betreft: Amerikaanse smient of een wintertaling?

Gestart door Abe van 't Wout, november 27, 2006, 16:55:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Abe van 't Wout

Ik was vanmiddag even aan het fietsen een kwam een groepje smienten tegen met een paar eenden er tussen met een groene streep op hun kop.. verder was het precies de zelfde vogel alleen de romp was iets meer grijs..
en ik vroeg me af, om welke vogels gaat het hier?

Thijs Fijen

Waarschijnlijk een Wintertaling, ik weet niet of je het hebt gezien. Maar aan de achterkant aan de zijkant zitten gele flanken.

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

#2
Mm, lijkt verdacht veel op een hybride
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Een kruising.

Moest nog even nazoeken tussen welke, maar ik denk Amerikaanse smient en smient.

Interessant beestje
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Amerikaanse Smient X smient. Staat ertussen.

Maar tip, wacht even op meer bevestiging op dit forum. Maar als je hem nog wilt invoeren, voer hem dan in met determinatie onzeker.

Thijs
Thijs Fijen

Ben Wielstra

Nou kijk ik nooit naar eenden, maar volgens mij zie je zo'n groene veeg wel vaker bij pure Smienten.

teunvankessel

um, Wintertaling x smient ?
groene kop, kan net zo goed am. smient x smient zijn hoor :P
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bram Rijksen

Gewone Smient. Ga eens een grote groep smienten bekijken; vooral met een laagstaand zonnetje zal je bij één op de tien mannetjes een brede groene streep over de oorstreek zien..  

Steven Wytema

idd een Smient.
Al had ik me toch ff de pleuris geschrokken als die oksels opeens wit waren..  ;)
Steven Wytema


maartenwielstra

Dan zou het wel een hybride Amerikaan kunnen zijn.

JohanvantBosch

Citeeridd een Smient.
Al had ik me toch ff de pleuris geschrokken als die oksels opeens wit waren..  ;)
helemaal eens... smient. Komt regelmatig voor.
Deze vraag komt overigens ook regelmatig terug op dit forum... je bent dus niet de enige die zich die afgevraagd heeft.

Bas vd Burg

Lijkt mij een "gewone" Smient, man. Zie er eigenlijk weinig verdachts aan.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

#12
Ik dacht dat het niet meer nodig was maar blijkbaar moet het nog één keer gezegd: dit is een gewone smient. Ook de zogenaamde hybride van google is een gewone.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bas vd Burg

Ik ben overigens wel benieuwd hoe nu een hybride Amerikaanse x Europese Smient eruit ziet. Immers, heb zelf eens een hybride Chileense x Europese Smient gezien (was bij de ontdekking aanwezig ergens jaren '90 bij het Valkenburgsemeer, Valkenburg ZH) en die leek toen verdacht veel op een Amerikaanse Smient!

De vogel is destijds ook zo doorgegeven (als Amerikaanse Smient). Na wat gepuzzel bleek toch dat wat kenmerkjes niet klopte voor Amerikaanse Smient (oa de witte "bles" op de kop was bovenop de kop niet puntig maar rond of andersom). En toen er nog wat Chileense Smienten in de omgeving opdoken en bekend werd dat in de omgeving ook nog een watervogel-collectie aanwezig was......... werd het helemaal duidelijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

CiteerDus eigenlijk is het geen afwijking of kruising maar gewoon een tint die bij sommige eenden beter te zien is
Ja.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Ook een smient, maar wel een beetje een rare. In deze zit denk ik wel wat hybride-bloed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen


Jan Harteman

#17
De eerste foto's zijn, zoals iedereen bevestigd (en ik ook) doodnormale Europese smienten.
Een kruising Amerikaan X European ziet er zo uit:

Als je het mij vraagt een verschil van dag en nacht.

De laatste drie foto's van eenden (de zg. offtopic foto's) lijken veel op Wintertaling X Eur. Smient.

Kees van Bochove

heeft iemand een idee waar die groene streep over de kop vandaan komt. Je komt de namelijk heel vaak tegen. Zou dit met de leeftijd te maken hebben of komen ze bijv. uit een ander gebied(noordelijker, of juist zuidelijker).
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Jan Harteman

Nee hoor, dat is gewoon een soortelijke eigenschap, maar de ene keer valt het licht er anders op dan de andere keer. En natuurlijk de tijd van het jaar; hoe verder tegen het broedseizoen aan, hoe mooier de dieren zijn.
Lijkt me in geen geval iets te maken te hebben met geografische verschillen - je komt het althans in de literatuur niet tegen.