digitale microscoop voor op een trinoculair microscoop gevraagd....

Gestart door javanerkelens, oktober 24, 2011, 23:31:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Beste mensen,

Voordat ik een andere digitale microsoop ga kopen voor op mijn microscoop, wil ik toch even vragen of er misschien iemand is die er eentje ongebruikt heeft liggen, wegens overcompleet of gestopt is met de hobby of werkzaamheden, etc.
Zou zonde zijn als ik een nieuwe ga kopen, als iemand anders hem misschien juist wel graag zou willen verkopen.

Een digitale microscoop met weinig pixels heeft geen zin (die heb ik al.... ;D )
Ben dus op zoek naar een wat betere, waar ik goede scherpe foto's mee kan maken.

Groet,
Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

margriet

Bedoel je nu een digitale camera voor gebruik op een trinoculaire microscoop?

Ik kan je er niet aan helpen helaas... (ben wel benieuwd naar je huidige "opstelling" omdat ik zelf nooit echt mooie foto´s krijg gemaakt door de trinoculaire stereomicroscoop die ik gebruik)


groetjes,

Margriet

javanerkelens

Nee, ik bedoel niet een camera, maar een voor microscopen speciale camera (heb even link toegevoegd)
http://www.microscopeworld.com/p-766-jenoptik-progres-c5-microscope-camera-5-megapixel.aspx

De digitale camera in dit voorbeeld is wel een hele dure, maar je hebt ze ook in goedkopere versies.
Ik bezit ook een dinolite digitale camera en die voldoet in principe ook erg goed, maar het nadeel daarvan is dat, in mijn geval, ik de vliegen eigenlijk van de naald af moet halen omdat je met deze camera eigenlijk alleen platte objecten goed kunt fotograferen.
En ik heb bij Vermandel vorig jaar een digitale camera gekocht voor veel geld, maar die heeft toch te weinig pixels achteraf, dus was een beetje een miskoop ........
Groet,
Joke (van Erkelens)

margriet

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld hoor, maar dat ís toch een camera en geen microscoop voor op een microscoop... (en ook geen spiegelreflexcamera die met een adapter op een microscoop kan)

Ach, misschien een beetje overdreven van mij, ik hoop dat je in elk geval wat vind dat beter werkt (en niet te duur want dat is het allemaal)




groetjes,

Margriet

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

alegro

Citaat van: javanerkelens op oktober 25, 2011, 13:28:50 PM
Nee, ik bedoel niet een camera, maar een voor microscopen speciale camera

Eigenlijk zou je bij je vraag even moeten vermelden wat je wilt fotograferen.  Want "microscoop" fotografie
bestrijkt nogal een breed spectrum, van macro tot en met het echte microscoopwerk aan toe.

Dit soort fotografie is niet zomaar een kwestie van even een usb cameraatje in de tubus van je microscoop
schuiven, vrees ik. Als je echt bevredigende resultaten wilt verkrijgen zul je nogal wat moeten investeren.

Lees om te beginnen maar eens dit forum:
http://www.photomacrography.net/forum/index.php

En google eens op de naam "Charles Krebs" om te zien wat er tegenwoordig zoal mogelijk is qua vliegenfotografie.
Grüezi mitenand,
Arjan

javanerkelens

Via de link en advies van Margriet ben ik in contact gekomen met Rob Engelhart en deze adviseerde mij om het toch te proberen met een digitale spiegelreflex camera.
Nou had ik daar in het verleden geen goed resultaat mee behaald, maar toch maar weer eens geprobeerd....
Iets betere verbinding verzonnen en met behulp van het Heliconprogramma ben ik tot een zeer bevredigend begin resultaat gekomen.
Mijn bedoeling was om de genitaliën van vliegen op de foto te kunnen zetten en kleine details te kunnen weergeven, etc....
En zie hier dan de eerste resultaten in de bijlages.
Dit geeft zeker hoop en ik wil zowel Margriet als ook Rob hartelijk bedanken voor het advies!!! :duim:
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Joke,

ik heb zo'n drie jaar geleden een usb digitale camera gekocht voor mijn trinoc.
De kwaliteit van de foto's vind ik onder de maat v.w.b. kleur en scherpte.

Ik maak veel foto's van dode exemplaren met mijn 100mm macro-lens van meneer Canon en daarnaast door de trinoc met het speciale cameraatje. Van de trinoc-foto's gooi ik achteraf ongeveer 95% weg omdat ze me niet bevallen. De foto's die je hierboven hebt geplaatst krijg ik met het cameraatje voor dr trinoc niet zo mooi.

Je begrijpt natuurlijk dat ik het apparaatje graag aan je kwijt wil maar IK kan er geen goede foto's mee maken en vraag me af of een adapter voor mijn normale Canon 400D niet veel handiger is (en betere foto's maakt?)

mvg.  André

javanerkelens

Ik heb dus zelf ook nog zo'n camera liggen waar je inderdaad uren mee bezig bent en van de honderd foto's er maar eentje een beetje gelukt is.....dus als je het niet erg vind, dan sla ik je aanbod af....(maar dat snap je nu vast wel..)
Ik ben nu erg tevreden met het resultaat van mijn spiegelreflexcamera (Canon) op de microscoop.
En wat ik een echt voordeel vind, is dat je groot formaat foto's krijgt, die je daardoor ook nog eens flink kan uitvergroten, dus echt microscopisch klein kunt gaan fotograferen.
Als je ook een camera erop wil zetten en je komt er niet uit......mail me maar!
Groet,
Joke (van Erkelens)

margriet

Ha, wat een mooie kiekjes zijn dit al geworden!

Wat gebruik je voor verlichting? Is dit alleen met de verlichting van de microscoop?
En zonder lens met t2 ring en adapter? Heb je nu nog veel van de foto´s af moeten snijden?

Misschien moet ik Rob ook maar weer eens bellen voor advies,

Leuk dat je nu eigenlijk vrij snel verder bent  ;)
groetjes,

Margriet