Hoofdmenu

Roodstuitzwaluw

Gestart door Geert-Jan Kroon, november 30, 2006, 11:30:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

De zwaluwen blijven maar doorgaan dit jaar. ^_^

Nu weer een Roodstuitje bij de trektelpost Ketelbrug/Kamperhoek.

Zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?t...1&site=0&taal=1

Bestaat er een kans dat zo'n vogel ergens blijft hangen? Net als de Rotsjes van Hoorn?
Groet,

Geert-Jan Kroon

j.steenbergen

Jemig, daar gaan we weer... Maar volgens mij is Roodstuit een erg lastig te twitchen soort. Ze worden volgens mij vooral langsvliegend gezien, waarbij ze soms kort ter plaatse zijn. Staat al jaren hoog op mijn verlanglijstje, maar ja...
Jeroen Steenbergen

JohanvantBosch

CiteerDe zwaluwen blijven maar doorgaan dit jaar. ^_^

Nu weer een Roodstuitje bij de trektelpost Ketelbrug/Kamperhoek.

Zie: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?t...1&site=0&taal=1

Bestaat er een kans dat zo'n vogel ergens blijft hangen? Net als de Rotsjes van Hoorn?
Wie weet.... In Engeland was er laatst ook een ter plaatse. En ik heb zelf ooit het genoegen gehad een (de bekende) groep van vijf te mogen zien op Texel, eind oktober/begin november.... ;)  Niks is dus onmogelijk!

maartenwielstra

Bij Hilversum dacht ik, heb ik eens uren bij een Roodstuit gestaan. Pas s'avonds koos het dier het luchtruim, al cirkelend uit beeld geraakt.

Jaap Dijkhuizen

Waarom is deze vogel niet ingevoerd op bv waarnemingen.nl of dutchbirdingsite? Of zie ik iets over het hoofd?
Jaap Dijkhuizen

Wouter

Sjonge het word wel erg bont de laatste tijd. De temperaturen mogen van mij  echt een wel keer omlaag gaan...
Misschien is het niet slecht voor de vogels dat het zo warm is, maar het is wel duidelijk dat ons klimaat aan het veranderen is.

Wouter

Ben Wielstra

Citeerhet is wel duidelijk dat ons klimaat aan het veranderen is

Wat is dat toch snel gegaan...

Jos Welbedacht

CiteerWat is dat toch snel gegaan...

Nou, snel...'t is dat men het nu pas door heeft.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerWat is dat toch snel gegaan...

Nou, snel...'t is dat men het nu pas door heeft.
Misschien is het dit jaar gewoon wat extreempjes...

Het kan volgend jaar zomaar weer een stuk kouder worden..
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jos Welbedacht

#9
Ja, daar heb je gelijk in, Geert Jan.
Maar ik bedoel meer dat het versterkte broeikaseffect al langere tijd bezig is, en dat er deze herfst voor het eerst duidelijke aanwijzingen voor zijn. Vorig jaar werd de herfst uitgeroepen tot de warmste herfst ooit gemeten. Dat scheelde iets van 0.2 graden gemiddeld, de jaren daarvoor waren doorgaans 0.1/0.2 graden kouder dan het daarop volgende jaar. Nu is dit jaar in een keer 1.5 graden kouder dan vorig jaar. Uiteraard heeft de lange zuider wind en alles er veel mee te maken, ik zou het niet schokkend noemen inderdaad, maar nu beseft men wel ineens dat we wel een erg warme herfst hebben dit jaar.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

P1234

De klimaatverandering, die in mijn ogen uiterst verontrustend is, rechtvaardigt een eigen topic. Om toch maar weer even over de Roodstuit te beginnen, waar dit topic om begonnen is; ik heb hem niet op de pieper voorbij zien komen, en ook in het recente waarnemingenoverzicht van BD staat hij niet. Vreemd; ik vind het namelijk wel een erg spectaculaire waarneming.

Aan de andere kant; ik geloof dat november de enige maand is waarin alle in Nederland waargenomen zwaluwsoorten (behalve Vale Gierzwaluw?)) zijn gezien :)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

gardensafari

Citeer
Citeer
CiteerWat is dat toch snel gegaan...

Nou, snel...'t is dat men het nu pas door heeft.
Misschien is het dit jaar gewoon wat extreempjes...

Het kan volgend jaar zomaar weer een stuk kouder worden..
Je mag de klimaatsverandering niet afmeten aan je gevoel bij het weer in Nederland. Deze herfst is uitzonderlijk warm vanwege een aanhoudende zuid tot zuidwestenwind. En die maakt het bij ons zacht. Iets voorbij het Midden-Oosten is het ijzig koud, in ieder geval veel kouder dan normaal. Daar is de wind nu constant noord.....
En vergeet ook niet dat we dit voorjaar geheel anders piepten: het was tot en met mei veel te koud.

Nu moet nog iemand verklaren waarom wij een tamelijk constante zuid(westen) wind hebben. Zou de klimaatsverandering daar iets mee te maken kunnen hebben  :P  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

maartenwielstra

CiteerDe klimaatverandering, die in mijn ogen uiterst verontrustend is, rechtvaardigt een eigen topic. Om toch maar weer even over de Roodstuit te beginnen, waar dit topic om begonnen is; ik heb hem niet op de pieper voorbij zien komen, en ook in het recente waarnemingenoverzicht van BD staat hij niet. Vreemd; ik vind het namelijk wel een erg spectaculaire waarneming.

Aan de andere kant; ik geloof dat november de enige maand is waarin alle in Nederland waargenomen zwaluwsoorten (behalve Vale Gierzwaluw?)) zijn gezien :)
Langs o.a. Breskens zijn de rotszwaluwen jaren geleden al langsgevlogen. Alleen de CDNA wil de lichte vensters enzo gezien hebben.

P1234

CiteerOm toch maar weer even over de Roodstuit te beginnen, waar dit topic om begonnen is; ik heb hem niet op de pieper voorbij zien komen, en ook in het recente waarnemingenoverzicht van BD staat hij niet. Vreemd; ik vind het namelijk wel een erg spectaculaire waarneming.

In aanvulling op mijn vorige bericht. Ik zie nu dat de vogel niet vandaag, maar gisteren is gezien en dat hij wel vermeld staat op het overzicht van recente waarnemingen van DB, maar dan bij gisteren.


Ik heb in Zeldzame vogels van Nederland geen novemberwaarnemingen van deze soort kunnen vinden. De waarneming van gisteren is dus, voor zover ik kan nagaan, de eerste voor november.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;