Veldrietzanger 15-10-2011 Hoek van Holland

Gestart door psoer, oktober 18, 2011, 13:31:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

#30
Citaat van: rnbflavour op oktober 18, 2011, 15:12:52 PM
En waarom eigenlijk geen kleine karekiet?
Met boek erbij zie ik eigenlijk niets wat tegen kleine karekiet pleit.
Tegen veldrietzanger zou ik zeggen dat de hpp toch nog wel aan de lange kant en mist deze vogel de donkere punt aan de ondersnavel.
Tegen kleine spot zou ik zeggen dat deze vogel te warm is gekleurd, geen donkere punt aan ondersnavel heeft, geen donkere tenen heeft.
Dus waarom wordt in dit geval gelijk aan iets zeldzaams gedacht?

Ik denk nooit gelijk aan iets zeldzaams en pleit er juist altijd voor om als eerste aan het gewone te denken. Het zegt dus wel iets dat juist ik Veldrietzanger suggereerde. Hij past gewoon  niet in mijn ervaring met kleine Karekiet.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Het is mij inmiddels helemaal duidelijk Herman, maar ik had nog niks tegen kleine kar gehoord en met alleen een ANWB tot je beschikking kom je er met dit soort vogels als onervaren persoon niet uit.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

#32
Citaat van: jvdlaan op oktober 18, 2011, 16:08:02 PM
[...]

Moet nog worden bepaald:
Hoort versmallingen te hebben aan p3 en p4 (geteld van buiten naar binnen). Waar zitten ze?

[...]

Welke versmalling bedoel je? Volgens Svensson zijn de binnenvlaggen van 2 en 3 versmald, en de buitenvlaggen van 3, 4 en 5.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: psoer op oktober 18, 2011, 16:08:30 PM
Bedankt allen, hier staat hij dan, als het toch nog niet 100% zeker is dan hoor ik het wel.


http://waarneming.nl/foto/view/2707694


Groetjes Peter Soer

Peter, zou je zoveel mogelijk foto's aan je waarneming willen toevoegen. Ze zijn trouwens erg goed!

Ik zie eigenlijk ook niks (meer)  mis voor Veldrietzanger

maartenwielstra

PETER GEFELICITEERD! En wat een fantastische, unieke platen!!!

Justin Jansen

Citaat van: psoer op oktober 18, 2011, 16:08:30 PM
Bedankt allen, hier staat hij dan, als het toch nog niet 100% zeker is dan hoor ik het wel.


http://waarneming.nl/foto/view/2707694


Groetjes Peter Soer
Peter zet ff alle foto's bij je waarneming die goed en duidelijk zijn? Vooral de fotos waarop de vleugels goed zijn te zien.
M.v.g., Justin Jansen


RoelofdeB

Citaat van: jvdlaan op oktober 18, 2011, 16:08:02 PM
Pro Veldriet:
Lichte zijhals,
afgeronde staart (Kleine Spotvogel is de middelste staartpen soms zelfs de kortste)
licht oog (Kleine Spotvogel donker)
Korte snavel
verbredende wenkbrauw

Anti cq problematisch Veldriet:
Handpenprojectie moet ca 40-60% zijn met 5-6 handpentoppen voorbij de tertials. Lijkt me op de eerste foto zelfs te lang voor Veldriet, op de twee foto lijkt dat wel weer te kloppen
Geen donkere wenkbrauwbegrenzing (maar dat is variabel).

Moet nog worden bepaald:
Hoort versmallingen te hebben aan p3 en p4 (geteld van buiten naar binnen). Waar zitten ze?

Lijkt erg op deze: http://jnvdlaan.home.xs4all.nl/veldriet.htm

(hoewel sommigen daar ook nog liefst vandaag dan morgen een Kleine Spotvogel van willen maken  >:D )

Géén donkere wenkbrauwbegrenzing, dat was het eerst dat me opviel! Een duidelijke Veldriet (net als die van Vlieland natuurlijk).

Roelof

HPM

#37
Citaat van: HPM op oktober 18, 2011, 16:20:34 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 18, 2011, 16:08:02 PM
[...]

Moet nog worden bepaald:
Hoort versmallingen te hebben aan p3 en p4 (geteld van buiten naar binnen). Waar zitten ze?

[...]

Welke versmalling bedoel je? Volgens Svensson zijn de binnenvlaggen van 2 en 3 versmald, en de buitenvlaggen van 3, 4 en 5.

Hier een paar uitsneden en een stukje vleugel uit Svensson.
Op de linkerfoto is te zien dat in ieder geval de buitenvlaggen van 2 en 3 zijn versmald en op de rechterfoto in ieder geval ook 4. Bij Kleine Karekiet heeft alleen 3 een licht versmalde buitenvlag.


Edit: Bij nader inzien is het denk ik toch andersis dan ik schreef,  omdat 2 zo verscholen zit. Ik denk dat zichtbaar is dat 3, 4 en 5 versmald zijn. Prima dus.

Herman van der Meer

jvdlaan

#38
Citaat van: HPM op oktober 18, 2011, 16:20:34 PM
Citaat van: jvdlaan op oktober 18, 2011, 16:08:02 PM
[...]

Moet nog worden bepaald:
Hoort versmallingen te hebben aan p3 en p4 (geteld van buiten naar binnen). Waar zitten ze?

[...]

Welke versmalling bedoel je? Volgens Svensson zijn de binnenvlaggen van 2 en 3 versmald, en de buitenvlaggen van 3, 4 en 5.

Buitenvlaggen. Bij Kleine Kar en Bosrietzanger zijn alleen de p3 versmald.
Inmiddels mijn Svensson gevonden en de korte p2 is toch wel erg doorslaggevend!

Edit: tegelijk gepost met Herman. Goeie actie dat plaatje!

HPM

#39
Citaat van: psoer op oktober 18, 2011, 15:57:09 PM
Ik heb tal van foto's maar ik weet niet waar ik op moet letten.....of zijn we er al uit?


Groetjes Peter Soer

Een uitsnede van de kop en in ieder geval ook van de vleugels.


Eh... bij je waarneming dan he?
Herman van der Meer

psoer

Ik plaats de foto's ter determinatie liever hier.

Groetjes Peter Soer



garryb

Het feit dat sommige mensen ondanks zulke denderende foto's blijkbaar nog niet overtuigd zijn en gaan verenneuken, verklaart wellicht waarom ze zo weinig gezien worden in NL. De soort zou beter Netrietzanger gedoopt kunnen worden ...

Vincent Hart

@Peter: Heb de titel van het topic even gewijzigd en het topic verplaatst naar Vogels. Mocht je dat vervelend vinden dan hoor ik het van je.

Had het gelijk willen melden, maar er kwam even werk tussendoor.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

ff een beetje offtopic (qua determinatie dan), maar zijn er mensen aan het zoeken?
(niet dat ik het veel kans geef na een fraaie za & zo nacht, maar toch, dat beestje zit op een strekdam.. is vermoeid etc)
Steven Wytema


jvdlaan

Kleurverdeling tertials is ook ok: buitenvlaggen lichter dan binnenvlaggen.
En de schacht van de staartveer lijkt licht.

Allemaal kenmerken die Svensson noemt in het artikel in Birding Word 14 (5): 2001.

@Garry
Dat ding wat we op Vlieland hadden was in het veld makkelijk, maar het heeft jaren geduurd voordat deze algemeen geaccepteerd werd.

garryb

Jan, m.b.t. die van Vlieland, daar zijn nog steeds lieden die het een Klespo vinden (hilarisch! Alleen die onderstaartdekveren al ...) Die van Hoek v H. stonden we zaterdag maar een paar kilometer vandaan, zeer jammer al met al.

Max Berlijn

Peter,

Volgens mij hebben we vroeger op dit forum wel eens in de clinch gelegen, maar wat een gaaf beest die Veldriet. Zou je hem willen indienen?, graag met wat achtergrond info, lang aanwezig, vermoeid, lang zichtbaar. Jammer dat je niet wist wat het was mogelijk had je (minimaal) 250+ (inclusief mijzelf) waarnemers erg blij kunnen maken. Ik heb de vogel van 1994 (!!) gemist (omdat ik mijn eerste hond moest ophalen (naam Raddes, die soort heb inmiddels al twee maal in NL)). Nu anderhalf hondenleven later (Raddes is inmiddels niet meer en vervangen door Bloem) heb ik de soort nog steeds niet goed kunnen maken.. Groet Max

PS: Pas de tweede veldwaarneming voor NL trouwens!
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Halff

#47
Citaat van: Max Berlijn op oktober 18, 2011, 18:05:07 PM
Peter,

Volgens mij hebben we vroeger op dit forum wel eens in de clinch gelegen, maar wat een gaaf beest die Veldriet. Zou je hem willen indienen?, graag met wat achtergrond info, lang aanwezig, vermoeid, lang zichtbaar. Jammer dat je niet wist wat het was mogelijk had je (minimaal) 250+ (inclusief mijzelf) waarnemers erg blij kunnen maken. Ik heb de vogel van 1994 (!!) gemist (omdat ik mijn eerste hond moest ophalen (naam Raddes, die soort heb inmiddels al twee maal in NL)). Nu anderhalf hondenleven later (Raddes is inmiddels niet meer en vervangen door Bloem) heb ik de soort nog steeds niet goed kunnen maken.. Groet Max

PS: Pas de tweede veldwaarneming voor NL trouwens!

2e veldwaarneming Max? Volgens mij de 3e, we hebben ook nog dat zingende (en stilgehouden) beest in t 'Zwanenwater gehad in 2008. Deze was wel eerst gevangen maar zat twee dagen daarna open en bloot te zingen dus dat telt ook als veldwaarneming toch?

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bas vd Burg

Citaat van: garryb op oktober 18, 2011, 17:22:50 PM
Het feit dat sommige mensen ondanks zulke denderende foto's blijkbaar nog niet overtuigd zijn en gaan verenneuken, verklaart wellicht waarom ze zo weinig gezien worden in NL. De soort zou beter Netrietzanger gedoopt kunnen worden ...

Ik weet niet of het zo moet stellen Garry, dit zou het 26ste geval zijn voor NL, dus "we" hebben er al best wel wat in NL. En over dat verenneuken, misschien is het gewoon een stukje "ter lering en vermaak"? Voor mij geldt dit iig wel.............

@Rob, volgens mij toch 2e veldwaarneming. Dat beest van Zwanenwater (2 t/m 4 juni 2008) is ook gevangen, weet alleen ff niet meer of die ookin het veld is waargenomen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Herman van der Meer

Rob Halff

@ Max en Bas; Klopt vogel is eerst gevangen maar werd volgens mij twee dagen nadat hij gevangen was zingend aangetroffen nabij de vangplek. vogel is toen door meerdere mensen gezien en gehoord staat mij nog bij...

Edwin Russer

Citaat van: Rob Halff op oktober 18, 2011, 18:20:45 PM
@ Max en Bas; Klopt vogel is eerst gevangen maar werd volgens mij twee dagen nadat hij gevangen was zingend aangetroffen nabij de vangplek. vogel is toen door meerdere mensen gezien en gehoord staat mij nog bij...
Vogel na twee dagen wederom gevangen en in de avond nog zingend gezien. Ik weet effe niet hoe het met de telregels zit, maar goed, in niet toegankelijk gebied was het sowieso een lastig verhaal geworden...
http://waarneming.nl/waarneming/view/40469101

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

psoer

#53
Citaat van: Max Berlijn op oktober 18, 2011, 18:05:07 PM
Peter,

Volgens mij hebben we vroeger op dit forum wel eens in de clinch gelegen, maar wat een gaaf beest die Veldriet. Zou je hem willen indienen?, graag met wat achtergrond info, lang aanwezig, vermoeid, lang zichtbaar. Jammer dat je niet wist wat het was mogelijk had je (minimaal) 250+ (inclusief mijzelf) waarnemers erg blij kunnen maken. Ik heb de vogel van 1994 (!!) gemist (omdat ik mijn eerste hond moest ophalen (naam Raddes, die soort heb inmiddels al twee maal in NL)). Nu anderhalf hondenleven later (Raddes is inmiddels niet meer en vervangen door Bloem) heb ik de soort nog steeds niet goed kunnen maken.. Groet Max

PS: Pas de tweede veldwaarneming voor NL trouwens!

Hallo Max,

Ik was zaterdagmiddag op de pier van Hoek van Holland op zoek naar wellicht jagers.
Vaak zie ik in oktober zangvogels op de blokken die je daar niet verwacht echter nog nooit had ik een rietvogel op de pier gezien. Hij hupte van blok naar blok en was niet schuw.
Toen ik wegging was hij nog steeds op de blokken.
Na het maken van de foto's kon ik er geen naam aan geven en later met behulp van de ANWB-gids kwam ik er ook niet uit. Pas vanmiddag toen ik thuis kwam, heb ik de foto's op het forum gezet.

Met het 'indienen' heb ik geen ervaring. Als je me uitlegd hoe dat moet, wil ik het wel doen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer



Vincent Hart

Citaat van: psoer op oktober 18, 2011, 18:31:54 PM
Met het 'indienen' heb ik geen ervaring. Als je me uitlegd hoe dat moet, wil ik het wel doen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer
Bij je waarneming (op wrn.nl) vind je rechtsboven onder het menu Opties de optie Aanmelden bij CDNA. Druk daarop, volg de stappen en e.e.a. zou zich vanzelf moeten wijzen. Zo niet, geef maar een gil.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

han goudappel

Ik was zelf zondagochtend op de pier aanwezig en volledig uitgekamd en niets gezien wat ook maar op een acro lijkt of waar alarmbellen van gaan rinkelen. Als het ook maar iemand geruststelt.  Gefeliciteerd Peter!

pdeknijff

Tweede foto leverde veel duidelijkheid, allereerst zien we nu dat p3 en p4 de top vormen en beide duidelijke inkepingen hebben. De duidelijk zichtbare inkeping op de eerste foto was dus op p4.
Dit sluit veel uit, en samen met alles maakt het een fantastische veldrietzanger!


Twee zeer leerzame foto's, bedankt Peter en van harte!


PdK
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Bas vd Burg

Peter had gewoon die foto die nu op de DB-site staat moeten plaatsen bij zijn vraag aan het begin van dit topic ;D ;D
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=6130&page=1 maar dan was het niet zo'n leerzaam topic geworden :duim:

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 18, 2011, 21:15:54 PM
Peter had gewoon die foto die nu op de DB-site staat moeten plaatsen bij zijn vraag aan het begin van dit topic ;D ;D
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=6130&page=1 maar dan was het niet zo'n leerzaam topic geworden :duim:

Ik ben het niet met je eens. De foto's die hij hier plaatsten waren veel beter voor de determinatie.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: HPM op oktober 18, 2011, 21:57:21 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 18, 2011, 21:15:54 PM
Peter had gewoon die foto die nu op de DB-site staat moeten plaatsen bij zijn vraag aan het begin van dit topic ;D ;D
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=6130&page=1 maar dan was het niet zo'n leerzaam topic geworden :duim:

Ik ben het niet met je eens. De foto's die hij hier plaatsten waren veel beter voor de determinatie.

is dat zo Herman? Nou dan verschillen we van mening. De foto's die hier zijn geplaatst (incl jouw combi-plaatje) zijn erg leerzaam maar die foto op de DB-site vind ik toch een stuk duidelijker.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012