Ruigpoot?

Gestart door Johan Helmus, oktober 21, 2011, 19:01:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Ik denk zelf aan ruigpoot, maar ik twijfel nog een beetje. Mede omdat de foto zo vaag is. De foto is met tegenlicht genomen, dus ik heb het een en ander moeten oplichten, wat de kwaliteit niet ten goede is gekomen... Ik heb eventueel nog meer foto's, maar die zullen van soortgelijke kwaliteit zijn.

Volgens mij zijn alle kenmerken aanwezig? Wie kan het bevestigen/ontkrachten?

http://waarneming.nl/waarneming/view/61343968
onzeker Ruigpootbuizerd - Buteo lagopus gezien op 2011-10-21 IJlst
Foto's:
Groeten, Johan Helmus

Johan Helmus

Nog een foto. Deze heb ik niet bijgelicht, maar is puur om het silhouet van de vogel te tonen. De vogel leek langere vleugels dan een 'standaard' buizerd te hebben, en vloog vrij rustig.

Groeten, Johan Helmus

hmbes

Nee ik ben bang dat de donkere onderdekveren een Ruigpoot wel bijna uitsluiten.

Huug

Johan Helmus

Dank voor de reactie. Ik ga de soort aanpassen naar buizerd. Misschien een stomme vraag, maar wat zijn onderdekveren?

Nog een foto (ook opgelicht)

Groeten, Johan Helmus

hmbes

Ik zou nog even wachten, misschien zijn er andere meningen. Onderdekveren zijn de kleinere veren aan de voorkant van de vleugels, ongeveer tot de helft, daar 'beginnen' de slagpennen.

Huug

Jos Welbedacht

De vogel heeft m.i. ook een te donkere kop, en volgens mij zie ik op de laatste foto (de opgelichte) ook een sterk gebandeerde staart.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

hmbes

Ja inderdaad, die tweede foto is wel erg duidelijk een gewone (strepen op arm- en handpennen).

Huug

Johan Helmus

Dan is het hiermee wel gezegd. Ik dank u beide voor de reacties en toelichting. :)
Groeten, Johan Helmus