Hoofdmenu

Lynx

Gestart door Norman, oktober 26, 2011, 15:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op februari 20, 2012, 22:03:31 PM
@ Maarten. Ik beken, ik ben admin voor de zoogdieren op waarneming.nl en telmee.nl, lid van de Zoogdiervereniging (niet als betaald medewerker, slechts gewoon lid). Bovendien zitten ARK en de Zoogdiervereniging in hetzelfde gebouw in Nijmegen waar ik een werkplek heb. Overigens ben ik in dienst bij Natuurmonumenten. Kortom, zo'n waarneming van een Lynx of Wolf krijg ik denk ik snel te horen  :angel: .

Groeten,
Maurice

dat weet ik wel zeker nu, dat je de kans heb de waarneming snel te zien.  ;)

Groet M
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: Weia op februari 20, 2012, 22:35:58 PM
Citaat van: heppo op februari 20, 2012, 19:16:33 PM
net alle reacties gelezen,
hier kan een student culturele antropologie een leuke scriptie over schrijven.
Zeker! De oorspronkelijke waarneming had niet helemaal het niveau dat je zou wilen, maar een deel van de reacties zou ook wel een tikje meer niveau hebben mogen hebben.
Een van de dingen die je meteen zou mogen afvragen: hoe oud is de waarnemer, hoe ervaren en dergelijke. Bij de libellen hadden we een zeer opmerkelijke waarneming qua locatie van een zeer zeldzame soort mét prima foto's. Kon haast niet, heen en weer gemaild, ging niet helemaal soepel, uiteindelijk blijkt het een jongen van 10 te zijn die waarneming/nl wel ontdekt had maar observado.org niet. Hij voerde zijn vakantiefoto's in op zijn huisadres = locatie in. Eind goed al goed, leuk jong, beetje coachen. Ik was blij dat ik hem het voordeel van de twijfel had gegeven.
De lynx is een wat ander geval, maar ook hier passen geen onderdegordelopmerkingen. Hij is de eerste niet die na een misschien wel maar misschien ook niet gemeen bedoelde start in een web van onhandigheden verzeild raakte.

:duim: precies dat had ik ook toen ik dit ontdekte maar ik ben niet in de onderhandelingen gevallen omdat er niet veel byzonders was allleen aan begin maakte ik fouten ook daar heb ik hulp bij gekregen van uiteraard de admin. en zo zullen er velen zijn die op waarneming.nl beginnen en het moeten leren kennen.

Maar een paar dingen zijn af een toe wel lastig met invoeren bijvb dat je alleen de latijnse naam krijgt bij insecten en vlinders  of een mail krijgt (net als pas geleden) van iemand buiten de admin. dat het een bepaald dier is en het helemaal niet waar is, ook zoiets waarvan je denk
Kan waarniming.nl daar niet iets aan doen? je voert toch hier in om zeker te zijn waar welk dier leefd en gezien is en als fout is is het toch aan waarneming.nl om te coriceren.

Groet Maarten

Maarten vd Berg

frankcoenjaerts

#242
In de post hierboven STOND een berichtje van onze grote roerganger  ;) ....,
dit is weggeknipt ....
.... waardoor deze post nergens meer op slaat ...
Jammer, was nog zoooooo goed bedoeld .....  :'(


Gefeliciteerd Hisko - erg leuk resultaat !

En als ik de hele discussie van hierboven afzet tegen het gemiddelde nivo van de discussies op de sites van al die extra bezoekers denk ik dat Wng.nl een voorbeeldig visitekaartje achterlaat !! Wat verschillen in subtiliteit hier en daar, maar samen op zoek naar de waarheid.


  :duim: .
Met vriendelijke groeten,

Frank

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 21, 2012, 08:55:00 AM
Buiten het inhoudelijke deel van de discussie:
Normaal hebben we op Waarneming.nl zo`n 20.000 bezoekers per dag. Op 20-2 waren dat 120.000 en waar kwamen ze vandaan:

Spectaculair.
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: frankcoenjaerts op februari 21, 2012, 09:34:25 AM
Gefeliciteerd Hisko - erg leuk resultaat !

En als ik de hele discussie van hierboven afzet tegen het gemiddelde nivo van de discussies op de sites van al die extra bezoekers denk ik dat Wng.nl een voorbeeldig visitekaartje achterlaat !! Wat verschillen in subtiliteit hier en daar, maar samen op zoek naar de waarheid.


  :duim: .


Bedenk wel dat het gemiddelde ernstig wordt beïnvloed door de 45%  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

mystacinus

Deze casus heeft veel bekendheid opgeleverd voor waarneming.nl en dit forum heeft zijn nut bij waarheidsvinding van gegevens van zeldzame soorten absoluut bewezen. De open communicatie op het forum tussen admins en waarnemers is hartstikke goed en wat interpretatieverschillen en nuanceverschillen hier en daar nagelaten is de discussie prima verlopen in mijn ogen. Hulde aan waarneming.nl!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Maarte5n

Citaat van: Norman op februari 21, 2012, 10:31:28 AM
Citaat van: Maarte5n op februari 21, 2012, 07:43:43 AM
Maar een paar dingen zijn af een toe wel lastig met invoeren bijvb dat je alleen de latijnse naam krijgt bij insecten en vlinders  of een mail krijgt (net als pas geleden) van iemand buiten de admin. dat het een bepaald dier is en het helemaal niet waar is, ook zoiets waarvan je denk
Kan waarniming.nl daar niet iets aan doen? je voert toch hier in om zeker te zijn waar welk dier leefd en gezien is en als fout is is het toch aan waarneming.nl om te coriceren.

Groet Maarten

Maarten,

Veel planten en dieren hebben alleen een algemeen erkende Latijnse naam. Om het overzichtelijk te houden worden de 1.001 onofficiële Nederlandse namen niet genoemd, of ze hebben geen Nederlandse naam.

Je kunt in je profiel aangeven of je wel of geen e-mail wilt ontvangen. Als deze aanstaat kan iedereen jou een e-mail sturen.
Het nadeel van tekst is dat het soms wat beroerd overkomen. Ik weet van mijzelf dat ik ook wel eens ongenuanceerd uit de hoek kan komen, zonder dat ik hier iets naars mee bedoel.

Het is denk ik goed dat waarnemers elkaar kunnen corrigeren, dat scheelt de vrijwilligers van waarneming.nl de nodige tijd en is dus mijn inziens best prettig.

ik vind ook niet erg om mails te krijgen ven gewone personen die actief zijn hier op forum ( mijn email is open anders kunnen ze me geen email sturen). zoals jij (norman) maar 2 van de 3 keer heb ik een persoon die ik niet kan vinden wie het is en dat vind ik wel vreemd.

Groet Marten
Maarten vd Berg

Steven Wytema

Zullen we hier verder praten over die prachtige foto van de Lynx?
(of niet, immers hoax, dus slotje)


En dan gaan we op http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=164808.0
verder praten over reclame.
Steven Wytema


Rene Janssen

Citaat van: Steven Wytema op februari 21, 2012, 16:00:22 PM
Zullen we hier verder praten over die prachtige foto van de Lynx?
Ik heb de gevolgen van de waarneming (met een foto uit een park) van 19 februari en de hele mediahype daarna even afgesplitst. Immers, dit topic gaat over lynxen en (mogelijke) waarnemingen van deze soort in Nederland...
René
René Janssen

mystacinus

Rene, laat eens horen wat jij in het Savelsbos of Eijsden aangetroffen hebt?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Rene Janssen

Citaat van: mystacinus op februari 21, 2012, 22:22:14 PM
Rene, laat eens horen wat jij in het Savelsbos of Eijsden aangetroffen hebt?
Dag allen,
Een sfeerimpressie lijkt mij niet zo zinvol. Ik hoop dat iedereen goed op gaat letten op lynxen, wilde katten en wolven en dat de pers er niet direct zo bovenop duikt. Volgens mij hebben we daar met z'n allen niets, maar dan ook niets aan. De waarnemers niet, de zoogdierliefhebbers niet, de beleidsmakers niet, niemand niet. Volgens mij moet een waarneming eerst goed gedocumenteerd en geverifieerd worden, en daarna mag wat mij betreft de pers er op springen. Volgens mij is geruchtenjournalistiek iets voor de Story en de Privé, jammer dat kwaliteitskranten zich hier ook al mee inlaten... 

Een grote pluim verdient Hisko die allemaal journalisten van mij af wist te houden en ze netjes tot rust heeft gemaand. Zoals Maurice al aanhaalde hebben we het met z'n allen goed gedaan, waarnemer serieus genomen, laten weten dat we het aan het verifiëren zijn en tot die tijd geen hozanna gekraaid.
Met weinig tijdsverschil dat ik het zeker wist dat het sparretje op de voorgrond en de twee omgevallen bomen in de achtergrond (van de foto bij de waarneming) niet stonden op de waarnemersplek, kwam via het forum het Bayersewald en daarna dat de foto niet klopte, naar voren.

Ik hoop dat we het Savelsbos snel kunnen vol hangen met de cameravallen en dat er straks een Lynx staat. Ik gun het de waarnemer dat zijn waarneming wordt bevestigd door een goede foto!

Enneh... ik ben blij dat niemand van ons boos is op de waarnemer. Dat lijkt mij niet goed, zeker niet voor aankomende nieuwe waarnemers. Te kritisch zijn en mensen afbranden lijkt mij het slechtste wat we met z'n allen kunnen doen.

Concluderend: chapeau, waarneming.nl- gebruikers!!! Op naar de volgende melding, hopende met een sluitend verhaal èn een goede (cameraval-)foto!


René
René Janssen

mystacinus

Citaat van: Rene Janssen op februari 21, 2012, 22:37:22 PM
Citaat van: mystacinus op februari 21, 2012, 22:22:14 PM
Rene, laat eens horen wat jij in het Savelsbos of Eijsden aangetroffen hebt?

Concluderend: chapeau, waarneming.nl- gebruikers!!! Op naar de volgende melding, hopende met een sluitend verhaal èn een goede (cameraval-)foto!


René
ik lees carnavalsfoto, maar die grap is al eerder gemaakt :)
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Rene Janssen

Citaat van: mystacinus op februari 21, 2012, 22:44:59 PM
Citaat van: Rene Janssen op februari 21, 2012, 22:37:22 PM
Citaat van: mystacinus op februari 21, 2012, 22:22:14 PM
Rene, laat eens horen wat jij in het Savelsbos of Eijsden aangetroffen hebt?

Concluderend: chapeau, waarneming.nl- gebruikers!!! Op naar de volgende melding, hopende met een sluitend verhaal èn een goede (cameraval-)foto!
ik lees carnavalsfoto, maar die grap is al eerder gemaakt :)
Ik bedoelde het niet als grap, de waarnemer heeft niets op met carnaval en heeft zijn actie gewoonweg volledig uit de hand zien lopen, volgens mij. Hij heeft hiervoor zijn excuses aangeboden bij mij en Hisko. Daarmee is de zaak klaar, volgens mij.

Allen weer het veld in, mannen en vrouwen! Dan vinden we pas lynxen! En vergeet geen telelens mee te nemen het veld in, een coverfoto hoeft het niet te worden!

René
René Janssen