Hoofdmenu

Heukels of Eggelte?

Gestart door maarten1023, november 09, 2011, 20:53:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

maarten1023

Als ik een flora aanschaf, welk boek is dan de beste keus + waarom?

Veldgids Nederlandse Flora van Eggelte

of

Heukels'Flora van Nederland?
Groet,

Maarten

Hinko

De Heukels is de enige echte officiƫle Flora. Completer, wetenschappelijker, volledige determinatie sleutels. Wel lastiger om als beginner onder de knie te krijgen.
Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69961.0
mvgr, Hinko

maarten1023

Dank voor je reactie!

Ik heb enige ervaring met de Geillustreerde Flora van NL van Heimans, Heinsius en Thijsse uit 1965. Die is sterk verouderd en vooral niet handzaam buiten.. Dus ben ik op zoek naar een nieuwe.

Is de Heukels' min of meer een opvolger van deze of moet ik dan meer zoeken in de richting van de Eggelte?

Groet,

Maarten

Datura

Als je ervaring met HHT hebt zou ik nu zeker Heukels gaan gebruiken (de 2 floras bestaan al decennia naast elkaar, dus het is niet zo dat de ene de opvolger is van de andere).

Het type determinatiesleutel is bij HHT en Heukels hetzelfde, bij Eggelte werkt het toch wat anders.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

maarten1023

Dank voor de uitleg! Ik ga dan voor de Heukels:)
Groet,

Maarten

Margreet Kwh

Van HHT is voor zover ik weet, de laatste druk de 23e, uit 1993. Dit is een bewerking van de oudere drukken door Dr. J. Mennema. Hier wordt nog niet de nieuwste indeling van plantenfamilies volgens de nieuwe inzichten uit DNA-onderzoek gebruikt, die wel te vinden is in de nieuwste druk van Heukels' Flora van Nederland, 23e druk (2005)

HHT 23e druk is wel voor een wat groter werkgebied gemaakt: behalve Nederland, ook voor Belgiƫ en Luxemburg en aangrenzend Duitsland en Frankrijk.
De illustraties zijn ook anders dan in Heukels' Flora. Dat is soms handig, bij moeilijke gevallen.
Maar in de praktijk van het determineren gebruik ik zelf toch het meest de Heukels', naast de digitale bronnen zoals waarneming.nl.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven