Waardering foto's: Wat en hoe?

Gestart door BramtK, november 14, 2011, 13:42:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Bij mij leeft de indruk dat beoordelingen van foto's vaak worden gebaseerd op zeldzaamheid van de gefotografeerde soort. Ook zijn de beoordelingen weinig consistent. Zo kreeg ik een beoordeling van 2 sterren op een wazige, donkere foto, waarbij de focus verkeerd was afgesteld. Bij een andere foto, die ik zelf best redelijk vond, kreeg ik een lagere score, namelijk 1 ster.

Volgens mij is het handiger om bij de sterren aan te geven waar dit voor staat, bijv:
* slecht
** matig
*** voldoende
**** goed
***** geweldig

(die definities kunnen vast beter)

Met de opzet zoals het nu is, hanteert iedereen een eigen beoordelingswijze, en kun je uiteindelijk dus ook niet met zekerheid stellen hoe je een beoordeling moet interpreteren, en welke waarde je er aan moet hechten. Het is niet meetbaar, en daardoor volgens mij nutteloos.
Groeten, Johan Helmus

Jan vH

Citaat van: Johan Helmus op november 15, 2011, 07:46:34 AM
Bij mij leeft de indruk dat beoordelingen van foto's vaak worden gebaseerd op zeldzaamheid van de gefotografeerde soort. Ook zijn de beoordelingen weinig consistent. Zo kreeg ik een beoordeling van 2 sterren op een wazige, donkere foto, waarbij de focus verkeerd was afgesteld. Bij een andere foto, die ik zelf best redelijk vond, kreeg ik een lagere score, namelijk 1 ster.

Volgens mij is het handiger om bij de sterren aan te geven waar dit voor staat, bijv:
* slecht
** matig
*** voldoende
**** goed
***** geweldig

(die definities kunnen vast beter)

Met de opzet zoals het nu is, hanteert iedereen een eigen beoordelingswijze, en kun je uiteindelijk dus ook niet met zekerheid stellen hoe je een beoordeling moet interpreteren, en welke waarde je er aan moet hechten. Het is niet meetbaar, en daardoor volgens mij nutteloos.


Mee eens.

Wat ook nog een probleem is, is dat mensen hun eigen foto's vier of vijf sterren gaan geven. Ook hele slechte. Dan blijft de foto minimaal een ster houden, ook als er veel mensen zijn die de foto maar een ster geven.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

CiteerWat ook nog een probleem is, is dat mensen hun eigen foto's vier of vijf sterren gaan geven. Ook hele slechte. Dan blijft de foto minimaal een ster houden, ook als er veel mensen zijn die de foto maar een ster geven.
citaat Jan vH

Ik dacht dat Hisko afgevangen had dat je op je eigen foto's gaat stemmen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op november 15, 2011, 08:29:29 AM
CiteerWat ook nog een probleem is, is dat mensen hun eigen foto's vier of vijf sterren gaan geven. Ook hele slechte. Dan blijft de foto minimaal een ster houden, ook als er veel mensen zijn die de foto maar een ster geven.
citaat Jan vH

Ik dacht dat Hisko afgevangen had dat je op je eigen foto's gaat stemmen.

Kan idd volgens mij helemaal niet. Ik kan niet op mijn eigen foto's stemmen.

Gert Veurink

#64
ontzettende flauwekul

ik upload een foto van een houtpantserjuffer omdat de legboor er op staat, niet omdat het zo'n briljante foto is, schiet iemand m anoniem af door er 1 ster aan te geven http://waarneming.nl/waarneming/view/60273009?_popup=1

ik plaats een aardige foto van een gepluimde spanner gaan opeens drie mensen er vier sterren aan geven http://waarneming.nl/foto/view/2649876 terwijl de foto slecht belicht is en het beestje veel te weinig ruimte heeft en op een lelijke ondergrond staat.

de grote jager van mij die beoordeeld is staat er niet scherp op http://waarneming.nl/foto/view/2732947 en krijgt drie sterren, de foto is vele malen lelijker dan de kleine jager die ik dezelfde dag fotografeerde http://waarneming.nl/foto/view/2732937

Zo maar voorbeelden van 3 foto's die voor mij iets toevoegen maar totaal oninteressant in beoordelende en dus competetieve zin. Maar ja ik kan de sterren er niet afkrijgen, niet zien waarom mensen er iets van vinden en alleen raden wat ze ervan vinden.
Ik zit er niet op te wachten. Als ik commentaar op een foto wil zet ik m wel op nederpix/birdpix

groet!
Gert Veurink



peterlindenburg

@hisko: Kun je als gebruiker ook kiezen of je wel of niet mee wil doen?
Voor mij is waarneming.nl mijn digitale notitieboekje en, ondanks dat ik het leuk vind mijn foto's te delen en andermans foto's te bekijken, zit ik er totaal niet op te wachten dat allerlei anoniemen mijn foto's voorzien van sterretjeswaarderingen die op schimmige criteria gebaseerd zijn. Ik ben het helemaal eens met Gert hierboven.


groeten Peter


hiskodevries

Peter, op zich zou dat best kunnen. maar je hoeft niet op de sterren te letten.
Even een absurde :
De volgende komt 'ik vind het reuze irritant al die vinkjes onder mijn foto`s ik wil niet meer meedoen met het beoordelen van waarnemingen'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Als ik het goed begrijp, wordt het beoordelingssysteem op wrn.nl gebruikt omdat ze er op de be-site behoefte aan hadden (en als het daar aan staat, staat het het hier automatisch ook aan)? Maar even een evaluatiemomentje afspreken dan. Je hoeft de aanwezigheid van sterretjes niet serieus te nemen inderdaad, maar als niemand er de positieve kanten van ziet, mogen ze best wegblijven.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#68
Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 23:17:37 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 21:41:31 PM
Iemand heeft daar namelijk 1 ster aan toegekend in de veronderstelling dat hij daarmee aangaf dat hij het een slechte foto vond.

Ho ho, Bart, tot nog toe was het een leuke discussie, maar nu ga je toch een beetje te ver: Je verheft jouw werkwijze, zonder dat we het daarover eens zijn, boven die van anderen. Een foto zonder ster is niet beoordeeld en er valt dus niets te zeggen over de kwaliteit van een foto. In mijn ogen is een foto met een ster dus een slechte foto. Zie de eerder genoemde schaalverdeling waarbij 1 ster volgens mij het slechts denkbare is. Makkelijk ezelsbruggetje; denk aan Sterretje uit Oh Oh Cherso. Dat is heel slechts, dus 1 ster is ook slecht.

Sorry Bram, mijn excuus. Zolang niemand zeker weet of 1 ster slecht is of beter dan geen ster is dat inderdaad voorbarig van me. Maar we verschillen nu eenmaal van mening en ik probeer die van mij te verdedigen want als jouw interpretatie de juiste is heb ik gewoon heel erg veel onterechte beoordelingen gedaan (ik kende nogal wat waarderingen toe, dagelijks eigenlijk). Vandaar dus. Excuses accepted?  (voor de duidelijkheid -> ik ging er al de tijd dus van uit dat het sterrensysteem ongeveer zoiets was als het michelin-systeem voor restaurants waarbij je alleen voldoendes kunt scoren, niet zoals een schoolrapport waarbij je onvoldoendes kunt halen. Ik begrijp nu opeens dat er mensen zijn die denken dat ze een slechte foto gemaakt hebben doordat er 1 of 2 sterren op staan terwijl ik die toekende omdat ik vond dat de foto boven de grote groep van foto's zonder waardering uitstak).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op november 15, 2011, 09:49:14 AM
Peter, op zich zou dat best kunnen. maar je hoeft niet op de sterren te letten.
Volgens mij geven meerder mensen aan dat ze het niets vinden.

Citaat van: hiskodevries op november 15, 2011, 09:49:14 AM
Even een absurde :
De volgende komt 'ik vind het reuze irritant al die vinkjes onder mijn foto`s ik wil niet meer meedoen met het beoordelen van waarnemingen'

Ik vind dat wel een verschil hoor Hisko! Het controleren van waarnemingen is een onderdeel van het doel van waarneming. Het stemmen op foto's niet!

hiskodevries

Citaat van: peterlindenburg op november 15, 2011, 09:25:52 AM
@hisko: Kun je als gebruiker ook kiezen of je wel of niet mee wil doen?
Voor mij is waarneming.nl mijn digitale notitieboekje en, ondanks dat ik het leuk vind mijn foto's te delen en andermans foto's te bekijken, zit ik er totaal niet op te wachten dat allerlei anoniemen mijn foto's voorzien van sterretjeswaarderingen die op schimmige criteria gebaseerd zijn. Ik ben het helemaal eens met Gert hierboven.


groeten Peter

http://waarneming.nl/user/settings
oude waarderingen blijven bestaan, nieuwe kunnen niet toegekend worden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Veurink

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2011, 09:57:21 AM
(ik kende nogal wat waarderingen toe, dagelijks eigenlijk).

zou je dan mijn gepluimde spanner wat naar beneden en die houtpantser wat omhoog kunnen halen? Dan zijn ze met drie sterren weer net zo gemiddeld als ze voor de beoordeling waren  ;D 
groet!
Gert Veurink



fkdeboer

#72
Zoals ik het tot nu toe opgevat heb (en met mij meerdere mensen) is toch een stuk positiever. Een ster is altijd iets positiefs; elke ster 'moet' je verdienen. als je 'onvoldoendes' wilt geven, kan je beter met cijfers werken.
Ik denk niet dat er mensen zijn die alle foto's die ze zien ook gaan waarderen (ik spreek voor mezelf!), maar als er 1 uitspringt (op wat voor manier ook) dan geef je een ster. Bijvoorbeeld omdat je het een leuke foto vindt (1 ster), of omdat je het foto-technisch mooi vind( 3+ sterren)  of dat het hele plaatje voor jou (subjectief) klopt: 5 sterren.
Foto's die er niet uitspringen, zullen niet ge-sterd worden en zullen dus ook niet in het 'overzicht met sterretjes' terecht komen.
Als je elke ster als een soort erkenning ziet, zal ook niemand problemen met het systeem hebben.
En als er mensen zijn die 1 ster toekennen aan foto's die ze eigenlijk heel slecht vinden: prima, ik ben blij met elke ster 8)

edit: inmiddels heeft Bart zijn post hierboven aangepast en dat komt overeen met mijn idee: michelin-sterren dus! 1 ster voor een houtpantser: mooie foto die boven het gros uitsteekt!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

peterlindenburg


dank je Hisko
begrijp ik het goed dat vanaf nu iedereen kan kiezen of zijn foto's wel of niet gewaardeerd kunnen worden?


groet Peter

Citaat van: hiskodevries op november 15, 2011, 10:07:34 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 15, 2011, 09:25:52 AM
@hisko: Kun je als gebruiker ook kiezen of je wel of niet mee wil doen?
Voor mij is waarneming.nl mijn digitale notitieboekje en, ondanks dat ik het leuk vind mijn foto's te delen en andermans foto's te bekijken, zit ik er totaal niet op te wachten dat allerlei anoniemen mijn foto's voorzien van sterretjeswaarderingen die op schimmige criteria gebaseerd zijn. Ik ben het helemaal eens met Gert hierboven.


groeten Peter

http://waarneming.nl/user/settings
oude waarderingen blijven bestaan, nieuwe kunnen niet toegekend worden

hiskodevries

Citaat van: peterlindenburg op november 15, 2011, 10:14:46 AM

dank je Hisko
begrijp ik het goed dat vanaf nu iedereen kan kiezen of zijn foto's wel of niet gewaardeerd kunnen worden?


groet Peter


zo is het
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2011, 09:57:21 AM
Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 23:17:37 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 21:41:31 PM
Iemand heeft daar namelijk 1 ster aan toegekend in de veronderstelling dat hij daarmee aangaf dat hij het een slechte foto vond.

Ho ho, Bart, tot nog toe was het een leuke discussie, maar nu ga je toch een beetje te ver: Je verheft jouw werkwijze, zonder dat we het daarover eens zijn, boven die van anderen. Een foto zonder ster is niet beoordeeld en er valt dus niets te zeggen over de kwaliteit van een foto. In mijn ogen is een foto met een ster dus een slechte foto. Zie de eerder genoemde schaalverdeling waarbij 1 ster volgens mij het slechts denkbare is. Makkelijk ezelsbruggetje; denk aan Sterretje uit Oh Oh Cherso. Dat is heel slechts, dus 1 ster is ook slecht.

Sorry Bram, mijn excuus. Zolang niemand zeker weet of 1 ster slecht is of beter dan geen ster is dat inderdaad voorbarig van me. Maar we verschillen nu eenmaal van mening en ik probeer die van mij te verdedigen want als jouw interpretatie de juiste is heb ik gewoon heel erg veel onterechte beoordelingen gedaan (ik kende nogal wat waarderingen toe, dagelijks eigenlijk). Vandaar dus. Excuses accepted?  (voor de duidelijkheid -> ik ging er al de tijd dus van uit dat het sterrensysteem ongeveer zoiets was als het michelin-systeem voor restaurants waarbij je alleen voldoendes kunt scoren, niet zoals een schoolrapport waarbij je onvoldoendes kunt halen. Ik begrijp nu opeens dat er mensen zijn die denken dat ze een slechte foto gemaakt hebben doordat er 1 of 2 sterren op staan terwijl ik die toekende omdat ik vond dat de foto boven de grote groep van foto's zonder waardering uitstak).

Ahhh Bart, ik zit je maar wat te plagen. ;) We hebben in ieder geval haarfijn aangetoond dat er twee interpretaties van het waarderingssysteem bestaan. Dat blijkt ook wel uit de reacties hierboven. Het maakt mij niet zoveel uit, maar ik begrijp niet zo goed waarom er niet even over dit systeem is nagedacht.

Ik vraag me af of een admin nog iets kan zeggen over een eventueel doel van het systeem: bestaat er een kans dat het ooit gebruikt zal worden voor het selecteren/opschonen van foto's of is het echt niet meer dan een leuke bijzaak? Een antwoord op die vraag kan ons wellicht tot de juiste interpretatie van het waarderingsysteem brengen.

Ps. Gert, ik heb je fotowaarderingen wat bijgesteld.
Groeten,

Bram ter Keurs

Gert Veurink

Citaat van: BramtK op november 15, 2011, 10:56:17 AM
Ik vraag me af of een admin nog iets kan zeggen over een eventueel doel van het systeem: bestaat er een kans dat het ooit gebruikt zal worden voor het selecteren/opschonen van foto's of is het echt niet meer dan een leuke bijzaak? Een antwoord op die vraag kan ons wellicht tot de juiste interpretatie van het waarderingsysteem brengen.
Ps. Gert, ik heb je fotowaarderingen wat bijgesteld.

haha het was niet serieus maar toont mooi de zinloosheid aan, thnx anyway

Ik ben inderdaad ook benieuwd naar diepere gedachten over het systeem, alleen fun of ook selectiemechanisme of nog andere ideeën?
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Citeeriets kan zeggen over een eventueel doel van het systeem
ik.
Gebouwd op verzoek van onze zuiderburen met als doel om meer waarnemers aan te trekken.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op november 15, 2011, 11:19:15 AM
Gebouwd op verzoek van onze zuiderburen met als doel om meer waarnemers aan te trekken.

:-\

BramtK

#79
Bedankt Hisko. Kan je hier nog iets over zeggen?

Citaat van: BramtK op november 15, 2011, 10:56:17 AM
bestaat er een kans dat het ooit gebruikt zal worden voor het selecteren/opschonen van foto's of is het echt niet meer dan een leuke bijzaak?
Groeten,

Bram ter Keurs

henkjanvdkolk

Citaat van: fkdeboer op november 15, 2011, 10:12:20 AM
Zoals ik het tot nu toe opgevat heb (en met mij meerdere mensen) is toch een stuk positiever. Een ster is altijd iets positiefs; elke ster 'moet' je verdienen. als je 'onvoldoendes' wilt geven, kan je beter met cijfers werken.
Ik denk niet dat er mensen zijn die alle foto's die ze zien ook gaan waarderen (ik spreek voor mezelf!), maar als er 1 uitspringt (op wat voor manier ook) dan geef je een ster. Bijvoorbeeld omdat je het een leuke foto vindt (1 ster), of omdat je het foto-technisch mooi vind( 3+ sterren)  of dat het hele plaatje voor jou (subjectief) klopt: 5 sterren.
Foto's die er niet uitspringen, zullen niet ge-sterd worden en zullen dus ook niet in het 'overzicht met sterretjes' terecht komen.
Als je elke ster als een soort erkenning ziet, zal ook niemand problemen met het systeem hebben.
En als er mensen zijn die 1 ster toekennen aan foto's die ze eigenlijk heel slecht vinden: prima, ik ben blij met elke ster 8)

edit: inmiddels heeft Bart zijn post hierboven aangepast en dat komt overeen met mijn idee: michelin-sterren dus! 1 ster voor een houtpantser: mooie foto die boven het gros uitsteekt!

Ok, ik ben om, maar er zullen voorlopig mensen blijven die dit niet lezen en (net als ik eerst) 1 ster aan een slechte foto geven...

Het nuttige is natuurlijk dat je makkelijk de beste foto's naar boven kan halen. Mensen die hier niks in zien (omdat waarneming.nl geen birdpix o.i.d. is) kunnen nu aanvinken dat hun eigen foto's niet gewaardeerd mogen worden, een prima oplossing!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

#81
Citaat van: hmbes op november 15, 2011, 14:20:17 PM
Ik plaats maar heel af en toe een waarneming, wel bijna altijd met foto, hoe slecht ook. Als iemand een foto als slecht bestempelt, zegt dat volgens mij niets over mijn kwaliteit als fotograaf maar veel over de persoon zelf.
De sfeer van waarneming lijkt mij zodanig, dat dergelijke figuren zeldzaam zijn. Dus mag je aannemen dat een ster over het algemeen positief bedoeld is. Je gaat toch niet rond zitten turen om andermans werk af te zeiken?

Huug

Nee, inderdaad ga je niet 'rond zitten turen om andermans werk af te zeiken'. Dat doet ook niemand denk ik. Ik ben voorstander van het plaatsen van bewijsplaatjes, hoe slecht deze ook zijn. Dat de foto er staat ter documentatie van de waarneming is alleen maar goed, en dat kunnen ook gerust slechte foto's zijn!
Maar.. De keerzijde is dat er mensen zijn die zich zitten te ergeren aan de hoeveelheid slechte (bewijs)platen in de foto-overzichten. De gedachtegang is dan: Ik waardeer slechte foto's met 1 ster om zo duidelijk te maken dat deze foto niet bruikbaar is voor determinatie of andere doeleinden, daar hoeft de persoon die de waardering geeft helemaal niets negatiefs mee te bedoelen!

Dit is dus de verkeerde benadering van het sterrensysteem, want zulk soort slechte bewijsplaatjes moeten dus juist geen ster krijgen. Maar er zullen nog zat mensen zijn die dat nog wel doen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

hiskodevries

Citaat van: BramtK op november 15, 2011, 11:41:05 AM
Bedankt Hisko. Kan je hier nog iets over zeggen?

Citaat van: BramtK op november 15, 2011, 10:56:17 AM
bestaat er een kans dat het ooit gebruikt zal worden voor het selecteren/opschonen van foto's of is het echt niet meer dan een leuke bijzaak?

die kans lijkt mij uitermate gering
gezien bovenstaande diverse interpretaties van het toekennen van sterren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Citaat van: henkjanvdkolk op november 15, 2011, 14:33:59 PM
Dit is dus de verkeerde benadering van het sterrensysteem, want zulk soort slechte bewijsplaatjes moeten dus juist geen ster krijgen. Maar er zullen nog zat mensen zijn die dat nog wel doen.

Henk Jan, zoals ik hierboven ook al heb aangegeven; dat kan jij wel vinden, maar dat alleen maakt het nog geen regel of wet. Als niets is afgesproken over de 'benadering van het sterrensysteem', dan is jouw regel niet meer waard dan die van een ander.

Hisko bedankt opnieuw. Het fotowaarderingsysteem heeft dus weinig toegevoegde waarde voor de database van waarnemingen/foto's. Zet deze discussie in een ander perspectief.
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

discussies gaan altijd het beste met wat voorbeelden
hieronder een lijst van 30 foto`s met het grootste aantal toegekende sterren
sterren=het totaal aantal toegekende sterren (1-5)
waarderingen= het totaal aantal waarderingen we leidde tot toegekende aantal sterren
volgens mij zit in dit rijtje weinig vriendjespolitiek, haat en nijd en wat ik nog meer voorbij heb zien komen maar wel een erkenning van een mooie plaat van meestal een zeldzame soort.
sterren   waarderingen   link
233           48   http://waarneming.nl/foto/view/2627452
184           39   http://waarneming.nl/foto/view/2742138
157           34    http://waarneming.nl/foto/view/2668893
150           36    http://waarneming.nl/foto/view/2696751
150           30     http://waarneming.nl/foto/view/2625028
104           22    http://waarneming.nl/foto/view/2742164
102           22    http://waarneming.nl/foto/view/2671797
94            19    http://waarneming.nl/foto/view/2542199
82            19    http://waarneming.nl/foto/view/2743830
80            16    http://waarneming.nl/foto/view/2711233
80            16   http://waarneming.nl/foto/view/2657036
80            22   http://waarneming.nl/foto/view/2291840
80            17     http://waarneming.nl/foto/view/2747581
78            16   http://waarneming.nl/foto/view/2668175
78            16   http://waarneming.nl/foto/view/2718778
78            16    http://waarneming.nl/foto/view/2562617
74            15   http://waarneming.nl/foto/view/2678417
71            15   http://waarneming.nl/foto/view/2749082
70            14   http://waarneming.nl/foto/view/2361250
69            14   http://waarneming.nl/foto/view/2711230
68            14   http://waarneming.nl/foto/view/2773149
67            14   http://waarneming.nl/foto/view/2722922
65            13   http://waarneming.nl/foto/view/2711231
65            15   http://waarneming.nl/foto/view/2746151
64            13   http://waarneming.nl/foto/view/2450220
64            15   http://waarneming.nl/foto/view/2601000
63            13   http://waarneming.nl/foto/view/2705385
63            13   http://waarneming.nl/foto/view/2748483
63            13    http://waarneming.nl/foto/view/2683559
60            14   http://waarneming.nl/foto/view/2616683
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Zeker toeval dat de hoogstgewaardeerde plaat door een admin geschoten is  >:D ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

henkjanvdkolk

Citaat van: BramtK op november 15, 2011, 15:10:13 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 15, 2011, 14:33:59 PM
Dit is dus de verkeerde benadering van het sterrensysteem, want zulk soort slechte bewijsplaatjes moeten dus juist geen ster krijgen. Maar er zullen nog zat mensen zijn die dat nog wel doen.

Henk Jan, zoals ik hierboven ook al heb aangegeven; dat kan jij wel vinden, maar dat alleen maakt het nog geen regel of wet. Als niets is afgesproken over de 'benadering van het sterrensysteem', dan is jouw regel niet meer waard dan die van een ander.

Hisko bedankt opnieuw. Het fotowaarderingsysteem heeft dus weinig toegevoegde waarde voor de database van waarnemingen/foto's. Zet deze discussie in een ander perspectief.

Bram, wat ik zei was de heersende gedachte over het sterrensysteem hier in dit topic en in de praktijk zie je dat ook terug. Er zijn ook mensen die het sterrensysteem inderdaad anders opvatten wat ervoor zorgt dat je geen betrouwbare waarderingen krijgt. Als je die mensen kan bereiken en iedereen op één lijn kan laten zitten dan kan je hele handige dingen doen met dit systeem.

Als er geen vaste regel komt dan heeft het sterrensysteem inderdaad minder nut, maar er kan toch wel iets 'officieel' afgesproken worden?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

hmbes

Citaat van: henkjanvdkolk op november 15, 2011, 14:33:59 PM
Maar.. De keerzijde is dat er mensen zijn die zich zitten te ergeren aan de hoeveelheid slechte (bewijs)platen in de foto-overzichten. De gedachtegang is dan: Ik waardeer slechte foto's met 1 ster om zo duidelijk te maken dat deze foto niet bruikbaar is voor determinatie of andere doeleinden, daar hoeft de persoon die de waardering geeft helemaal niets negatiefs mee te bedoelen!

Ah. Dus het is niet negatief bedoeld, maar je ergert je wel aan slechte foto's. ????
Huug

BramtK

Ach, het gaat ook niet zo zeer om haat, nijd, vriendjes en afzeiken (ik snap eerlijk gezegd niet hoe men daarbij komt), maar om de vraag welke classificatie er achter de beoordeling zou moeten zitten.

Optie A:
1 ster - leuke foto
2 ster - goede foto
3 ster - zeer goede foto
4 ster - uitmuntende foto
5 ster - buitencategorie foto

Optie B:
1 ster - slechte foto
2 ster - matige foto
3 ster - gemiddelde foto 
4 ster - goede foto
5 ster - uitmuntende foto
Groeten,

Bram ter Keurs

henkjanvdkolk

Citaat van: hmbes op november 15, 2011, 15:25:34 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 15, 2011, 14:33:59 PM
Maar.. De keerzijde is dat er mensen zijn die zich zitten te ergeren aan de hoeveelheid slechte (bewijs)platen in de foto-overzichten. De gedachtegang is dan: Ik waardeer slechte foto's met 1 ster om zo duidelijk te maken dat deze foto niet bruikbaar is voor determinatie of andere doeleinden, daar hoeft de persoon die de waardering geeft helemaal niets negatiefs mee te bedoelen!

Ah. Dus het is niet negatief bedoeld, maar je ergert je wel aan slechte foto's. ??? ?
Huug

Inderdaad, de insteek is om deze foto's niet te tonen in de foto-overzichten, niet om de foto af te zeiken. Dat soort foto's worden namelijk gewaardeerd als documentatie materiaal maar het kan vervelend zijn om elke keer door al die slechtere foto's heen te bladeren in de overzichten. Het is dus niet negatief bedoelt in de zin van 'daar heb je weer zo'n prutfoto'.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk