Hoofdmenu

Lynx

Gestart door Norman, oktober 26, 2011, 15:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Citaat van: mystacinus op februari 20, 2012, 12:36:25 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2012, 12:21:40 PM
De waarneming is verwijderd, sprookje is over.
Wel e.e.a. geleerd over een volgende mega waarneming. op het admin forum is al een evaluatie bezig hoe het volgende keer beter kan
Wat beter kan is de waarnemer op het scherm van de waarneming door een admin te vragen meer bijzonderheden te vermelden in het opmerkingen veld. Waarom is dat in dit geval niet gebeurd?
Verder zou een PGO of regionale werkgroep de pers te woord moeten staan, uiteraard in overleg met de waarnemer, die dan zelf buiten schot gehouden kan worden als deze daar behoefte aan heeft.

De leden van het forum waren sneller dan de admins, maar de admins hebben zeer snel gereageerd via het opmerkingenveld en de waarneming heel snel vervaagd. Of dit nog zinvol was kun je je afvragen, als je kijkt naar de alle berichten met locatiegegevens die je op internet kon terugvinden. Maar beter iets dan niets.

Zomaar een gedachtenkronkel, zouden nieuwe soorten (van vogel tot libelle, van zoogdier tot reptielen) niet eerst geverifieerd moeten worden door de admins alvorens ze zichtbaar worden voor iedereen? En na verificatie vervaagd weergeven op atlasblokniveau. Of draaf ik door?

mystacinus




Er was gewoon een conversatie met de waarnemer onder de waarneming (eerst Hisko, daarna René) .

Die is dan snel weggehaald, heb ik niet gezien. Twitteraccount van waarneming.nl geeft nu al aan dat het een hoax is geweest!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

fdebets

Citaat van: mystacinus op februari 20, 2012, 12:46:02 PM



Er was gewoon een conversatie met de waarnemer onder de waarneming (eerst Hisko, daarna René) .

Die is dan snel weggehaald, heb ik niet gezien. Twitteraccount van waarneming.nl geeft nu al aan dat het een hoax is geweest!

Goed lezen wat er staat. geen bevestiging van een hoax.

Guido de Kleijn

Jammer, het had geweldig geweest. En ook al twijfel ik heel erg aan de echtheid van de waarneming geloof ik er heilig in dat ze Limburg af en toe aan doen. Ik ken het gebied daar ook redelijk en het grenst natuurlijk erg mooi aan de voerstreek zonder obstakels als grote steden of rivieren, de oversteek is zo gemaakt.
Met vriendelijke groet, Guido de Kleijn

joostheeremans

Citaat van: mystacinus op februari 20, 2012, 12:46:02 PM



Er was gewoon een conversatie met de waarnemer onder de waarneming (eerst Hisko, daarna René) .

Die is dan snel weggehaald, heb ik niet gezien. Twitteraccount van waarneming.nl geeft nu al aan dat het een hoax is geweest!


Zodra de boel vervaagd wordt worden ook de commentaren vervaagd. Tot half 5 gistermiddag waren de commentaren gewoon zichtbaar.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

mauwra

Toen ik vanochtend op ad.nl keek en de foto op waarneming.nl zag kreeg ik sowieso snel twijfels. Eind vorig jaar ben ik met een groep mede studenten in Tsjechië geweest waar ook een verblijf was met lynxen. De foto's die daar genomen zijn lijken er verdacht veel op.


frankw

Verdacht veel idd..

mystacinus

het wachten is op de bevindingen van Rene... Ben benieuwd of we nog iets te horen krijgen hierover op dit forum
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

ejslootweg

Dat lijkt me inderdaad exact de plek. Een aantal takken en bomen staan op beide foto's.

groeten, Erik
groeten, Erik

Theo Linders

Vooral interessant zijn de 2 takken die gekruist liggen op het rechterstukje mos, die zijn op beide foto's verdacht identiek.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Antonie Blom

Citaat van: ejslootweg op februari 20, 2012, 13:04:54 PM
Dat lijkt me inderdaad exact de plek. Een aantal takken en bomen staan op beide foto's.

groeten, Erik

En het mos heeft exact dezelfde vorm. Ben ervan overtuigd dat het op dezelfde plek genomen is.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Melchior van Tweel

Radio 1 journaal van enkele minuten geleden bericht dat het een hoax is.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Micha van den Boogerd

Citaat van: Norman op februari 20, 2012, 12:30:55 PM


Mijn complimenten voor de admin's. Ik vind dat er snel en adequaat is gehandeld.

Helemaal mee eens.

maurice.lahaye

Dames en heren,

Het is over een uit: dezelfde locatie staat op beide foto's. Controleer de mos-pakketten, de omgevallen bomen en de stok rechtsvoor de pluk mos. Kortom, een carnavals-grap. Erg grappig dat de media hier zo enorm bovenop gesprongen zijn.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ebohmer

Citaat van: maurice.lahaye op februari 20, 2012, 13:12:12 PM
Dames en heren,

Het is over een uit: dezelfde locatie staat op beide foto's. Controleer de mos-pakketten, de omgevallen bomen en de stok rechtsvoor de pluk mos. Kortom, een carnavals-grap. Erg grappig dat de media hier zo enorm bovenop gesprongen zijn.



Het enige wat het raadsel definitief op zou lossen is natuurlijk "de waarnemer" die de grap toegeeft, maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren..
Met vriendelijke groet,

Esther

JNM - Jongeren in de Natuur
www.jnm.nl

Max Berlijn

pffff, als archivaris CDNA (vogels) was dit een zeer leerzame hoax voor mij, wat een rare personen lopen er toch ook in de natuur rond...en chapeau voor de personen die dit geval ontmaskerd hebben :duim:
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

DuDe

#166
Citaat van: maurice.lahaye op februari 20, 2012, 13:12:12 PM
Dames en heren,

Het is over een uit: dezelfde locatie staat op beide foto's. Controleer de mos-pakketten, de omgevallen bomen en de stok rechtsvoor de pluk mos. Kortom, een carnavals-grap. Erg grappig dat de media hier zo enorm bovenop gesprongen zijn.

Maurice
admin
Dat is toch niet grappig, maar eerder logisch? Stel de waarneming is correct, dan zou dat toch belangrijk nieuws zijn? Op dit forum zijn er ook al heel wat berichten over geplaatst. Het spreekt de mensen duidelijk aan. Daarnaast helpt de goede naam van Waarneming.nl natuurlijk ook  ;)

Uit het AD:
De man zette zijn foto op waarneming.nl, een website waarop dierenspotters hun observaties posten. De oprichter van de site, Hisko de Vries denkt dat de foto betrouwbaar is, zo zegt hij tegen nrc.next. ,,We controleren dit soort zaken zeer grondig. Ik geloof hem."
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

kroonp

Citaat van: mauwra op februari 20, 2012, 12:54:41 PM
Toen ik vanochtend op ad.nl keek en de foto op waarneming.nl zag kreeg ik sowieso snel twijfels. Eind vorig jaar ben ik met een groep mede studenten in Tsjechië geweest waar ook een verblijf was met lynxen. De foto's die daar genomen zijn lijken er verdacht veel op.

Was dat dan niet toevallig in dat tierfreigehege in het Bayerischen Wald net over de grens met Tsjechië bij Ludwigsthal?
Ik had het volgende idee: dieren in dierentuinen hebben vaak hun favoriete plekjes om te rusten e.d., veel bezoekers, veel foto's, deze foto's komen op het internet, dus de kans is groot dat als deze foto in een dierentuin is genomen dat je dan dit plekje terug moet kunnen vinden op foto's van lynxen op het internet.

Ik heb met google gezocht op: tierfreigehege bayern luchs. Deze foto lijkt heel erg goed (vooral op jouw foto):

http://www.maerkischeallgemeine.de/cms/list/15671304?foto_page=25

Welke internetspeurder komt met meer plaatjes  ;D

Edit - al niet echt meer nodig misschien...
Groet

Peter Kroon

peterlindenburg



Citaat van: Oenanthe op februari 20, 2012, 12:13:04 PM
Ik heb vanaf het begin vertrouwen in de waarnemer en de waarneming gehad maar op deze site brak meteen een discussie over de betrouwbaarheid los en over de wenselijkheid om hem zelf ook te gaan zoeken. Nu zijn de media ook losgebarsten. Geen wonder dat de waarnemer afhaakt.


Volledig mee eens!

joostheeremans

Citaat van: peterlindenburg op februari 20, 2012, 13:21:08 PM


Citaat van: Oenanthe op februari 20, 2012, 12:13:04 PM
Ik heb vanaf het begin vertrouwen in de waarnemer en de waarneming gehad maar op deze site brak meteen een discussie over de betrouwbaarheid los en over de wenselijkheid om hem zelf ook te gaan zoeken. Nu zijn de media ook losgebarsten. Geen wonder dat de waarnemer afhaakt.


Volledig mee eens!


Uiteindelijk bleek de argwaan wel gegrond.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

mystacinus

Tsjonge hoe moet die gast zich wel niet voelen. Als de telegraaf er al melding van maakt kan het niet anders zijn dan grote onzin!
Wel goed dat een waarneming zo snel dankzij open berichtgeving tussen admins en waarnemers door de mand valt, al wil ik toch nog horen wat Rene erover te melden heeft... 
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

henrike1977

Tsja, als men zich niet door de roes van het idee dat de Lynx weer gezien is NL laat meevoeren dan kan je eigenlijk wel nagaan dat zo'n foto zonder teletoeter eigenlijk helemaal niet gemaakt kan worden van een dier dat zo schuw is als een Lynx. Als je goed kijkt zie je dat de oren niet eens naar achteren gedraaid zijn. Het dier is volledig ontspannen. Hoe kan je zonder geluid te maken zo dicht bij een dier komen in een bos? Je maakt altijd geluid. Takjes die breken, blad onder je voeten. Het dier had op z'n minst op het geluid moeten reageren door de oren iets naar achteren te draaien. Het heeft zulke scherpe zintuigen om te kunnen overleven, een geluidje kan leven of dood betekenen, dus zal het daar op reageren, ook al is dat maar minimaal. Dit dier is nog net niet z'n snuit aan het wassen en compleet ontspannen. Dan gaat het dus om een dier dat menselijk contact gewend is, of opgezet. In dit geval het eerste. Het is overigens wel flink balen.
Groet Henrike Visser

Pim

Als deze jongeman naam en adres vermeld in dit topic stuur ik hem een onvervalste tube Clearasil ultragel wash van 200 ml.


Beloofd is beloofd!


Het lijkt me logisch dat er argwanend werd gereageerd door admins, de foto gaf hier alle aanleiding toe.


Overigens wordt er overwegend zeer professioneel gereageerd bij overige vermeende lynxwaarnemingen. We laten de waarnemer(s) in hun waarde en sturen vaak wel aan op een vraagteken als er geen onomkeerbare bewijzen zijn.


Op naar de volgende wolfwaarneming.............
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Melchior van Tweel

Nog nooit zo druk geweest op het forum als nu (219 mensen!)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gert Veurink

Citaat van: hiskodevries op februari 20, 2012, 12:21:40 PM
De waarneming is verwijderd, sprookje is over.
Wel e.e.a. geleerd over een volgende mega waarneming. op het admin forum is al een evaluatie bezig hoe het volgende keer beter kan

Ik vond dat het prima ging. Zo'n claim wil je goed onderzoeken en daar mogen best kritische vragen bij gesteld. Die bleken helaas ook terecht. Het is niet anders. Volgende keer gaat het net zo hoop ik.
groet!
Gert Veurink



Norman

Hier staat dat de waarneming van zaterdag 19 februari was. Dit moet natuurlijk zondag 19 februari zijn.

mystacinus

Als dit al geen uitzending van Dieren in nesten van de BRT was dan gaat het dit er wel een worden wat mij betreft. Er zal iig iets mee gedaan gaan worden.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

stevenvanleeuwen

#177
goede reclame voor waarneming.nl of juist niet?
zorgt wel weer voor een stukje bekendheid
Groet,
Steven

www.jnm.nl

Weia

Knap trouwens dat er binnen de korste keren twee andere foto's opduiken met dezelfde bomen!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

fdebets

De vraag is nu of alleen de foto nep is! Heeft de waarnemer misschien een lynx gezien en geen foto kunnen maken?
Waarom gaat hij anders met enkele mensen op zoek?