Waardering foto's: Wat en hoe?

Gestart door BramtK, november 14, 2011, 13:42:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Die foto's ken ik niet Herman.

Trouwens, dit is natuurlijk de verkeerde plek, maar ik kan nergens vinden wat het idee is achter de (relatief) nieuwe fotowaarderingsfunctie. Ik zie nu dat mensen 5 sterren geven aan de meest gruizige/korrelige/onbruikbare en afschuwelijk onscherpe foto's die je je maar kunt voorstellen. Kennelijk vindt waardering plaats op basis van andere criteria dan de kwaliteit van de foto. Ik leid daaruit af dat ik de bedoeling van deze functie niet snap en wil graag bijllezen. Wie helpt?  :angel:
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 13:42:17 PM
Die foto's ken ik niet Herman.

Trouwens, dit is natuurlijk de verkeerde plek, maar ik kan nergens vinden wat het idee is achter de (relatief) nieuwe fotowaarderingsfunctie. Ik zie nu dat mensen 5 sterren geven aan de meest gruizige/korrelige/onbruikbare en afschuwelijk onscherpe foto's die je je maar kunt voorstellen. Kennelijk vindt waardering plaats op basis van andere criteria dan de kwaliteit van de foto. Ik leid daaruit af dat ik de bedoeling van deze functie niet snap en wil graag bijllezen. Wie helpt?  :angel:

Ik kamp met hetzelfde probleem maar vermoed dat de zeldzaamheid van datgene wat er op de foto staat bij veel mensen een belangrijk criterium is.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 13:42:17 PM
Die foto's ken ik niet Herman.

Trouwens, dit is natuurlijk de verkeerde plek, maar ik kan nergens vinden wat het idee is achter de (relatief) nieuwe fotowaarderingsfunctie. Ik zie nu dat mensen 5 sterren geven aan de meest gruizige/korrelige/onbruikbare en afschuwelijk onscherpe foto's die je je maar kunt voorstellen. [...]

Nou, o.a. die dus  :)
Herman van der Meer

BramtK

Oooh, die!  :duim: 

Maar wie weet nu wat het idee is achter die beoordeling? Wie weet waar 1 ster voor staat en waarvoo 5 sterren?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 14:36:02 PM
Oooh, die!  :duim: 

Maar wie weet nu wat het idee is achter die beoordeling? Wie weet waar 1 ster voor staat en waarvoo 5 sterren?

Ik heb even gezocht. De discussie over de functie, waarvan ik zeker weet dat hij er geweest is, niet kunnen vinden, wel een paar andere dingen. Een definitie van wat de sterren betekenen heb ik niet gevonden. Ik veronderstel dat die niet is benoemd. Ik neem dus maar aan dat vijf sterren betekent dat iemand erg tevreden was over zijn eigen foto en een ster dat iemand anders hem wel aardig vond.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op november 14, 2011, 15:04:45 PM
Ik neem dus maar aan dat vijf sterren betekent dat iemand erg tevreden was over zijn eigen foto en een ster dat iemand anders hem wel aardig vond.

;D ;D ;D

Ik denk dat een definitie persoonlijk is maar ik kan je mijn beoordelingscriteria wel even geven:
1= "Mooier dan al die andere foto's". (Maar jammer dat er een takje voor het snaveltje zit of de kleur er niet mooi uitkomt, etc.).
2= "Beter maar wel nog dagelijks te zien bij de nieuwe ingevoerde foto's"
3= "Gaaf, dit zie je niet elke dag, maar had beter gekund, net niet perfect"
4= "Klasse, kan gewoon niet beter"
5= "Klasse, het kon toch beter want dit is bovendien of een erg zeldzaam beest of een bijzonder moeilijke situatie om vanuit te fotograferen of een bijzonder lastige plek om te geraken als fotograaf etc.
(Ja, ook ik laat het zeldzaamheidsaspect meespelen, maar dus niet alleen dat, de foto moet verder ook mooi en/of uitzonderlijk zijn)
Over het algemeen geef ik eigenlijk alleen maar 3, 4 of 5 sterren anders kun je aan de gang blijven. Als ik 1 of 2 sterren geef is dat meestal omdat ik het er niet mee eens ben dat iemand hem 5 sterren gegeven had. Of dit zin heeft weet ik niet, nooit gecheckt of daar dan een gemiddelde uitkomt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Mwoah, 2 sterren dan. Goed?  ;)

Het bewijs dat er weinig getrolld wordt bij WRN blijkt wel uit het ontbreken van waarderingssterren op deze pages. Ja, trollen maar!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

#7
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

BramtK

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 15:32:40 PM
Citaat van: HPM op november 14, 2011, 15:04:45 PM
Ik neem dus maar aan dat vijf sterren betekent dat iemand erg tevreden was over zijn eigen foto en een ster dat iemand anders hem wel aardig vond.

;D ;D ;D

Ik denk dat een definitie persoonlijk is maar ik kan je mijn beoordelingscriteria wel even geven:
1= "Mooier dan al die andere foto's". (Maar jammer dat er een takje voor het snaveltje zit of de kleur er niet mooi uitkomt, etc.).
2= "Beter maar wel nog dagelijks te zien bij de nieuwe ingevoerde foto's"
3= "Gaaf, dit zie je niet elke dag, maar had beter gekund, net niet perfect"
4= "Klasse, kan gewoon niet beter"
5= "Klasse, het kon toch beter want dit is bovendien of een erg zeldzaam beest of een bijzonder moeilijke situatie om vanuit te fotograferen of een bijzonder lastige plek om te geraken als fotograaf etc.
(Ja, ook ik laat het zeldzaamheidsaspect meespelen, maar dus niet alleen dat, de foto moet verder ook mooi en/of uitzonderlijk zijn)
Over het algemeen geef ik eigenlijk alleen maar 3, 4 of 5 sterren anders kun je aan de gang blijven. Als ik 1 of 2 sterren geef is dat meestal omdat ik het er niet mee eens ben dat iemand hem 5 sterren gegeven had. Of dit zin heeft weet ik niet, nooit gecheckt of daar dan een gemiddelde uitkomt.
Mijn probleem met die sterren is het volgende: als ik een schaal van 1 tot 5 krijg voorgeschoteld, dan neem ik subiet aan dat 1 staat voor slechtst en 5 voor best denkbaar. Als ik voor de slechtst denkbare foto echter alleen voor de '1 ster'-optie kan kiezen, dan moet ik toch een beetje denken aan een restaurant met 1 ster. Dat is dus toch nog best goed; dat sterretje heeft inwillekeurig toch iets positiefs. En dan is nog de vraag waar dat best denkbaar op slaat. Ik kan me voorstellen dat je wilt weten wat de meest illustratieve foto's zijn, maar misschien denken anderen daar wel heel anders over.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op november 14, 2011, 15:46:00 PM
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_%28internet%29
Graag weer on-topic :angel:

Weer enigszins on-topic -> Zou je Henk zijn foto eventjes meer dan 2 sterren kunnen geven Margreet? Ik wil namelijk graag zien of daar een gemiddelde uitkomt. (ik kan zelf er niet meer op stemmen, die 2 zijn van mij). THX!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Ik heet geen Margreet, maar nee, dat kan niet (zolang er geen duidelijkheid bestaat over de normering bestaat).
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 16:05:27 PM
Ik heet geen Margreet, maar nee, dat kan niet (zolang er geen duidelijkheid bestaat over de normering bestaat).

Ik zoek me suf maar zo te zien is er inderdaad geen enkele richtlijn. Misschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?  :rolleyes:
(ik zal een post plaatsen bij "wensen voor waarneming".)
Ook ben ik wel nieuwsgierig naar de persoonlijke definitie van andere "waardeerders".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

henkjanvdkolk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 16:09:27 PM
Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 16:05:27 PM
Ik heet geen Margreet, maar nee, dat kan niet (zolang er geen duidelijkheid bestaat over de normering bestaat).

Ik zoek me suf maar zo te zien is er inderdaad geen enkele richtlijn. Misschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?  ::)
(ik zal een post plaatsen bij "wensen voor waarneming".)
Ook ben ik wel nieuwsgierig naar de persoonlijke definitie van andere "waardeerders".

1-5 is een schaal die door iedereen anders kan worden ingevuld denk ik maar het komt er natuurlijk op neer dat 4 of 5 sterren de beste foto's zijn. Zelf zou ik de slechtste foto's ook gewoon 1 ster geven. Als er genoeg gewaardeerd wordt kan je heel veel handige dingen doen met die waarderingen, bijvoorbeeld alleen foto's met 4 of 5 sterren tonen (als hulp bij determinatie) zodat je niet door al de 'bewijsplaatjes' heen hoeft te bladeren. Maar dan moeten wel wat meer mensen sterren gaan geven!

Nu kan je ook al een beetje de betere foto's naar voren halen door 'alleen foto's met een waardering' aan te vinken.
Vergelijk http://waarneming.nl/soort/photos/326?from=1980-01-01&to=2011-11-14&os=0&os=1&licentie=0&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0
met http://waarneming.nl/soort/photos/326?from=1980-01-01&to=2011-11-14&os=0&os=1&licentie=0&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_rated=1

en

http://waarneming.nl/soort/photos/178
met
http://waarneming.nl/soort/photos/178?from=1980-01-01&to=2011-11-14&os=0&os=1&licentie=0&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_rated=1
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart van Hoogstraten

Als je kunt kiezen voor de optie "alleen foto's met een waardering" impliceert dat eigenlijk al dat 1 ster beter is dan geen ster. 1 ster is dus niet "slecht" maar "goed, maar kan veel beter". Als we het daar nu eens allemaal mee eens zijn liggen de persoonlijke definities van de sterrenwaardering al een stukje dichter bij mekaar.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

CiteerMisschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?
gaan we niet doen, iedereen mag zijn eigen richtlijnen bepalen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Citaat van: hiskodevries op november 14, 2011, 16:44:16 PM
CiteerMisschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?
gaan we niet doen, iedereen mag zijn eigen richtlijnen bepalen

OMG!!  :o
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op november 14, 2011, 16:44:16 PM
CiteerMisschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?
gaan we niet doen, iedereen mag zijn eigen richtlijnen bepalen

Akkoord, kan ik inkomen. Maar als er mensen zijn die hun afschuw over een slechte foto te kennen geven door er 1 ster op te plakken terwijl een ander daar zijn waardering mee wil laten blijken zijn we wel verkeerd bezig. Lijkt me ook lullig als iemand plots een ster bij zijn foto, waar hij trots op is, ziet staan en denkt "waarom vinden ze deze foto nou zo slecht?". Zoals ik al eerder aangaf -> als we het nu eens gezamenlijk gewoon over eens zijn dat 1 ster beter is dan geen ster zijn we al een stuk verder. Toch?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas de Maat

Citaat van: hiskodevries op november 14, 2011, 16:44:16 PM
CiteerMisschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?
gaan we niet doen, iedereen mag zijn eigen richtlijnen bepalen

Dan zie ik niet in wat de hele foto waardering voor zin heeft en kan het net zo goed gelijke worden afgeschaft...
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Bart van Hoogstraten

Citaat van: bashoek op november 14, 2011, 16:55:29 PM
Citaat van: hiskodevries op november 14, 2011, 16:44:16 PM
CiteerMisschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?
gaan we niet doen, iedereen mag zijn eigen richtlijnen bepalen

Dan zie ik niet in wat de hele foto waardering voor zin heeft en kan het net zo goed gelijke worden afgeschaft...

Die heeft heus wel zin want er is zoiets als een gemiddelde. Wat dat gemiddelde echter ontbetrouwbaar maakt is als er mensen tussen zitten die hun afschuw over een foto te kennen geven door er 1 ster op te plakken...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Certhia op november 14, 2011, 17:07:23 PM
Vandaag gepost, maar vast niet vandaag gemaakt. Hoe t ook zij, ik vind t een kanvasprint waard:


http://weblog.sinteur.com/index.php/2011/11/14/long-tailed-tits/

Ik heb er 5 sterren op gezet  :duim: (zie de comments onder de foto  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 17:08:55 PM
Citaat van: bashoek op november 14, 2011, 16:55:29 PM
Citaat van: hiskodevries op november 14, 2011, 16:44:16 PM
CiteerMisschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?
gaan we niet doen, iedereen mag zijn eigen richtlijnen bepalen

Dan zie ik niet in wat de hele foto waardering voor zin heeft en kan het net zo goed gelijke worden afgeschaft...

Die heeft heus wel zin want er is zoiets als een gemiddelde. Wat dat gemiddelde echter ontbetrouwbaar maakt is als er mensen tussen zitten die hun afschuw over een foto te kennen geven door er 1 ster op te plakken...

Maar een foto zonder sterretje is niet perse een slechte foto. Eigenlijk volgt dan logischerwijs dat een foto met 1 ster een slechte foto is.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

#21
Citaat van: BramtK op november 14, 2011, 17:35:08 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 17:08:55 PM
Citaat van: bashoek op november 14, 2011, 16:55:29 PM
Citaat van: hiskodevries op november 14, 2011, 16:44:16 PM
CiteerMisschien wordt het tijd dat er van de adminkant een definitie gegeven wordt?
gaan we niet doen, iedereen mag zijn eigen richtlijnen bepalen

Dan zie ik niet in wat de hele foto waardering voor zin heeft en kan het net zo goed gelijke worden afgeschaft...

Die heeft heus wel zin want er is zoiets als een gemiddelde. Wat dat gemiddelde echter ontbetrouwbaar maakt is als er mensen tussen zitten die hun afschuw over een foto te kennen geven door er 1 ster op te plakken...

Maar een foto zonder sterretje is niet perse een slechte foto. Eigenlijk volgt dan logischerwijs dat een foto met 1 ster een slechte foto is.

Maar een foto zonder sterretje is niet perse een slechte foto. Eigenlijk volgt dan logischerwijs dat een foto met 1 ster een slechte foto is.   zonder sterretje niet per se ook een goede foto is.
Jouw logica kan ik niet volgen. Mijn logica -> het is toch gewoon "not done" om op een fatsoenlijke website mensen de gelegenheid te geven om andermans foto's af te zeiken middels een sterrenwaardering? ... Dus is 1 ster beter dan geen ster!
Ik heb trouwens net getest of een sterrengemiddelde werkt -> het werkt!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Als we toch de Birdpix-kant opgaan (elkaar feliciteren met soms schrikbarend matige foto's): Is het niet veel beter om een nominatie-systeem te hanteren? Dus elke gebruiker kan per foto 1x een nominatie geven als hij het een foto met meerwaarde vindt. Je kunt foto's dan sorteren op aantal nominaties om de beste (=voor determinatiedoeleinden meest geschikte) foto's te vinden. Overigens kun je nog niet alle goede foto's in het soortoverzicht vinden, maar kun je er omgekeerd wel vanuit gaan dat de foto's die in het soortoverzicht staan, goed zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#23
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2011, 18:05:47 PM
Als we toch de Birdpix-kant opgaan (elkaar feliciteren met soms schrikbarend matige foto's): Is het niet veel beter om een nominatie-systeem te hanteren? Dus elke gebruiker kan per foto 1x een nominatie geven als hij het een foto met meerwaarde vindt. Je kunt foto's dan sorteren op aantal nominaties om de beste (=voor determinatiedoeleinden meest geschikte) foto's te vinden. Overigens kun je nog niet alle goede foto's in het soortoverzicht vinden, maar kun je er omgekeerd wel vanuit gaan dat de foto's die in het soortoverzicht staan, goed zijn.

Eureka!!!  :duim:

edit -> euh, tenminste... begrijp ik je goed als je bedoelt dat iedereen gewoon maar 1 ster kan toekennen en er bij de foto de som van het aantal sterren staat?
(ik bedoel trouwens met heureka dat jij het gevonden hebt, niet ik).
(De tt ervan is trouwens "heurisko" wat betekent dat je beter naar Hisko moet luisteren. Maar dat terzijde  ;) )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

CiteerWeer enigszins on-topic -> Zou je Henk zijn foto eventjes meer dan 2 sterren kunnen geven Margreet? Ik wil namelijk graag zien of daar een gemiddelde uitkomt. (ik kan zelf er niet meer op stemmen, die 2 zijn van mij). THX!
(citaat Bart)
oké, gebeurd. (eigenlijk stem ik uit principe niet op foto's die ik opvoer als foto van de dag, maar principes zijn er om soms van af te wijken ;))
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2011, 18:07:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2011, 18:05:47 PMbegrijp ik je goed als je bedoelt dat iedereen gewoon maar 1 ster kan toekennen en er bij de foto de som van het aantal sterren staat?
Yup.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#26
Citaat van: MarKoHu op november 14, 2011, 18:43:49 PM
CiteerWeer enigszins on-topic -> Zou je Henk zijn foto eventjes meer dan 2 sterren kunnen geven Margreet? Ik wil namelijk graag zien of daar een gemiddelde uitkomt. (ik kan zelf er niet meer op stemmen, die 2 zijn van mij). THX!
(citaat Bart)
oké, gebeurd. (eigenlijk stem ik uit principe niet op foto's die ik opvoer als foto van de dag, maar principes zijn er om soms van af te wijken ;))

Ah, je hebt dus 4 sterren toebedeeld (ik had al uitgevonden dat het gemiddelde werkt overigens  ;) ). (vreemd principe trouwens   :rolleyes: ).
Ik maak van de gelegenheid nog even gebruik om te benadrukken dat ik Vincent zijn oplossing helemaal zie zitten -> de nuance in de sterrenwaardering er gewoon uithalen; iedereen kan slechts 1x 1 ster toekennen aan een foto en dan staat er bij de foto de som van het aantal sterren. Op die manier "groeit" er niets scheef en onderscheidt de ene foto zich wel van de andere door het aantal sterren wat hij heeft. Ook is de drempel om te stemmen dan veel lager want niemand hoeft zich af te vragen of 1 ster slecht of goed is en wat de criteria moeten zijn om tot 4 of 5 sterren te komen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

nee bij de foto staat het gemiddelde van het aantal toegekende sterren, afgerond naar beneden, dus 5 sterren is moeilijk te halen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

#28
Met huidige systeem wel. Als we overstappen naar Vincent zijn idee is het aantal sterren gelijk aan het aantal mensen wat een ster heeft toebedeeld. Als er 20 mensen 1 ster op hebben gezet heeft die foto vervolgens 20 sterren... Lijkt me ook betrouwbaarder -> Een foto waarbij maar 1 stem 5 sterren heeft toegekend passeert daarmee niet een foto waarop maar liefst 10 mensen slechts 4 sterren hebben toebedeeld... in de nieuwe situatie heeft de eerste foto dan maar 1 ster en die tweede 20 ipv resp. 5 en 4.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Reest

Moeten we waarneming.nl dan omdopen in birdpix2 ?
Ik 'vogel' in principe alleen voor de foto's. Dus voor echte kwaliteitsfoto's bekijk ik birdpix (en ik probeer de foto's ook zelf te maken).
Ik dacht altijd dat de foto's op waarneming.nl vooral bedoeld werden als 'bewijsplaatjes'?
Natuurlijk staan hier ook hardstikke mooie foto's tussen. Mijns inziens zou je dan een aparte rubriek 'foto's' m oeten maken met een waarderingssysteem zoals Vincent aangeeft. Of........heel de sterrenwaarneming weglaten (zie mijn 1e zin hierboven)
Rinus
Beter gewist dan gemist.