Hoofdmenu

Lynx

Gestart door Norman, oktober 26, 2011, 15:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 17:04:46 PM
Zolang je eerlijk en oprecht je waarnemingen invoert is er niets aan de hand.
Dat is nu juist het probleem van Melvin. De waarneming stond binnen 3 milliseconde na het invoeren op Twitter. Dat is natuurlijk leuk, maar soms een beetje gevaarlijk. (en heeft trouwens uren zonder embargo gestaan)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

melvinspil

Eerst niet onder embargo.. tja...
Nu.nl zei dat ze zulke details ( details als de naam van het bos) blijven vermelden als het iets toevoegt aan het artikel.
Gelukkig betreft het nu een sprookjeslynx in weliswaar een echt bos, maar misschien moeten dergelijke waarnemingen maar meteen op embargo of diegene het nou wil of niet. Straks is er echt een lynx en dan lopen er de volgende dag 200 man in dat bos. Beest rennen...snelweg...pats...dood.. helaaaas of beest rennen...bang...4 jarige kleutertje met oma de hond aant uitlaten....bijt...auw...dood...
Het kan allemaal.

Gerard Troost

Citaat van: melvinspil op februari 20, 2012, 17:11:28 PM
Beest rennen...snelweg...pats...dood.. helaaaas of beest rennen...bang...4 jarige kleutertje met oma de hond aant uitlaten....bijt...auw...dood...

Het kan allemaal.
Nou allemaal, dat snelweg rennen zie ik wel voor me. Maar omdat dat verhaal van dat 4 jarige kleutertje te geloven moet ik toch eerst nog even wat meer drinken.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Norman

Stel dat we dit embargo invoeren voor de eerste waarneming van een Lynx.
Waarom heb ik dit nog nooit iemand horen roepen bij een zeldzame vogel?

Waarom mag er bij een zeldzame vogel wel 200 man een bos plat stampen zoals eerder voor werd gewaarschuwd en bij een Lynx niet?

Overigens ben ik er voor om inderdaad alle zeldzaamheden van om het even welke soortgroep (en alle nesten, holen of andere kwetsbare situaties) onder embargo te plaatsen. Maar ik vrees dat dit slechts een stille wens blijft van mijn kant.

mauwra

Citaat van: kroonp op februari 20, 2012, 13:18:48 PM
Citaat van: mauwra op februari 20, 2012, 12:54:41 PM
Toen ik vanochtend op ad.nl keek en de foto op waarneming.nl zag kreeg ik sowieso snel twijfels. Eind vorig jaar ben ik met een groep mede studenten in Tsjechië geweest waar ook een verblijf was met lynxen. De foto's die daar genomen zijn lijken er verdacht veel op.

Was dat dan niet toevallig in dat tierfreigehege in het Bayerischen Wald net over de grens met Tsjechië bij Ludwigsthal?
Ik had het volgende idee: dieren in dierentuinen hebben vaak hun favoriete plekjes om te rusten e.d., veel bezoekers, veel foto's, deze foto's komen op het internet, dus de kans is groot dat als deze foto in een dierentuin is genomen dat je dan dit plekje terug moet kunnen vinden op foto's van lynxen op het internet.

Ik heb met google gezocht op: tierfreigehege bayern luchs. Deze foto lijkt heel erg goed (vooral op jouw foto):

http://www.maerkischeallgemeine.de/cms/list/15671304?foto_page=25

Welke internetspeurder komt met meer plaatjes  ;D

Edit - al niet echt meer nodig misschien...

Klopt, hij heeft zich destijds idd niet van die plek bewogen :P

Gerard Troost

Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 17:23:43 PM
Stel dat we dit embargo invoeren voor de eerste waarneming van een Lynx.
Waarom heb ik dit nog nooit iemand horen roepen bij een zeldzame vogel?

Omdat vogels vleugels hebben en de meeste Lynxen niet.

Daar op aansluiten zijn nog een stuk 5 redenen maar daar kun je even nadenkt denk ik best zelf op komen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Norman

Citaat van: gtroost op februari 20, 2012, 17:33:49 PM
Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 17:23:43 PM
Stel dat we dit embargo invoeren voor de eerste waarneming van een Lynx.
Waarom heb ik dit nog nooit iemand horen roepen bij een zeldzame vogel?

Omdat vogels vleugels hebben en de meeste Lynxen niet.

Daar op aansluiten zijn nog een stuk 5 redenen maar daar kun je even nadenkt denk ik best zelf op komen.

Vind ik geen argument. Een Lynx heeft 4 poten en een vogel niet. Een Lynx kan veel verder en sneller wegrennen.
Ik wel benieuwd naar de 5 andere redenen.

Laten we wel rationeel blijven en het eigen belang even uitschakelen.

Gerard Troost

Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 17:35:53 PM
Citaat van: gtroost op februari 20, 2012, 17:33:49 PM
Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 17:23:43 PM
Stel dat we dit embargo invoeren voor de eerste waarneming van een Lynx.
Waarom heb ik dit nog nooit iemand horen roepen bij een zeldzame vogel?

Omdat vogels vleugels hebben en de meeste Lynxen niet.

Daar op aansluiten zijn nog een stuk 5 redenen maar daar kun je even nadenkt denk ik best zelf op komen.

Vind ik geen argument. Een Lynx heeft 4 poten en een vogel niet. Een Lynx kan veel verder en sneller wegrennen.
Ik wel benieuwd naar de 5 andere redenen.

Kom op Norman. Je weet toch ook wel dat 99,7% van alle zeldzaamheden trekvogels zijn? En dat bij broedgevallen (of gevallen in broedgebieden) er bijna altijd overleg is met beheerders mbt excursies etc?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Norman

Citaat van: gtroost op februari 20, 2012, 17:38:13 PM
Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 17:35:53 PM
Citaat van: gtroost op februari 20, 2012, 17:33:49 PM
Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 17:23:43 PM
Stel dat we dit embargo invoeren voor de eerste waarneming van een Lynx.
Waarom heb ik dit nog nooit iemand horen roepen bij een zeldzame vogel?

Omdat vogels vleugels hebben en de meeste Lynxen niet.

Daar op aansluiten zijn nog een stuk 5 redenen maar daar kun je even nadenkt denk ik best zelf op komen.

Vind ik geen argument. Een Lynx heeft 4 poten en een vogel niet. Een Lynx kan veel verder en sneller wegrennen.
Ik wel benieuwd naar de 5 andere redenen.

Kom op Norman. Je weet toch ook wel dat 99,7% van alle zeldzaamheden trekvogels zijn? En dat bij broedgevallen (of gevallen in broedgebieden) er bijna altijd overleg is met beheerders mbt excursies etc?

Gerard,

Je weet toch ook dat in de nabije omgeving van zeldzame trekvogels er in 99,99% van de gevallen ook andere soorten aanwezig zijn? Ook meer of minder algemene soorten hebben het recht om niet verstoord te worden.

De georganiseerde excursies in samenspraak met de terreinbeheerders vind ik een positieve ontwikkeling. (zoals de Trap in Zeeland even terug)

Stel Marietje ontdekt een Gekraagde Oeliewoelievogel, voert deze in op wrn.nl, vogel komt automatisch onder embargo en Marietje zorgt voor een excursie in overleg met de terreinbeheerders of besteed dit uit aan iemand anders.

Zo kunnen de belangen van flora, fauna en ook niet onbelangrijk, de omwonenden, zorgvuldig worden afgewogen.

alegro

#219
Citaat van: melvinspil op februari 20, 2012, 17:11:28 PM
Gelukkig betreft het nu een sprookjeslynx in weliswaar een echt bos,

Dat weten we helemaal niet. Het kan best dat de waarnemer er echt van overtuigd was dat hij een Lynx had
gezien, en abusievelijk in de veronderstelling verkeerde dat een foto hem meer geloofwaardigheid zou geven.

Helaas heeft hij daar exact het tegenovergestelde mee bereikt. Niemand neemt hem nog serieus. Wat eigenlijk
heel erg jammer is.
Grüezi mitenand,
Arjan

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rinodina op februari 20, 2012, 17:52:29 PM
Citaat van: melvinspil op februari 20, 2012, 17:11:28 PM
Gelukkig betreft het nu een sprookjeslynx in weliswaar een echt bos,

Dat weten we helemaal niet. Het kan best dat de waarnemer er echt van overtuigd was dat hij een Lynx had
gezien, en abusievelijk in de veronderstelling verkeerde dat een foto hem meer geloofwaardigheid zou geven.

Helaas heeft hij daar exact het tegenovergestelde mee bereikt. Niemand neemt hem nog serieus. Wat eigenlijk
heel erg jammer is.
Goed lezen laat zien dat hij de foto naar voren bracht als zijn foto en ook inging op vragen over de foto.
Een opmerking die erbij stond in de trand van. De Lynx kon me niet ruiken door de wind. Daarom kom ik hem goed benaderen is natuurlijk al vreemd te noemen. Ook ging de waarnemer in op de vrag om de lokatie van de foto te tonen. Daar ging ie op in. Alles bij mekaar voldoende om van een Hoax te spreken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

#221
En zo blijft de Lynx in Nederland voorlopig alleen nog een handig woord in Wordfeud en Galgje...

Gerard Troost

Norman, zoals wel eens vaker gebeurd haal je allerlij dingen er bij en door elkaar. Overal is natuur die verstoord word, zelfs tussen de stoep tegels bij je voordeur, maar daar hadden we het niet over. We hadden het over het al dan niet verstoren van in NL zeldzame soorten die zich eventueel in NL kunnen vestigen. Het is belangrijk om bij dat soory soorten even na te denken qua communicatie (wat w.nl over het algemeen goed doet zien bij zeldzame vlinders etc). De algemenere natuur moeten we vooral van genieten en niet doorslaan tot een 'ik ga het bos maar niet in want wellicht verstoor ik een merel'

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Norman

Citaat van: gtroost op februari 20, 2012, 18:51:44 PM
Norman, zoals wel eens vaker gebeurd haal je allerlij dingen er bij en door elkaar. Overal is natuur die verstoord word, zelfs tussen de stoep tegels bij je voordeur, maar daar hadden we het niet over. We hadden het over het al dan niet verstoren van in NL zeldzame soorten die zich eventueel in NL kunnen vestigen. Het is belangrijk om bij dat soory soorten even na te denken qua communicatie (wat w.nl over het algemeen goed doet zien bij zeldzame vlinders etc). De algemenere natuur moeten we vooral van genieten en niet doorslaan tot een 'ik ga het bos maar niet in want wellicht verstoor ik een merel'
Ik wist niet dat wel persoonlijk gingen worden?  ???

Volgens mij zit er een wezenlijk verschil wanneer er 1 of enkele personen een gebied in gaan of 200 personen.
Maar ik ben benieuwd naar de 5 redenen waar je eerder naar refereerde.

Nogmaals waarneming.nl, maar ook de DBA acteren doorgaans goed als het om excursies gaat naar zeldzaamheden. Daar bestaat geen twijfel over.


heppo

net alle reacties gelezen,
hier kan een student culturele antropologie een leuke scriptie over schrijven.

herman

Gerard Troost

Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 19:01:33 PM
Citaat van: gtroost op februari 20, 2012, 18:51:44 PM
Norman, zoals wel eens vaker gebeurd haal je allerlij dingen er bij en door elkaar. Overal is natuur die verstoord word, zelfs tussen de stoep tegels bij je voordeur, maar daar hadden we het niet over. We hadden het over het al dan niet verstoren van in NL zeldzame soorten die zich eventueel in NL kunnen vestigen. Het is belangrijk om bij dat soory soorten even na te denken qua communicatie (wat w.nl over het algemeen goed doet zien bij zeldzame vlinders etc). De algemenere natuur moeten we vooral van genieten en niet doorslaan tot een 'ik ga het bos maar niet in want wellicht verstoor ik een merel'
Ik wist niet dat wel persoonlijk gingen worden?  ???

Volgens mij zit er een wezenlijk verschil wanneer er 1 of enkele personen een gebied in gaan of 200 personen.
Maar ik ben benieuwd naar de 5 redenen waar je eerder naar refereerde.

Nogmaals waarneming.nl, maar ook de DBA acteren doorgaans goed als het om excursies gaat naar zeldzaamheden. Daar bestaat geen twijfel over.
Ik begrijp niet wat met persoonlijk bedoelt, maar als je bedoelt "zoals wel eens vaker gebeurt", daar had ik dan wellicht beter nog achteraan gezet "in discussies", ik bedoelde niet jou  persoonlijk want ik ken je niet.
qua een stuk of 5 redenen, ik hebin mijn eerdere antwoorden al diverse verschillen gegeven. Essentie is zoals ik het nu uitleg dat jij liever geen groepen het bos in ziet gaan, daar kunnen we best  over door praten (aub in ander topic) maar ik vrees dat we daar niet uit komen (al verbaast het me dat je excursies blijkbaar geen probleem vind)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Norman

Gerard, We pakken op een SOVON dag oid. weleens een bak koffie, scheelt een hoop vertroebeling waarschijnlijk. 

Maarte5n

en ik ben niet overtuigd om een zeldzame waarneming hier in te voeren,
ga liever met mijn foto,s en kenmerken naar linnartz(wolven in nederland) of naar de zoogdierenvereniging.

ben ik de pers en comentaar in elk geval en stapje voor.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Gerard Troost

Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 19:38:14 PM
Gerard, We pakken op een SOVON dag oid. weleens een bak koffie, scheelt een hoop vertroebeling waarschijnlijk.
Uitstekend plan! :duim:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Norman

Maarten, je weet dat de mensen van Ark en de Zoogdiervereniging ook in het Admin team zitten?
Commentaar is niet erg, als je maar eerlijk bent.

Als jij een onzekere Wolf, Lynx of whatever invoert, zal je opbouwende kritiek krijgen.
Als jij een zekere Wolf invoert met een dubieuze foto, dan krijg je een dergelijke situatie als deze.

alegro

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 20, 2012, 18:08:25 PM
Goed lezen laat zien dat hij de foto naar voren bracht als zijn foto en ook inging op vragen over de foto.

Tja, wie A zegt moet ook B zeggen. En daarmee dus uiteindelijk in z'n eigen leugens verstrikt raken.
Grüezi mitenand,
Arjan

Maarte5n

#231
Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 19:45:48 PM
Maarten, je weet dat de mensen van Ark en de Zoogdiervereniging ook in het Admin team zitten?
Commentaar is niet erg, als je maar eerlijk bent.

Als jij een onzekere Wolf, Lynx of whatever invoert, zal je opbouwende kritiek krijgen.
Als jij een zekere Wolf invoert met een dubieuze foto, dan krijg je een dergelijke situatie als deze.

a) dan wil ik graag weten wie waar in zit heb al zo vaak geprobeert via ark en zoogdieren vereniging uit te pluizen wie wie is op waarneming.nl
ik dacht eigenlijk dat ze juist niet erin zaten omdat ze er veel te druk mee zijn met hun werk, om ook eens elke dag hier alles goed gekeurd te zetten maar dat ik mijn stelling.
de administrateurs zulen er niet mee eens zijn denk ik wat ik zij ,maar dat idee had ik wel een beetje.

b) ik zal nooit een foto vervalsen of ergens vandaan halen, ik zit al 18 jaar in de natuur ,fotografie en zoveel mogelijk diersoorten per km2 doorgeven athans probeer ik. en de laatste 5 jaar op waarneming.nl

weet hoe een lynx en wolf eruitzien en wat je aan sporen kan ontdekken.
heb ook veel geleerd de laatste jaren over sporen onderzoek in de natuur en zal nog heel wat bijleren
Maar 1 ding weet ik zeker als ik een lynx of wolf ZIE dan kan je van mij uitgaan dat ik het voor 75% of meer zeker weet.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Norman

Maarten, staat gewoon in het onderschrift van hun berichten hoor.
Anders is het aan de betreffende personen of ze dit kenbaar willen maken of niet.

Dat is niet aan mij.

hiskodevries

Citaat van: Maarte5n op februari 20, 2012, 20:32:53 PM
Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 19:45:48 PM
Maarten, je weet dat de mensen van Ark en de Zoogdiervereniging ook in het Admin team zitten?
Commentaar is niet erg, als je maar eerlijk bent.

Als jij een onzekere Wolf, Lynx of whatever invoert, zal je opbouwende kritiek krijgen.
Als jij een zekere Wolf invoert met een dubieuze foto, dan krijg je een dergelijke situatie als deze.

a) dan wil ik graag weten wie waar in zit heb al zo vaak geprobeert via ark en zoogdieren vereniging uit te pluizen wie wie is op waarneming.nl
ik dacht eigenlijk dat ze juist niet erin zaten omdat ze er veel te druk mee zijn met hun werk, om ook eens elke dag hier alles goed gekeurd te zetten maar dat ik mijn stelling.
de administrateurs zulen er niet mee eens zijn denk ik wat ik zij ,maar dat idee had ik wel een beetje.


Groet Maarten
http://waarneming.nl/users_rollen.php
Als je die van de ndff/ telmee opvraagt zul je een grote overlap zien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarte5n

http://waarneming.nl/users_rollen.php
Als je die van de ndff/ telmee opvraagt zul je een grote overlap zien.

oke ik zie dit voor het eerst maar dan zal ik later verder kijken wat de vergelijking is op hun vak in de zoogdierenvereniging en ark

Groet M
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Vandaag las ik dat er een lynx was waargenomen. Ik had het wel nu ongeveer verwacht, maar het verbaasde me toch. Met foto nog wel, heel bijzonder. Ik dacht even aan een foto van een cameraval, maar toen ik de foto zag leek het toch niet van een cameraval. Ik vroeg me af hoe het mogelijk was om zo dichtbij te komen zonder dat het beest het door had, hij keek tenslotte de andere kant op. Als je met een camera zo dicht bij komt, dan heb je ook de kans om 20 foto's te maken. Net zolang doorgaan met fotograferen totdat het dier wegloopt natuurlijk. Zoiets hebben ze ook gedaan bij die (zogenaamde) wolf in Duiven. Jammer dat het een grap was (of zoiets).


Maar wel goed om het proces zo te zien. Het pakt toch goed uit. De volgende grappenmakker zal zich wel 2 maal bedenken voordat er weer zoiets geplaatst wordt. Dit vergroot alleen maar de geloofwaardigheid van de volgende waarnemingen. Eind goed al goed.


En over de grappenmaker... Er lopen wel meer vreemde mensen rond, dat wisten we al. Laat hem maar met rust.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maurice.lahaye

@ Maarten. Ik beken, ik ben admin voor de zoogdieren op waarneming.nl en telmee.nl, lid van de Zoogdiervereniging (niet als betaald medewerker, slechts gewoon lid). Bovendien zitten ARK en de Zoogdiervereniging in hetzelfde gebouw in Nijmegen waar ik een werkplek heb. Overigens ben ik in dienst bij Natuurmonumenten. Kortom, zo'n waarneming van een Lynx of Wolf krijg ik denk ik snel te horen  :angel: .

Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Weia

Citaat van: heppo op februari 20, 2012, 19:16:33 PM
net alle reacties gelezen,
hier kan een student culturele antropologie een leuke scriptie over schrijven.
Zeker! De oorspronkelijke waarneming had niet helemaal het niveau dat je zou wilen, maar een deel van de reacties zou ook wel een tikje meer niveau hebben mogen hebben.
Een van de dingen die je meteen zou mogen afvragen: hoe oud is de waarnemer, hoe ervaren en dergelijke. Bij de libellen hadden we een zeer opmerkelijke waarneming qua locatie van een zeer zeldzame soort mét prima foto's. Kon haast niet, heen en weer gemaild, ging niet helemaal soepel, uiteindelijk blijkt het een jongen van 10 te zijn die waarneming/nl wel ontdekt had maar observado.org niet. Hij voerde zijn vakantiefoto's in op zijn huisadres = locatie in. Eind goed al goed, leuk jong, beetje coachen. Ik was blij dat ik hem het voordeel van de twijfel had gegeven.
De lynx is een wat ander geval, maar ook hier passen geen onderdegordelopmerkingen. Hij is de eerste niet die na een misschien wel maar misschien ook niet gemeen bedoelde start in een web van onhandigheden verzeild raakte.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gerard Scholte

Eigenlijk staat die hele opwinding me tegen. Primitief jachtinstinct...
Groeten,

Gerard

Stan.

Zou je willen uitleggen waar dat op slaat?
Groeten,
Stan van Remmerden