blauwstaart juv/vrouw

Gestart door temmie, oktober 26, 2011, 22:17:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

temmie

naar aanleiding van mijn vraag in het 'zeldzaamheden in nederland' topic:


Citaat van: Thijs Fijen op oktober 26, 2011, 21:55:55 PM
Citaat van: temmie op oktober 26, 2011, 21:39:32 PM
Over de Blauwstaart: Nu maken er velen een adult vrouw van (en dat zal wel, hij is immers geringd dus men zal het wel weten), maar is dit in het veld ook hard te maken?


Ja hoor, geen ruicontrast in de grote dekveren, geen lichte topjes aan de dekveren en meer afgeronde staartpennen dan spitse pennen.. (zoals bij praktisch elke zanger..)



Sterk dat je dit ziet. Ik ben er niet zo goed in. Kan je het even duiden a.d.h.v. onderstaande voorbeelden? (mag ook a.d.h.v. andere foto's hoor)


edit: even de geringde poot gecensureerd  ;)


Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Jeroen Nagtegaal

Blauwstaart zul je op leeftijd brengen op basis van de wel of niet donkere binnenzijde van de snavel. Vergelijkbaar met Roodborst. Verder zijn er geen handkenmerken. Wellicht is de staartvorm wel aanvullend, maar vaak alleen bruikbaar bij voldoende ervaring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Het verschil in de opvattingen van Jeroen en Thijs zit 'm vermoedelijk in de (ouderdom van de) gebruikte literatuur. Zoals veel ringers zal Jeroen zich vooral baseren op de Svensson ringers'bijbel', de 'ID Guide to European Passerines', waarvan de laatste druk inmiddels echter bijna 20 jaar oud is. Ik denk dat Thijs vooral heeft gekeken naar de 'Advanced Bird ID Guide' van Nils van Duivendijk waarvan de laatste uitgave nog maar nèt uit is. Dit is weliswaar geen ringersgids (daar niet speciaal voor bedoeld) maar bevat wèl heel veel up to date informatie over zelfs minimale leeftijdskenmerken. Immers zijn door het gebruik van sterk verbeterde optiek en vooral digitale fotografie, de criteria om vogels te herkennen een aardig eind opgeschoven richting 'handkenmerken' die vroeger vrijwel alleen voorbehouden waren aan ringers en/of 'museum-werkers'. Daarbij zit 'men' niet stil als het gaat om vogelherkenning en is men dus op basis van voortschrijdend inzicht tegenwoordig wèl in staat om jonge van adulte (oudere) Blauwstaarten te onderscheiden zònder ze daarvoor in de bek te moeten kijken.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

temmie

Als ik het dus goed begrijp, frank, moet ik de mosterd halen in de nieuwe Duivendijk om die Blauwstaarten op leeftijd te brengen (die ik schaamtelijk genoeg nog niet in mijn bezit heb)?
In ieder geval: zelfs met wat Thijs aangeeft vind ik dit knap lastig. Zijn de genoemde kenmerken goed (genoeg) te zien op bovenstaande foto's (2 ervan juveniel uit 2007, 2 ervan het huidige vrouwtje)?
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Thijs Fijen

Citaat van: temmie op oktober 27, 2011, 00:00:34 AM
Als ik het dus goed begrijp, frank, moet ik de mosterd halen in de nieuwe Duivendijk om die Blauwstaarten op leeftijd te brengen (die ik schaamtelijk genoeg nog niet in mijn bezit heb)?
In ieder geval: zelfs met wat Thijs aangeeft vind ik dit knap lastig. Zijn de genoemde kenmerken goed (genoeg) te zien op bovenstaande foto's (2 ervan juveniel uit 2007, 2 ervan het huidige vrouwtje)?
Ze zijn te zien ;) op 1tje puntige staartpennen en licht ruicontrast en de andere zie je 'duidelijk' lichte topjes aan de grote dekveren.
Thijs Fijen

temmie

topjes zie ik ook; rechtsboven, maar je moet toch al hele goede foto's hebben, lijkt me... :)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

frankneijts

Citaat van: temmie op oktober 27, 2011, 10:03:14 AM
... maar je moet toch al hele goede foto's hebben, lijkt me... :)

Dat is inderdaad een vereiste om de 'concurrentie' met ringers aan te kunnen gaan....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Christian

Vorm van de top van de staartpennen en de kleur van de binnenkant van de bovensnavel zijn (naar mijn mening) verouderde kenmerken die niet meer als bindend zouden moeten worden gezien maar, zoals zoveel kenmerken, slechts als indicatie voor een bepaalde leeftijd. Kijk veel liever naar verschil tussen geruide nieuwe veren en ongeruide oude veren, in tekening danwel structuur/kwaliteit. Andere kenmerken zitten bijvoorbeeld in; vorm van de handpennen en hun dekveren, schedelverbening en iriskleur.
1e winter Blauwstaarten laten eigenlijk nooit ruicontrasten in de grote dekveren zien, de vogel van Zandvoort 2007 is daarop geen uitzondering.

Bovenstaande zijn ringers kenmerken, de tijd dat we structuur van veren op foto's kunnen beoordelen is wellicht op hande maar vooralsnog niet aan de orde.
Christian Brinkman