Hoofdmenu

Lynx

Gestart door Norman, oktober 26, 2011, 15:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Micha van den Boogerd

#90
Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 19, 2012, 18:10:53 PM
Misschien ook even de locatie vervagen, zodat niet 100'en geinteresseerden het halve ------- plat gaan stampen?

Daar is het waarschijnlijk te laat voor. Hopelijk zijn de meeste Limburgers en andere zuiderlingen te druk met Carnaval om het bos in the trekken. :-)

Have

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 19, 2012, 18:10:53 PM
Misschien ook even de locatie vervagen, zodat niet 100'en geinteresseerden het halve ********bos plat gaan stampen?
Contradictio in terminis.
Groet
Helena

Bart van Hoogstraten

#92
Citaat van: Have op februari 19, 2012, 18:53:01 PM
Contradictio in terminis.

Da's inderdaad een vette!  ;D (ik denk dat een admin dat even moet doen gezien het grote aantal gasten wat hier nu rondlurkt...).

(ik heb mijn verwijzing met wiki in post 86 in ieder geval verwijderd).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Micha van den Boogerd

De waarneming is nu helemaal verdwenen. Ik hoop dat dit is omdat het de eerste geverifieerde waarneming middels een foto van een lynx in Nederland betreft?

Micha van den Boogerd

Citaat van: Have op februari 19, 2012, 19:13:00 PM

Maar jouw citaat met de plek omschrijving staat er nog...

Groet
Helena

Weggehaald. Bedankt.

mystacinus

ben net te laat thuis lees ik. Heb plek niet gelezen maar ik verwacht dat het in een van de geuldal- of gulpdalbossen tegen grens met Wallonie of de Voerstreek is...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

ik heb ergens gelezen waar dit geweest moet zijn. Als het waar is en helaas kan ik niet zien wie de waarnemer is, dan is dit wel het zoologisch meest bijzondere bosgebied van Nederland op een steenworp afstand van bebouwd gebied en om die reden ook het meest kwetsbare. Rijk en provincie zouden er alles aan moeten doen om het gebied te vergroten en isolatie van het gebied op te heffen.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Norman

Ik wens ze veel succes, maar de kans is nihil dat ze iets zullen vinden.
Ik wil heel graag een Lynx (of Wolf of Wilde Kat) in Nederland in het wild, maar overweeg niet om af te reizen.

Wel wil ik nog een keer Zuidelijk Limburg als vakantieadres aan te doen.
Dan pak hem beet 14 dagen de omgeving af struinen en her en der cameravallen plaatsen (let op! Eerst toestemming vragen aan de terreineigenaar). Dan acht ik de kans op succes groter, maar het zal voorlopig nog van veel geluk af hangen.

mystacinus

plek zingt al rond op twitter...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

HPM

Herman van der Meer

maurice.lahaye

Even alle optimisten terug op de grond: ik ben niet overtuigd. De admins werken aan de verificatie. Waarneming is voorlopig onder embargo geplaatst.

Groeten,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Even nog meer pessimisme, op de foto zijn een paar groene blaadjes te zien..... Morgen wordt de plek bezocht met de betreffende waarnemer. Ik ga in ieder geval rustig slapen.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

mystacinus

kan de betreffende waarnemer, schijnt om een 16-jarige te gaan, niet zelf even reageren?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Maico Weites

Dat van dat blaadje is niet zo heel gek.
Lijkt vaag wel een beetje op braamblad. Dat zag ik gister ook nog hangen.
De plek zal wel goed terug te vinden zijn. Die twee omgevallen bomen lijken me vrij karakteristiek.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Maarte5n

#104
Citaat van: mystacinus op februari 19, 2012, 21:41:54 PM
kan de betreffende waarnemer, schijnt om een 16-jarige te gaan, niet zelf even reageren?

Duurde bij mij 2 jaar voor ik wis dat dit (forum)bestond dus zal, me niet verbazen dat diegene dat niet weet...................... ;)

En met dank aan een aantal administrator,s   zit ik nu hier anders zagen jullie me nog niet op forum
Maarten vd Berg

HPM

Citaat van: Norman op februari 19, 2012, 20:21:22 PM
Dat is bij mij om de hoek!! :P

Slim van je hoor. De sporen worden uitgewist maar jij gaat even een nieuwe wegwijzer plaatsen.
Herman van der Meer

Vincent Sanders

Staat toch al overal dus nu heeft het niet meer
Gr,
Vincent Sanders

Norman

#107
a) Half internet staat al vol met de locatie
b) Al gaat de halve wereld morgen zoeken, Lynx is zo schuw niemand zal iets vinden. Iedereen met een beetje sjoege gaat dus ook niet zoeken

mystacinus

Is dit een opname voor het programma Dieren in nesten van de BRT?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

123peter

nou op velen hun verzoek!

ik heb de lynx waar genomen rond kwart voor 9 vandaag.
die blaadje en die rots waar ik over lees

die blaadjes , geen flauw idee niet op gelet
die rots , weet ik niet zeker maar volgens mij is dat geen rots.

ik heb morgen afgesproken met rene dan gaan we camera vallen op hangen met de hoop hem nog een keer te kunnen vastlegen

maar ik wil even voor opstellen!
ik doen niet aan nep waarnemingen ! ik kan me wel eens vergissen maar deze weet ik zeker

gr.
peter ( niet mijn echte naam)

ps. ja ik ben pas 16,5 jaar maar ik heb een grote passie voor de natuur!

Rene Janssen

Citaat van: Norman op februari 19, 2012, 22:00:54 PMc) Deze Lynx is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een hoax.
Dag Norman,

Ik begrijp dit commentaar niet van je. Ik ken je via het forum als een gedegen persoon. Er is een foto dat er zeer goed uit ziet en je bent er zelf niet wezen kijken. Volgens mij moet je EERST iets natrekken, voordat je een dergelijke boute uitspraak kan/ mag doen! Morgen horen jullie meer!

René
René Janssen

egilio

Er zullen dan wel een hoop vragen op je afkomen!
Ik hoop dat de waarneming te verifieren is en dan feliciteer ik je van harte met de eerste gedocumenteerde waarneming van lynx in NL sinds hij hier uitgestorven wordt geacht.
Volgens een poster hierboven hebben foto's van jou bij andere waarnemingen exif-gegevens, maar deze niet. Is daar een verklaring voor?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rene Janssen

Citaat van: egilio op februari 20, 2012, 01:03:27 AM
Volgens een poster hierboven hebben foto's van jou bij andere waarnemingen exif-gegevens, maar deze niet. Is daar een verklaring voor?
Even getest: als je cropt uit een foto in paint, dan slaat die het automatisch op zonder exif... dus niet eens zo raar...!


René
René Janssen

Maarte5n

#113
succes rene en peter met alles en ik hoop dat jullie meer vinden dan alleen de foto,

oja als ik iets zeldzaams vind/zie(wolf of lynx) weet ik vanaf nu dat ik er niet mee op waarneming.nl hoef te komen voor het zeker is.

Goet Maarten
Maarten vd Berg

Johan Helmus

Citaat van: maurice.lahaye op februari 19, 2012, 20:38:29 PM
Even alle optimisten terug op de grond: ik ben niet overtuigd. De admins werken aan de verificatie. Waarneming is voorlopig onder embargo geplaatst.
Na aanleiding van een waarneming staat staat de locatie nu al op twitter, en bestaat de kans dat de vindplaats vandaag plat wordt gelopen. Daar zal de terreinbeheerder ook niet vrolijk van worden. Is het niet handiger als waarneming.nl zijn verantwoordelijkheid hierin neemt, en er voortaan voor zorgt dat dergelijke waarnemingen voortaan standaard worden vervaagd? Dit lijkt me zeker handig in het geval van tot de verbeelding sprekende soorten als de lynx.
Groeten, Johan Helmus

hiskodevries

Renee, is nu op stap om de locatie te verifieren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gurbe

Dit zou wel enorm gaaf zijn!
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Steven Wytema

Citaat van: Johan Helmus op februari 20, 2012, 07:37:00 AM
Citaat van: maurice.lahaye op februari 19, 2012, 20:38:29 PM
Even alle optimisten terug op de grond: ik ben niet overtuigd. De admins werken aan de verificatie. Waarneming is voorlopig onder embargo geplaatst.
Na aanleiding van een waarneming staat staat de locatie nu al op twitter, en bestaat de kans dat de vindplaats vandaag plat wordt gelopen. Daar zal de terreinbeheerder ook niet vrolijk van worden. Is het niet handiger als waarneming.nl zijn verantwoordelijkheid hierin neemt, en er voortaan voor zorgt dat dergelijke waarnemingen voortaan standaard worden vervaagd? Dit lijkt me zeker handig in het geval van tot de verbeelding sprekende soorten als de lynx.

NB Johan mijn reactie is niet persoonlijk tegen jou gericht!

Maar dit soort reacties tref je erg (HEEL ERG) vaak aan bij zeldzame waarnemingen.
Het is het soort reactie waar Nederlanders goed in zijn: reactief (niet proactief) opeens aanpassingen gaan maken.
Dan kan je waarnemingen van Wolf, Beer, Moeflon, etc  ook wel gaan vervagen. (Ik weet het, ik overdrijf).
Het niet laten zien (aan het publiek) van zeldzame waarnemingen kan bij invoerders ook het gevoel oproepen dat ze niet serieus worden genomen.

Ik denk dat waarneming.nl heel adequaat heeft gehandeld in het laten plaatsen van de waarneming, en kort nadat het wereldkundig werd gemaakt de waarneming op embargo heeft gezet.

Mbt dit gavel denk ik dat het platlopen wel meevalt. Het is namelijk wel een *** end weg (van de randstad).
In de wereld van vogels is een duidelijk voorbeeld dat het Kleinst Waterhoen van de Groene Jonker (lekker dichtbij) compleet overrompeld werd (ook omdat ze vlak naast het pad broedden), terwijl Kleinst Waterhoen van Schokland (Noord-Oost Polder) door bijna niemand bezocht is.
Steven Wytema


Johan Helmus

Volgens mij is dit juist een geval van reactief handelen. De waarneming is pas vervaagd nadat deze is ingevoerd, en daardoor is de locatie van de waarneming enige tijd zichtbaar geweest. De locatie is nu onder andere vindbaar via twitter. Als men pro-actief had gehandeld, was dat mogelijk niet gebeurd. De informatie kan dan in ieder geval niet via de betreffende waarneming op waarneming.nl 'uitlekken'.

Als een waarneming standaard wordt vervaagd, dan is deze evengoed zichtbaar voor het publiek, hetzij in beperktere mate. De melding wordt ook nog gewoon op de hoofdpagina getoond. De belangrijkste details, zoals waarnemer en exacte locatie worden echter weggelaten, maar de foto's etc zijn nog steeds zichtbaar. Ik zie niet in waarom een waarnemer hier bezwaren mee zou hebben? Zeker niet als dit eventueel wordt vergezeld door een toelichtende tekst bij het invoeren.

Natuurlijk is er niets mis met het openbaar bekend maken van waarnemingen. Ik wil ook zeker niet bepleiten dat dit zou moeten. In tegendeel zelfs. Maar in bepaalde gevallen moet je denk ik wel een afweging maken of de kans op verstoring niet te groot wordt. Je zegt zelf al dat een nest van een kleinst waterhoen al compleet werd overrompeld. Zelf denk ik dat een lynx een iets meer aansprekender soort is, die potentieel veel fotografen aan kan trekken, die bijvoorbeeld van de paden af gaan, die de lynxsporen in de sneeuw volgen, of wat dan ook. Naast dat de beheerder dat niet leuk vindt, zal de lynx dat waarschijnlijk ook niet waarderen. Verder kan een dergelijke melding natuurlijk ook de aandacht van mensen met minder goede bedoelingen trekken. Om die reden voer ik mijn waarnemingen van bijvoorbeeld vossen, dassen en reptielen meestal al vervaagd in.
Groeten, Johan Helmus

hiskodevries

Net contact gehad met 'onze verslaggever ter plaatse' plek nog niet gevonden, maar wel heel stil in het bos, qua bezoekers
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0