Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Signaleren, observeren, constateren, registreren  (gelezen 2827 keer)

Botervlieg

• Gast
Signaleren, observeren, constateren, registreren
« Gepost op: oktober 26, 2011, 22:14:18 pm »

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van dit topic wil ik hier mijn blog-topic beginnen.
Wie wil mag gerust op dit topic reageren. Wil je zelf ook een blog hier op het forum, dan kun je een eigen topic aanmaken.

Vandaag kwamen de foto's binnen die ik had laten afdrukken. Ik plastificeer de foto's (blijven ze langer mooi) en maak er daarna een collage van op de muur in de toilet. De oude foto's haal ik er dan af, sommige gebruik ik ook in de nieuwe collage. De anderen bewaar ik in een doos.
In de bijlage zie je hoe het geworden is. Ik maak er altijd foto's van, maar kon zo gauw de vorige collages niet vinden. Misschien post ik die later nog eens.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2011, 22:16:30 pm door M. Baltus »

Mimino

• Member
Re: Signaleren, observeren, constateren, registreren
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2011, 18:46:49 pm »

Leuk Marleen, maar....

waarom op de (?) toilet...?
Wellicht heb je daar meer tijd om er rustig naar te kijken zonder - al te veel - afgeleid te worden?
Overigens mag de foto gerust een tikje lichter ( Photoshop Levels Crtl+L ), daar wordt 'ie wat duidelijker van.

Ik heb een muur met mijn vogelfoto's op onze volkstuin ( in de keuken, want we hebben daar geen WC  :P )

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Botervlieg

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2011, 18:52:10 pm »

Hallo Peter,

Ik heb een badkamer/toilet in één en de muren zijn heel saai wit. Eén van de muren is ook best groot en kaal.
Bovendien zijn het daar tegels waardoor je makkelijk met plakband kunt knoeien, je haalt het er zo weer af.

In de woonkamer kan dat niet op de muur dan zou het in een lijst moeten, die door de slechte muren niet opgehangen kan.
Bovendien vind ik zo'n collage in de woonkamer wat te druk.

Ja, licht heb je gelijk in, zag het vanochtend ook. Had de foto gisteravond laat gemaakt in de badkamer met lamp aan.
Zag vanochtend beter dat het een beetje donker was. Bedankt voor je tip.

Vandaag trouwens de Leiobunum blackwalli voor het eerst gevonden. Leuk, kom zovaak dezelfde spinnen/hooiwagens tegen,
dat ik wel weer een keer toe was aan wat nieuws. Snap nu wel ineens waarom de reuze hooiwagen zo'n reus is.  ;D
Het lijf is niet heel groot en de poten waren wel lang maar niet zo dik. Maar naast de blackwalli is het inderdaad een reus!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 29, 2011, 12:34:18 pm »

Ik neem altijd mijn camera (een simpel ding) overal mee naar toe.
Zo ook vanochtend naar de supermarkt.

Viel me op hoeveel ik nog tegenkwam onderweg. Sprinkhaan, hooiwagen, vogels natuurlijk, een worm.
Ik weet wel wat alle dieren in Nederland zijn het hele jaar omdat ze overwinteren, maar vond het leuk dat ik zonder zoeken nog zoveel tegenkwam, in deze tijd van het jaar. Het is zeker 's nachts toch al best koud buiten. De hooiwagen is, vermoed ik, de bonte hooiwagen, die ik ook nog nooit eerder was tegen gekomen.

Met "nooit eerder" heb ik het over afgelopen 2 jaar, want zo kort (of lang) doe ik dit pas.
Grappig om soms te bedenken, hoeveel je een jaar geleden nog niet wist en nu wel.

Paar maanden geleden gingen we in de Heimanshof met kinderen en hun ouders nachtvlinders en vleermuizen kijken.
Vorig jaar toen we dat ook deden, wist ik zo weinig. Toen had ik nog niet één plant gedetermineerd. Toen waarnam ik nog geen spinnen.
Van de vlinders kende ik alleen een paar rupsen en de gamma-uil, maar nog niet veel meer.

Mijn levenslijst in 2009 maar 27 soorten, in 2010 was dat al gegroeid naar 349 soorten, nu in 2011 zit ik al op 728 soorten in Nederland.
Ik zal er geen geheim van maken dat ik ze niet allemaal zelf op naam heb kunnen brengen, maar er zijn toch wel heel wat soorten die ik nu inmiddels zo op kan dreunen als ik ze tegenkom.

Als ik buiten ben en loop, of in de bus of trein, probeer ik altijd wat ik onderweg zie te benoemen. Vanuit de trein en bus zijn dat vooral vogels, vanuit de bus soms ook wel planten. Met de fiets probeer ik meer op het verkeer te letten dan wat ik onderweg zie, de natuur leidt me dan teveel af. Tijdens het wandelen, bijvoorbeeld naar de supermarkt, kijk ik naar planten, maar "scan" ook bomen en muren waar ik langsloop. Dat heeft me al een keer de zeer zeldzame kompassla-uil opgeleverd, op een doodgewone ochtend, op de muur van de supermarkt.

Ik blijf het leuk vinden om gewoon ongedwongen (zonder echt te stoppen en te zoeken), tijdens een wandeling of rit die je toch moet maken, van alles tegen te komen.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 01, 2011, 20:46:15 pm »

Vandaag is de gids "Spinnen van europa" binnengekomen.

Heel leuk om door te bladeren.

Binnenkort maar eens lezen!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2011, 11:12:51 am »

Vanochtend weer op pad geweest. Naar de "Houtmanpad". Aardig wat waarnemingen gedaan.
Veel vogels en korstmossen, maar ook hooiwagens, spinnen, pissebedden, mijnen en andere dingen.

Ik ga nu beginnen met invoeren, dus de waarnemingen zijn nog niet compleet, ben wel de hele middag bezig denk ik.
Maar hier kun je de oogst van vandaag bekijken.

Vriendelijke groeten, Marleen
« Laatst bewerkt op: november 06, 2011, 11:56:15 am door M. Baltus »

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #6 Gepost op: november 06, 2011, 13:15:08 pm »

Ik ga nu beginnen met invoeren, dus de waarnemingen zijn nog niet compleet, ben wel de hele middag bezig denk ik.

Wordt het dan niet tijd voor WnPda of ObsMapp?
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

Botervlieg

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2011, 13:21:50 pm »

Wordt het dan niet tijd voor WnPda of ObsMapp?

Dat is op je mobiel toch? Heb nu sowieso een oude mobiel waar dat niet mee kan.
Als ik een keer een nieuwe koop (nu nog niet), dan misschien. Maar heeft voor mij niet echt haast.

Maar wat ik ervan begrijp is internet best kostbaar mobiel, wel begrepen dat je offline kunt invoeren.
Maar ik weet sowieso nog niet alle namen van wat ik vind, dus dat moet ik thuis met de gidsen toch opzoeken.
En moet ook de foto's er nog bij voegen (verkleind). Nou ja, het moet niet, foto's, maar dat wil ik wel.

Dus weet niet zo goed of het wel zoveel scheelt qua tijd enzo.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 07, 2011, 08:50:23 am »

Hoi allemaal,

Gister ben ik dus weer op pad geweest. Met mijn kleine schepnetje in de sloot geschept.
Dat doe ik wel vaker en dat is meestal leuk. Ben van plan om dat van de winter ook te blijven doen, zolang er niet overal ijs ligt.
Ben wel nieuwsgierig wat er in de winter nog allemaal in de sloot zwerft.

Ook heb ik met het schepnetje tussen de bladeren gewroet. Ik weet wel dat daar het e.e.a aan beestjes zitten,
maar had verder geen idee van wat precies en hoeveel. Ik vond hooiwagens, mijten, pissebedden, spinnen, springstaartjes en andere beesten.
Ik vond het eigenlijk wel erg leuk en ben van plan dat vaker te gaan doen.

Ben ook begonnen met lezen. Ik wil komende weken wat meer in de veldgidsen die ik heb lezen. Nu gebruik ik ze vooral om dingen op te zoeken, maar de informatie over hoe die dieren leven, dat las ik eigenlijk nauwelijks. Wil er nu graag meer over weten en heb het nu rustiger dus ook tijd om het te lezen. Ben begonnen in het boek over mieren. Erg leuk en interessant!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2011, 11:06:16 am »

Ben het boek van de jeugdbondsuitgeverij over Mieren aan het lezen.
Ik lees echt veel dingen die ik nog niet wist.

Bijvoorbeeld dat mieren communiceren via geuren, dat ze geluid kunnen maken, over aantal koninginnen en aantal nesten (Monogyn, monodoom, polygyn en polydoom). Echt heel leuk en interessant!

Er staat in dat woestijnmieren hun stappen tellen, en dat onthouden, zodat ze de afstand weten tot het nest.
Ik moet er toch niet aan denken ;D.
De hele dag je stappen tellen, je wordt al gek van het idee en wat als je de tel kwijt raakt? Of kan een mier de tel niet kwijtraken?! Ze zullen vast anders stappen tellen dan wij mensen dat doen (neem aan dat zij niet de woorden kennen zoals wij mensen die kennen), maar hoe/wat/waarmee tellen ze dan precies? Kan me er (nog) niet echt een duidelijk beeld van vormen. Maar vind het idee dat ze dus kennelijk dat op een of andere manier bijhouden, wel grappig.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 13, 2011, 07:40:37 am »

Goedemorgen,

Ik heb afgelopen dagen ook een begin gemaakt aan het uitzoeken van het archief. Alles wat nog niet gedetermineerd was, registeren en determineren. Maar als je enerzijds je archief opruimt, en anderzijds ook de natuur ingaat, dan wordt in veel gevallen het nog op te ruimen deel van het archief eerder groter dan kleiner. Niet erg handig eigenlijk. Het uitzoeken van de foto's vind ik meestal wel leuk eigenlijk. Lekker met m'n laptop, kopje thee, stapel gidsen, heerlijk klusje voor regen- en winterdagen.

Maarja, het is nog zulk lekker weer om buiten te zijn en te wandelen. En er is nog zoveel te vinden.... Vogels, beestjes op de grond, beestjes in het water, spinnen en hooiwagens op muren, lieveheersbeestjes.

Bovendien ben ik nog niet op de 1000 soorten in mijn eigen gemeente. Nog 340 te gaan. Of ik het ga halen? Geen idee. Het is voor mij nog steeds geen wedstrijd. Zou het leuk vinden als het lukt, maar ik ga daarvoor niet enorm in de stress of wat dan ook. Gewoon, als het lukt lukt het, dan is het leuk. En anders pech gehad. Heb nog een paar 100 mapjes uit te zoeken, en daar zitten in elk mapje wel wat ongedetermineerde soorten. Ik zal wel zien hoe ver ik daarmee kom. Sowieso zal ik komende tijd ook nog wel een aantal keer de natuur ingaan.

Ben wel benieuwd ook hoeveel waarnemingen ik zal hebben gedaan, als ik al die mapjes heb uitgezocht. Ik zit nu pas rond de 3200 waarnemingen, maar volgens mij heb ik minstens het dubbele aan waarnemingen gedaan.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: november 13, 2011, 07:43:51 am door M. Baltus »

Botervlieg

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 13, 2011, 17:52:57 pm »

Vandaag gevraagd op het forum of er twee gebieden aangemaakt konden worden. Robert was super snel en heeft ze gelijk gemaakt.

Naar aanleiding daarvan wil ik eigenlijk drie gebieden onder jullie aandacht brengen. Deze drie gebieden worden weinig (zeer zelden / helemaal niet (meer)) door andere waarnemers bezocht. Ik zou het erg leuk vinden als waarnemers uit Haarlem of mensen die in de buurt van Haarlem wonen, in die gebieden ook (weer) wat meer gaan waarnemen. Wie dat wil kan er natuurlijk alleen heen gaan. Maar als je samen met mij wilt gaan laat het mij dan even weten, dat vind ik namelijk ook erg leuk!

1) Haarlem - Van Leeuwenhoekpark - Gebied - Waarnemingen - Foto's - Soorten.
Het van Leeuwenhoek park heeft (links van die weg die het gebied in twee splitst) een soort grote berm. Er loopt een pad doorheen, er is ook een watertje. Er is een deel vrij open/zonnig/droog (droger) en een deel beschut/donker/vochtig. De natuur gaat er erg z'n gang. Er leeft erg veel. Volgens mij zijn alle soortgroepen er wel te vinden. Ik heb er zelf sinds april 2011 - november 2011 al 132 soorten gevonden (en nog heel wat in te voeren).

2) Haarlem - Houtvaartkwartier - Gebied - Waarnemingen - Foto's - Soorten.
Houtvaartkwartier is een wijk in Haarlem, ook heel erg veel te zien. Zelf heb ik in afgelopen 2 jaar ongeveer, bijna 250 soorten gezien. Wat zeldzame soorten ook. Zowel van spinnen, microvlinders, planten en cicades heb ik al zeldzame soorten gevonden. Er is vast nog veel meer. Ik weet dat hier ook vleermuizen zijn, maar ik heb zelf niet zo'n detector. Wel met verschillende mensen contact gehad om eens samen hier op "vleermuizenjacht" te gaan, maar tot nu toe is het helaas nog niet tot concrete afspraken gekomen.

3) Haarlem - Houtmanpad - Gebied - Waarnemingen - Foto's - Soorten.
Houtmanpad is bij de vogelaars onder jullie misschien wel bekend van de Iberische tjiftjaf in 2009. Het is een pad langs een sloot waar in de sloot en langs de slootkant erg veel te vinden is. De gemeente heeft plannen om er een fietspad naast te leggen, dus er gaan daar wellicht in de toekomst wat dingen veranderen. Ik heb tot nu toe zelf in een klein jaar tijd 85 soorten gevonden, maar loop enorm achter met het invoeren van de waarnemingen van dit gebied.

Zoals ik bovenaan al schreef zou ik in deze drie gebieden graag wat versterking krijgen in het waarnemen. Ben erg benieuwd wat andere waarnemers in deze gebieden vinden, wat ik zelf niet vind. Samen op pad gaan kan ook, samen zie je vaak meer dan alleen en ik leer graag wat bij van andere waarnemers.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 15, 2011, 11:00:28 am »

Vanochtend kwam ik tot de ontdekking dat Arp is begonnen aan het invoeren van zijn waarnemingen van "The secret world of Thijsse's hof - 1".

De lijst met waarnemingen van die dag wordt al steeds langer, en de foto's zijn ook leuk om te kijken. Wat hebben we veel soorten gezien, uit allerlei soortgroepen. Wie meer wil weten over de eerste editie van de SwoTh, kan hier het topic lezen.

Omdat iedereen zo enthousiast was en het eigenlijk meteen vrij goed verliep, hebben we na een korte evaluatie besloten om een nieuwe datum te prikken voor een tweede editie. Voor wie facebook heeft, er is weer een event-pagina gemaakt. Hier kun je aangeven of je zelf erbij bent (Attending / ik ben erbij) of dat je niet komt (not attending / ik ben er niet bij) of dat je het nog niet weet (maybe attending, misschien ben ik erbij). Welke keuze je ook maakt, je kunt er evengoed je vrienden uitnodigen of het event delen (share) met je facebook-vrienden want het kan best zijn dat andere mensen uit je lijst er wel/ook interesse in hebben. Ik zou het erg leuk vinden als je andere mensen er voor wilt uitnodigen. Het is leuk om nieuwe mensen te ontmoeten met dezelfde interesse. Behalve dat jullie van elkaar en van ons / van de hof dingen kunnen leren, leren wij ook erg graag van jullie.

Je hoeft geen kennis te hebben van planten of dieren, ook hoef je geen expert te zijn. Het is een waarnemingsdag voor iedereen. Het is geheel vrijblijvend. Je komt binnen, je krijgt informatie over wat er zoal te doen is in de hof en waar dat is. Daarna kun je je eigen gang gaan. Je kunt zelf planten en dieren bekijken en fotograferen, je kunt kijken waar andere mensen mee bezig zijn. Je kunt met kenners/experts meelopen om dingen van ze te leren.  Er zijn allerlei materialen aanwezig dus je kunt kennis maken met nieuwe soortgroepen bijvoorbeeld. Je kunt ook, als je nog geen waarnemer bent, kennis maken met het waarnemen. Er zijn genoeg waarnemers aanwezig die je er dingen over kunnen uitleggen.

Ik vond het zelf ook echt heel erg leuk. Iedereen had het zo naar z'n zin, en het was ontzettend leuk om met mensen te kletsen die je van het forum kent. De tijd vloog voorbij. En nu 7 maanden wachten tot we (hopelijk / waarschijnlijk) weer zo'n leuke dag hebben....

Als iemand vragen heeft over deze dag, stel ze gerust!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 17, 2011, 09:28:37 am »

Hallo allemaal,

Dit is een van de foto's die ook in de collage van de badkamer/toilet hangt.

En ik vraag me al zolang af, hoeveel van elke soort er nou precies opstaan.
Vooral het aantal wilde eenden.... (Hoeveel man / vrouw?)

http://waarneming.nl/waarneming/view/51371508

Ik blijf het wel echt een hele leuke foto vinden!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 17, 2011, 12:47:24 pm »

Hallo,

Terwijl ik een lekkere door mijzelf bedachte, lekker gezonde, maaltijd-soepje zit te eten, kan ik wel even weer wat schrijven.

Zit al een tijdje weer te denken wat ik het komende waarneming-jaar graag wil doen, of wat ik anders wil doen.

Dat denken begint al een paar jaar bij het balkon. Ik wil eigenlijk graag een huis met tuin, maar dat zit er financieel nog even niet in.
Dus dan maar dingen bedenken voor het balkon. Ik ben voorzien van vlindersstruik en rupsenkweekbak. Insectenhotel, Vogelkastjes, vogelvoedersilo, water- en badder bakken voor de vogels wat tevens ook drinkbak is voor de huismuis en de slakken ('s avonds komen slakken er regelmatig drinken).

Ook heb ik al jaren een klein appelboompje (1,5m) waar ik elk jaar best het e.e.a aan hooiwagens, vlinders, rupsen en ander spul in heb. Maar eigenlijk twijfel ik ook al twee jaar om dat ding weg te doen. Ik ben eigenlijk opzoek naar een nieuw soort boompje of struik, misschien heeft iemand van jullie een idee?

Mijn wensen voor de nieuwe boompje/struik:
- Hij mag niet te groot worden, max 1,5m hoog.
- Ik wil er graag zowel vogels (iets met besjes of zaadjes?) als insecten (bloemen?) in.
- Liever wel een beetje een prettige plant, als het kan zonder doorns en ander geprikkel.

Dan dacht ik ook nog aan andere dingen. Al een tijdje ga ik regelmatig waarnemen bij sloten en schep daar ook met mijn schepnetje in.
Om te kijken wat daar allemaal leeft. Echt heel leuk. Op het balkon zou ik eigenlijk iets van een grote bak willen neerzetten met water, en kijken wat daar in komt. Dat kan van alles zijn. Zaden die via de wind verspreiden. Larven van muggen, libellen en andere dieren die daar zelf eitjes leggen. Moet alleen wel bedenken: Wat voor bak? (Rond? Vierkant? Kleur?) Waar zet ik het neer? Doe ik er zelf (kraan)water in? Of vang ik sneeuw en regenwater op en laat dat erin staan? Wanneer zet ik het neer? Letterlijk op 1 januari, dus begin van het jaar en dan heel jaar kijken. Of begin van de lente/zomer?

Elke keuze beïnvloed natuurlijk je resultaten. Een glazen bak zal het water sneller opwarmen (en verdampen?), bovendien is het erg licht. Zouden daar andere ? minder ? beestjes in komen dan bijv een zwarte donkere bak?

Ik zat ook aan zoiets te denken maar dan met schone/verse aarde. Gewoon een bak of pot, schoon aarde in doen en dan kijken of er wat in opkomt en wat. omdat planten zaden zich verspreiden via de wind, of via vogelpoep. Ook aan beestjes wat daar weer op af komt. Wat zou je in een jaar tijd bijvoorbeeld, met zo'n bak kunnen bereiken?

Maar hoe en wat ik dat precies ga doen, weet ik nog niet. Iemand ideeën? Of zin om een van deze twee dingen (waterbak of bak met aarde) ook uit te proberen?

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

• Member
« Reactie #15 Gepost op: november 17, 2011, 13:26:31 pm »

Hallo Marleen,

leuke plannen! Als je wilt, kan ik je wel een eikje leveren, een zaailing hier uit de tuin. Stuur maar een bericht.
Hoe lang het duurt voor er eikels inkomen, weet ik niet.
Zoals je weet, kijk ik zelf ook graag in mijn tuin. Ik heb ook planten uit mijn vorige tuin (Den Helder) meegenomen naar mijn nieuwe tuin (en ongetwijfeld ook bodemfauna ;) ). In die vorige tuin had ik ook planten uit de tuin van mijn ouderlijk huis (Bergen op Zoom).

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

beetlestitch

• Member
« Reactie #16 Gepost op: november 17, 2011, 15:21:45 pm »

waterbak is leuk maar na de vorst mee beginnen want bevriezing levert grote krachten op en daar door vaak geheel stuk vriezen van de bak. groeten toon.
Toon Keukelaar

Botervlieg

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: november 17, 2011, 15:26:00 pm »

@ Toon,
Bedankt voor je tip! Als water bevriest zet het inderdaad uit. Dan is na de vorst inderdaad een beter idee.

Margreet heeft een mailtje van mij ontvangen.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: november 20, 2011, 09:09:43 am »

Goedemorgen,

Druk bezig met het archief.

Mijn archief (map: Waarnemingen) bestaat uit een mapje met een jaartal. Bijv 2009, 2010 en 2011. In diezelfde waarnemingen-map staan ook alle mapjes met datum & plaats. Bijv "2011-06-25 - Haarlem stad" (25 juni 2011) of "2010-02-09 - Thuis tuin".

Steeds als ik de map volledig heb bekeken en alles staat ingevoerd op waarneming, verplaats ik de map naar het juiste jaartal. Zodat alles wat afgerond en klaar is, in de map "2009", "2010" of "2011"  komt te staan. Ik ben in september 2009 begonnen met waarnemen, dus doe het nu iets langer dan 2 jaar.

Op dit moment ben ik bezig om een 5-tal mappen uit te zoeken, waar ik hele bergen foto's zo in heb gedumpt, omdat ik bijv even het geheugenkaartje moest legen. Het gaat om zo'n 11.000 foto's, waarvoor ik dus van die datum-mapjes maak om daarna de foto's van die dag in te doen. Flinke klus en ik kom weer heel veel tegen. Ik was ook het e.e.a "kwijt" aan waarnemingen, maar ik vind nu van alles weer terug.

Daarna en komende weken/maanden/jaren ga ik al die mapjes nalopen, kijken of alles is geregistreerd.
Ben toch stiekem wel erg nieuwsgierig hoe de statistieken eruit zullen zien als ik al die mapjes heb uitgezocht.

Hierbij alvast mijn statistieken van "nu". Kan ik over een tijdje nog eens kijken hoe het dan is.

Al is dat natuurlijk wel een beetje lastig te meten, want er komen ook waarnemingen van komende tijd nog bij. Zo heb ik deze komende week alweer 3 waarneming-afspraken (2x AWD, 1x houtmanpad) en wil ik zelf ook nog op pad (Hekslootpolder & rondom het station). Haha, ja het schiet inderdaad lekker op zo met het archief. Eerst het e.e.a wegwerken en vervolgens 3x zoveel er weer bijstoppen.

Ach, als het volgende maand koud is, guur, glad, regen/sneeuw, wind, dan ga ik lekker met een warme kop thee en de laptop foto's uitzoeken.

Ook maar zien hoe ver ik dan dus kom met de 1000 soorten in eigen gemeente.

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

• Member
« Reactie #19 Gepost op: november 20, 2011, 11:51:48 am »

Goedemorgen Marleen en alle meelezers,

leuk om te lezen over je archief. Ik zie dat ik ook nog voorkom op het vierde plaatje, zeer vereerd.
Een hoop werk heb je te doen, maar een goed idee voor de winter!
Succes ermee, dat zal vast wel lukken! :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: november 20, 2011, 14:16:06 pm »

Hallo Margreet,

Bedankt voor je reactie! Gelukkig viel het klusje vanochtend mee. Alle foto's zaten binnen 2u in allemaal eigen mapjes.
Sommige mapjes kunnen zo het archief (dus mapje "2011") in omdat ze al ingevoerd waren. Andere mapjes daar is nog weinig of niets van geregistreerd.

Ik moet het eigenlijk vanaf nu gewoon beter bijhouden en elke keer als ik op pad ben geweest, zorgen dat dezelfde dag (of zo snel mogelijk) dat hele mapje geregistreerd is. Dan loopt het niet zo op. De praktijk is echter meestal anders, maarja.

Naar aanleiding van een topic in het vogel-board, zat ik op de pagina van het trektellen te kijken. Ik was dit jaar van plan (had ik ergens hier op het forum geschreven, weet niet meer waar) om wat meer met activiteiten mee te doen en het vogelringstation was er daar één van. Ik ben op 13 augustus naar VRS Van Lennep geweest in de Kennemerduinen.

Nog even teruggezocht wat we allemaal gezien hadden, zie hier, en zag tot mijn verrassing dat mijn naam daar ook bij staat. Vond dat wel een leuke verrassing eigenlijk, wist dat niet. Ik heb zelf niet geringd (natuurlijk), want daar moet je papieren voor hebben. Maar ik heb wel meegekeken, meegelopen met vogels uit netten halen, kistjes met vogels gedragen, en geholpen met registreren van de vogels en ik heb er een aantal mogen vrijlaten. Echt super jammer dat ik daar eigenlijk geen foto's van heb gemaakt / laten maken. Van mij, met vogels in m'n handen, dat ik ze vrijlaat.

Nou ja, komend jaar nog maar eens daar naartoe gaan, als het van Han en Lars mag. Vast wel!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: november 21, 2011, 10:19:25 am »

Goedemorgen,

Even een kleine stand van zaken.

Vanochtend bij terugkomst van de huisarts een nachtvlinder gevonden, straks even opzoeken welke het is.

Ik heb gezien dat op de facebook eventpagina van de "Secret world of Thijsse's hof" al wat activiteit is. Sommige mensen vragen zich misschien af waar die event-pagina voor dient. Nou kijk. De pagina is gemaakt en daarna heb ik een stuk of 6 mensen uitgenodigd. Die 6 mensen komen uit mijn groep facebook-vrienden. Zij krijgen er een berichtje van en kunnen aangeven of ze wel of niet of misschien erbij zullen zijn. Daarna kunnen zij het bericht delen (share) via hun facebook of zelf gasten uitnodigen (Select guests to invite). De mensen die zij uitnodigen kunnen alleen mensen zijn uit hun eigen facebook-vrienden-lijst. Op deze manier, als mensen steeds andere mensen uitnodigen, verspreid het nieuws zich vanzelf. Zo kunnen ook mensen die wij zelf niet kennen, toch op de hoogte worden gesteld en erbij zijn. Bovendien kun je zien wie er nog meer komen en vooraf al via de facebook-eventpagina contact met elkaar hebben.

Een paar berichtjes geleden schreef ik ook over meer actieve waarnemers in Haarlem. Dat zou toch leuk zijn! Ik zag gister dat er afgelopen dagen aardig wat verschillende mensen actief waren met waarnemen in onze stad. Leuk! Wie volgt?  ;D

Gister in mijn archief trouwens nog een grappige foto gevonden! (klik op de foto om naar de waarneming te gaan)

Het is hier erg mistig. Straks nog even naar de stad, camera gaat natuurlijk wel mee, maar ik ga niet echt "op pad" om te waarnemen vandaag.

Fijne dag allemaal!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: november 22, 2011, 10:49:13 am »

Goedemorgen,

Als ik lang heb gewandeld, heb ik meestal wel een beetje trek. Vooral in de herfst en winter vind ik het lekker om bij thuiskomst iets warms te eten.
Hier drie kleine simpele recepten voor na een lange koude wandeling.

Kleine gehaktballetjes

Boodschappen: Rundergehakt, (soya)melk, gehaktkruiden, (boekweit)meel, (geiten)kaas.

Keukengerei: Een bakpan maar liever een stoomkoker. Snijplankje, mesje.

Bereidingswijze:
Maak het gehaktmengsel zoals je gewend bent met gewone gehaktballen. Zelf doe ik dat met rundergehakt, soyamelk, gehaktkruiden en boekweitmeel (of rijstemeel of soyameel of een mix daarvan). Kneed het allemaal goed door elkaar. Snijd de kaas in hele kleine blokjes en doe dat door het gehaktmengsel. Draai er daarna kleine balletjes van. Formaat bitterbal. Doe de gehaktballetjes het liefst in een stoomkoker ongeveer 10 - 15 minuten. Met de stoomkoker gaat er héél veel vet uit de gehakt weg. De gehaktballetjes worden niet droog. Heb je geen stoomkoker? Doe het dan in een (hapjes)pan. Niet alles tegelijk als dat niet past.
Maak, als de gehaktballetjes zijn afgekoelt, diepvrieszakjes met 10-15-20 balletjes en vries het in. Bij thuiskomst na een lange wandeling op een bord doen, in de magnetron. Smullen maar.

Ik raad je aan om gelijk een kilo gehakt hiervoor te nemen (of meer), want het is echt lekker en als je eraan begint is het in no-time op. Zet ook wel eens een schaal (1 - 1,5 kilo) op mijn verjaardag op tafel, dat is ook echt binnen een uur weg met 5-7 mensen.

Ik wil zelf nog eens proberen ze te maken met ook groente erdoor, maar heb dat nog niet uitgeprobeerd.

Maaltijdsoep 1

Boodschappen: Rundvleesbouillon (mag uit een pot), 2 potjes olvarit wortel (let op! Er is wortel en wortel met aardappel. Neem de potjes waar alleen wortel in zit),
2 potjes olvarit sperziebonen, zilvervliesrijst, en (één of hooguit 2) groente naar keuze zoals mais, broccoli of bloemkool. En een bindmiddel (maizena bijv).

Keukengerei: Snijplankje, mesje, soeppan.

Bereidingswijze:
Snijd de groente zoals broccoli of bloemkool in kleine stukjes.
Nu wordt dit recept echt mega ingewikkeld: Doe alles in een grote soeppan, roeren en wachten tot het kookt en de rijst en groente gaar zijn.  ;D
Doe daarna een beetje koud water met maizena (of ander bindmiddel) in een beker, roer het goed los, en doe dat in de pan soep, zodat het een stevige soep wordt.

Als je rundvleesbouillon blokjes neemt ipv een pot, moet je zelf nog even rundvlees snijden en in de soep erbij doen. De potjes olvarit kun je vervangen voor zelf gepureerde groente.

Maaltijdsoep 2

Boodschappen: 2 grote potten bruine bonen, rundergehakt, groente naar keuze zoals mais, broccoli, bloemkool.

Keukengerei: Snijplankje, mesje, soeppan. Bakpan voor de gehakt. Stamppot-stamper.

Bereidingswijze:
Bak de gehakt met wat gehaktkruiden rul. Maar roer niet al te veel, er mogen best "brokken" gehakt in ipv alleen maar dat kleine grut. Snijd de groente zoals broccoli of bloemkool in kleine stukjes.

Leeg de twee potten bruine bonen in een grote pan, breng het aan de kook. Voeg evt nog wat water toe. Als de bruine bonen zacht zijn, zet je het gas even uit. Stamp nu met de stamppot-stamper de bruine bonen kapot. Roer alles daarna los en zet het weer op het gas. Doe de gehakt erdoor en de kleine stukjes groente. Laat het weer koken en wacht tot de groente gaar is. Voeg evt water toe om te zorgen dat de soep niet te dik wordt.

Beide soepen kun je natuurlijk ook invriezen. Als je dan weer een keer op pad gaat, haal dan voor het wandelen zo'n bakje uit de vriezer dan kun je het bij thuiskomst opwarmen.

Groetjes, Marleen

HPM

• Member
« Reactie #23 Gepost op: november 22, 2011, 11:20:51 am »

Marleen, kun je nou echt niet ergens een blog beginnen of een website opzetten voor dit soort dingen? Voor natuurliefhebbers zijn pagina's vol met wat Marleen Baltus eet echt niet interessant.
Ik signaleer het maar even.

Herman van der Meer

Botervlieg

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: november 22, 2011, 12:21:36 pm »

Marleen, kun je nou echt niet ergens een blog beginnen of een website opzetten voor dit soort dingen? Voor natuurliefhebbers zijn pagina's vol met wat Marleen Baltus eet echt niet interessant.

Dan lees je het toch niet Herman. Het is 1 berichtje, wel wat anders dan "hele pagina's vol".

Dag Herman!

henkjanvdkolk

• Admins
  • Admingroep: Korstmossen
    • http://waarneming.nl/user/view/10166
« Reactie #25 Gepost op: november 22, 2011, 13:27:24 pm »

Niet mee eens Herman.

Ik en veel anderen vinden dit juist hartstikke leuk en het staat hier in praat maar raak op de juiste plek. Als jij geen dingen wilt lezen die 'niet interessant zouden zijn voor natuurliefhebbers' moet je ook niet in praat maar raak kijken.
De meeste natuurliefhebbers zijn niet alleen geinteresseerd in natuur maar ook in alles eromheen, dus ook in thuiskomen na een dag in het veld en dan lekker wat gehaktballen eten  :) ! Ik vind het in ieder geval leuk om je blog te lezen Marleen!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HPM

• Member
« Reactie #26 Gepost op: november 22, 2011, 15:01:03 pm »

Dan lees je het toch niet Herman. Het is 1 berichtje, wel wat anders dan "hele pagina's vol".

Dag Herman!

Ik léés het ook niet maar het zou een beetje raar zijn om mijn ogen dicht te doen bij het bekijken van de laatste berichten, en dan zie ik toch echt meer dan twee schermen vol soep met grote vette letters waar ik niet naast kan kijken. En dat telkens weer al is het dan niet over gehaktballen.
Het forum van Waarneming.nl lijkt mij niet het juiste platform voor dit soort schrijfsels. Miljoenen (/miljarden?) mensen doen dat elders, dus dat zou ook jij kunnen doen. Je fans zullen het vast niet erg vinden om je daar te komen lezen en dan krijg je vanzelf alleen maar positieve reacties.
Herman van der Meer

Botervlieg

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: november 23, 2011, 08:36:41 am »

Dag Herman!

Ik léés het ook niet maar het zou een beetje raar zijn om mijn ogen dicht te doen bij het bekijken van de laatste berichten, en dan zie ik toch echt meer dan twee schermen vol soep met grote vette letters waar ik niet naast kan kijken. En dat telkens weer al is het dan niet over gehaktballen.
Het forum van Waarneming.nl lijkt mij niet het juiste platform voor dit soort schrijfsels. Miljoenen (/miljarden?) mensen doen dat elders, dus dat zou ook jij kunnen doen. Je fans zullen het vast niet erg vinden om je daar te komen lezen en dan krijg je vanzelf alleen maar positieve reacties.

Botervlieg

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: november 23, 2011, 08:45:35 am »

Goedemorgen.

Een aantal waarnemingsdagen deze week.

Gister in de tuin, op het balkon en in de buurt het e.e.a waargenomen.
Vandaag ga ik via de Haarlemmerhout naar Heemstede wandelen.
Morgen ga ik met MarKoHu naar de houtmanpad.
Vrijdag wil ik naar Thijsse's hof of de Hekslootpolder.
Ik wil ook graag nog rondom het station waarnemen, maar dat doe ik denk ik volgende week.
Zaterdag ga ik met iemand naar de AWD.
En misschien zondag ook naar de AWD om nachtvlinders te vangen.

Heb er veel zin in! Ben benieuwd wat ik weer allemaal zal tegenkomen.

Ik heb de dagen zoals je ziet voorzien van link. Als je er op klikt zie je de waarnemingen van die dag. Nu zijn de meeste links nog leeg, maar dat vult zich komende dagen.

Fijne waarnemingsdag allemaal vandaag!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: november 24, 2011, 08:30:58 am »

Hallo allemaal,

Gister in de Haarlemmerhout geweest. Mooie paddenstoelen gezien en vogels natuurlijk.

Hierbij wat mooie plaatjes van de Haarlemmerhout en bij een sloot in Heemstede (ook gisterochtend).

Ik ga nu gauw spullen bij elkaar zoeken en me gereed maken voor vertrek. Straks naar Houtmanpad. Ben benieuwd of daar nu nog iets te beleven valt.
We zullen zien...

Groetjes en fijne waarnemingsdag allemaal!

Marleen
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 20 queries.