en experts van het forum. Dacht dat ik ergens er al wat over gezegd had.

In de kantlijn zet ik datum & naam van degene die het zei -> Zodat ik bij vragen terug kan naar degene die de opmerking maakte.
En daarna de tip. Zo zei bijv "tekenaar" eens: Een "kluit" kikkervisjes = Gewone pad -> Enige NL soort die scholen vormt."
Of "Norman" die zei "Karpers: Rugvin schubkarper is 2/3e van de lengte van de vis, rugvin graskarper is kleiner."

Oke er zijn nog meer soorten karpers en kikkervisjes, maar zo heb je in elk geval een richting.

Dat soort determinatie tips vind ik altijd erg handig.

Groetjes, Marleen

henkjanvdkolk

Citaat van: M. Baltus op januari 12, 2012, 19:54:20 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op januari 12, 2012, 19:41:24 PMMeerdere nieuwe soortgroepen tegelijk doen vind ik toch lastig, af en toe schiet er zo bij mij eens een (bloeiende) plant of (korst)mos tussendoor maar ik merk wel dat je het meest leert en het meest vindt als je gericht op zoek gaat naar soorten uit één soortgroep.

Henk, je bent niet verplicht he om meerdere groepen te doen en door elkaar. Wat ik zelf vaak doe is dat ik me een paar weken op korstmossen richt en dan weer een paar weken mossen, dan weer paar weken planten (bijv) en dat ik dan op gegeven moment weer paar weken mossen doe, dan weer paar weken korstmossen. En dan herhaal je wat je weet en voeg je er weer wat nieuws aan toe. Herhalen en weer wat nieuws toevoegen. En zo probeer ik mijn kennis uit te breiden, op een manier dat ik toch alle soortgroepen kan doen, zonder dat ik steeds vergeet wat ik had geleerd.

Ik weet het, ik ben nergens toe verplicht  ;D ;) . Ik wou graag van start gaan met zowel (korst)mossen als paddenstoelen, maar 2 nieuwe soortgroepen bleken best moeilijk om te combineren. Vandaar dat ik ook dat even hier neerzette (lees het als 'tip'). Later zal het waarschijnlijk wel wat beter gaan, als ik er wat beter in zit. Nu kan ik ook makkelijk zonder problemen de vogels en zoogdieren (zijn er niet veel) en bekende planten tussendoor/tegelijkertijd doen omdat ik daar goed in zit.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Botervlieg

Citaat van: Vincent de Boer op januari 04, 2012, 07:43:24 AM
Hallo allemaal,
Ik heb gekozen voor een "vliegende start", alle algemene plantjes in het park achter mijn huis staan al op de lijst. Zo vergeet ik die later niet, de vogels komen er gaandeweg tellingen wel bij. Overige groepen die ik nog niet ken ga ik me nu lekker in verdiepen. 200+ soorten op dit moment.
Veel plezier allen. Weet niet hoe ik mijn naam ipv black.harrier kan neerzetten. Overblijfsel uit Zud-Afrika denk ik altijd maar...

Nog even naar aanleiding van de planten. Vincent, ik gooi niet graag roet in je eten, maar wil je dit alsjeblieft even lezen... het onderdeel Plantenforum en dit Wat voer je in, wat niet; (het gebruik van ESC)

Vandaag bij een waarneming ook aangesproken door een planten-admin dat planten in parken toch echt aangeplant zijn of anders zeer waarschijnlijk escape (ontsnapt van de aangeplante planten) -> En het is dus niet de bedoeling dat die op waarneming worden ingevoerd of anders op z'n minst als ESC in geval van ontsnapt of met het juiste "gedrag" (aangevoerd, aangeplant, etc)

Vincent de Boer

Hoi Marleen,

dank voor je reactie. Ik ken die topics.
Ik had vorig jaar 236 soorten planten in "mijn park" (http://waarneming.nl/gebied/species_list/108686), merendeels algemene soorten. Een mix van bos, water, moeras, ruigte, ruderaal (bouw)terrein en een mooie dijk zorgt voor een mooie rijkdom aan soorten. Weinig aangeplante struiken (niet ingevoerd) en geen aangeplante kruiden kunnen vinden in het park.

Het zachte weer zorgt er voor dat er zo'n 100 soorten nog herkenbaar staan, zoals Henk-Jan al aangaf is het dan een kwestie van de de opgedane kennis uit 2011 in 2012 toepassen en invoeren. Dan vergeet ik ze verderop in het jaar ook niet als er steeds meer en meer te zien en te determineren is (1 van je tips in dit topic).

In totaal in dit gebied nu 480 soorten, mede door "1000 soorten in" verdiept in oa pissebedden en slakken. 500 was mijn doel toen ik hier precies een jaar geleden kwam wonen. Naast de plantjes oa 115 soorten vogels, 17 srt dagvlinders, leuk libellen en ook Vos op de tuinlijst. Een stuk beter dan driehoog in een flat in Arnhem-centrum...

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Jan vH

#200
En ondertussen ben ik over de 200 soorten! Vandaag een prachtige IJsvogel en Dodaars gezien in de Barneveldse Beek, en nog een waarneming van zondag ingevoerd. Van die 202 soorten is nu bijna de helft een plant (94 soorten), en verder ook een aardig deel vogel (58 soorten). Gek genoeg heb ik nog maar een zoogdiersoort gezien, de Eekhoorn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Ik heb vandaag mijn 101-ste soort ingevoerd voor Haarlem voor 2012: De zanglijster.

Komende dagen misschien weer op pad.

Heb zin in de zomer, lekker weer 's morgens vroeg op pad, beestjes uit het water scheppen zonder bevroren handen te krijgen, kevertjes, wantsen en al die andere leuke beestjes.

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Wouter van der Ham

Ik zit op 70, met dit weer ben ik nog niet echt veel naar buiten geweest, maar die tijd hall ik allemaal wel in als het beter weer wordt.. :lol:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Wouter van der Ham

Ja maar ik had andere dingen aan me hoofd vandaag, ik had namelijk een sollicitatie gesprek bij de hoogvliet ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: wouteren3 op januari 17, 2012, 20:31:24 PM
Ja maar ik had andere dingen aan me hoofd vandaag, ik had namelijk een sollicitatie gesprek bij de hoogvliet ;)

Aangenomen?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl


Botervlieg

Hoe gaat het bij iedereen?

18 januari moet je 50 soorten hebben als je voor de 1000 gaat en op schema wilt blijven.

Lukt het bij jullie? Vind je het leuk? Wat voor leuks heb je al gevonden?

Groetjes, Marleen