Vogelslachterij Italië

Gestart door lennartv, november 25, 2011, 16:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

lennartv

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 01:17:14 AM

''saamb'' :weet jij wat de reden is dat er op bepaalde vogels beheerd (volgens jou bejaagd) wordt als jij in het veld bent?

Zou je eens een paar soorten willen noemen waar dat 'beheren' een positieve werking laat zien?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Pieter Baalbergen

#31
Goede morgen,

''@ Pieter Baalbergen,De reden dat jagers jagen is omdat ze het leuk vinden om dieren dood te schieten. (anders zouden ze wel een andere hobby zoeken, of wil je soms zeggen dat ze het doen uit puur altruïsme? Dan zal ik je even hartelijk uitlachen.) De enige logische conclusie lijkt mij dan ook dat ze allemaal minstens een paar jaar TBS nodig hebben. (Met uitzondering, misschien, van de mensen die al hun geschoten dieren opeten en met alleen die reden jagen)Groeten,
Stan van Remmerden.''

Voor de andere gebruikers van het forum en voor mij zelf, de definitie van altruïsme is: ''Onbaatzuchtige zorg voor het welzijn van anderen en bereidheid tot helpen bij noodsituaties''. De meeste jagers in Nederland beheren. Dit betekend dat men fauna die schade veroorzaakt schiet. Er moet dan bijvoorbeeld gedacht worden aan gebieden waar veel wegen door heen lopen en waar veel reeën zitten. In dit soort gebieden gebeuren geregeld ongelukken doordat reeen voor auto's springen. Dit veroorzaakt leed voor het ree en kan voor ongevallen lijden met alle gevolgen van dien. Deze faunabeheerders/jagers eten meestal de door hun geschoten beesten op.

''Zou je eens een paar soorten willen noemen waar dat 'beheren' een positieve werking laat zien?''

De soorten waar in Nederland beheerjacht op is zijn o.a. het wilde zwijn, het ree, het edelhert, vossen, grauwe ganzen, kraaien, enz. Deze soorten kunnen alleen beheert worden als ze in de betreffende provincie zijn vrijgesteld. De reden dat er beheert wordt op zwijnen, reeën en edelherten is voornamelijk de verkeersveiligheid. In weidevogelgebied wordt nogal eens besloten om vossen en kraaien te schieten, om zo bijvoorbeeld grutto's te bevoordelen. Grauwe ganzen worden met name geschoten als ze in het voorjaar nog op de graslanden van agrariërs zitten. Ze eten dan de jonge gras-plantjes waar het meeste voedsel voor bijvoorbeeld koeien in zitten op.
Groet, Pieter Baalbergen

Vogels kijken en tussen de 12 en 25?
www.vwg.njn.nl

joostheeremans

Is er eigenlijk ooit onderzoek gedaan naar het positieve effect dat jacht heeft op de verkeersveiligheid? Volgens mij vindt het merendeel van de aanrijdingen juist plaats wanneer er wordt gejaagd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

erikwouda

Ikzelf vind het iets te makkelijk 'alleen maar' jagers te veroordelen. Dieren doden (of op z'n minst hierbij wegkijken) zit diep in de mens geworteld (en niet alleen in de mens).
Persoonlijk vind ik het een gevalletje psychiatrie als je het leuk vind te jagen. Maar jagers zijn niet de enige mensen met schrijnend gebrek aan empathie. De wereld zit er vol mee.

Laat onverlet dat ik weinig goeds zie in Bleker. Heb sterk de indruk dat hij vooralsnog een maatje te klein is voor zijn departement.

@Pieter: wat wil je nu eigenlijk zeggen? Als ik de dingen bij z'n naam wil noemen is dat 'extreem links'? Grappig. Maar m.i. volkomen niet ter zake. :blink:

Anyway, terug naar dat gruwelijke filmpje. Het wordt tijd dat dat filmpje eens op de partijburelen van D'66, GroenLinks of de PvdA terechtkomt. Die partijen nemen de EU tenminste nog wel serieus.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Johan Helmus

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AM...
Allereerst is het een goede zaak dat jij excessen in de jacht verwerpelijk vindt. Als een organisatie als het KNJV nu ook eens stelling neemt tegen zaken als (roofvogel)vergiftiging, het uitzetten van fazanten en het verstoren van rustgebieden...  Meestal komen zij niet veel verder dan een kulverhaal dat vergiftigen van roofvogels niets met jagen van dien heeft, en mag de jager zijn akte daarom vrolijk houden. Nogal zwak en makkelijk, wat mij betreft.

Verder vind ik jouw verhaal wel erg rooskleurig.

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AM
De reden dat er beheert wordt op zwijnen, reeën en edelherten is voornamelijk de verkeersveiligheid.
Naar wat ik vaker heb gelezen, en wat me ook erg logisch in de oren klinkt, heeft dit veelal een averechts effect. De dieren worden opgejaagd, en vluchten hun schuilplaatsen uit, bijvoorbeeld richting wegen. Met meer aanrijdingen als gevolg. Een meer definitieve oplossing, zoals een hek of afrastering, lijkt mij een meer gewenste oplossing. Ook vanuit het perspectief van de dieren.

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AM
In weidevogelgebied wordt nogal eens besloten om vossen en kraaien te schieten, om zo bijvoorbeeld grutto's te bevoordelen.
Natuurorganisaties als vogelbescherming en Sovon hebben dit laten onderzoeken, en hieruit blijkt dat de vos vrijwel geen effect heeft op de achteruitgang van de weidevogels. Dit zijn nota bene organisaties die zich juist inzetten voor vogels in Nederland! Zonder verborgen agenda.

De achteruitgang van de weidevogels is een gevolg van de achteruitgang in kwaliteit en grootte van leefgebied. Dit los je niet op door vossen af te schieten. Het is wat mij betreft zeer merkwaardig dat dit vossenbeheer door steeds door gaat.

http://www.mulder-natuurlijk.nl/Jacht%20op%20vos%20contrac-effectief.htm
http://www.sovon.nl/default.asp?id=334

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AM
Grauwe ganzen worden met name geschoten als ze in het voorjaar nog op de graslanden van agrariërs zitten. Ze eten dan de jonge gras-plantjes waar het meeste voedsel voor bijvoorbeeld koeien in zitten op.
Volgens mij worden ganzen gedurende de hele winter in grote getale geschoten?
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Citaat van: Dorine op december 06, 2011, 07:35:59 AM
Wat een stiltegebied is, was voor mij toch vrij eenvoudig om te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stiltegebied


Landbouwgeluiden mogen dus gewoon. Aangezien het schieten met geweren in de dagen voor de kerst, ook een normaal landbouwgeluid is ( de boeren verpachten de jacht op hun terreinen om poen te krijgen ) lijkt me dat in een stiltegebied toegestaan. De idioterie dat jagers gewoon mogen knallen in een gebied waarin stilte wettelijk bepaald is, is vooral te danken aan het beleid van de rechtse partijen in Nederland. Een stiltegebied behoort ook een stiltegebied te zijn, en geen vrijplaats voor jagers die een beetje de stilte komen verstoren met hun geknal. Ik vrees dat jagers voortaan met knaldempers op hun geweren gaan werken om in stiltegebieden te jagen. Dan kan de groene schietgarde lekker zijn gang gaan.

Natuurlijke geluiden in een stiltegebied - daar hoort geen geknal bij. Het hypocriete van de wetgeving geeft jagers dus weer de vrije hand. Eruit met die lui.

Vriendelijke groet,

Cynicus maximus

(aka Ronald Sinoo)


KorHaan

#36
Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AM
Goede morgen,

''@ Pieter Baalbergen,De reden dat jagers jagen is omdat ze het leuk vinden om dieren dood te schieten. (anders zouden ze wel een andere hobby zoeken, of wil je soms zeggen dat ze het doen uit puur altruïsme? Dan zal ik je even hartelijk uitlachen.) De enige logische conclusie lijkt mij dan ook dat ze allemaal minstens een paar jaar TBS nodig hebben. (Met uitzondering, misschien, van de mensen die al hun geschoten dieren opeten en met alleen die reden jagen)Groeten,
Stan van Remmerden.''

Voor de andere gebruikers van het forum en voor mij zelf, de definitie van altruïsme is: ''Onbaatzuchtige zorg voor het welzijn van anderen en bereidheid tot helpen bij noodsituaties''. De meeste jagers in Nederland beheren. Dit betekend dat men fauna die schade veroorzaakt schiet. Er moet dan bijvoorbeeld gedacht worden aan gebieden waar veel wegen door heen lopen en waar veel reeën zitten. In dit soort gebieden gebeuren geregeld ongelukken doordat reeen voor auto's springen. Dit veroorzaakt leed voor het ree en kan voor ongevallen lijden met alle gevolgen van dien. Deze faunabeheerders/jagers eten meestal de door hun geschoten beesten op.

''Zou je eens een paar soorten willen noemen waar dat 'beheren' een positieve werking laat zien?''

De soorten waar in Nederland beheerjacht op is zijn o.a. het wilde zwijn, het ree, het edelhert, vossen, grauwe ganzen, kraaien, enz. Deze soorten kunnen alleen beheert worden als ze in de betreffende provincie zijn vrijgesteld. De reden dat er beheert wordt op zwijnen, reeën en edelherten is voornamelijk de verkeersveiligheid. In weidevogelgebied wordt nogal eens besloten om vossen en kraaien te schieten, om zo bijvoorbeeld grutto's te bevoordelen. Grauwe ganzen worden met name geschoten als ze in het voorjaar nog op de graslanden van agrariërs zitten. Ze eten dan de jonge gras-plantjes waar het meeste voedsel voor bijvoorbeeld koeien in zitten op.


Je kunt me nog meer vertellen, Schieter... sorry... Pieter.

Je argumenten snijden geen hout, zoals alle reacties op je kletspraat bewezen hebben.

Vriendelijke groet,

Cynicus maximus

PS: En let ook eens een beetje op je d's en t's. Het kofschip is niet voor niets uitgevonden.
Nog afgezien van de stijlfouten.

Yeronimo

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AMDe meeste jagers in Nederland beheren.

Er is maar één persoon die altijd succesvol beheerd, en dat is moeder natuur  ;)
Als de jagers nog steeds geloven en blijven zeggen dat ze voor het beheer zijn, waarom werken deze dan niet samen met natuurorganisaties en komt het KNJV nooit openbaar uit voor zijn standpunten?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Yeronimo op december 06, 2011, 21:42:32 PM
Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AMDe meeste jagers in Nederland beheren.

Er is maar één persoon die altijd succesvol beheerd, en dat is moeder natuur  ;)
Als de jagers nog steeds geloven en blijven zeggen dat ze voor het beheer zijn, waarom werken deze dan niet samen met natuurorganisaties en komt het KNJV nooit openbaar uit voor zijn standpunten?

Ik ken persoonlijk 1 jager (met jachtvergunning). Het enige wat hij schiet zijn verwilderde katten ver buiten de bebouwde kom in natuurgebied (een tiental per jaar). Dit is tevens de enige vorm van jacht die ik toejuich. (Oeh, nou zeg ik vast wel weer iets waardoor ik met de e-mail meer mee bezig ben dan met dit forum...)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Dorine

Dorine van Asten
peregrines.nl

Yeronimo

Citaat van: hmbes op december 06, 2011, 22:19:36 PM
Citaat van: Yeronimo op december 06, 2011, 21:42:32 PM
Er is maar één persoon die altijd succesvol beheerd, en dat is moeder natuur  ;)
Als de jagers nog steeds geloven en blijven zeggen dat ze voor het beheer zijn, waarom werken deze dan niet samen met natuurorganisaties en komt het KNJV nooit openbaar uit voor zijn standpunten?
Werkt moeder natuur dan wel samen met natuurorganisaties?
En zou jij als jager na het lezen van dit topic bij wrn.nl aanschuiven?

Huug

Natuurorganisaties sturen moeder natuur, zo is het zoals ik het zie.
Jagers en natuurbeschermers zijn in mijn ogen vuur en water. Ik zie dus niet in waarom deze personen op dit forum zouden aanschuiven. Ik denk dat sommigen dit enkel nalezen om te zien wat er in onze hoofden afspeelt, net zoals sommigen van ons dat doen op hun forum.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Pieter Baalbergen

De emoties nemen weer de overhand. Zoals wel vaker bij onderwerpen die gevoelig liggen.


Misschien heeft meneer Korhaan weleens gehoord van dyslexie.........?  Mijn excuses dat ik hierdoor niet geheel aan uw verwachtingspatroon van schrijven kan voldoen.


Daarnaast wil ik nog even aanhalen, dat er ook bij natuurorganisaties zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten zijn die gebruik maken van jacht in weidevogelgebieden. Zo bestrijd men in de Eemlandpolders vossen en kraaiachtigen ten behoeven van weidevogels.


Daarnaast vind ik het jammer dat iemand die een mening/visie heeft die niet breed gedragen wordt als flauwekul wordt afgedaan. Ik denk dat het juist belangrijk is om in de huidige tijd waarin de natuurwereld het erg zwaar heeft, eendracht uit te stralen en open te staan voor elkaars denkwijzen.


Ik heb echter de ervaring dat hier op het forum de mening/visie die door de meeste mensen gedeeld wordt, als waarheid wordt gezien. Ik zal mij mening daarom in het vervolg voor mijzelf houden.


Veel succes en tot ziens.







Groet, Pieter Baalbergen

Vogels kijken en tussen de 12 en 25?
www.vwg.njn.nl

vuurvlinder

Citaat van: Yeronimo op december 06, 2011, 23:50:32 PM
Citaat van: hmbes op december 06, 2011, 22:19:36 PM
Citaat van: Yeronimo op december 06, 2011, 21:42:32 PM
Er is maar één persoon die altijd succesvol beheerd, en dat is moeder natuur  ;)
Als de jagers nog steeds geloven en blijven zeggen dat ze voor het beheer zijn, waarom werken deze dan niet samen met natuurorganisaties en komt het KNJV nooit openbaar uit voor zijn standpunten?
Werkt moeder natuur dan wel samen met natuurorganisaties?
En zou jij als jager na het lezen van dit topic bij wrn.nl aanschuiven?

Huug

Natuurorganisaties sturen moeder natuur, zo is het zoals ik het zie.
Jagers en natuurbeschermers zijn in mijn ogen vuur en water. Ik zie dus niet in waarom deze personen op dit forum zouden aanschuiven. Ik denk dat sommigen dit enkel nalezen om te zien wat er in onze hoofden afspeelt, net zoals sommigen van ons dat doen op hun forum.

Moeder natuur is niet te sturen, die gaat gewoon haar gang. Natuurorganisaties zijn er om haar te ondersteunen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 07, 2011, 00:08:34 AM
De emoties nemen weer de overhand. Zoals wel vaker bij onderwerpen die gevoelig liggen.


Misschien heeft meneer Korhaan weleens gehoord van dyslexie.........?  Mijn excuses dat ik hierdoor niet geheel aan uw verwachtingspatroon van schrijven kan voldoen.


Daarnaast wil ik nog even aanhalen, dat er ook bij natuurorganisaties zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten zijn die gebruik maken van jacht in weidevogelgebieden. Zo bestrijd men in de Eemlandpolders vossen en kraaiachtigen ten behoeven van weidevogels.


Daarnaast vind ik het jammer dat iemand die een mening/visie heeft die niet breed gedragen wordt als flauwekul wordt afgedaan. Ik denk dat het juist belangrijk is om in de huidige tijd waarin de natuurwereld het erg zwaar heeft, eendracht uit te stralen en open te staan voor elkaars denkwijzen.


Ik heb echter de ervaring dat hier op het forum de mening/visie die door de meeste mensen gedeeld wordt, als waarheid wordt gezien. Ik zal mij mening daarom in het vervolg voor mijzelf houden.


Veel succes en tot ziens.

Is zinloos en overbodige verstoring van de natuur, ook voor de weidevogels!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: vuurvlinder op december 07, 2011, 00:21:09 AM
Moeder natuur is niet te sturen, die gaat gewoon haar gang. Natuurorganisaties zijn er om haar te ondersteunen.

Dat lijkt in eerste instantie wel waar maar is toch wel kort door de bocht! -> Wij (georganiseerde en manipulerende Mensen) maken ook deel uit van "moeder natuur". En dat in veel grotere mate dan een niet-gif-spuitende-Aap, een niet-naar-olie-borende-Kooiparkiet of een gemodificeerde Wolf naar keuze uit de showroom. En dus met alle grotere verantwoordelijkheden van dien! Omdat we niet in de data-base van Observado zitten wil nog niet zeggen dat we geen deel uitmaken van de natuur... integendeel zelfs!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Yeronimo

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 07, 2011, 00:08:34 AMDaarnaast wil ik nog even aanhalen, dat er ook bij natuurorganisaties zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten zijn die gebruik maken van jacht in weidevogelgebieden. Zo bestrijd men in de Eemlandpolders vossen en kraaiachtigen ten behoeven van weidevogels.

Zie eerdere reactie erop:

Citaat van: Johan Helmus op december 06, 2011, 15:23:28 PM
Citaat van: Pieter Baalbergen op december 06, 2011, 11:33:39 AM
In weidevogelgebied wordt nogal eens besloten om vossen en kraaien te schieten, om zo bijvoorbeeld grutto's te bevoordelen.
Natuurorganisaties als vogelbescherming en Sovon hebben dit laten onderzoeken, en hieruit blijkt dat de vos vrijwel geen effect heeft op de achteruitgang van de weidevogels. Dit zijn nota bene organisaties die zich juist inzetten voor vogels in Nederland! Zonder verborgen agenda.

De achteruitgang van de weidevogels is een gevolg van de achteruitgang in kwaliteit en grootte van leefgebied. Dit los je niet op door vossen af te schieten. Het is wat mij betreft zeer merkwaardig dat dit vossenbeheer door steeds door gaat.

http://www.mulder-natuurlijk.nl/Jacht%20op%20vos%20contrac-effectief.htm
http://www.sovon.nl/default.asp?id=334

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 07, 2011, 00:08:34 AM
Daarnaast vind ik het jammer dat iemand die een mening/visie heeft die niet breed gedragen wordt als flauwekul wordt afgedaan. Ik denk dat het juist belangrijk is om in de huidige tijd waarin de natuurwereld het erg zwaar heeft, eendracht uit te stralen en open te staan voor elkaars denkwijzen.

Uiteraard moet er open gestaan worden voor elkaars denkwijze. Maar dan moet deze denkwijze gebaseerd zijn op feiten en niet op voorgelogen argumenten. Dieren afschieten om te beheren zorgt vaak voor meer stress of nog meer schade aan landbouwgewassen. Het enige voorbeeld van jacht dat in mijn ogen wel ethisch verantwoord is, is de jacht op diersoorten en plantensoorten die niet thuishoren in dit land zoals fazant en meerdere ontsnapte eendensoorten of soepganzen. Als jagers dan toch zo mooi natuurorganisaties willen omarmen, begin eens jacht op de Japanse oester in de Waddenzee! Of begin met een protocol voor een strenger beleid om mensen die de regels van het jagen overtreden geen toegang te geven tot een jachtvergunning.

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 07, 2011, 00:08:34 AMIk heb echter de ervaring dat hier op het forum de mening/visie die door de meeste mensen gedeeld wordt, als waarheid wordt gezien. Ik zal mij mening daarom in het vervolg voor mijzelf houden.

Wellicht komt dat omdat meningen niet klikken met elkaar. Ikzelf sta zeker open voor meningen, sterker nog ik heb ook goed contact met een jager waar ik op de trektelpost vaak een praatje mee maak als hij zijn hond uitlaat. Deze persoon gaat de discussie graag aan en zoekt ook naar kennis om zijn standpunten te toetsen. Maar wat ik van de meeste jagers, en dat vind ik zeer jammer, hoor is dat als ze niet gelijk krijgen dat het altijd de schuld is van de tegenpartij en dat deze de waarheid niet kennen. Terwijl ze daarvoor doodleuk argumenten geven die wetenschappelijk onjuist zijn. Hopelijk kunnen we alsnog deze discussie voortzetten. De emoties die hier teveel voorkomen in dit topic komen in mijn ogen door de beginpost die jagen en jagers inderdaad extreem neerzet wat gelukkig totaal niet gebeurd in Nederland en we daarom ook niet de jagers in Nederland mogen vergelijken hiermee.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

vuurvlinder

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 07, 2011, 00:35:52 AM
Citaat van: vuurvlinder op december 07, 2011, 00:21:09 AM
Moeder natuur is niet te sturen, die gaat gewoon haar gang. Natuurorganisaties zijn er om haar te ondersteunen.

Dat lijkt in eerste instantie wel waar maar is toch wel kort door de bocht! -> Wij (georganiseerde en manipulerende Mensen) maken ook deel uit van "moeder natuur". En dat in veel grotere mate dan een niet-gif-spuitende-Aap, een niet-naar-olie-borende-Kooiparkiet of een gemodificeerde Wolf naar keuze uit de showroom. En dus met alle grotere verantwoordelijkheden van dien! Omdat we niet in de data-base van Observado zitten wil nog niet zeggen dat we geen deel uitmaken van de natuur... integendeel zelfs!

Ik heb nooit beweert dat mensen geen deel zijn van de natuur. Integendeel, wij zijn de meest succesvolle diersoort op deze aardkloot. Althans dat denken we. We menen te weten hoe de natuur in te richten. Ondertussen heeft moeder natuur de soortverspreiding mens ook aan banden weten te leggen. We zijn dan wel de slimste diersoort op aarde, vele ziekten zijn nog niet overwonnen en die zullen we nooit overwinnen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 07, 2011, 00:08:34 AM
De emoties nemen weer de overhand. Zoals wel vaker bij onderwerpen die gevoelig liggen.


Misschien heeft meneer Korhaan weleens gehoord van dyslexie.........?  Mijn excuses dat ik hierdoor niet geheel aan uw verwachtingspatroon van schrijven kan voldoen.


Daarnaast wil ik nog even aanhalen, dat er ook bij natuurorganisaties zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten zijn die gebruik maken van jacht in weidevogelgebieden. Zo bestrijd men in de Eemlandpolders vossen en kraaiachtigen ten behoeven van weidevogels.


Daarnaast vind ik het jammer dat iemand die een mening/visie heeft die niet breed gedragen wordt als flauwekul wordt afgedaan. Ik denk dat het juist belangrijk is om in de huidige tijd waarin de natuurwereld het erg zwaar heeft, eendracht uit te stralen en open te staan voor elkaars denkwijzen.


Ik heb echter de ervaring dat hier op het forum de mening/visie die door de meeste mensen gedeeld wordt, als waarheid wordt gezien. Ik zal mij mening daarom in het vervolg voor mijzelf houden.


Veel succes en tot ziens.



Wat mij stoort, is dat jij het belangrijker vindt om je gelijk te halen in een topic dat maar één waarheid kent. Vogelmoord in Italië. Eén zinnetje heb je daaraan gewijd. (Iets met "verwerpelijk".)  Een beetje meer inlevingsvermogen had wonderen gedaan in het verdere verloop van de discussie, maar nu niet nuffig gaan zitten doen, dat jouw mening niet gehoord wordt. Ik kreeg de indruk dat je die afdoende hebt kunnen ventileren.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Oenanthe

Als de vogelbeschermers elkaar zo in de haren zitten als in dit topic kunnen de vogeljagers gerust gaan slapen. Van onderling krakelende tegenstanders hebben ze weinig of niets te vrezen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Catwzl

CiteerBij deze hele discussie kan deze er ook nog wel bij  >:D
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11072008/__Dode_zwanen_in_kliko__.html

Loos alarm; http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/410524/zwanen-vleuten-legaal-afgeschoten.html

De jager had een vergunning en toestemming van Faunabeheer Utrecht voor het afschieten van de dieren, gelukkig maar, ik was al bang dat ie ze zonder toestemming geschoten had. Maar nee hoor hij heeft nog toestemming ook, waar gaat het heen.... maar waarom dat die zwanen en die meerkoet dan dood moesten stond er weer niet bij. Zullen vast wel overvliegende vliegtuigen gestoord hebben ofzo...
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

peterlindenburg


Hoi Pieter,
ik zie in je handtekening dat je lid bent van de NJN, misschien kun je daar eens op kamp of het kerstkongres een leuke boom opzetten over jacht en je tete-a-tete laten overtuigen
groeten Peter

Citaat van: Pieter Baalbergen op december 07, 2011, 00:08:34 AM
De emoties nemen weer de overhand. Zoals wel vaker bij onderwerpen die gevoelig liggen.


Misschien heeft meneer Korhaan weleens gehoord van dyslexie.........?  Mijn excuses dat ik hierdoor niet geheel aan uw verwachtingspatroon van schrijven kan voldoen.


Daarnaast wil ik nog even aanhalen, dat er ook bij natuurorganisaties zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten zijn die gebruik maken van jacht in weidevogelgebieden. Zo bestrijd men in de Eemlandpolders vossen en kraaiachtigen ten behoeven van weidevogels.


Daarnaast vind ik het jammer dat iemand die een mening/visie heeft die niet breed gedragen wordt als flauwekul wordt afgedaan. Ik denk dat het juist belangrijk is om in de huidige tijd waarin de natuurwereld het erg zwaar heeft, eendracht uit te stralen en open te staan voor elkaars denkwijzen.


Ik heb echter de ervaring dat hier op het forum de mening/visie die door de meeste mensen gedeeld wordt, als waarheid wordt gezien. Ik zal mij mening daarom in het vervolg voor mijzelf houden.


Veel succes en tot ziens.

Dorine

Citaat van: Catwzl op december 07, 2011, 13:49:24 PM
CiteerBij deze hele discussie kan deze er ook nog wel bij  :D" src="http://forum.waarneming.nl/smf/Smileys/classic/evil.gif">
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11072008/__Dode_zwanen_in_kliko__.html

Loos alarm; http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/410524/zwanen-vleuten-legaal-afgeschoten.html

De jager had een vergunning en toestemming van Faunabeheer Utrecht voor het afschieten van de dieren, gelukkig maar, ik was al bang dat ie ze zonder toestemming geschoten had. Maar nee hoor hij heeft nog toestemming ook, waar gaat het heen.... maar waarom dat die zwanen en die meerkoet dan dood moesten stond er weer niet bij. Zullen vast wel overvliegende vliegtuigen gestoord hebben ofzo...

Vogelslachterij in Nederland en nog legaal ook.

Ik vind dit onvoorstelbaar, ik kan het eigenlijk nauwelijks geloven dat Faunabeheer voor zoiets toestemming heeft gegeven en
ik ben benieuwd of ze nog met een uitleg hierover komen.
Loos alarm vind ik het dus niet, in Nederland gebeuren dus ook vreemde dingen en als die gemeentewerf gewoon open was geweest, had niemand iets geweten.

Dorine van Asten
peregrines.nl

Catwzl

"Loos alarm" was natuurlijk sarcastisch bedoeld. Het feit dat het zomaar afslachten van vogels wel goed zou zijn als het "legaal" is, is natuurlijk helemaal onzin, en nog erger inderdaad, dat dat in Nederland allemaal kan.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

veedee

Een vraag m.b.t. die slachting van die zwanen; het is leuk dat faunabeheer hier toestemming voor geeft (om maar aan te sluiten bij de sarcastische toon van eerdere posts) maar ik zie de afgelopen tijd regelmatig afgegeven vergunningen voorbij komen aan "mensen" die toestemming aan de Provincie te vragen om te mogen "schieten met een hagelgeweer" op overlast gevende ganzen en smienten buiten opvanggebieden.
Zou in dit geval zo'n vergunning niet noodzakelijk moeten zijn en zou de Provincie hiervoor dan niet geraadpleegd hoeven te worden?
Oftewel; wat is in dit verband precies de functie van FB en klopt dat een vergunning van FB afdoende is?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

veedee

Op mijn vraag aan FB Utrecht op welke gronden zij de vergunning hebben afgegeven, kreeg ik binnen enkele minuten antwoord:

Hartelijk dank voor uw reactie. Inderdaad beschikt de Faunabeheereenheid Utrecht over een ontheffing voor het doden van knobbelzwanen ter voorkoming van belangrijke schade. Afschot is slechts toegestaan nadat gebleken is dat preventieve maatregelen niet hebben gefunctioneerd. Het afschot vindt plaats ter ondersteuning van de verjaging en is dus niet bedoeld om grote aantallen te bemachtigen.

Knobbelzwanen behoren tot de beschermde inheemse diersoorten. De wetgever heeft echter bepaald dat bij in de wet genoemde maatschappelijke belangen (w.o. dreiging van landbouwschade) afgeweken kan worden van deze beschermde status. De ontheffing staat het toe om beperkte aantallen knobbelzwanen te doden ter voorkoming van landbouwschade nadat gebleken is dat andere alternatieve maatregelen (w.o. het plaatsen van vlaggen/linten/vogeleverschikkers/etc.) niet hebben gewerkt.

Of de betreffende jager conform de voorwaarden van de ontheffing heeft opgetreden is in onderzoek.

gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Vincent Hart

Tja, de landelijke Faunabeheereenheid http://www.faunabeheereenheid.nl/ bestaat uit een club boeren, een club landeigenaren en twee grote jagersclubs, gesteund door twee clubs die vroeger aan natuurbeheer deden, voordat de laatste twee lettergrepen van dat woord waren verworden tot eufemisme voor lukraak afschot (SBB en NM). Hoe een verzameling dergelijke clubs in staat is objectief vast te stellen of er 'belangrijke schade' is, kun je je natuurlijk afvragen. Een beetje of je met je zieke huisdier naar de slager gaat ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

veedee

Ben benieuwd wat er uit dat onderzoek komt....? :(
Zal ze binnernkort hier een naar vragen.

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

fkdeboer

#57
Citaat van: Vincent Hart op december 07, 2011, 17:02:55 PM
Tja, de landelijke Faunabeheereenheid http://www.faunabeheereenheid.nl/ bestaat uit een club boeren, een club landeigenaren en twee grote jagersclubs, gesteund door twee clubs die vroeger aan natuurbeheer deden, voordat de laatste twee lettergrepen van dat woord waren verworden tot eufemisme voor lukraak afschot (SBB en NM). Hoe een verzameling dergelijke clubs in staat is objectief vast te stellen of er 'belangrijke schade' is, kun je je natuurlijk afvragen. Een beetje of je met je zieke huisdier naar de slager gaat ...

sorry Vincent, misschien lees ik het helemaal verkeerd, maar het komt over alsof je Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten hier wegzet als clubs die lukraak afschot promoten!? Zou je dat misschien kunnen onderbouwen?

edit: of lees ik het nu toch precies verkeerd om en zeg je dat ze geen natuurbeheer doen in de zin van lukraak afschot??
:rolleye:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Catwzl

Buiten de Knobbelzwanen (schade door negen Knobbelzwanen???),
was er toch ook een dode Meerkoet aangetroffen, schade aangericht door een Meerkoet??
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

veedee

Citaat van: Catwzl op december 07, 2011, 17:10:07 PM
Buiten de Knobbelzwanen (schade door negen Knobbelzwanen???),
was er toch ook een dode Meerkoet aangetroffen, schade aangericht door een Meerkoet??

Da's een vraag waard!

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes