Marmereend of juv kuifeend of juv wilde eend

Gestart door fspaapen, november 27, 2006, 00:38:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

fspaapen

In de Tenellaplas Rockanje /Oostvoorne tussen een 40 tal wilde eenden, enkele kuifeenden een paartje tafeleend en 1 slobeend zag ik ook een aantal van deze eenden zwemmen.
Nou zag ik in Dirksland (een eiland verderop) een marmereend. Deze lijkt er wel iets op, maar ik vermoed toch dat het juveniele wilde eenden of kuifeenden zijn.
En als beginnend waarnemer kan ik de juvenielen nog niet zo goed plaatsen.
Frank Spaapen

fspaapen

Frank Spaapen

fspaapen

Dit lijkt me echt een juv wilde eend, maar ja, ik zit in Noorwegen en heb mijn boek niet bij me
Frank Spaapen

Steven Wytema

#3
Hoi F, (?)/ meneer Paapen,

Dit zijn twee Krakeenden.
Goed te herkennen aan hun grijze flanken en bovendelen, zwarte kont en zwarte snavel.
Steven Wytema


boogey55

CiteerHoi F, (?)/ meneer Paapen,

Dit zijn twee Krakeenden.
Goed te herkennen aan hun grijze flanken en bovendelen, zwarte kont en zwarte snavel.
Leek mij ook al. Ik mis wat wit, maar twijfel niet.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

fspaapen

OK,
Dank.
Zijn het dan wel juvenielen? De volwassenen (vrouwtjes) lijken toch wat meer op een gewone Wilde Eend?
Groeten
Frank Spaapen
Frank Spaapen

han.endt

#6
Wat zwemt er trouwens achter de krakeenden op de eerste foto? Witte wangen, rood oog: krooneend?

maartenwielstra

#7
Lijkt me ook een krak met oplichtende wang. Dat rood oog lijkt alleen maar zo. Maar hebben we het over dezelfde waarnemer als de Marmereend?

han.endt

CiteerLijkt me ook een krak met oplichtende wang. Dat rood oog lijkt alleen maar zo. Maar hebben we het over dezelfde waarnemer als de Marmereend?
Het lichaam is inderdaad wel erg krakkerig.

fspaapen

CiteerWat zwemt er trouwens achter de krakeenden op de eerste foto? Witte wangen, rood oog: krooneend?
Dat rode is gezichtsbedrog. Op een andere foto blijkt dat het iets is wat in het riet ligt. Op de foto hierboven lijkt het een kop van een eend, maar dat is het niet.
Of bedoelde je dat niet?

Ik heb een foto van iets eerder bijgevoegd, maar die laat niet veel meer zien.
Frank Spaapen

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Jos Welbedacht

Helemaal mee eens, vreemd dat het dier nog voor veel vogelaars onbekend is.  :rolleyes:
Dat komt ongetwijfeld doordat de vogel nog niet zo lang in zulke aantallen aanwezig is als nu.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

teunvankessel

die Marmereend,
is dat een ontsnapt beest !?

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

JaapHennevanger

Kan! maar er zijn nog geen foto's, waardoor het toch moeilijk is om het te bewijzen of het er een is, volgens mij 2 of 3 jaar geleden zat er ook een marmereend bij Pannerden( Weet niet hoe je het schrijft) en die is aanvaard
Jaap Hennevanger



teunvankessel

ja, daarom schrok ik even !
en er werd geen aandacht aan geschonken dus ik dacht ontsnapt ex.
maar, als het niet zeker is! Kan er iemand in de buurt gaan kijken  ;)
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jaap Denee

Blijkbaar zijn Marmereenden dan toch makkelijker te herkennen dan Krakeenden...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


Jaap Denee

CiteerDat is er ééntje.

Dat zeg ik. Maar met of zonder ringetje?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ben Wielstra

CiteerDat zeg ik. Maar met of zonder ringetje?

Ach, maakt het echt wat uit? Gewoon niet naar z'n poten kijken!

JaapHennevanger

CiteerKan! maar er zijn nog geen foto's, waardoor het toch moeilijk is om het te bewijzen of het er een is, volgens mij 2 of 3 jaar geleden zat er ook een marmereend bij Pannerden( Weet niet hoe je het schrijft) en die is aanvaard
Net een melding van die zelfde Marmereend van Bas de Brijn met een foto http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1778636

Toch maar even vragen wanneer we erheen kunnen :rolleyes:  
Jaap Hennevanger



bramubels

laten we hopen dat hij ongerind is en nog even blijft zitten zodat ik hem aanstaand weekend kan zien!:p

Tim de Boer

Ik heb zojuist vernomen dat het niet te doen is met OV, wie gaan er allemaal heen:p ik wil wel ergens op een willekeurig station in de auto stappen als dat mogelijk is. ik hoor het graag.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

redmar_woudstra

CiteerIk heb zojuist vernomen dat het niet te doen is met OV, wie gaan er allemaal heen:p ik wil wel ergens op een willekeurig station in de auto stappen als dat mogelijk is. ik hoor het graag.
ik zou dan toch nog even afwachten wat het resultaat is van Edwins ringonderzoek  ;)  Alhoewel een ontsnapte marmereend ook nog wel mooi blijft...
groet,
Redmar

Jaap Denee

Citeer
CiteerDat zeg ik. Maar met of zonder ringetje?

Ach, maakt het echt wat uit? Gewoon niet naar z'n poten kijken!

Dat vind ik nou net het meest sexy stukje aan zo'n eend: de poten.

CiteerHa Jaap,

Ik ga er morgen heen en probeer dan in ieder geval vast te stellen of de vogel ongeringd is

Hoi Edwin,
Succes dan. We horen het wel. Het beest van Pannerden heb je al wel neem ik aan?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Tim de Boer

Citeer
CiteerIk heb zojuist vernomen dat het niet te doen is met OV, wie gaan er allemaal heen:p ik wil wel ergens op een willekeurig station in de auto stappen als dat mogelijk is. ik hoor het graag.

Jawel hoor kijk maar op 9292ov.nl. Ik ga morgen na school ook vanaf het Zuidplein in Rotterdam erheen.  Lijn 136 richting Oudorp.

Groet, Ies
Ja maar dan zit ik naar 2 uur treinen ook nog eens een uur en en kwartier in de bus, dat ga ik echt niet trekken :P, moet wel leuk blijven
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Bas vd Burg

Voor de liefhebber, de Marmereend is zojuist waargenomen door Rein Genuït en Ben Wielstra. De vogel zal nog wel worden gepiept. Men blijft effe wachten totdat het wat beter licht wordt.............

Ja ja als zelfs Ben Wielstra naar een Marmereend gaat (en op de terugweg ook naar de Buffelkopeend) dan is het foute boel haha
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

Steven Wytema


Sander Bot

ringen of niet, is de winter niet de verkeerde tijd?


Bas vd Burg

Ze konden het niet opbrengen te wachten totdat de vogel zich ging poetsen. Maar een juveniele marmereend in november is inderdaad wellicht een beetje verdacht. Maar ja er duiken de laatste maanden wel meer zuidelijke soorten op in NW-europa
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012