Broedseizoen Steenuilen, hoe gaat het bij jullie?

Gestart door Peter Boelee, juni 18, 2011, 21:42:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Boelee

Op twee late kasten na, zijn alle jongen steenuilen op de Bevelanden geringd en staan op het punt de kast te verlaten of zijn al uitgevlogen. In het eerste jaar dat ik mij hiermee bezig ben gaan houden waren er 125 kasten geplaatst en werd er in 7 kasten gebroed. Tot nu toe zijn er totaal 340 kasten geplaatst en is er in 27 kasten gebroed met gemiddeld 2,7 jongen per kast. In twee kasten zaten twee vrouwen op eieren, de eieren waren onbevrucht. In één van deze gevallen ging het om een vrouwtje, die dat al eerder gedaan had, ik bedoel bij een andere vrouw in de kast kruipen. Ze deed dit in 2009 en ook dat broedsel mislukte. In 2009 zat daar een ander vrouwtje met een man en dat nest is uitgekomen en uitgevlogen, maar bij de nacontrole zat het vrouwtje van 2009 weer in de kast. Waaruit de conclusie zou kunnen worden getrokken, dat ze als het derde wiel aan de wagen gewoon tijdens het broedseizoen aanwezig is gebleven. Nu in 2011 zit het vrouwtje van vorig jaar met het vrouwtje van 2009 en 2010 in dezelfde kast op vijf eieren. Hopelijk vindt ze volgend jaar gewoon een eigen man... :-[  Ik kan me niet voorstellen dat er een te kort aan mannen is, dus wat zou de oorzaak kunnen zijn, dat twee vrouwen op één nest eieren gaan broeden?
De afgelopen drie strenge winters hebben  tot gevolg gehad dat vele oudere vrouwtjes het loodje hebben gelegd. Maar hun plekken werden meteen ingevuld door jongere vrouwtjes, die ik na het ringen soms twee tot vier jaar niet meer tegen was gekomen. 
Ben benieuwd of het broedseizoen bij jullie ook zo goed is gegaan?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Geco Visscher

Ook wij zijn klaar mer ringen. Bij een paar kasten nog een nacontrole. Exacte cijfers heb ik op dit moment niet bij de hand, maar het beeld is dat het allemaal wat miner is als eerdere jaren. Op locaties die normaal gesproken succesvol zijn, soms helemaal niets. Andere plaatsen 1 of 2 jongen. Echter ook een enkel geval met drie/vier pullen.
Strenge winter, gevolgd door uitzonderlijk droog voorjaar, eist kennelijk z'n tol.
Gr.
Geco Visscher
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt

Geco Visscher

Naconrole van kasten zojuist afgerond. Kasten zagen er allemaal goed en bewoond uit (verse braakballen / verse prooiresten).
Een kast had een pijnlijke verrassing: een nest hoornaars had er bezit van genomen. Men had weinig begrip voor m'n goede intenties.
Met 1 steek en binnen 2 seconden wisten ze me van de ladder te krijgen.
Met de belofte dat ik in het najaar terug zou komen, hebben we de aftocht maar geblazen. :duim:
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt

Peter Boelee

ik ben er inmiddels achter, dat het hier in Zeeland een goed muizenjaar is geweest, maar dat dit dan niet automatisch betekent dat deze muizenovervloed in heel Nederland te vinden is. Hoe is dat bij jullie?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds