Hoofdmenu

Grote zilverreigers

Gestart door Pim, november 29, 2006, 17:19:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Bron: Sovon nieuws Flevoland

In 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger. Ook bracht een paartje boomvalk drie jongen succesvol groot. Een broedgeval van een kwak is ook bij te schrijven, evenals zes broedpaar zwartkopmeeuw.

En........een broedgeval van de zeearend.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

henkjanvdkolk

CiteerBron: Sovon nieuws Flevoland

In 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger. Ook bracht een paartje boomvalk drie jongen succesvol groot. Een broedgeval van een kwak is ook bij te schrijven, evenals zes broedpaar zwartkopmeeuw.

En........een broedgeval van de zeearend.
Oei, dan valt er nog veel te zien voor mij.......[kleine zilverreiger, kwak, zwartkopmeeuw, boomvalk]

Gelukkig heb ik wel veel grote zilverreigers gezien en 3 zeearenden
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ben Wielstra

:o man wat nemen die beesten toe!

P1234

Het valt me op dat de aantallen vogels die gemeld worden op deze site de laatste tijd steeds hoger worden. De Grote Zillies zitten duidelijk in de lift.

Ik ben weg benieuwd of er meer plekken zijn waar deze soort in 2006 heeft gebroed.

En dan te bedenken dat ik in 1983, toen ik mijn eerste Grote Zilverreiger langs de Knardijk zag, nog stond te kijken naar een zeldzaamheid!!

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

henkjanvdkolk

#4
CiteerHet valt me op dat de aantallen vogels die gemeld worden op deze site de laatste tijd steeds hoger worden. De Grote Zillies zitten duidelijk in de lift.

Ik ben weg benieuwd of er meer plekken zijn waar deze soort in 2006 heeft gebroed.

En dan te bedenken dat ik in 1983, toen ik mijn eerste Grote Zilverreiger langs de Knardijk zag, nog stond te kijken naar een zeldzaamheid!!
nou zie je ze ook in gelderland langs de uiterwaarden bij een klein plasje :D  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

bramubels

in de Ooijpolder bij Nijmegen hebben volgens mij geen Grote Zilverreigers gebroed maar er is/was wel een slaapplaats van 81 exemplaren!

redmar_woudstra

weet iemand toevallig ook de aantallen in de rest van Nederland? In de Lauwersmeer zitten ze tegenwoordig overal, bij een rondje kun je ze haast niet missen!
groet,
Redmar

BWoets

Citeerweet iemand toevallig ook de aantallen in de rest van Nederland? In de Lauwersmeer zitten ze tegenwoordig overal, bij een rondje kun je ze haast niet missen!
Maar daar broeden ze niet..!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Gijsbert Mourik

#8
Precieze aantallen weet ik even niet, maar in (en dicht in de buurt van) de Krimpenerwaard verblijven deze tijd ook wel zo'n 80-90 grote zillies.
Broeden doen ze hier echter (nog) niet.
Gijsbert Mourik

jessesven

Ja, ik ben ook benieuwd of er buiten de OVP grote zilvers broeden. Als beginnend vogelaar in jaren zeventig droomde ik van deze soort......Ik had op een dag 17 verschillende woudaapjes mar grote zilvers? nee, daar durfde ik niet serieus aan te denken, hoe anders is e.a. anno 2006.

Jeroen Nagtegaal

Ik heb een strk vermoeden dat er in De banen een broedpoging is geweest, en verder zal het mij niets verbazen als er in de Grootte Peel broedsels zijn geweest.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hortulana

Er waren vorig jaar geloof ik enkele broedparen aanwezig in de kop van overijssel (weerribben/ wieden). Neem, aangezien de landelijke opwaartse trend en trend in OVP, ook dit jaar weer... weet verder niet van het broeden van grote zilverreigers op in andere gebieden.  

nicky hulsbosch

Dat zou best kunnen in de banen tussen de blauwe reigers. Maar s'zomers zie ze er maar weinig. Maar wel opletten of ze komend jaar misschien tot broeden komen.
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

harderbroek

CiteerEr waren vorig jaar geloof ik enkele broedparen aanwezig in de kop van overijssel (weerribben/ wieden). Neem, aangezien de landelijke opwaartse trend en trend in OVP, ook dit jaar weer... weet verder niet van het broeden van grote zilverreigers op in andere gebieden.
Daar ik in opdracht van een beheerder gekeken heb naar broedgevallen van gr.zilvers in Oostelijk Flevoland kwam ik niet verder dan een verdacht paartje in het Harderbroek (26-36). Nestvondsten heb ik niet gedaan en ook geen jongen waargenomen.
Dit wil niets zeggen dan dat er best mogelijk een poging is gedaan waar ik feitelijk geen waarneming van heb.

Wat betreft OVP zijn aantallen gebaseerd op vliegtuigtellingen( waarnemingen vanuit een vliegtuig)

Verder mogelijke paren langs het Veluwe randmeer maar ook daar ontbreken feitelijke gegevens van.
Voorals nog ( zover ik weet ook niet in Weerribben vastgesteld(feitelijk) blijft OVP nog de enige optie! ( Mischien weet B.W. zijn familielid hier meer van?)

Tenzij documentatie voorradig is van bewezen broedgevallen in Ned over 2006
ben ik benieuwd???
m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Limosa

In de Weerribben hebben zich inderdaad geen broedgevallen voorgedaan, maar voor zover ik weet hebben ze in de Wieden wel gebroed dit jaar (en voorgaande jaren). Preciese cijfers heb ik niet daar ik in de Weerribben actief (staatsbosbeheer) en de Wieden van natuurmonumenten is en de uitwisseling van gegevens onderling niet perfect is.
Groeten,

Joachim

Pim

Hoe zit het met het Naardermeer?

Tegenover de vogelkijkhut bij de plas De Wijde Blik is een zeer geschikt eiland waar ik enkele jaren geleden regelmatig grote zilverreigers zag.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

P1234

Citeer
Voorals nog ( zover ik weet ook niet in Weerribben vastgesteld)
Ik meen begrepen te hebben dat er een paartje Grote Zilverreigers heeft gebroed in De Auken, een tot de Wieden behorend gebied iets onder Steenwijk (absolute aanrader om eens vogels te gaan kijken overigens, maar dat is een ander verhaal). Afgaande op mijn eigen aantekeningen zou het best kunnen dat daar, in ieder geval in 2003 Grote Zilvers hebben gebroed.

In de zomer van 2003 bevonden zich op 21 juni in de Purperreigerkolonie twee Grote Zilverreigers. Eén van de vogels streek neer in de kolonie, en de andere bevond zich in de nabijheid.

Ik vraag me af of hier meer over bekend is. Ik heb wel eens begrepen dat ook in de Veenhuizerstukken, bij Stadskanaal (Gr) wel eens is gebroed door Grote Zilverreigers.

Daar komt nog bij dat met 145 broedparen in de OVP het aantal Grote Zilvers dat nu her en der wordt gezien, volgens mij niet kan worden verklaard.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Wouter

Citeer
Citaat van: harderbroek,Nov 30 2006, 00:20 AM

Daar komt nog bij dat met 145 broedparen in de OVP het aantal Grote Zilvers dat nu her en der wordt gezien, volgens mij niet kan worden verklaard.

Daar ben ik het mee eens, volgens mij trekken er in de winter Grote Zilverreigers naar Nederland toe om te overwinteren.


Wouter

joostverhoeven

Ook in brabant veel zilverreigers ook een soort die steeds vaker ronduim de bebouwde kom te zien is en soms zelfs in de bebouwde kom.
Je ziet hem bijna altijd als je ergens gaat kijken in de buurt van weilanden-water.
Groeten,

Joost Verhoeven

Christian

CiteerHoe zit het met het Naardermeer?

Tegenover de vogelkijkhut bij de plas De Wijde Blik is een zeer geschikt eiland waar ik enkele jaren geleden regelmatig grote zilverreigers zag.

Zelf heb ik daar nog nooit Grote zilverreigers gezien maar in de Bovenmeent (wat onder het Naardermeer ligt) worden ze wel gezien, hoorde laatst ook dat mensen hier baltsgedrag hadden waargenomen.
Zo'n verhaal staat me ook bij van Polder Achteraf (Loosdrecht).
Christian Brinkman

redmar_woudstra

In het naardermeer (of: wat je uit de trein tussen amersfoort en amsterdam kan zien) heb ik wel eens een grote zilver gezien...
groet,
Redmar

jessesven

CiteerBron: Sovon nieuws Flevoland

In 2006 hebben in de Oostvaardersplassen 145 paar grote zilverreiger gebroed en 25 paar kleine zilverreiger. Ook bracht een paartje boomvalk drie jongen succesvol groot. Een broedgeval van een kwak is ook bij te schrijven, evenals zes broedpaar zwartkopmeeuw.

En........een broedgeval van de zeearend.
Nog iets van woudaapje gehoord?

Rinie van Reenen

CiteerIn het naardermeer (of: wat je uit de trein tussen amersfoort en amsterdam kan zien) heb ik wel eens een grote zilver gezien...
Afgelopen week nog daar vlakbij een: in de driehoek van de Gooiboog (splitsing van sporen A'dam-Utrecht-Almere, nabij Weesp).
Groet, Rinie van Reenen

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerIn het naardermeer (of: wat je uit de trein tussen amersfoort en amsterdam kan zien) heb ik wel eens een grote zilver gezien...
Afgelopen week nog daar vlakbij een: in de driehoek van de Gooiboog (splitsing van sporen A'dam-Utrecht-Almere, nabij Weesp).
En vorige week nog eentje aan de noordzijde in de weilanden.
Groet,

Geert-Jan Kroon

JohanvantBosch

#24
Aankomende zaterdag 16 december vindt weer de periodieke slaapplaatstelling van grote zilverreigers plaats!

redmar_woudstra

tegenwoordig staan er altijd wel 1 of 2 grote zilvers in de weilanden tussen buitenpost en grijpskerk, net buiten grijpskerk. Ik zie ze de laatste maanden steeds als ik met de trein van groningen naar leeuwarden ga.

Benieuwd wat het totaal is van de zilverreiger tellingen: zou het aantal al boven de 1000 liggen of ben ik nu heel erg enthousiast?
groet,
Redmar

Robert de Boer

#26
Citeer
Citeer
Voorals nog ( zover ik weet ook niet in Weerribben vastgesteld)
Ik meen begrepen te hebben dat er een paartje Grote Zilverreigers heeft gebroed in De Auken, een tot de Wieden behorend gebied iets onder Steenwijk (absolute aanrader om eens vogels te gaan kijken overigens, maar dat is een ander verhaal). Afgaande op mijn eigen aantekeningen zou het best kunnen dat daar, in ieder geval in 2003 Grote Zilvers hebben gebroed.

Ik woon zelf in Steenwijkerwold en ben geregeld even in de Auken te vinden. Meen dat er dit jaar weer drie paar grote zilver gebroed hebben. Zelf weet ik van één succesvol broedegeval tussen de purpers. Vaak redelijk te zien vanuit de kijkhut daar. Mooie aanvliegende purpers en zilvers met de avondzon in de rug elk jaar. De moeite van een kijkje waard.

Nu erg rustig daar. Qua vogels in ieder geval. Wel veel ganzen. Maar ja waar niet.

Robert de Boer
steenuilenwerkgroep NWH
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Robert de Boer

#27
Vorig jaar bij Brandemeer in één weiland 32 foeragerende grote zilver. Mooi gezicht hoor.
Wat mindere foto, maar een impressie.

Robert de Boer

zie eventueel ook: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=474
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

TjeerdBurger

in de uiterwaarden van de rijn zijn ze ook steeds vaker aanwezig. In de Blauwe Kamer bij Rhenen zitten er meestal wel een 1 of 2 grote zillie's. Van Broedgevallen heb ik geen weet

Jeroen Nagtegaal

Hoe zit het eigenlijk bij de zinkfabriek in Budel met zillys? ik zie ze aan de andere kant van het kanaal wel eens,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com