Waardering foto's: Wat en hoe?

Gestart door BramtK, november 14, 2011, 13:42:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Dit lijkt mij het beste:
Je kan 0 tot 5 sterren geven. 0 is slecht tot gemiddeld. 1 tot 5 is 'leuk' tot 'subliem'. Bij (afgerond) 0 sterren zie je geen beoordeling. Dan heb je geen negatieve beoordeling, maar voorkom je dat een foto altijd minimaal 1 ster blijft houden als iemand een keer een ster heeft gegeven. Als je dat ook nog uitlegt op de beoordelingspagina zelf, lijkt me het een stuk beter en vooral duidelijker dan nu,
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Albert de Jong

#121
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2011, 20:32:22 PM
WRN is geen foto-competitie-site maar een data-base waar je je eigen waarnemingen in kan voeren.

Inderdaad, en nog een hele fijne database ook! We kunnen de inspanningen van al de webontwikkelaars en moderators niet genoeg waarderen: 5 sterren.

Ik plaats om wisselende redenen foto's bij mijn waarnemingen. Daarom zit ik helemaal niet op zo'n nominatiesysteem te wachten dat ook nog eens heel onduidelijk is. Straks hebben we een even schimmig nominatiegebeuren als op Birdpix, zij het anoniem. Ik heb geen idee wat de twee sterretjes bij bijvoorbeeld deze betekenen: http://waarneming.nl/foto/view/2780977 . 'Tjoh, wat zielig: een kolgans met een halsband en dus matig' of 'Grut, deze foto stijgt boven het gemiddelde van 0 sterren uit want er staat een gans op!'? Ik zou zelf voor de optie 'Zo'n foto maak je toch niet: een gecodeerde kolgans!' kiezen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

M. Hoogteijling

#122
Geweldige discussie en heb er nooit zo bij stil gestaan. Vanuit mijn optiek was ik gewoon apetrots op "zoveel" views en waarderingen. Nu bedenk ik dat de waarderingen waarschijnlijk grotendeels van mn broer zijn ;D. Maar wat dan nog? Het is geen officiele statistiek of wetenschap of wat dan ook.

Om het wat verder door te voeren: als je ook gaat raten voor "slechte" foto's dan hoort er ook een minimum aantal ratings te zijn gegeven om de rating enigszins "betrouwbaar" te krijgen.

Alle aanhalingstekens in mijn betoog geven al de subjectiviteit van welke beoordelingsvorm dan ook aan waar wrn.nl volgens mij niet voor bedoeld is. Eerder werd al melding gemaakt van de verschillende functies van een foto terwijl er maar 1 ratingsoort is. Daarbij waar we het over eens zijn is dat 1 ster in elk geval minder subliem is dan 5 stuks. Wat maakt het ook uit: vind je het leuk dan zet je de optie aan en anders niet. Zelf ga ik uit van positieve onderscheiding dus een ster is in elk geval een leuke foto. Geen ster is niet per definitie slecht oid.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

peterlindenburg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 15, 2011, 20:32:22 PM
Maar wat als die persoon dan erg gehecht is aan die foto in zijn persoonlijke notitieboekje? (om redenen die voor jou verder totaal onduidelijk zullen blijven). WRN is geen foto-competitie-site maar een data-base waar je je eigen waarnemingen in kan voeren. Negatieve beoordeling is gewoon not-done in zo'n situatie. Positieve beoordeling is echter een handig middel om koren van het kaf te scheiden of om je waardering te laten blijken of om mensen te motiveren/enthousiasmeren. WRN is in eerste instantie niet op zoek naar kwaliteitsopnames maar naar nog meer waarnemers en nog meer waarnemingen. Die schrik je af met zo'n negatief beoordelingssysteem.
(mijn vorige post was eigenlijk bedoeld om tot verder nadenken erover te forceren...).

hear hear! alleen positief beoordelen!

JohanvantBosch

Eigenlijk snap ik niet waarom je een systeem met 5 sterren moet hebben. minder kan toch ook en is misschien wel zo eenvoudig. Of... als je wel voor een score met vijf categorien hebt, zou je kunnen kiezen om de beoordelaars wel minder sterren/punten uit te laten delen. bv alleen de opties goed en zeer goed (1 resp 2 punten). De totaalscore bij de foto kan dan gebaseerd zijn op een optelsom van het aantal uitgedeelde punten. bv 10 p is 1 ster, 30 2 ster, etc....(ff uit losse pols)

Verder een vermakelijk topic om te lezen, dat tot nu toe volledog aan me voorbij was gegaan.

hiskodevries

natuurlijk alleen positief beoordelen !
De teksten zijn toegevoegd zodat het voor iedereen duidelijk is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 09:14:26 AM
natuurlijk alleen positief beoordelen !
De teksten zijn toegevoegd zodat het voor iedereen duidelijk is

:duim: Ik vind het helemaal goed. Wat iemand nou verder onder "leuk" of "subliem" moet verstaan is aan hem, zolang maar duidelijk is dat 1 ster positief is. Ik had 1 foto met 1 ster van iemand die dacht dat hij daarmee aangaf dat hij het een vreselijke foto vond. Het was ook inderdaad een totaal mislukte opname van een Rosse Vleermuis maar die heb ik nu verwijderd (droeg helemaal niets bij aan mijn eigen collectie, zonde van de Kb-tjes op de server). Nou zijn er dus wel nog foto's in de database die van mij ooit 1 of 2 sterren gehad hebben omdat ik ze boven op de grote sloot die dagelijks voorbij komt stromen vond drijven. Ik hoop dat het de eigenaars ervan snel duidelijk is dat het hier dus om een positieve waardering gaat.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 16, 2011, 10:01:49 AM
Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 09:14:26 AM
natuurlijk alleen positief beoordelen !
De teksten zijn toegevoegd zodat het voor iedereen duidelijk is

:duim: Ik vind het helemaal goed. Wat iemand nou verder onder "leuk" of "subliem" moet verstaan is aan hem, zolang maar duidelijk is dat 1 ster positief is.

Ik ook! Bedankt voor het meedenken, Bart en anderen natuurlijk.
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

Wietze Janse

hiskodevries

nee 4 want jij had toch 1 keer op -1 ster geklikt :)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henkjanvdkolk

Inderdaad prima zo, iedereen tevreden!



Kan een admin mischien nog reageren op het volgende (zie hieronder)?

Citaat van: Have op november 15, 2011, 18:13:54 PM
Citaat van: DuDe op november 15, 2011, 15:39:03 PM
Tot slot: blijkbaar worden de sterren ook gebruikt om foto's te zoeken t.b.v. determinatie. Naar mijn mening zouden die foto's te vinden moeten zijn op de Informatiepagina van de soort. Ik begrijp dat dat veel werk is, maar blijkbaar is dat niet altijd het geval. Hoe vaak worden die pagina's ververst? Wanneer de admins foto's bekijken doen ze dat dan ook met de bril van "hé, dat is mooi determinatiemateriaal" ?

Zie post #60  !

Citaat van: Have op november 15, 2011, 07:29:28 AM
Citaat van: Have op november 14, 2011, 21:53:51 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 21:08:36 PM
Citaat van: Have op november 14, 2011, 20:54:43 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 16:38:04 PM
Als er genoeg gewaardeerd wordt kan je heel veel handige dingen doen met die waarderingen, bijvoorbeeld alleen foto's met 4 of 5 sterren tonen (als hulp bij determinatie) zodat je niet door al de 'bewijsplaatjes' heen hoeft te bladeren. Maar dan moeten wel wat meer mensen sterren gaan geven!
Er is toch al een hulpmiddel voor determinatie, namelijk de "Informatie"-pagina bij iedere soort.
Je mag verwachten, dat hier de foto's staan, die de determinatie het beste ondersteunen.
Het lijkt me de uitdaging voor administrators om uitzonderlijk goede foto's bij het goedkeuringsproces toe te voegen aan de "Informatie"-pagina.
Overigens kunnen deze "Informatie"-pagina's wel wat opschoning gebruiken. Door de jaren heen zijn er steeds betere foto's gemaakt van diverse soorten.
Groet,
Helena

Op dit moment zijn veel informatie-pagina's inderdaad erg verwaarloosd en staan er oudere foto's op en klopt de indeling soms niet. Als deze pagina's weer voorzien worden van de beste foto's van de soort in de juiste houdingen en kleden dan is het 'sterrensysteem' inderdaad vrijwel overbodig.

Ik hoop, dat de administrators hiervoor te porren zijn en dat ze er de tijd voor kunnen vinden. Dit werkt, vanwege hun kennis van zaken, de objectiviteit in de hand, wat kan leiden tot een prachtig naslagwerk met de beste foto's.
Groet,
Helena

Bijvoorbeeld de informatiepagina's van Grote Franjepoot, Klein Waterhoen, Raddes Boszanger, Aziatische Roodborsttapuit, Grote Grijze Snip, Roodmus en Witbandkruisbek.
http://waarneming.nl/soort/info/925
http://waarneming.nl/soort/info/276
http://waarneming.nl/soort/info/1166
http://waarneming.nl/soort/info/1474
http://waarneming.nl/soort/info/913
http://waarneming.nl/soort/info/315
http://waarneming.nl/soort/info/352

Groet,
Helena

Gaarne een reactie op dit voorstel van een admin.

Groet,
Helena
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Vincent Hart

Ik heb het intern aangekaart, Henk Jan. Als daar nieuws over is, zal ik het hier ook ff vermelden. Besef wel dat het hoe dan ook behoorlijk monnikenwerk is, dus dat het even kan duren voor je er resultaat van ziet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

henkjanvdkolk

Citaat van: Vincent Hart op november 16, 2011, 19:12:40 PM
Ik heb het intern aangekaart, Henk Jan. Als daar nieuws over is, zal ik het hier ook ff vermelden. Besef wel dat het hoe dan ook behoorlijk monnikenwerk is, dus dat het even kan duren voor je er resultaat van ziet.

Oké, bedankt! Dat is inderdaad veel werk, maar nu kan je natuurlijk wel gebruik maken van de foto's met sterren  ;) . We wachten het rustig af!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Gert Veurink

Stuk beter dat duidelijk is wat een ster betekent.

als we dan toch weer lijstjes gaan maken (zijn vogelaars gek op) is het dat ook niet mogelijk om te kijken welke foto's het meest bekeken zijn? Is ook een indicatie van interessantheid zou ik denken. Ik snap goed dat daar nog sterker speelt dat zeldzaamheid een grotere rol zal spelen dan schoonheid van de foto, maar wel leuk.
groet!
Gert Veurink



HPM

Citaat van: Gert Veurink op november 16, 2011, 23:05:30 PM
Stuk beter dat duidelijk is wat een ster betekent.

als we dan toch weer lijstjes gaan maken (zijn vogelaars gek op) is het dat ook niet mogelijk om te kijken welke foto's het meest bekeken zijn? Is ook een indicatie van interessantheid zou ik denken. Ik snap goed dat daar nog sterker speelt dat zeldzaamheid een grotere rol zal spelen dan schoonheid van de foto, maar wel leuk.

Dat was er maar is nog maar kort geleden afgeschaft omdat het veel te belasetend voor het systeem is.
Herman van der Meer

Gert Veurink

Citaat van: HPM op november 16, 2011, 23:25:06 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 16, 2011, 23:05:30 PM
Stuk beter dat duidelijk is wat een ster betekent.

als we dan toch weer lijstjes gaan maken (zijn vogelaars gek op) is het dat ook niet mogelijk om te kijken welke foto's het meest bekeken zijn? Is ook een indicatie van interessantheid zou ik denken. Ik snap goed dat daar nog sterker speelt dat zeldzaamheid een grotere rol zal spelen dan schoonheid van de foto, maar wel leuk.

Dat was er maar is nog maar kort geleden afgeschaft omdat het veel te belasetend voor het systeem is.

dat gold voor de tellertjes, maar die zijn terug, als je op fotoicoontje klikt staat er weer keurig bij hoe vaak bekeken, dan zal het toch niet veel belastender zijn om inzichtelijk te maken welke het meest zijn bekeken?
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

Citaat van: Gert Veurink op november 16, 2011, 23:05:30 PM
Stuk beter dat duidelijk is wat een ster betekent.

als we dan toch weer lijstjes gaan maken (zijn vogelaars gek op) is het dat ook niet mogelijk om te kijken welke foto's het meest bekeken zijn? Is ook een indicatie van interessantheid zou ik denken. Ik snap goed dat daar nog sterker speelt dat zeldzaamheid een grotere rol zal spelen dan schoonheid van de foto, maar wel leuk.
u vraagt wij draaien, maar teleurstelling is uw deel. als iemand een uurtje een foto gaat refreshen staat die zo in de ranglijsten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DuDe

Citaat van: Vincent Hart op november 16, 2011, 19:12:40 PM
Ik heb het intern aangekaart, Henk Jan. Als daar nieuws over is, zal ik het hier ook ff vermelden. Besef wel dat het hoe dan ook behoorlijk monnikenwerk is, dus dat het even kan duren voor je er resultaat van ziet.
Super Vincent (en admins) :duim:. Het is ongetwijfeld een berg werk, maar wel erg waardevol!

@ Helena: ik heb inderdaad een aantal posts gemist, maar goed; twee zielen, één gedachte en het heeft nog resultaat ook!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Bart van Hoogstraten

Ik heb de indruk dat het waarderingssysteem met de nieuwe afspraak wel werkt als ik naar de ingevoerde foto's van gisteren kijk -> voorheen werd er schaars gewaardeerd door enkelingen en was het altijd "alles" (5 sterren met 1 stem) of "niets" (0 sterren) en sporadisch dus iemand die 1 ster gaf om zijn afkeur te laten blijken. Nu zie ik dat er meer gewaardeerd wordt door meerdere mensen en dat de waardering veel genuanceerder is (ook veel 2 of 3 of 4 sterren door meerdere stemmen). " 1 ster" op een slechte foto heb ik niet meer gezien dus dat is met het nieuwe waarderings-venstertje dus ook volkomen helder.

@ Vincent -> als dat monnikenwerk dan eindelijk klaar is blijken er ondertussen weer betere of geschiktere foto's te zijn ingevoerd. Gecombineerd gebruik van de opties "informatie" onder een soort en (bij ontevredenheid over de getoonde foto's) "foto's" waarbij je "alleen foto's met waardering" aanvinkt vind ik al bevredigend genoeg, hoeft voor mij geen extra admin-arbeid tegenaan.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Have

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 17, 2011, 14:00:34 PM
@ Vincent -> als dat monnikenwerk dan eindelijk klaar is blijken er ondertussen weer betere of geschiktere foto's te zijn ingevoerd. Gecombineerd gebruik van de opties "informatie" onder een soort en (bij ontevredenheid over de getoonde foto's) "foto's" waarbij je "alleen foto's met waardering" aanvinkt vind ik al bevredigend genoeg, hoeft voor mij geen extra admin-arbeid tegenaan.


Jammer dat je het niet begrijpt Bart. Ik was heel blij met de toezegging van Vincent.
Lees nog even het originele voorstel hieronder, met name de zin "Het lijkt me de uitdaging voor administrators om uitzonderlijk goede foto's bij het goedkeuringsproces toe te voegen aan de "Informatie"-pagina."
De admins zijn bij uitstek geschikt om de beste foto's voor determinatiedoeleinden aan de Informatiepagina toe te voegen op het moment, dat zij toch al de waarnemingen met foto's checken op de juiste determinatie.
Groet,
Helena

Citaat van: Have op november 15, 2011, 07:29:28 AM
Citaat van: Have op november 14, 2011, 21:53:51 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 21:08:36 PM
Citaat van: Have op november 14, 2011, 20:54:43 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2011, 16:38:04 PM
Als er genoeg gewaardeerd wordt kan je heel veel handige dingen doen met die waarderingen, bijvoorbeeld alleen foto's met 4 of 5 sterren tonen (als hulp bij determinatie) zodat je niet door al de 'bewijsplaatjes' heen hoeft te bladeren. Maar dan moeten wel wat meer mensen sterren gaan geven!
Er is toch al een hulpmiddel voor determinatie, namelijk de "Informatie"-pagina bij iedere soort.
Je mag verwachten, dat hier de foto's staan, die de determinatie het beste ondersteunen.
Het lijkt me de uitdaging voor administrators om uitzonderlijk goede foto's bij het goedkeuringsproces toe te voegen aan de "Informatie"-pagina.
Overigens kunnen deze "Informatie"-pagina's wel wat opschoning gebruiken. Door de jaren heen zijn er steeds betere foto's gemaakt van diverse soorten.
Groet,
Helena

Op dit moment zijn veel informatie-pagina's inderdaad erg verwaarloosd en staan er oudere foto's op en klopt de indeling soms niet. Als deze pagina's weer voorzien worden van de beste foto's van de soort in de juiste houdingen en kleden dan is het 'sterrensysteem' inderdaad vrijwel overbodig.

Ik hoop, dat de administrators hiervoor te porren zijn en dat ze er de tijd voor kunnen vinden. Dit werkt, vanwege hun kennis van zaken, de objectiviteit in de hand, wat kan leiden tot een prachtig naslagwerk met de beste foto's.
Groet,
Helena

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Have op november 17, 2011, 17:57:05 PM
Jammer dat je het niet begrijpt Bart.

Ik begrijp je volkomen Helena. Maar ik probeer ondertussen ook de admins te begrijpen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

petermeer

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 17, 2011, 18:49:59 PMMaar ik probeer ondertussen ook de admins te begrijpen.
Blijft een apart volk.  ;)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Vincent Hart

Citaat van: Have op november 17, 2011, 17:57:05 PMJammer dat je het niet begrijpt Bart. Ik was heel blij met de toezegging van Vincent.
Ik ben blij dat iets aangekaart hebben al als een toezegging geldt ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Een foto van zo'n aangeschoten Grauwe Gans krijgt de stempel zeer goed...
http://waarneming.nl/foto/view/2789165

Is het iets om stemmen te kunnen verwijderen van anderen? Of in elk geval aan te geven dat je het geen stem waard vind?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

@Jeroen: Dat eerste gaan we niet doen, want daar zouden meerdere admins een dagtaak aan krijgen. Het tweede heb je bij deze gedaan.

@Helena: We gaan je 'uitdaging' aan. Zoals eerder gezegd: Reken niet op teveel, te snel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Zo'n functie is ook in te bouwen. Als >1 persoon aangeeft dat de foto geen stem verdient of een "0 ster" waard is. Dan dat het systeem toch hem op 0 zetten. Hoeven de admins niet aan te pas komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 18, 2011, 16:10:20 PM
Hoeven de admins niet aan te pas komen.
Wel aan de daaruit voortkomende ruzies. Maar laten we even afwachten of Hisko een andere mening heeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2011, 16:18:28 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 18, 2011, 16:10:20 PM
Hoeven de admins niet aan te pas komen.
Wel aan de daaruit voortkomende ruzies. Maar laten we even afwachten of Hisko een andere mening heeft.

Leuk spelletje! Iedereen gaat foto's waarderen en dan is er een persoon die ze allemaal weer op nul zet.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Daarom de opmerking waarbij meerder personen hun mening geven.
De andere optie die ik voorstelde is een "0-ster". Als voldoende mensen hem beoordelingsonwaardig vinden dan komt ie vanzelf ooit weer zonder beoordeling.

Vb eerder genoemde foto. Iemand heeft 3 ster gegeven. Ik zou 0 geven.
3 ster/2stemmers is 1,5 oftwel 1 ster. Komt er een 2e, 3e en 4e persoon bij die 0 geeft dan is het resultaat 3/4 = 0,75 ster, oftwel 0, dus beoordeling vervalt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com