Welke laars

Gestart door Johannes Veenstra, november 08, 2011, 22:39:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Veenstra

Ik weet niet in welke rubriek ik deze vraag moet stellen daarom maar hier. Met de keuze van de verrekijker ben ik hier goed geholpen. Hij is reeds besteld!
Mijn vraag is: Welke laars (<€125,-) kan ik het beste kopen voor lange wandeltochten? Deze gaan zowel door bos als heide als door nat rietland. Ik zal dus grip, waterdichtheid en thermo (liefst uitneembaar) moeten hebben. En het moet ook nog eens comfortabel lopen aangezien ik wel 100KG weeg.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. ;D

KorHaan

Hallo Johannes,

Hier : http://www.metsjachthuis.nl/c-1003108/rubber-laarzen/  staan er een paar die wel interessant zijn. Ook voor grote maten, zie ik. Lederen laarzen die waterdicht zijn, kosten een stuk meer.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

belle

Voor mij is dat altijd de originele Hunter laars geweest.
http://www.hunter-boot.com/
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Norman

Toplaarzen worden gemaakt door Aigle en Le Chameau, voor een goede laars voor weinig kun je eens kijken naar Tretorn.

Overigens vind ik laarzen voor een flink stuk lopen een ramp. Ik loop vele kilometers per jaar door zowel bos als heide als door nat rietland, maar ik blijf zweren bij een knap paar lederen wandelschoenen (B/C klasse) die goed gevet zijn. Ik heb nooit last van natte voeren ook niet als ik een diepe plas of wielspoor moet staan. Mits de plas niet dieper is dan mijn schoen hoog natuurlijk.
Gore-Tex kan ook maar vind ik zomers echt te warm.

Als je regelmatig dieper in het water moet staan zijn laarzen van bovengenoemde merken een goede keus.

Jeroen Nagtegaal

Vreemd genoeg zelf ook geen laarzen-loper. Heb in schoenen ook nog wel eens last van mijn voeten.
Echter laatst 2 weken >10 uur gelopen/gestaan op goedkope rubber laarzen en het liep perfect! Echter zijn deze wel heel goed passend en is er geen ruimte tussen hiel en laars. Denk dat de maat en pasvorm belangrijker zijn dan het merk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Ik loop zelf op hoge Ecco schoenen met Goretex, maar heb ook rubberen en lederen laarzen gehad. Goedkope rubber laarzen lopen vaak best lekker, als de pasvorm goed is. Jeroen heeft wat dat betreft een uitstekend punt. Maar de mijne barstten open over de volle breedte van de zool toen ik op de zeer drassige Dammerkade in Ankeveen liep. Meteen natte voeten. Het buigpunt onder de zool is een zwakke plek, maar misschien zijn de goedkopere rubber laarzen van nu wel beter en sterker.

Ik geef de voorkeur aan leren laarzen boven rubberen, jarenlang op Dubarry's gevoerd met Goretex gelopen, en regelmatig in water (zoet en zout) gestaan. Anderhalf uur in het Kennemermeer om Waterrietzangers in de rietkant te zoeken, tot mijn kuiten in het water achter de scoop, niks geen last van nattigheid. De pasvorm van die Dubarry's was echter niet erg goed, heuvel af lopend stootten mijn tenen tegen de voorkant. Een les geweest om vooral een ruime maat te nemen met een goede pasvorm die aansluit op de gehele voet.

Als ik niet door al te natte zooi heen hoef, en de grond is effen genoeg, loop ik ook wel op Zweedse klompen van Dr. Lindström. Niet door de hei, of door knollenvelden, dat is levensgevaarlijk voor je enkels.

Goretex is 's winters comfortabeler dan 's zomers, goed punt van Norman. Zeker als het warm is gaat het broeien.

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 09, 2011, 22:23:39 PM
...Heb in schoenen ook nog wel eens last van mijn voeten....

Had ik vroeger ook wel eens, ik heb een paar jaar terug een nieuw paar schoenen gekocht.
Deze schoenen (Meindl Borneo Pro MFS) beschikken over een speciale voering die een beetje vergelijkbaar is met de traagschuimen kussens.

Als je de schoenen een paar minuten aan hebt en de warmte van je voeten overgedragen word aan de schoen vormt de voering zich perfect om je voet heen. Dat zit heerlijk en je schuift niet meer met je voeten en blaren zijn voor mij verleden tijd.

Belangrijk is altijd het gebruik van een goed paar sokken en het kan slim zijn om halverwege een dagje buiten zijn om de sokken om te wisselen.

joop_83

Ik ben erg veel buiten voor werk en hobby (vogelen, fotograferen en veel vissen).
Ik heb jaren in een Hengelsportzaak gewerkt en kan je Le chameau van harte aanbevelen.