Waardering foto's: Wat en hoe?

Gestart door BramtK, november 14, 2011, 13:42:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

dat "Vincent systeem" is natuurlijk leuk voor Birdpix sites waar alleen de besten meetellen en de rest niet. Als je het systeem wil hanteren om mooie fotos boven te laten komen zeg ik doen (al vraag ik me af wat het nut is, wie mooie plaatjes wil kijken gaat wel naar Birdpix?). Wil je echter dat de waardevolle fotos gescheiden worden van de bagger (ja dat willen we!), moet je er wel voor zorgen dat mensen genoeg sterren kunnen uitdelen. Maar dan ben je weer terug bij af.
Lastig dus. Wellicht gewoon YouTube nadoen, met een like en een unlike knopje (ohh, wat zal ik die vaak gebruiken :D:P)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Ik heb vast niet goed opgelet, maar de eerste vraag is inderdaad: Waartoe dient het sterrensysteem?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas de Maat

Misschien een idee om de discussie over de foto waardering verder te voeren in een eigen topic, zo blijft het foto van de dag topic schoon en kunnen meer mensen hun mening er over geven?
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Bart van Hoogstraten

Citaat van: bashoek op november 14, 2011, 19:41:08 PM
Misschien een idee om de discussie over de foto waardering verder te voeren in een eigen topic, zo blijft het foto van de dag topic schoon en kunnen meer mensen hun mening er over geven?

Goed idee. Wat doen we? Afsplitsen of nieuw topic beginnen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

henkjanvdkolk

Citaat van: gtroost op november 14, 2011, 19:25:14 PM
dat "Vincent systeem" is natuurlijk leuk voor Birdpix sites waar alleen de besten meetellen en de rest niet. Als je het systeem wil hanteren om mooie fotos boven te laten komen zeg ik doen (al vraag ik me af wat het nut is, wie mooie plaatjes wil kijken gaat wel naar Birdpix?). Wil je echter dat de waardevolle fotos gescheiden worden van de bagger (ja dat willen we!), moet je er wel voor zorgen dat mensen genoeg sterren kunnen uitdelen. Maar dan ben je weer terug bij af.
Lastig dus. Wellicht gewoon YouTube nadoen, met een like en een unlike knopje (ohh, wat zal ik die vaak gebruiken :D :P )

Op Birdpix kan je soms lang zoeken naar foto's waar vogels goed met bijvoorbeeld de rug opstaan (om maar wat te noemen). Dat soort foto's kunnen soms handig zijn voor de determinatie en je vindt ze wel op waarneming.nl!

Doel: Makkelijk de beste foto's naar boven laten drijven om ze te kunnen gebruiken voor determinatie, artikels, publicaties etc..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 19:47:07 PM
Citaat van: gtroost op november 14, 2011, 19:25:14 PM
dat "Vincent systeem" is natuurlijk leuk voor Birdpix sites waar alleen de besten meetellen en de rest niet. Als je het systeem wil hanteren om mooie fotos boven te laten komen zeg ik doen (al vraag ik me af wat het nut is, wie mooie plaatjes wil kijken gaat wel naar Birdpix?). Wil je echter dat de waardevolle fotos gescheiden worden van de bagger (ja dat willen we!), moet je er wel voor zorgen dat mensen genoeg sterren kunnen uitdelen. Maar dan ben je weer terug bij af.
Lastig dus. Wellicht gewoon YouTube nadoen, met een like en een unlike knopje (ohh, wat zal ik die vaak gebruiken :D :P )

Op Birdpix kan je soms lang zoeken naar foto's waar vogels goed met bijvoorbeeld de rug opstaan (om maar wat te noemen). Dat soort foto's kunnen soms handig zijn voor de determinatie en je vindt ze wel op waarneming.nl!

Doel: Makkelijk de beste foto's naar boven laten drijven om ze te kunnen gebruiken voor determinatie, artikels, publicaties etc..

Zolang het niet afgesplitst is reageer ik ook nog maar even hier: Je kunt bij oproepen van foto's aanvinken of je foto's met of zonder waardering wil zien (om het kaf van de koren te scheiden). Ik bekijk regelmatig foto's voor studie, niet alleen om van te genieten. Als ik van deze optie gebruik maak om bijvoorbeeld Sperwers en Haviken te bestuderen en te vergelijken vind ik dat wel gemakkelijk en veel minder tijdrovend, "pats boem" meteen de mooie en gelukte foto's in maar 1 pagina. (Da's voor de meesten hier gesneden koek allemaal maar ik ben nog maar 'n studentje wat dat betreft...  :rolleyes: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: gtroost op november 14, 2011, 19:25:14 PM
Wellicht gewoon YouTube nadoen, met een like en een unlike knopje (ohh, wat zal ik die vaak gebruiken :D:P)

1 ster of geen ster komt wel ongeveer op hetzelfde neer als like/unlike denk ik.

Ik ben het daar wel mee eens want met sterren waarderen, zoals het nu gaat, gaat nu eigenlijk "nergens" over.

Ik heb 1 foto met een ster, een enorm lelijke foto. Maar kan het zelf niet weghalen  :(

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op november 14, 2011, 19:50:46 PM
Ik heb 1 foto met een ster, een enorm lelijke foto. Maar kan het zelf niet weghalen  :(

Dat is Bram geweest, kan gewoon niet anders!  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas de Maat

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 19:46:57 PM
Citaat van: bashoek op november 14, 2011, 19:41:08 PM
Misschien een idee om de discussie over de foto waardering verder te voeren in een eigen topic, zo blijft het foto van de dag topic schoon en kunnen meer mensen hun mening er over geven?

Goed idee. Wat doen we? Afsplitsen of nieuw topic beginnen?

Afsplitsen mijns inziens
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Bart van Hoogstraten

Mooi de discussie is afgesplitst!
Hier wordt een ziek Bokje voorgedragen wat per toeval voor de camera landde tussen de artistieke rotzooi die mensen hebben laten liggen. Leuke foto en anders dan andere foto's, inderdaad een plaat die zich onderscheidt. Wat mij betreft geen enkel probleem dat die op "foto van de dag" staat (ik draag zelfs foto's voor die geen enkele ster hebben). Wat ik dus helemaal niet begrijp is dat ie inmiddels 7 x 5 sterren heeft. Voldoet namelijk totaal niet aan mijn criteria, ik kom niet verder dan 3 sterren. Voor mij onderstreept dat wederom dat we moeten overschakelen naar Vincent zijn idee, die foto zou gewoon 7 sterren moeten hebben, geen 35.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

#40
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 19:52:10 PM
Citaat van: M. Baltus op november 14, 2011, 19:50:46 PM
Ik heb 1 foto met een ster, een enorm lelijke foto. Maar kan het zelf niet weghalen  :(

Dat is Bram geweest, kan gewoon niet anders!  ;D

Nee dus. Daar heeft iemand willen aangeven dat het een prutfoto is. Dat heet overigens geen afzeiken, Bart, maar gewoon de waarheid vertellen. In ieder geval bewijs te meer van mijn stelling eerder dat het systeem nu leidt tot verschillende interpretaties, zonder dat ik daarmee wil zeggen wat de juiste is (behalve dan dat Bart het natuurlijk fout heeft, maar dat is logisch :)).

Gek trouwens, dat men de moeite neemt om zo'n systeem te maken, zo'n discussie af te splitsen, maar niet aan de classificatie van de beoordeling denkt.

Ps. Ik ga die Boomkruiper ook nog even 1 ster geven.
Groeten,

Bram ter Keurs

Have

Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 16:38:04 PM
Als er genoeg gewaardeerd wordt kan je heel veel handige dingen doen met die waarderingen, bijvoorbeeld alleen foto's met 4 of 5 sterren tonen (als hulp bij determinatie) zodat je niet door al de 'bewijsplaatjes' heen hoeft te bladeren. Maar dan moeten wel wat meer mensen sterren gaan geven!
Er is toch al een hulpmiddel voor determinatie, namelijk de "Informatie"-pagina bij iedere soort.
Je mag verwachten, dat hier de foto's staan, die de determinatie het beste ondersteunen.
Het lijkt me de uitdaging voor administrators om uitzonderlijk goede foto's bij het goedkeuringsproces toe te voegen aan de "Informatie"-pagina.
Overigens kunnen deze "Informatie"-pagina's wel wat opschoning gebruiken. Door de jaren heen zijn er steeds betere foto's gemaakt van diverse soorten.
Groet,
Helena

henkjanvdkolk

Citaat van: Have op november 14, 2011, 20:54:43 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 16:38:04 PM
Als er genoeg gewaardeerd wordt kan je heel veel handige dingen doen met die waarderingen, bijvoorbeeld alleen foto's met 4 of 5 sterren tonen (als hulp bij determinatie) zodat je niet door al de 'bewijsplaatjes' heen hoeft te bladeren. Maar dan moeten wel wat meer mensen sterren gaan geven!
Er is toch al een hulpmiddel voor determinatie, namelijk de "Informatie"-pagina bij iedere soort.
Je mag verwachten, dat hier de foto's staan, die de determinatie het beste ondersteunen.
Het lijkt me de uitdaging voor administrators om uitzonderlijk goede foto's bij het goedkeuringsproces toe te voegen aan de "Informatie"-pagina.
Overigens kunnen deze "Informatie"-pagina's wel wat opschoning gebruiken. Door de jaren heen zijn er steeds betere foto's gemaakt van diverse soorten.
Groet,
Helena

Op dit moment zijn veel informatie-pagina's inderdaad erg verwaarloosd en staan er oudere foto's op en klopt de indeling soms niet. Als deze pagina's weer voorzien worden van de beste foto's van de soort in de juiste houdingen en kleden dan is het 'sterrensysteem' inderdaad vrijwel overbodig.

Iets wat mischien minder makkelijk in een informatie pagina te zetten is is de variatie binnen een soort (denk alleen al aan vormen van Buizerd/Wespendief), hiervoor zou het sterrensysteem denk ik wel weer een extra hulpmiddel kunnen zijn (snel goede foto's van verschillende individuen kunnen bekijken).





Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 20:42:59 PM
Mooi de discussie is afgesplitst!
Hier wordt een ziek Bokje voorgedragen wat per toeval voor de camera landde tussen de artistieke rotzooi die mensen hebben laten liggen. Leuke foto en anders dan andere foto's, inderdaad een plaat die zich onderscheidt. Wat mij betreft geen enkel probleem dat die op "foto van de dag" staat (ik draag zelfs foto's voor die geen enkele ster hebben). Wat ik dus helemaal niet begrijp is dat ie inmiddels 7 x 5 sterren heeft. Voldoet namelijk totaal niet aan mijn criteria, ik kom niet verder dan 3 sterren. Voor mij onderstreept dat wederom dat we moeten overschakelen naar Vincent zijn idee, die foto zou gewoon 7 sterren moeten hebben, geen 35.

Ik ben één van de zeven  ;) ; Ik probeer altijd omgeving buiten het oordeel te laten. De vogel staat er goed, scherp  en groot genoeg op, veren zijn per stuk te bekijken, voor mij duidelijk een foto die 5 sterren verdient. Hij voldoet dus wel aan mijn 'criteria'.
Neemt niet weg dat het jammer is dat deze vogel waarschijnlijk erg zwak is en mogelijk niet lang meer zal leven..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Margreet Kwh

Ik heb even zitten zoeken naar de achtergrond van het waarom van het waarderen van foto's en vond dit topic.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 21:12:44 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 20:42:59 PM
Mooi de discussie is afgesplitst!
Hier wordt een ziek Bokje voorgedragen wat per toeval voor de camera landde tussen de artistieke rotzooi die mensen hebben laten liggen. Leuke foto en anders dan andere foto's, inderdaad een plaat die zich onderscheidt. Wat mij betreft geen enkel probleem dat die op "foto van de dag" staat (ik draag zelfs foto's voor die geen enkele ster hebben). Wat ik dus helemaal niet begrijp is dat ie inmiddels 7 x 5 sterren heeft. Voldoet namelijk totaal niet aan mijn criteria, ik kom niet verder dan 3 sterren. Voor mij onderstreept dat wederom dat we moeten overschakelen naar Vincent zijn idee, die foto zou gewoon 7 sterren moeten hebben, geen 35.

Ik ben één van de zeven  ;) ; Ik probeer altijd omgeving buiten het oordeel te laten. De vogel staat er goed, scherp  en groot genoeg op, veren zijn per stuk te bekijken, voor mij duidelijk een foto die 5 sterren verdient. Hij voldoet dus wel aan mijn 'criteria'.
Neemt niet weg dat het jammer is dat deze vogel waarschijnlijk erg zwak is en mogelijk niet lang meer zal leven..

Maakt allemaal niet uit Henk-Jan -> het grote probleem is de verwarring over de definitie van de sterren. Als de een zijn waardering aan een foto laat blijken met 1 ster en de ander ondertussen zijn afschuw zit het aan de basis scheef. En niemand die er een antwoord op geeft. Mij maakt het niet uit of iemand 5 sterren toekent terwijl ik hem maar 3 of 4 sterren waard vind, ik vind het hinderlijk dat er zowel mensen 1 ster toekennen als ze een foto boven het maaiveld uit vinden komen en anderen juist 1 ster toekennen om te laten weten dat ze de foto slecht vinden. Dit moet toch vrij eenvoudig te verhelpen zijn?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

henkjanvdkolk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 21:32:14 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 21:12:44 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 20:42:59 PM
Mooi de discussie is afgesplitst!
Hier wordt een ziek Bokje voorgedragen wat per toeval voor de camera landde tussen de artistieke rotzooi die mensen hebben laten liggen. Leuke foto en anders dan andere foto's, inderdaad een plaat die zich onderscheidt. Wat mij betreft geen enkel probleem dat die op "foto van de dag" staat (ik draag zelfs foto's voor die geen enkele ster hebben). Wat ik dus helemaal niet begrijp is dat ie inmiddels 7 x 5 sterren heeft. Voldoet namelijk totaal niet aan mijn criteria, ik kom niet verder dan 3 sterren. Voor mij onderstreept dat wederom dat we moeten overschakelen naar Vincent zijn idee, die foto zou gewoon 7 sterren moeten hebben, geen 35.

Ik ben één van de zeven  ;) ; Ik probeer altijd omgeving buiten het oordeel te laten. De vogel staat er goed, scherp  en groot genoeg op, veren zijn per stuk te bekijken, voor mij duidelijk een foto die 5 sterren verdient. Hij voldoet dus wel aan mijn 'criteria'.
Neemt niet weg dat het jammer is dat deze vogel waarschijnlijk erg zwak is en mogelijk niet lang meer zal leven..

Maakt allemaal niet uit Henk-Jan -> het grote probleem is de verwarring over de definitie van de sterren. Als de een zijn waardering aan een foto laat blijken met 1 ster en de ander ondertussen zijn afschuw zit het aan de basis scheef. En niemand die er een antwoord op geeft. Mij maakt het niet uit of iemand 5 sterren toekent terwijl ik hem maar 3 of 4 sterren waard vind, ik vind het hinderlijk dat er zowel mensen 1 ster toekennen als ze een foto boven het maaiveld uit vinden komen en anderen juist 1 ster toekennen om te laten weten dat ze de foto slecht vinden. Dit moet toch vrij eenvoudig te verhelpen zijn?

Inderdaad, helemaal mee eens, maar hier moet dan een admin ingrijpen en een 'regel' maken.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op november 14, 2011, 21:25:08 PM
Ik heb even zitten zoeken naar de achtergrond van het waarom van het waarderen van foto's en vond dit topic.

Lijkt me allemaal zinloos als er helemaal niemand aangeeft of 1 ster nou betekent "beter dan zonder ster" of "wat een slechte foto". Er zitten nu dus mensen foto's positief te waarderen in de veronderstelling dat ze negatief waarderen... (met als gevolg dus dat als ik een duidelijke en/of mooie foto wil oproepen van een Boomkruiper uit de database opeens deze te zien kan krijgen:

Iemand heeft daar namelijk 1 ster aan toegekend in de veronderstelling dat hij daarmee aangaf dat hij het een slechte foto vond.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: MarKoHu op november 14, 2011, 21:25:08 PM
Ik heb even zitten zoeken naar de achtergrond van het waarom van het waarderen van foto's en vond dit topic.

Dat zou het topic kunnen zijn wat ik mij meende te herinneren, maar volgens mij moet er meer zijn, van later. Het scoringssysteem is geloof ik pas in juli/augustuis ingevoerd.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 21:41:31 PM
Citaat van: MarKoHu op november 14, 2011, 21:25:08 PM
Ik heb even zitten zoeken naar de achtergrond van het waarom van het waarderen van foto's en vond dit topic.

Lijkt me allemaal zinloos als er helemaal niemand aangeeft of 1 ster nou betekent "beter dan zonder ster" of "wat een slechte foto". Er zitten nu dus mensen foto's positief te waarderen in de veronderstelling dat ze negatief waarderen... (met als gevolg dus dat als ik een duidelijke en/of mooie foto wil oproepen van een Boomkruiper uit de database opeens deze te zien kan krijgen:

Iemand heeft daar namelijk 1 ster aan toegekend in de veronderstelling dat hij daarmee aangaf dat hij het een slechte foto vond.

IK denk dat iemand die pijl wel aadig vond.
Herman van der Meer

Botervlieg

Slechte foto's krijgen kennelijk meer "aandacht" dan redelijke of goede foto's.

Maar voor we in een cirkel blijven rondpraten over dat dit dus niet werkt, ik denk dat een groot deel van de in dit topic actieve mensen het daar mee eens is...

Hoe kunnen we het aanpakken? De dingen die nu zijn genoemd:
- Like / unlike
- 1 ster als je het goed vind, anders geen ster.

Hoop wel dat alle huidig uitgegeven sterren dan worden gewist. Want alles omzetten kan niet, dan zou die slechte foto namelijk 4 sterren krijgen en dat is die écht niet waard!  :police:

Groetjes, Marleen

Have

Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 21:08:36 PM
Citaat van: Have op november 14, 2011, 20:54:43 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 16:38:04 PM
Als er genoeg gewaardeerd wordt kan je heel veel handige dingen doen met die waarderingen, bijvoorbeeld alleen foto's met 4 of 5 sterren tonen (als hulp bij determinatie) zodat je niet door al de 'bewijsplaatjes' heen hoeft te bladeren. Maar dan moeten wel wat meer mensen sterren gaan geven!
Er is toch al een hulpmiddel voor determinatie, namelijk de "Informatie"-pagina bij iedere soort.
Je mag verwachten, dat hier de foto's staan, die de determinatie het beste ondersteunen.
Het lijkt me de uitdaging voor administrators om uitzonderlijk goede foto's bij het goedkeuringsproces toe te voegen aan de "Informatie"-pagina.
Overigens kunnen deze "Informatie"-pagina's wel wat opschoning gebruiken. Door de jaren heen zijn er steeds betere foto's gemaakt van diverse soorten.
Groet,
Helena

Op dit moment zijn veel informatie-pagina's inderdaad erg verwaarloosd en staan er oudere foto's op en klopt de indeling soms niet. Als deze pagina's weer voorzien worden van de beste foto's van de soort in de juiste houdingen en kleden dan is het 'sterrensysteem' inderdaad vrijwel overbodig.

Ik hoop, dat de administrators hiervoor te porren zijn en dat ze er de tijd voor kunnen vinden. Dit werkt, vanwege hun kennis van zaken, de objectiviteit in de hand, wat kan leiden tot een prachtig naslagwerk met de beste foto's.
Groet,
Helena

Botervlieg

Citaat van: Have op november 14, 2011, 21:53:51 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 21:08:36 PM
Citaat van: Have op november 14, 2011, 20:54:43 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 16:38:04 PM
Als er genoeg gewaardeerd wordt kan je heel veel handige dingen doen met die waarderingen, bijvoorbeeld alleen foto's met 4 of 5 sterren tonen (als hulp bij determinatie) zodat je niet door al de 'bewijsplaatjes' heen hoeft te bladeren. Maar dan moeten wel wat meer mensen sterren gaan geven!
Er is toch al een hulpmiddel voor determinatie, namelijk de "Informatie"-pagina bij iedere soort.
Je mag verwachten, dat hier de foto's staan, die de determinatie het beste ondersteunen.
Het lijkt me de uitdaging voor administrators om uitzonderlijk goede foto's bij het goedkeuringsproces toe te voegen aan de "Informatie"-pagina.
Overigens kunnen deze "Informatie"-pagina's wel wat opschoning gebruiken. Door de jaren heen zijn er steeds betere foto's gemaakt van diverse soorten.
Groet,
Helena

Op dit moment zijn veel informatie-pagina's inderdaad erg verwaarloosd en staan er oudere foto's op en klopt de indeling soms niet. Als deze pagina's weer voorzien worden van de beste foto's van de soort in de juiste houdingen en kleden dan is het 'sterrensysteem' inderdaad vrijwel overbodig.

Ik hoop, dat de administrators hiervoor te porren zijn en dat ze er de tijd voor kunnen vinden. Dit werkt, vanwege hun kennis van zaken, de objectiviteit in de hand, wat kan leiden tot een prachtig naslagwerk met de beste foto's.
Groet,
Helena

Mee eens. Ook de familie-pagina's mogen ingevuld (sommige zijn nagenoeg leeg of helemaal leeg) / aangevuld / verbeterd.
Maar er gaat allemaal erg veel tijd in zitten, dat snap ik ook.

MarianneW

Ik vind het waarderingssysteem eerlijk gezegd zinloos. Behalve dat er blijkbaar slechte foto's wel sterren krijgen, afhankelijk van wat de uitdeler er dan nog mee bedoelt, want dat is maar de vraag (slecht of beter dan geen ster....). Als eens nagedacht over objectiviteit? Hier speelt ook zgn "vriendjespolitiek".
En dan, niet iedereen beschikt over topmateriaal om foto's te maken, mensen met bijv. een compactcamera krijgen het dus al lastiger als het om details etc. gaat.
Er zijn prachtige foto's op waarneming die geen enkele ster hebben of krijgen. Er zijn zeer bruikbare determinatiefoto's die technisch gezien "niet mooi zijn" en dus nooit een ster zouden krijgen.
Een fotograaf kijkt dan nog eens anders naar een foto dan een vogelaar en zo zal mogelijk die foto van een rug (waar een fotograaf geen ster voor geeft) en die wel zeer goed voor determinatie geschikt is waarschijnlijk nooit een ster krijgen.
Wat mij betreft: Birdpix en de andere pixen zijn voor nominaties en waarderingen. Waarneming dient een ander doel. Dat er mooie foto's op staan is zeker, dat er minder mooie foto's op staan is ook een feit maar die kunnen wel zeer bruikbaar zijn. Dat er baggerfoto's op staan zou ook nog zo kunnen zijn, maar zelfs die hebben soms een waarde als het om een zeer zeldzame vogel of enige waarneming gaat.
Meestal ben ik niet zo zwart-wit, maar wat dit betreft: afschaffen!
Marianne
Marianne

Botervlieg

Citaat van: MarianneW op november 14, 2011, 22:06:08 PM
Ik vind het waarderingssysteem eerlijk gezegd zinloos.

(....)

Meestal ben ik niet zo zwart-wit, maar wat dit betreft: afschaffen!

:right:

Margreet Kwh

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=59707.msg987877#msg987877
de boodschap waarin Hisko het ranken van foto's actief meldt

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2011, 19:33:13 PM
Ik heb vast niet goed opgelet, maar de eerste vraag is inderdaad: Waartoe dient het sterrensysteem?

Herman:
Citaat van: HPM op november 14, 2011, 21:50:11 PM
Citaat van: MarKoHu op november 14, 2011, 21:25:08 PM
Ik heb even zitten zoeken naar de achtergrond van het waarom van het waarderen van foto's en vond dit topic.

Dat zou het topic kunnen zijn wat ik mij meende te herinneren, maar volgens mij moet er meer zijn, van later. Het scoringssysteem is geloof ik pas in juli/augustuis ingevoerd.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


BramtK

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 21:41:31 PM
Iemand heeft daar namelijk 1 ster aan toegekend in de veronderstelling dat hij daarmee aangaf dat hij het een slechte foto vond.

Ho ho, Bart, tot nog toe was het een leuke discussie, maar nu ga je toch een beetje te ver: Je verheft jouw werkwijze, zonder dat we het daarover eens zijn, boven die van anderen. Een foto zonder ster is niet beoordeeld en er valt dus niets te zeggen over de kwaliteit van een foto. In mijn ogen is een foto met een ster dus een slechte foto. Zie de eerder genoemde schaalverdeling waarbij 1 ster volgens mij het slechts denkbare is. Makkelijk ezelsbruggetje; denk aan Sterretje uit Oh Oh Cherso. Dat is heel slechts, dus 1 ster is ook slecht.
Groeten,

Bram ter Keurs

GijsB

Wat mij betreft is 5 sterren goed en 1 ster negatief (categorie bewijsplaatjes) en 3 gemiddeld.
En als er dan een mogelijkheid komt om alleen foto's met bijvoorbeeld minimaal 4 sterren te laten zien kan je daardoor selecteren kan je veel beter selecteren wat het minimale is wat je wil zien.
Gijs