Kleidocerys spec

Gestart door wouterbosgra, november 06, 2011, 08:55:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Geen idee of de foto goed genoeg is. Kan iemand mer helpen met dit beestje? Gisternacht gevangen.



harry60

Er zijn twee soorten in NL dit lijkt mij een kleidocerys resedae

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

wouterbosgra

Bedankt Harry. Om er ook nog wat van op te steken: waarom?

Arp

#3
Hoeveel soorten er in NL zijn zal ervan afhangen of je ze als soorten erkent denk ik. Berend schijnt in elk geval resedae, privignus en ericae te (h)erkennen - die laatste erg zeldzaam en misschien taxonomisch op één hoop te gooien met truncatulus of in elk geval in het verleden (elders) daarmee verward? Maar er zijn ook boze tongen die beweren dat het allemaal één soort zou kunnen zijn en dat optische verschillen (grootte/kleur) vooral door ander voedsel (waardplant voor jeugdstadia) komen.

Berend noemde echter eens iets over het aantal tandjes aan één of andere kam onder de vleugel ofzo, wat dan ook weer invloed heeft op baltsfrequenties en alleen al daarom waarschijnlijk een goede indicatie dat het (deels?) verschillende soorten zullen zijn. Vooral ericae(/truncatulus?) lijkt idd wel duidelijk anders. Als we Berend volgen, en dat lijkt me een goed plan, dan hebben we dus drie soorten in NL.

Ik zelf kan ze van foto niet uit elkaar houden en noem ze allemaal sp., maar anderen zijn daar handiger in.

Hier wat oude info die ik lang geleden eens bij elkaar geveegd had (let op: klad!):
http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&postID=144330

En hier wat uitleg van Berend in een eerdere discussies op wrn:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137688.msg936416#msg936416
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#4
Citaat van: Arp op november 07, 2011, 15:02:24 PM
Berend schijnt in elk geval resedae, privignus en ericae te (h)erkennen
Of maak ik nou weer een fout? Ik meende me te herinneren dat ericae ook voor NL was vastgesteld, maar vind het even niet  :huh:

Ah ja, toch wel: Zie dit bericht en deze PDF pag 21.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)