Hoofdmenu

Grote zilverreigers

Gestart door Pim, november 29, 2006, 17:19:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

CiteerHoe zit het eigenlijk bij de zinkfabriek in Budel met zillys? ik zie ze aan de andere kant van het kanaal wel eens,
In zuidoost brabant doen ze het ook goed. Zitten er altijd veel bij Soerendonk, visvijvers en volgens mij ook wel bij budel.. Gegevens weet ik niet..

Thijs
Thijs Fijen

teunvankessel

Ik heb hem dit jaar nog niet gezien bij de Leygraaf daar zit hij elk jaar
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Rinie van Reenen

Citeerin de uiterwaarden van de rijn zijn ze ook steeds vaker aanwezig. In de Blauwe Kamer bij Rhenen zitten er meestal wel een 1 of 2 grote zillie's. Van Broedgevallen heb ik geen weet
Ja, in winter zitten ze geregeld in BlaKa (afgelopen zaterdag zat er in elk geval 1), maar in broedseizoen heb ik ze er nooit waargenomen; er is ook naar mijn idee geen goede habitat voor broedgevallen aanwezig.
Groet, Rinie van Reenen

maartenwielstra

CiteerVorig jaar bij Brandemeer in één weiland 32 foeragerende grote zilver. Mooi gezicht hoor.
Wat mindere foto, maar een impressie.

Robert de Boer

zie eventueel ook: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=474
Heftig!!!

Jeroen Nagtegaal

In de Banen, Limburg staat het Record op ik dacht meer dan 40,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Dit weekend is weer een landelijke slaapplaatstelling van grote zilverreigers geweest. Ik weet verder nog niet wat de uitslagen zijn, maar kreeg wel het volgende meeltje van Bertus de lange:

CiteerVogelaars!

Niet echt onverwacht , maar wel spectaculair : 78(!) grote zilverreigers gingen vanavond slapen op de slaapplaats Nieuwkoopse Plassen ; gisteren waren hier al min 75 exx geteld , en het werkelijke aantal zal wellicht nog iets hoger liggen (het bos is erg onoverzichtelijk)

Groeten , Bertus

Dat zijn echt mooie aantallen!

Geert-Jan Kroon

#36
Vanmorgenvroeg, acht uur, kwamen er 17 Grote Zilverreigers in een V-formatie over Naarden gevlogen. Dan wordt 'de hond uitlaten' in eens een veel leukere bezigheid! ^_^
Groet,

Geert-Jan Kroon

Gert Ottens

Hoi,

Voordat iedereen 'zijn/haar' Grote Zillies gaat melden (erg leuk natuurlijk, maar voer die waarnemingen dan meteen in, bij voorkeur hier: http://www.sovon.nl/default.asp?id=62), is het misschien handig in deze link (bladzijde 4) te lezen over broedgevallen van deze soort, vorig jaar:

http://www.sovon.nl/pdf/sonie200604.pdf

hebben jullie aanvullingen meldt deze dan hier:

http://www.sovon.nl/default.asp?id=113

Gert Ottens

BWoets

#38
CiteerHoi,

Voordat iedereen 'zijn/haar' Grote Zillies gaat melden (erg leuk natuurlijk, maar voer die waarnemingen dan meteen in, bij voorkeur hier: http://www.sovon.nl/default.asp?id=62), is het misschien handig in deze link (bladzijde 4) te lezen over broedgevallen van deze soort, vorig jaar:

http://www.sovon.nl/pdf/sonie200604.pdf

hebben jullie aanvullingen meldt deze dan hier:

http://www.sovon.nl/default.asp?id=113

Gert Ottens
Die link doet het niet Gert.
En de waarnemingen kunnen natuurlijk net zo goed op www.waarneming.nl worden ingevoerd en die link doet het wel  :lol:

Exportje van de waarnemingen met activiteiten slaapplaats en klaar is 'kees'
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Robert de Boer

CiteerVorig jaar bij Brandemeer in één weiland 32 foeragerende grote zilver. Mooi gezicht hoor.
Wat mindere foto, maar een impressie.

Robert de Boer

zie eventueel ook: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=474
Vandaag weer even bij Brandemeer langs gereden.

Wat weer een grote zilver. Nu op één plek 45 grote zilvers bij elkaar. Daar omheen nog een groot aantal verschillende grote zilvers.

zie ook: http://www.waarneming.nl/gebruiker.php?id=1513&tab=wn

Een lekker winderig ochtendje
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

redmar_woudstra

grappig, de brandemeer is kennelijk een soort overwinteringsgebied of iets dergelijks. Broeden doen ze er in ieder geval (nog) niet dacht ik.
groet,
Redmar

Pim

CiteerIn 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er dit jaar (2007) slechts 25 paar grote zilverreiger hebben gebroed in de Oostvaardersplassen. Een zware ineenstorting van het broedbestand dus.

Kleine zilverreigers zijn als broedpaar in 2007 uitgekomen op NUL!

Naar oorzaken blijft het voorlopig nog gissen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

#42
Zeearend? Maar worden ze dit jaar niet verspreider door nederland gemeld?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

#43
Zeearend was ook vorig jaar aanwezig.

Het is vele vogelaars ook al opgevallen dat langs de Ibisweg / Wulpweg zeer veel grote zilverreigers op (droge) akkers foerageren, ze eten zelfs muizen. Soms wel 40 exemplaren op een akker. Andere jaren was dit zeker niet in zulke aantallen.

De storm van dit voorjaar kan veel uitgehaald hebben.
Maar mogelijk is het heel normaal dat na een topjaar een heel slecht jaar volgt, zijn we weer terug bij die muizen ;) .
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Hortulana

#44
Dit:
CiteerVoedsel. Varieert per seizoen; in natte perioden voornamelijk vis en waterinsecten, in droge perioden kleine zoogdieren en insecten.
heb ik even letterlijk overgenomen van soortenbank.nl (grote zilverreiger)

Quote suggereert dus dat het eten van voornamelijk kleine zoogdieren en (niet-water)insecten duidt op een effect van droogte.
Vooral in april, een belangrijke tijd voor het al dan niet broeden van grote zilverreigers, was het behoorlijk droog.

--- Komt echter wel bij dat het dit jaar een goed (veld)muizenjaar is, althans op veel plaatsen, waardoor ze waarschijnlijk gemakkelijker muizen kunnen opsporen. Dus misschien gaan ze dan ook sneller over op het vangen van muizen, ook in situaties dat er genoeg in het water te halen is...

Maar het zou dus zo kunnen zijn dat droogte in een cruciale periode de oorzaak is van het teruggelopen aantal broedparen. Dit is tot zover de enige logische oorzaak die ik kan "bedenken". Kleine zilverreiger is mogelijk nog wat gevoeliger voor droogte en had natuurlijk al een kleinere broedpopulatie. En het is bovendien meer een koloniebroeder!

Mark van Veen

CiteerHoe zit het met het Naardermeer?

Tegenover de vogelkijkhut bij de plas De Wijde Blik is een zeer geschikt eiland waar ik enkele jaren geleden regelmatig grote zilverreigers zag.
Volgens zeer goed ingelichte bronnen (beheerder) tot nu toe geen broedgevallen. Wel is het Naardermeer slaapplaats.
groet,

Mark van Veen

frankmeer

En buiten de OVP? Hebben daar nog zilverreigers gebroed?
Frank van der Meer

Hortulana

#47
CiteerDe storm van dit voorjaar kan veel uitgehaald hebben. Maar mogelijk is het heel normaal dat na een topjaar een heel slecht jaar volgt,
Ja, zou ook zo zijn gevolgen kunnen hebben gehad... als nestplaatsen op een stormgevoelige plaats lagen tenminste, en dat weet ik niet. Maar eerlijk gezegd denk ik dat grote zilverreigers dit wel kunnen hebben en geloof ik meer in het droogte-effect.
Droge jaren en natte jaren wisselen elkaar af en dit heeft zijn effect op de populatie-omvang van de zilverreigers (en op het type en de hoeveelheid voedselaanbod). Het is volgens mij bij reigersoorten niet zo dat (uitzonderlijk) goede jaren gevolgd worden door een slecht jaar/ slechte jaren. Niet zoals bij torenvalken, uilen, muizen, lemmingen, meikevers e.d. (reigers kennen daarmee ook geen x-jaarlijkse cyclus).

PS: Weet niet of er grote zilverreigers buiten OVP hebben gebroed. Zo ja niet veel waarschijnlijk. Misschien in NW-Overijssel?

redmar_woudstra

CiteerPS: Weet niet of er grote zilverreigers buiten OVP hebben gebroed. Zo ja niet veel waarschijnlijk. Misschien in NW-Overijssel?
Misschien één of twee in de Kollumerwaard?
groet,
Redmar

laatvlieger

Citeer
CiteerIn 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er dit jaar (2007) slechts 25 paar grote zilverreiger hebben gebroed in de Oostvaardersplassen. Een zware ineenstorting van het broedbestand dus.

Kleine zilverreigers zijn als broedpaar in 2007 uitgekomen op NUL!

Naar oorzaken blijft het voorlopig nog gissen.
Pim hebben deze 25 paar weer op dezelfde plek gebroed als het jaar ervoor? Of hebben ze hun broedlocatie gewijzigd? Hoe zit het eigenlijk zowieso met plaatstrouw van zilverreigers? Komen zij jaren achtereen naar dezelfde broedplaatsen of zijn ze niet zo nauw daaraan verbonden en vertrekken ze weer als de condities minder zijn?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

CiteerPim hebben deze 25 paar weer op dezelfde plek gebroed als het jaar ervoor?

Dat weet ik niet exact, maar volgens mij was de oude broedkolonie bijna geheel verlaten.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

HansP

Voor zover ik weet heeft er dit jaar één paar Grote Zilverreigers gebroed in de Purperreigerkolonie in de Wieden, nabij Steenwijk.

Groet,
Hans Pohlmann
Groet,
Hans Pohlmann

Jelle Aalders

En de rijnstrangen dan? daar worden ook het hele jaar Grote zilverreigers gezien. Laatst zagen we er nog 3. Vooral s 'winters zitter er veel.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

steenl

CiteerVooral s 'winters zitter er veel.

Dat zegt natuurlijk niets over broedparen.
's winters verspreiden de Grote Zillies zich.

Jelle Aalders

Dat weet ik maar in de zomer worden ze ook nog gezien.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

jessesven

In ZO-EUROPA zijn fluctuaties altijd te herleiden tot droogtes, zou kunnen dat de droogte vanaf half maart tot 1e decade mei een rol heeft gespeeld. Als volgend jaar er een normaal voorjaar is met 100+ broedpaar weten we het antwoord....

frankw

CiteerEn de rijnstrangen dan? daar worden ook het hele jaar Grote zilverreigers gezien. Laatst zagen we er nog 3. Vooral s 'winters zitter er veel.
ik kom dr regelmatig maar heb er nog niet van gehoord (wat natuurlijk in principe ook niets zegt maartoch..)

RWester

#57
Citeer
CiteerEn de rijnstrangen dan? daar worden ook het hele jaar Grote zilverreigers gezien. Laatst zagen we er nog 3. Vooral s 'winters zitter er veel.
ik kom dr regelmatig maar heb er nog niet van gehoord (wat natuurlijk in principe ook niets zegt maartoch..)
's Winters zitten er een aantal slaapplaatsen in de Gelderse Poort (waar de Rijnstrangen onder vallen). Zo'n slaapplaats is blijkbaar niet vast.

In het najaar komen de vogels in groepen aan bij enkele 'hoofdgebieden', maar naarmate de winter vorderd, 'versplinterd' deze in kleinere slaapplaatsen.

Zo werden er in het najaar eerst rond de 86 geteld in de Millingerwaard, vlak daarna ongeveer hetzelfde aantal slapers bij de Bijland en bleek de groep van de Millingerwaard goed uitgedund te zijn.

Vervolgens werden in de loop van de winter (meerdere) slaapplaatsen met lagere aantallen in en om de Gelderse Poort en zelfs rond Nijmegen betrokken.

In de Gelderse Poort worden inderdaad nu vaker (meerdere) overzomeraars gezien. Ik heb nog niet gehoord van een broedpoging, maar het zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

De aantallen in de Ooijpolder lopen weer op. Gister werden er al weer veertig waargenomen. Hoe zit het in de rest van Nederland met de toename van de vogels in de 'wintergebieden'

Worden er al weer slaapplaatsen geteld?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Melding op het UVN vandaag: afgelopen zondag in de polders rond Vinkeveen 45 grote zilverreigers.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015