Baby oorworm? Haha, nee, geen idee.

Gestart door Botervlieg, november 19, 2011, 18:28:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Wat is dit? Het eerste wat me te binnen schoot was een baby oorworm, maar dat zal wel niet. Weet niet eens hoe baby oorwormen eruit zien. Nee het zal wel een kever-larve ofzoiets zijn. Maar zoals je wellicht al duidelijk was heb ik eigenlijk geen idee.

Wat denken jullie?

http://waarneming.nl/waarneming/view/61822605
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2011-05-26 Haarlem - Van Leeuwenhoekpark



Groetjes, Marleen

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ton van Haaren

Oorwormen hebben een onvolledige gedaanteverwisseling, waarbij de jonge stadia (nimfen), na elke vervelling, steeds meer op het volwassen dier gaat lijken. Ik weet niets over de soorten, maar het zal me niets verbazen als het gewoon en nimf is van de gewone oorworm.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Botervlieg

Bedankt Jan en Ton!

Wat grappig dat ik dit gelijk dacht terwijl ik nog nooit een jong exemplaar had gezien!

Ik ga gelijk de waarneming aanpassen. Bedankt!

Groetjes, Marleen

Arp

Ha Marleen/allen,

Forficula auricuaria is, vooral op basis van diens overweldigende "algemenerheid", wel het meest voor de hand liggende, maar feitelijk is het van deze foto volgens mij niet echt te doen. Het is een erg jong stadium dus je kunt ook op basis van de ontwikkeling van de vleugelaanzet nog niks zeggen. Ik denk dat "onzeker" een eerlijker beeld geeft.

Op insektenfotos.de vind je hier wat meer info, maar moet nog verder uitgewerkt worden (de foto's zijn al gemaakt, mja nabewerken/stacken ...  :rolleyes: ). Pak even de onderaan gelinkte PDFs op - vooral de "Fauna" van Danilo Matzke - die bevat tabellen voor alle stadia.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Bedankt voor je reactie, Arp!

Ik heb de waarneming op onzeker gezet en zal binnenkort eens de link bekijken en meer erover gaan lezen.

Vandaag een beetje teveel waargenomen en foto's zitten kijken, mijn concentratie is voor nu even op.

Groetjes, Marleen