Uiteraard vandaag geweest, zou Bart de hand schudden zoals afgesproken in een ander
topic maar we hebben niet echt afgesproken in welk knoopsgat we die anjer zouden dragen. Bart, ik heb je helaas gemist.
Hisko wilde ik ook nog even de hand schudden en persoonlijk willen bedanken voor e.e.a. maar op de momenten dat ik langs de stand schoof was Hisko er niet.
De lezingen waren weer erg boeiend. Dit keer met als hoogtepunt voor mij Crow Big Brother van Christian Rutz.
Helaas heb ik de lezing van Ies Meulmeester moeten missen, omdat ik te laat was. (stoptrein gepakt i.p.v. intercity.

)
De laatste lezing over de Boomkruipers helaas moeten missen omdat de zaal vol was.
Ook nog even langs de optiekafdeling gestruind. De
Swarovski CL serie bekeken, optisch bijzonder fraai, iet wat kleine openingshoek, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Minpunt vond ik de afmetingen, voor mijn kolenschoppen echt veel te klein. Aanrader voor mensen die vooral overdag vogelen met beschaafde handjes en een budget rond € 1.000,00.
Uiteraard ook gekeken bij de
Eden XP kijkers vanwege de euforische woorden van diverse bezitters. Het zijn geen alpha kijkers, maar de prijs/kwaliteitverhouding is bijzonder goed. Ergonomisch vond ik de kijkers niet zo prettig en zelfs een dealbreaker. Er komt dit jaar nog een Eden EX 8x56. Deze zal ik zeker nog een keer bekijken. Overigens mochten de heren verkopers hun shirt volgende keer wel strijken. Draag dan geen shirt.....
Absolute verrassing was de lijn van
Opticron. Wat een leuke kijkers zitten daar tussen zeg. Opvallend was dat de lijn porro's ook nog best uitgebreid is. Zijn de Porro's in Groot-Britannië dan zoveel populairder dan hier? Als een Zeiss, Leica, Swarovski buiten budget zou vallen ging ik eens goed kijken naar deze kijkers. Jammer dat er geen verkoper aanwezig was.
Ook de
Sony DEV-5 kijker was te zien bij Cameranu.nl. Een leuke gadget, maar volledig ongeschikt voor de natuurliefhebber. De autofocus was bloedirritant, omdat deze steeds focuste op hetgeen je niet wilde. Manual focus was leuk, maar schakelde vrijsnel weer terug naar autofocus. Daarnaast draaide je je gek om te focussen. Door mijn vakgebied (geavanceerde cameraobservatiesystemen) ben ik aardig thuis in allerlei video/optiek gerelateerde materie. Deze kijker heeft veel instelmogelijkheden, maar of dat wenselijk is in het veld.... Een kijker moet snel het onderwerp haarscherp in beeld brengen, mij lukt het niet met deze kijker. De verkoper was in ieder geval enthousiast, helaas heeft hij waarschijnlijk nog nooit met een kijker in het wild gewerkt. Het apparaat voelde een beetje als een tweetal camcorder tegen elkaar geplakt. Bij het ontwerp hebben niet eens een klein beetje nagedacht over de ergonomie. Het voelde een beetje als een schoenendoos vol met elektronica en wat lenzen. Het zou mij verbazen als dit product in 2013 nog word verkocht.
De boekenmarkt was ook weer erg leuk om overheen te struinen. De nieuwe boeken heb ik een beetje overgeslagen, maar tussen het 2de hands spul weer lekker wezen struinen. Helaas vernomen dat
Meijs Natuurboeken gaat stoppen met hun bezoeken aan evenementen. Jammer, het aanbod was altijd ruim en de prijzen zeer scherp. Gelukkig kun je wel via
internet blijven bestellen bij ze.
Ik heb me ingehouden, slechts een boekje over de Vos van wel 4 hele euro's en een KNNV veldgidsje over zoogdieren voor € 17,50. Een lang gezocht diersporengidsje werd net voor mijn neus gekocht, net als een engeltalig boekje over vogelidentificatie.
Uiteraard was het ook weer leuk om vele bekende gezichten weer de hand te schudden en even bij te praten.
Tot volgend jaar!!!