is dit wel een mos?

Gestart door M. Langbroek, november 18, 2011, 16:50:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

M. Langbroek

Vanmiddag dit ??korstmos?? aangetroffen, lag op de grond en het lijkt er op dat het op een afgevallen blad teert. is dit uberhaupt wel een mos? en valt hier wat van de maken?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://katwijk.waarneming.nl/waarneming/view/61804860
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2011-11-18 Berkheide
Foto's:




bij voorbaat dank M. Langbroek
Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

Ben Kruijsen

lijkt me een terrestrisch korstmos groeiend over Groot duinsterretje en Cladonia's. Zou Diploschistus muscorum kunnen zijn maar mis de "zwarte kraters"

marco knipping

de foto lijkt op wat ik laatst gevonden heb. Ligt/groeit ook op a.o. duinsterretje.

M. Langbroek

@ Marco: Dat is inderdaad hetzelfde ! voelde het bij jou ook zo alsof het een soort sponzig iets was?

Op de tweede foto zijn wel wat kratertjes te zien, alleen zijn deze bruin van kleur, duindaalder zou zwarte moeten hebben..
Ik heb werkelijk geen flauw idee, ben al een hele tijd aan het zoeken maar kom er echt niet uit
Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

marco knipping

Maarten ik heb het niet echt gevoeld. De suggestie is misschien Sterrenschot. Dus geen korstmos. Ik heb zelf ook geen idee.
grt marco

waterland01

Het heeft ook wel iets van een Toninia (een korstmos-soort), maar dat is giswerk.
Bij zoiets moet je het gewoon verzamelen, dan kun je het thuis beter bekijken en eventueel opsturen naar een kenner.

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman