Nog een graafwesp??

Gestart door michiel k, oktober 24, 2011, 21:39:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Is dit ook een graafwesp? Ben benieuwd of deze tot op soortniveau te determineren is.
Michiel van Kerkvoorde

wilde

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

jack_windig

Zeker een sluipwesp, en dan een van de Ichneumonidae: te herkennen aan de cel in de vleugel in de vorm van een paardenkop. Ik durf zelfs nog een klein stapje verder te gaan naar de subfamilie (of was het nou tribus) Ichneumonini, oftewel Ichneumon sluipwespen en verwanten. Niet dat je dan al dicht in de buurt van een soort komt, er zijn daar nog 100den verschillende soorten van in Nederland. Op hymis.de weten ze meer.

gko

#3
deze sluipwesp is al eerder aan de orde geweest, ik weet de naam niet meer,
met vr gr gkoopman

michiel k

Pfff, wat een complexe materie. Ik heb een groot aantal relevante forumitems gezien (> 200), maar ben die van mij nog niet tegengekomen. Het valt me ook op dat van blijkbaar lang niet alle soorten al een waarneming is ingevoerd. De I. ambulatorius staat bijvoorbeeld niet eens in de soortenlijst van wrn.nl ???
Michiel van Kerkvoorde

thijsdegraaf


Dat ze moeilijk zijn, wordt wel vaker besproken. Ik heb het antwoord van Jorgen, dat hij in een ander topic heeft gegeven voor je gekopieerd. Daarin geeft hij mooi aan, waarom het zo lastig is.


"Op Fauna Europaea kan je een overzicht van subfamilies oproepen. De voorlopige lijst van Belgiƫ en Luxemburg heeft ook een overzicht per subfamilie.

Voorts denk ik dat de determinatie van sluipwespen moeilijker is dat het lijkt. Een enkel werk voor de meer dan 1500 sluipwespen in Nederland zal je dan ook niet vinden. Het zal meer behelpen zijn met losse artikels en revisies. Tot op genus is misschien te doen met de tabellen van Perkins, maar via HymIS of Kees Zwakhals zal je waarschijnlijk betere info krijgen. "

gko

#6
ik bedoelde dit item, ik weet niet zeker of hij het exact is, maar het is wel een verwant

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=112623.msg756207#msg756207
met vr gr gkoopman

michiel k

Lijkt er inderdaad wel erg op. Maar ik zie nog wel een verschil: rode vs zwarte bovenste deel van de poten. Zelfs als ze identiek zouden zijn, zou ik nog geen 'zekere' waarneming meer durven in te voeren  :rolleye:
Michiel van Kerkvoorde

gko

daarom noemde ik hem ook een  'w.s.verwant'
suces verder
met vr gr gkoopman

nielsyese

Ctenichneumon panzeri mannetje.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jack_windig

Citaat van: nielsyese op oktober 28, 2011, 02:58:11 AM
Ctenichneumon panzeri mannetje.
Ha Niels.

Ik ben nieuwsgierig hoe je op C. panzeri ben gekomen. Heb jij misschien een tabel? Ik raak zelf nog al eens gefrustreerd als ik denk een soort te herkennen en dan blijkt het bij navraag toch weer een ander te zijn. Als je op de site van Camille Thirion kijkt (http://www.cthirion.be/images/categories.php?cat_id=1) dan vind ik voor deze bijv. Anisobas cingulatellus en Diphyus ochromelus ook lijken.

gko

Hi Jack, een zeer gelijkende werd behandeld in een eerder topic, die ik in mijn vorige reactie bijsloot, ik twijfelde toch aan de soort door
wat kleine verschilletjes met de daar getoonde Ctenichneumon panzeri, niels gaf aan dat het die soort zeker is en wel een mannetje, ik vraag me ook
af waar hij die zekerheid vandaan heeft, ik twijfel overigens niet aan de soort, de soort zit ook op Roggebotzand
met vr gr gkoopman

Auratus

Om ook nog maar even een duit in het zakje te doen, deze Ctenichneumon panzeri (http://waarneming.nl/waarneming/view/54816011) is door Camile Therion op naam gebracht (hier nog niet goedgekeurd overigens). Bovendien is de foto inmiddels ook opgenomen in het soortenregister, waardoor ik vermoed dat hij nogmaals is gevalideerd. Ook hier zie ik veel gelijkenis(sen), maar wat is nu doorslaggevend?

Groet,

Jan

nielsyese

 Jack, de Anisobas en Diphyus die je aanhaalt hebben beide niet de lichtgele achterpoten die je hier ziet. Vooral de kleurstelling maakt dit Ctenichneumon panzeri man. De langste twee achterlijfssegmenten rood, de daaropvolgende zwart met aan het posterior deel een witte rand, gele vlek op scutellum en hind tibia en tarsi met lichtgee, antennes geheel zwart. Vleugeladering klopt verder voor C. panzeri en op Pastinaak, zoals op de foto, kan C. panzeri in de goede tijd van het jaar talrijk worden aangetroffen. Verder meen ik ook nog te zien dat de gastrocoelus vrij diep is. Ik heb een tabel voor Ichneumonidae, maar gebruik hem zelden. Deze soort heb ik zelf ook eens gedetermineerd dus vandaar dat ik hem herken. Er is trouwens geen enkele tabel voor Ichneumonidae up to date, dat is een beetje het probleem met deze groep.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek