Bug reports / Bugmeldingen Obsmapp 1.2

Gestart door hiskodevries, november 10, 2011, 09:35:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marnix

Vanmorgen eerst de nieuwe update geinstalleerd (1.2.1) en vandaag aan het invoeren geweest. Dit ging allemaal probleemloos en alles ziet er perfect uit. Totdat ik wil uploaden. Dit lukt niet en ik krijg een error (zie foto). Bij alle vorige versies had ik nooit problemen, dit is vanmiddag ineens onstaan.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Alex Kwak

Op je sd-kaart staat een folder ObsMapp, met daarin het xml-bestand dat je hebt geupload.
Dat bestand heet zoiets als <datum>-<tijd>-waarnemingen.xml
Kan je dat bestand naar mij mailen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jbr

Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

Alex Kwak

Citaat van: jbr op november 13, 2011, 19:22:00 PM
bugje? of toch iets anders?

Bugje. De tekst in het bijzonderheden-veld werd niet html-encode. En als je dan "5 & 6" invult gaat je upload fout.
De tekst aan laten passen naar "5 en 6" en het leed was geleden.

Vanaf ObsMapp 1.2.2 zal die encoding standaard aan staan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Hoi Alex,

Ik zag dat de bug van de gebiedsnaam er nog in zit. Laat je dat zo?
Want dan ga ik dat niet meer testen.

Alex Kwak

Citaat van: chatman op november 17, 2011, 07:02:27 AM
Hoi Alex,

Ik zag dat de bug van de gebiedsnaam er nog in zit. Laat je dat zo?
Want dan ga ik dat niet meer testen.

Ehh, help me ff. Wat was ook al weer het probleem?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

Alex,

Wat ik bedoel is het volgende:

- stel locatie in op 'gebiedsnaam';
- ga naar waarneming invoeren;
- ga naar OSM-kaart;
- zoom in mbv de vingers uit elkaar te doen;

Hierop loopt ObsMapp op vast.



Alex Kwak

Aha, bedankt. Uiteraard gelijk even geprobeerd met 1.2.2, en daar treedt het helaas ook op.
Raar genoeg krijg ik geen mogelijkheid om een rapport te verzenden, dus is het even lastig om te achterhalen wat hier aan de hand is. Maar het heeft dus (weer) mijn aandacht!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

chatman

#10
Als het goed is, heb je nu een rapport binnen.

Het lijkt er net op, dat ObsMapp veel data te verwerken krijgt.
Ik kreeg twee keer de vraag om een rapport te verzenden, daarna werd het scherm zwart op mijn HTC.

Zoomen via +/- gaat perfect. Misschien kun je het zoomen met de vingers uitschakelen?



Jan-Jaap Spaargaren

#11
Allereerst wil ik even melden dat Obsmapp een geweldige app is!
Helaas zit er een nog enkele kleine bug in:

1) Wanneer je Menu/Soortgroep kiest en dan Annuleren of gebruikt de Herstelknop (pijltje terug), dan ga je niet rechtstreeks terug naar waar je vandaan kwam, maar krijg je een oppup scherm waar je (alweer) de soortgroep kan kiezen! :huh: Hier kan je dan wel weer uit met de Herstelknop, maar dit zou dus niet nodig moeten zijn...

2) Op mijn toestel (HTC-desire) is het invoerscherm nét niet gevuld; je moet een paar mm scrollen om ook beneden alles te kunnen zien. Als je bovenin alles ziet ('Locatie' en Sateliet-logo met Onbekend), dan zie je onderin het scherm wel net Kleed Onbekend (bij Vogels) maar niet Extra info; als je helemaal naar beneden scrollt zie je bovenin niet meer 'Locatie' en Sateliet-logo. Of is dit alleen op de HTC? Zo ja, kan het schermformaat dan niet automatisch aangepast worden aan de schermafmetingen van het toestel?

Groeten Jan-Jaap Spaargaren

Alex Kwak

1) Ja, die fout zit er al heel lang in. Moet ik maar eens tijd aan besteden...

2) Dat herken ik totaal niet op mijn HTC Desire, zie afbeelding. Overigens kan het er op elk toestel anders uitzien omdat er veel verschillende toetsellen zijn met verschillende beeldschermresoluties.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stijn E.

Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 10:41:05 AM
2) Dat herken ik totaal niet op mijn HTC Desire, zie afbeelding. Overigens kan het er op elk toestel anders uitzien omdat er veel verschillende toetsellen zijn met verschillende beeldschermresoluties.

Ook ik heb er geen problemen mee op m'n Desire. Weet je zeker dat je een Desire hebt Jan-Jaap?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Hoi,
Het is inderdaad geen Desire, maar een Legend.
Maar op de afbeelding van jouw Desire-toestel zie ik niet het regeltje "extra info" wat boven 'Details' hoort te staan; dus bij jou dan ook niet volledig scherm (zij het iets meer dan op de Legend)??...
Overigens manifesteert dit zich ook bij mijn openingsscherm van Obsmapp: hier staat onderaan de pagina -onder 'versie 1.2.1'- iets geschreven, maar ik kan niet lezen wat; alleen het topje van de bovenkant van enkele tekens zijn zichtbaar.

groeten, Jan-Jaap
Citaat van: Stijn Eikelboom op november 20, 2011, 12:12:19 PM
Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 10:41:05 AM
2) Dat herken ik totaal niet op mijn HTC Desire, zie afbeelding. Overigens kan het er op elk toestel anders uitzien omdat er veel verschillende toetsellen zijn met verschillende beeldschermresoluties.

Ook ik heb er geen problemen mee op m'n Desire. Weet je zeker dat je een Desire hebt Jan-Jaap?

hiskodevries

jan-jaap dat is vervelend maar niets aan te doen.
De optimale scherm resolutie staat in de handleiding http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html
bij kleinere schermen zul je moeten scrollen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Nog een enkel bug;
1) Ik heb bij mijn instellingen aangevinkt dat Obsmapp automatisch de GPS aanzet bij gebruik. Meestal doet hij dat ook. Echter als ik handmatig de GPS aan- en uit heb gezet (telefoonfunctie, doe ik b.v. na navigatiegebruik om de batterij te sparen), en ik open Obsmap komt er een oppupscherm waarbij je een melding staat dat de GPS uit staat en dat je die daarmee kan aanvinken :huh:. Dat zou dus toch niet moeten?
2) als je het dan daadwerkelijk aanvinkt gebeurt er niks (mooist zou zijn dat je dan gelijk naar je invoerscherm gaat) en kan je alleen met de herstelknop iets doen, waarmee hetzelfde oppupscherm nóg eens verschijnt. Hierin is het vinkje wél al aan, maar kom je weer alleen met de herstelknop hieruit. Gelukkig wel dan in het invoerscherm. (N.B. Wanneer je die automatische GPS niet aangevinkt hebt, verschijnt deze dubbele oppupscherm élke keer).
3) Het is mij trouwens niet duidelijk of de GPS ook weer automatisch uitgezet wordt door Obsmapp bij het afsluiten van het programma. Als dat wel al gebeurt zou het handig zijn om te vermelden dat dat gebeurt bij de aanvinkknop voor die automatische GPS-aanzet-functie. Als Obsmapp de GPS niet automatisch uitzet bij afsluiting, zou het erg handig zijn om dat alsnog in te bouwen. :angel:

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 15:24:14 PM

Overigens manifesteert dit zich ook bij mijn openingsscherm van Obsmapp: hier staat onderaan de pagina -onder 'versie 1.2.1'- iets geschreven, maar ik kan niet lezen wat; alleen het topje van de bovenkant van enkele tekens zijn zichtbaar.

groeten, Jan-Jaap

Citaat van: hiskodevries op november 20, 2011, 15:39:13 PM
jan-jaap dat is vervelend maar niets aan te doen.
De optimale scherm resolutie staat in de handleiding http://waarneming.nl/pda/obsmapp/obsmapp.html
bij kleinere schermen zul je moeten scrollen.


OK, fair enough. Maar bij het openingsscherm van Obsmapp valt niet te scrollen. Wat daar onderaan geschreven is, kan toch een stuk hoger geplaatst worden? Er is nog genoeg ruimte op dat scherm, zeker als het plaatje van Obsmapp iets kleiner is.... 'Versie 1.2.' kan ook nog ietsje omhoog. Je ziet, ik ben erg benieuwd wat er staat!  ;)

m.v.g. Jan-Jaap

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 15:48:48 PM
Nog een enkel bug;
1) Ik heb bij mijn instellingen aangevinkt dat Obsmapp automatisch de GPS aanzet bij gebruik. Meestal doet hij dat ook. Echter als ik handmatig de GPS aan- en uit heb gezet (telefoonfunctie, doe ik b.v. na navigatiegebruik om de batterij te sparen), en ik open Obsmap komt er een oppupscherm waarbij je een melding staat dat de GPS uit staat en dat je die daarmee kan aanvinken :huh:. Dat zou dus toch niet moeten?
2) als je het dan daadwerkelijk aanvinkt gebeurt er niks (mooist zou zijn dat je dan gelijk naar je invoerscherm gaat) en kan je alleen met de herstelknop iets doen, waarmee hetzelfde oppupscherm nóg eens verschijnt. Hierin is het vinkje wél al aan, maar kom je weer alleen met de herstelknop hieruit. Gelukkig wel dan in het invoerscherm. (N.B. Wanneer je die automatische GPS niet aangevinkt hebt, verschijnt deze dubbele oppupscherm élke keer).
3) Het is mij trouwens niet duidelijk of de GPS ook weer automatisch uitgezet wordt door Obsmapp bij het afsluiten van het programma. Als dat wel al gebeurt zou het handig zijn om te vermelden dat dat gebeurt bij de aanvinkknop voor die automatische GPS-aanzet-functie. Als Obsmapp de GPS niet automatisch uitzet bij afsluiting, zou het erg handig zijn om dat alsnog in te bouwen. :angel:

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren
lijken mij meer vragen voor android ik geloof niet dat de gps zo`n stroomvreter is
zet wifi uit enzet de schermhelderheid zo laag mogelijk
zet device elke keer na invoeren in standby
dat scheelt echt stroom
als een gps niet meer aangesproken wordt door software zal die ook niet meer werken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 15:24:14 PM
Maar op de afbeelding van jouw Desire-toestel zie ik niet het regeltje "extra info" wat boven 'Details' hoort te staan; dus bij jou dan ook niet volledig scherm (zij het iets meer dan op de Legend)??...

Dat (onnodige) regeltje is verdwenen bij versie 1.2.2
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 15:48:48 PM
Nog een enkel bug;
1) Ik heb bij mijn instellingen aangevinkt dat Obsmapp automatisch de GPS aanzet bij gebruik. Meestal doet hij dat ook. Echter als ik handmatig de GPS aan- en uit heb gezet (telefoonfunctie, doe ik b.v. na navigatiegebruik om de batterij te sparen), en ik open Obsmap komt er een oppupscherm waarbij je een melding staat dat de GPS uit staat en dat je die daarmee kan aanvinken :huh:. Dat zou dus toch niet moeten?
2) als je het dan daadwerkelijk aanvinkt gebeurt er niks (mooist zou zijn dat je dan gelijk naar je invoerscherm gaat) en kan je alleen met de herstelknop iets doen, waarmee hetzelfde oppupscherm nóg eens verschijnt. Hierin is het vinkje wél al aan, maar kom je weer alleen met de herstelknop hieruit. Gelukkig wel dan in het invoerscherm. (N.B. Wanneer je die automatische GPS niet aangevinkt hebt, verschijnt deze dubbele oppupscherm élke keer).
3) Het is mij trouwens niet duidelijk of de GPS ook weer automatisch uitgezet wordt door Obsmapp bij het afsluiten van het programma. Als dat wel al gebeurt zou het handig zijn om te vermelden dat dat gebeurt bij de aanvinkknop voor die automatische GPS-aanzet-functie. Als Obsmapp de GPS niet automatisch uitzet bij afsluiting, zou het erg handig zijn om dat alsnog in te bouwen. :angel:

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Is in 1.2.2 allemaal veranderd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 15:55:14 PM
OK, fair enough. Maar bij het openingsscherm van Obsmapp valt niet te scrollen. Wat daar onderaan geschreven is, kan toch een stuk hoger geplaatst worden? Er is nog genoeg ruimte op dat scherm, zeker als het plaatje van Obsmapp iets kleiner is.... 'Versie 1.2.' kan ook nog ietsje omhoog. Je ziet, ik ben erg benieuwd wat er staat!  ;)

Die kleinere afbeeldingen zijn er, maar Android beslist zelf wanneer die getoond worden. Klaarblijkelijk gebeurt dat op de Legend nét niet helemaal goed.
Stuur een boze brief naar Google  ;)
Zonder gekheid, lijk me niet zo'n heel groot issue...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op november 20, 2011, 18:48:08 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 20, 2011, 15:48:48 PM
Nog een enkel bug;
1) Ik heb bij mijn instellingen aangevinkt dat Obsmapp automatisch de GPS aanzet bij gebruik. Meestal doet hij dat ook. Echter als ik handmatig de GPS aan- en uit heb gezet (telefoonfunctie, doe ik b.v. na navigatiegebruik om de batterij te sparen), en ik open Obsmap komt er een oppupscherm waarbij je een melding staat dat de GPS uit staat en dat je die daarmee kan aanvinken :huh:. Dat zou dus toch niet moeten?
2) als je het dan daadwerkelijk aanvinkt gebeurt er niks (mooist zou zijn dat je dan gelijk naar je invoerscherm gaat) en kan je alleen met de herstelknop iets doen, waarmee hetzelfde oppupscherm nóg eens verschijnt. Hierin is het vinkje wél al aan, maar kom je weer alleen met de herstelknop hieruit. Gelukkig wel dan in het invoerscherm. (N.B. Wanneer je die automatische GPS niet aangevinkt hebt, verschijnt deze dubbele oppupscherm élke keer).
3) Het is mij trouwens niet duidelijk of de GPS ook weer automatisch uitgezet wordt door Obsmapp bij het afsluiten van het programma. Als dat wel al gebeurt zou het handig zijn om te vermelden dat dat gebeurt bij de aanvinkknop voor die automatische GPS-aanzet-functie. Als Obsmapp de GPS niet automatisch uitzet bij afsluiting, zou het erg handig zijn om dat alsnog in te bouwen. :angel:

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Is in 1.2.2 allemaal veranderd

Ik heb net Obsmapp bijgewerkt tot 1.2.2 (Nadat Market is 'vernieuwd' krijg ik geen automatische update-meldingen meer).
Ik zie dat het inderdaad allemaal verholpen is:duim: :duim:

Helaas echter: als ik handmatig de GPS aan- en uit heb gezet (telefoonfunctie), en ik open Obsmap blijkt dat de GPS nu helemaal niet meer aangaat!  :rolleye: In de werkbalk van de telefoon bovenin zie je ook geen GPS-symbooltje die actief zou moeten zoeken. Dat was voorheen wel zo. Als ik met de hand de GPS weer aanzet (telefoonfunctie) en Obsmapp weer aanzet doet alles het wel weer.... (En ja, ik heb aangevinkt staan dat de GPS automatisch aan moet.)

m.v.g. Jan-Jaap

jbr

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 21, 2011, 10:01:10 AM
Helaas echter: als ik handmatig de GPS aan- en uit heb gezet (telefoonfunctie), en ik open Obsmap blijkt dat de GPS nu helemaal niet meer aangaat!  :rolleye: In de werkbalk van de telefoon bovenin zie je ook geen GPS-symbooltje die actief zou moeten zoeken. Dat was voorheen wel zo. Als ik met de hand de GPS weer aanzet (telefoonfunctie) en Obsmapp weer aanzet doet alles het wel weer.... (En ja, ik heb aangevinkt staan dat de GPS automatisch aan moet.)

m.v.g. Jan-Jaap
??? Maar dit klopt toch precies met de instellingen? GPS AAN in het menu van je foon betekent dat applicaties de GPS aan mogen roepen(aanzetten). Als je die optie uitzet dan mag Obsmapp niet meer gebruik maken van de GPS.
Jos Bredek, liefhebber van vogels, ICT en zwaar zweer

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: jbr op november 21, 2011, 10:17:56 AM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 21, 2011, 10:01:10 AM
Helaas echter: als ik handmatig de GPS aan- en uit heb gezet (telefoonfunctie), en ik open Obsmap blijkt dat de GPS nu helemaal niet meer aangaat!  :rolleye: In de werkbalk van de telefoon bovenin zie je ook geen GPS-symbooltje die actief zou moeten zoeken. Dat was voorheen wel zo. Als ik met de hand de GPS weer aanzet (telefoonfunctie) en Obsmapp weer aanzet doet alles het wel weer.... (En ja, ik heb aangevinkt staan dat de GPS automatisch aan moet.)

m.v.g. Jan-Jaap
??? Maar dit klopt toch precies met de instellingen? GPS AAN in het menu van je foon betekent dat applicaties de GPS aan mogen roepen(aanzetten). Als je die optie uitzet dan mag Obsmapp niet meer gebruik maken van de GPS.

Als dit klopt wat je zegt is het helemaal goed. Maar gebruikt de telefoon niet extra stroom als de GPS AAN staat? Weet je zeker dat er alleen stroom gebruikt wordt als een applicatie er gebruik van maakt? Juist daarom zet ik hem wel eens met de hand uit.
De Obsmapp 1.2.1 zette de GPS trouwens wél aan als de GPS met het menu van de foon op UIT was gezet..... :rolleye:
m.v.g. Jan-Jaap

hiskodevries

Jan-Jaap
als je dit allemaal uitvoert
http://www.wikihow.com/Save-Battery-Power-on-an-Android
gaat die vast 1 week mee, maar kun je niets meer
Je hebt een smartphone gekocht dan wil je d`r ook wat mee doen zonder elke keer op een hoop knopjes te moeten drukken.


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: hiskodevries op november 21, 2011, 13:05:56 PM
Je hebt een smartphone gekocht dan wil je d`r ook wat mee doen zonder elke keer op een hoop knopjes te moeten drukken.
Precies!!!!
Daarom dus de GPS op de telefoon standaard op UIT. Obsmapp moet hem dan alleen aanzetten als het nodig is, precies zoals versie 1.2.1 al deed! ;)
m.v.g. Jan-Jaap

ejslootweg

Uit de link die Hisko gaf:
Use the Power Control widget. (Home screen » Menu » Add » Widgets » Power control) As of Android 1.6, there is a widget that you can place on any one of your home screens that gives you quick control buttons for Wifi, Bluetooth, GPS, Push sync, and screen brightness (three levels). Use this to control your settings and turn them off to save battery power, as stated above. This is a nice easy shortcut.

Deze gebruik ik zelf ook en maakt het aan en uit zetten van de GPS heel eenvoudig.

groeten, Erik
groeten, Erik