Waardering foto's: Wat en hoe?

Gestart door BramtK, november 14, 2011, 13:42:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

#90
Foto's hebben op Waarneming.nl - i.t.t. een site als Birdpix - meerdere functies. Ze kunnen bijvoorbeeld dienen als:
- bewijsplaatje
- uiting van creativiteit
- determinatiemiddel

Een waarderingssysteem kan natuurlijk nooit aansluiten op al die functies. Sterren geven lijkt mij persoonlijk het best te passen bij het beoordelen van de "bijzonderheid" van de foto. Maar wat is bijzonderheid? De schoonheid, de fototechniek, de originaliteit, de uniekheid? Wat kan  het ons schelen? Daar denken we toch nooit allemaal op dezelfde manier over (ook niet op Birdpix). Het lijkt me wel wenselijk dat wanneer er een waarderingssysteem is, het ook duidelijk is hoe het functioneert. Wat is de waarde van 1 ster?

Tot slot: blijkbaar worden de sterren ook gebruikt om foto's te zoeken t.b.v. determinatie. Naar mijn mening zouden die foto's te vinden moeten zijn op de Informatiepagina van de soort. Ik begrijp dat dat veel werk is, maar blijkbaar is dat niet altijd het geval. Hoe vaak worden die pagina's ververst? Wanneer de admins foto's bekijken doen ze dat dan ook met de bril van "hé, dat is mooi determinatiemateriaal" ?

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: BramtK op november 15, 2011, 15:28:02 PM
Ach, het gaat ook niet zo zeer om haat, nijd, vriendjes en afzeiken (ik snap eerlijk gezegd niet hoe men daarbij komt), maar om de vraag welke classificatie er achter de beoordeling zou moeten zitten.

Optie A:
1 ster - leuke foto
2 ster - goede foto
3 ster - zeer goede foto
4 ster - uitmuntende foto
5 ster - buitencategorie foto

Optie B:
1 ster - slechte foto
2 ster - matige foto
3 ster - gemiddelde foto 
4 ster - goede foto
5 ster - uitmuntende foto

Ik ga voor optie A maar vind dat ieder voor zich moet weten hoe hij tot zijn rating komt, da's erg persoonlijk. Ik denk dat het allemaal het simpelst opgelost is als iedereen gewoon weet dat de sterrenbeoordeling alleen voor positieve waardering is (dat is namelijk de grote oorzaak van het misverstand waar we mee zitten). Zie bijlage.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

snwja3

Ik mis de optie 'geen ster'.
Zeker in optie B, waarbij al '1 ster = slechte foto' is, vraag ik me af hoe ik dan foto's zonder ster moet bekijken/raten? Als 'errug slecht', 'niet te beoordelen', 'grote massa' ?
Wietze Janse

hiskodevries

nog aanschouwelijker http://waarneming.nl/ranking_the_fotos.php
de berekening kan misschien nog bijgeschaafd worden
want wat is 'beter'
4 waarderingen van 3 sterren
of 2 waarderingen van 5 sterren en 1 van 2
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fkdeboer

Citaat van: hiskodevries op november 15, 2011, 15:58:54 PM
nog aanschouwelijker http://waarneming.nl/ranking_the_fotos.php
de berekening kan misschien nog bijgeschaafd worden
want wat is 'beter'
4 waarderingen van 3 sterren
of 2 waarderingen van 5 sterren en 1 van 2

ik vind het leuk :duim:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Jan vH

#95
Citaat van: M. Baltus op november 15, 2011, 08:53:41 AM
Citaat van: MarKoHu op november 15, 2011, 08:29:29 AM
CiteerWat ook nog een probleem is, is dat mensen hun eigen foto's vier of vijf sterren gaan geven. Ook hele slechte. Dan blijft de foto minimaal een ster houden, ook als er veel mensen zijn die de foto maar een ster geven.
citaat Jan vH

Ik dacht dat Hisko afgevangen had dat je op je eigen foto's gaat stemmen.

Kan idd volgens mij helemaal niet. Ik kan niet op mijn eigen foto's stemmen.

Het kon wel (dacht ik), maar ik zie dat het nu inderdaad niet meer kan.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Citaat van: Jan vH op november 15, 2011, 16:22:06 PM
Citaat van: M. Baltus op november 15, 2011, 08:53:41 AM
Citaat van: MarKoHu op november 15, 2011, 08:29:29 AM
CiteerWat ook nog een probleem is, is dat mensen hun eigen foto's vier of vijf sterren gaan geven. Ook hele slechte. Dan blijft de foto minimaal een ster houden, ook als er veel mensen zijn die de foto maar een ster geven.
citaat Jan vH

Ik dacht dat Hisko afgevangen had dat je op je eigen foto's gaat stemmen.

Kan idd volgens mij helemaal niet. Ik kan niet op mijn eigen foto's stemmen.

Het kon wel, maar ik zie dat het nu inderdaad niet meer kan.
het kon niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Ga maar uit van optie A
als iemand daar goede omschrijvingen in nl en en voor aanlevert zet ik die d'r bij
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Wat mij betreft akkoord voor optie A. Wie past mijn termen even aan?

Optie A:
1 ster - leuke foto
2 ster - goede foto
3 ster - zeer goede foto
4 ster - uitmuntende foto
5 ster - buitencategorie foto
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

En daarmee is Wietzes probleem (wat natuurlij niet alleen Wietzes probleem was) opgelost.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

petermeer

#100
Zoiets?


SterrenNLEN
1 sterleuke fotonice picture
2 stergoede fotogood picture
3 sterzeer goede fotovery good picture
4 steruitmuntende fotoexcellent picture
5 sterbijna perfecte fotoalmost perfect picture
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

verschil tussen 4 en 5 is raar
5 is uitmunted
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

#102
Citaat van: guusp op november 15, 2011, 17:09:40 PM
En daarmee is Wietzes probleem (wat natuurlij niet alleen Wietzes probleem was) opgelost.

Nee hoor!
Ten eerste was het geen probleem, maar een aanvulling.
Lijkt me toch goed om ook een omschrijving/definitie te geven aan foto's met geen ster. Jullie zijn nu bezig alles goed te definieren, lijkt me goed dat mee te nemen, zodat daar geen misverstanden over zijn.
Maar aan jullie, voor mij verder geen probleem!

ps. en ik zou in de optie van Peter dan 'bijna' (van 'bijna perfecte foto') tussen haakjes zetten, want nu zouden er geen perfecte foto's zijn/gemaakt kunnen worden? Daar kunnen we natuurlijk heel lang over discussieren of de perfecte foto bestaat of discussie gewoon uit de weg gaan mbv 2 haakjes.
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op november 15, 2011, 17:18:21 PM
verschil tussen 4 en 5 is raar
5 is uitmunted

leuk   okay
goed   good
zeer goed   very good
voortreffelijk   excellent
subliem   awesome

Ik rate trouwens ook tekeningen, van mij mag het woord "foto" er helemaal uit.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

fkdeboer

ik zou niet voor 'okay' gaan..
1 ster nice lijkt me beter
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Bart van Hoogstraten

Okay:

leuk   nice
goed   good
zeer goed   great
voortreffelijk   excellent
subliem   awesome
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

firecrest

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2011, 17:41:03 PM
Okay:

leuk   nice
goed   good
zeer goed   great
voortreffelijk   excellent
subliem   awesome
Misschien beter:
Good
Nice
Very nice
Excellent
Awesome

Wel een beter systeem dan dat onduidelijke van nu inderdaad

henkjanvdkolk

Citaat van: firecrest op november 15, 2011, 17:43:27 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2011, 17:41:03 PM
Okay:

leuk   nice
goed   good
zeer goed   great
voortreffelijk   excellent
subliem   awesome
Misschien beter:
Good
Nice
Very nice
Excellent
Awesome

Wel een beter systeem dan dat onduidelijke van nu inderdaad

Ik denk dat 'good' beter is dan 'nice'.  Heel veel maakt het toch niet uit, als het idee maar duidelijk is dat 1 ster al goed is en dat oploopt tot 5 sterren 'uitstekend'.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart van Hoogstraten

"Leuk" is minder goed dan "goed" (herinner ik me van vroegah van het schoolrapport -> "doet leuk mee!" schreven ze er altijd bij voor mijn ouders  :P ).
("Interessant" is trouwens ook zo'n schijnbaar troostgevende maar zeer irritante aanduiding waar niemand iets mee kan, misschien ook wel geschikt voor 1 ster).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Ik denk wel dat er een hoop mensen zijn die foto's gaan raten zonder ooit dit topic te hebben gezien. En ik denk dat een groot deel van die mensen de 'andere logica' aanhangt, dus 1 ster = 'volkomen ruk' en 5 sterren = 'ik ga de rest van mijn leven kwijlend naar deze foto staren'. Dus denk ik dat het zaak is het Michelin-ster-systeem ook uit te leggen op de plek waar mensen foto's raten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Botervlieg

Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2011, 18:12:29 PM
Ik denk wel dat er een hoop mensen zijn die foto's gaan raten zonder ooit dit topic te hebben gezien. En ik denk dat een groot deel van die mensen de 'andere logica' aanhangt, dus 1 ster = 'volkomen ruk' en 5 sterren = 'ik ga de rest van mijn leven kwijlend naar deze foto staren'. Dus denk ik dat het zaak is het Michelin-ster-systeem ook uit te leggen op de plek waar mensen foto's raten.

Ik zou toch ook wel errug graag zien dat de huidige sterren verwijdert worden en we weer opnieuw beginnen.

Dat is wel zo eerlijk omdat iedereen dan met (ongeveer) gelijke waarden stemt.

Have

Citaat van: hiskodevries op november 15, 2011, 10:07:34 AM
Citaat van: peterlindenburg op november 15, 2011, 09:25:52 AM
@hisko: Kun je als gebruiker ook kiezen of je wel of niet mee wil doen?
Voor mij is waarneming.nl mijn digitale notitieboekje en, ondanks dat ik het leuk vind mijn foto's te delen en andermans foto's te bekijken, zit ik er totaal niet op te wachten dat allerlei anoniemen mijn foto's voorzien van sterretjeswaarderingen die op schimmige criteria gebaseerd zijn. Ik ben het helemaal eens met Gert hierboven.


groeten Peter

http://waarneming.nl/user/settings
oude waarderingen blijven bestaan, nieuwe kunnen niet toegekend worden

Hisko is sneller dan het licht !
Groet,
Helena

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2011, 18:12:29 PM
Ik denk wel dat er een hoop mensen zijn die foto's gaan raten zonder ooit dit topic te hebben gezien. En ik denk dat een groot deel van die mensen de 'andere logica' aanhangt, dus 1 ster = 'volkomen ruk' en 5 sterren = 'ik ga de rest van mijn leven kwijlend naar deze foto staren'. Dus denk ik dat het zaak is het Michelin-ster-systeem ook uit te leggen op de plek waar mensen foto's raten.

Daar is vast al over nagedacht!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Ok, mooi. Waar anderen mensen die met 1 ster 'volkomen ruk' bedoelen azijnpissers vinden, moet ik bij mensen die zaken categoriseren van goed t/m ultiem altijd een beetje aan het Noord-Koreaanse journaal denken (of - wel zo weinig als mogelijk - aan Chris Zegers), maar goed ... Daarnaast is bij een systeem dat goed én slecht behandelt meteen duidelijk wat foto's zonder sterren zijn (namelijk: niet beoordeeld), en bij het Michelin-systeem zijn dat of niet beoordeelde foto's, of foto's waarbij de lieve vrede blijkbaar bewaard moest worden. Terwijl het helemaal niet erg zou zijn - ik zeg het maar gewoon - wanneer sommige fotografen zich bij sommige plaatjes eens af zouden vragen wat het plaatsen ervan eigenlijk toevoegt (ook voor de plaatser in kwestie).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Reest

Even kijken op een engelstalige birdingsite?

(ik ga tijdens het voetballen wel zoeken straks  ;D)
Rinus
Beter gewist dan gemist.

Jan vH

Maar wat doe je met het 'optie A' als je een 'lelijke' foto ziet waar die op de een of andere manier toch vier of vijf sterren heeft? Als je geen sterren geeft blijft de foto op vier/vijf sterren staan (wat wel erg veel is). Als je wel een ster geeft betekend het dus dat je het een mooie/leuke foto vind...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

henkjanvdkolk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2011, 19:35:52 PM
Zoiets?

Ja, lijkt me een goed plan!
Op xeno-canto.org heb je ook een handig A-E systeem. Aan elke opname kan iedereen een beoordeling geven, A zeer goed tot E slecht. Als iemand een beoordeling geeft kan iemand anders daar weer een beoordeling 'overheen' geven, de oude beoordeling wordt verwijderd en de nieuwe komt daarvoor in de plaats. Zo hoeft aan elke opname maar door 1 iemand een beoordeling gegeven te worden, en kan iemand anders die beoordeling als het nodig is wijzigen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

Maar wat als die persoon dan erg gehecht is aan die foto in zijn persoonlijke notitieboekje? (om redenen die voor jou verder totaal onduidelijk zullen blijven). WRN is geen foto-competitie-site maar een data-base waar je je eigen waarnemingen in kan voeren. Negatieve beoordeling is gewoon not-done in zo'n situatie. Positieve beoordeling is echter een handig middel om koren van het kaf te scheiden of om je waardering te laten blijken of om mensen te motiveren/enthousiasmeren. WRN is in eerste instantie niet op zoek naar kwaliteitsopnames maar naar nog meer waarnemers en nog meer waarnemingen. Die schrik je af met zo'n negatief beoordelingssysteem.
(mijn vorige post was eigenlijk bedoeld om tot verder nadenken erover te forceren...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/