Veldrietzanger 15-10-2011 Hoek van Holland

Gestart door psoer, oktober 18, 2011, 13:31:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

Hallo allemaal,

Is dit een Kleine Karekiet ? Ik twijfel vanwege de grote wenkbrauwstreep.
(15-10-2011 te Hoek van Holland)

Groetjes Peter Soer

Bas vd Burg

Eng beest! (weet nog niet wat het is, maar lijkt me geen Kleine Karekiet eigenlijk). Viel het lichte oog in het veld ook op??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

#2
Veldrietzanger??
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Daar zat ook aan te denken....... Ik vind de staart alleen wat kort maar ja heb totaal nul noppes nada ervaring met Veldrietzanger
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

In elk geval wat leuks. Kleine spotvogel lijkt me ook een aardige optie...

Heb je trouwens nog meer foto's, Peter?

Rob Halff

Lijkt mij een Veldrietzanger en nog wel een adult ook aan de iris te zien! Erg jammer dat dit nu pas gepost wordt, helaas! Kleine spotvogel heeft altijd een donker oog sowieso.

Bas vd Burg

#6
@Johan, Kleine Spotvogel lijkt me wat dat betreft eigenlijk nog een betere optie dan Veldrietzanger (ook vanwege de lengte van de staart die mij best kort overkomt). Maar dat lichte oog klopt dan niet voor Kleine Spotvogel zoals Rob al aangaf.

Ben daarom wel benieuwd of het lichte oog in het veld ook zo opvallend was of dat hier sprake is van een fotografisch effect. Zie bijv http://orientalbirdimages.org/search.php?Bird_ID=1756
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

Citaat van: Rob Halff op oktober 18, 2011, 14:51:51 PM
Lijkt mij een Veldrietzanger en nog wel een adult ook aan de iris te zien! Erg jammer dat dit nu pas gepost wordt, helaas! Kleine spotvogel heeft altijd een donker oog sowieso.
De pier bij Hoek van Holland me niet per sé een locatie waar zo'n ding dagenlang rond hangt, maar je weet nooit. Die Bruine boszanger op Vlieland is ook al sinds zaterdag aanwezig....

steenl

#8
Gezien wenkbrauwstreep neig ik ook eerder naar Veldrietzanger dan naar Kleine Spot.
Een leuke!!

psoer

Sorry dat ik hem niet eerder heb gemeld maar ik ben nu pas thuis en ik kon hem niet gelijk met zekerheid determineren.

Groetjes Peter Soer

Folkert Jan

En waarom eigenlijk geen kleine karekiet?
Met boek erbij zie ik eigenlijk niets wat tegen kleine karekiet pleit.

Tegen veldrietzanger zou ik zeggen dat de hpp toch nog wel aan de lange kant en mist deze vogel de donkere punt aan de ondersnavel.

Tegen kleine spot zou ik zeggen dat deze vogel te warm is gekleurd, geen donkere punt aan ondersnavel heeft, geen donkere tenen heeft.

Dus waarom wordt in dit geval gelijk aan iets zeldzaams gedacht?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

De uitwaaierende wenkbrauw achter het oog en de donkere bovenbegrenzing van de wenkbrauw zijn niet goed voor kleine karekiet.
Wel voor Veld.

Theo

Bas vd Burg

Hoi Folkert, de lengte van de hpp kan ik persoonlijk niet goed beoordelen omdat de vogel de vleugels open houdt, daarnaast lijkt de vogel op de ondersnavel nabij de punt een donkere veeg te hebben, dat lichte oog is toch wel opvallend (maar kan wellicht ook nog fotografisch effect zijn omdat de vogel van dichtbij is gefotografeerd?) en de warme kleur tsja ik weet niet op welk tijdstip de foto is genomen maar dat kun dus worden veroorzaakt door avondzonnetje?

EDIT Theo heeft ook al gereageerd

Kortom Peter, come in en laat ons meer foto's zien! Die zul je vast wel hebben, hoop ik ;D ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

vincentvanderspek

Rob e.a.
Dit is een kakelvers beest: een adult moet nu gesleten zijn. Bovendien zou een adulte Veldriet een zwarte snavelpunt moeten hebben (dus ook donker op de ondersnavel). Juvje dus.

Hij oogt wel klein trouwens.

Groet, Vincent
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

wumizusume

Eng beestje.
Mij lijkt de handpenprojectie erg lang voor een Veldrietzanger, ook al hangt de vleugel een beetje 'open'.

En nogmaals: fotografische effecten bestaan niet! (hooguit lichteffecten)
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Bas vd Burg

Citaat van: wumizusume op oktober 18, 2011, 15:21:23 PM
En nogmaals: fotografische effecten bestaan niet! (hooguit lichteffecten)

sorry Teus 8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rob Halff

Citaat van: vincentvanderspek op oktober 18, 2011, 15:20:42 PM
Rob e.a.
Dit is een kakelvers beest: een adult moet nu gesleten zijn. Bovendien zou een adulte Veldriet een zwarte snavelpunt moeten hebben (dus ook donker op de ondersnavel). Juvje dus.

Hij oogt wel klein trouwens.

Groet, Vincent

Duidelijk, thanks!

Vincent Hart

Citaat van: psoer op oktober 18, 2011, 15:12:13 PM
Sorry dat ik hem niet eerder heb gemeld maar ik ben nu pas thuis en ik kon hem niet gelijk met zekerheid determineren.

Groetjes Peter Soer
Als je door had dat het iets 'engs' was, had je wellicht al wat eerder aan de bel kunnen trekken. Maar ja, ge :-X  achteraf ... Hopelijk lukt het de volgende keer sneller iets door te geven, op zo'n zaterdag zijn er zat mensen die een claim wel even willen checken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Peter, Zou je ook nog willen aangeven (in je waarneming) waar de vogel zich exact bevond? Voor de hoopvolle zoekers....

pdeknijff

Zie ik niet alleen een inkeping op de langste pp (3), maar ook een smalle subtiele op p4?
Dan kan het toch alleen maar een kleine kar zijn?

Aan de andere kant, zo'n donkere wenkbrauw schaduw aan de bovenkant is vreemd voor KK
Ook op andere foto's zichtbaar?

Idunia's alleen al o.g.v. de staart uitgesloten.

Heb Nils en Svensson niet bij de hand, maar met dit soort foto's moet de veugelformule (ook relatief) zeker uit te vogelen zijn.

Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rob Halff

Even afsplitsen in een appart topic lijkt me makkelijker er wordt nu ook in 'zeldzaamheden in Nederland' over het beest gesproken

Sjoerd Radstaak

Heren,

Begrijp niet zo goed waarom er door sommigen getwijfeld wordt. Eerste indruk is toch 'BAM Veldrietzanger': mooi roodbruin kleurtje, wbs achter oog uitwaaierend, rond staartje. Met boekje erbij kloppen ook warme stuitkleur, donkere veeg ondersnavel, accentuering wbs door donkere rand, kortere snavel (niet zo lang als bij Kleine Kar). Korte hpp en lange staart vallen minder op, maar lijkt me houding. En Folkert, die beschrijving in de Petersons vogelgids is inderdaad weinig sluitend...
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

pietervanveelen

@ Peter,


P1 is erg kort, en daardoor zijn P3 en P4 (ongeveer even lang) de langste primaries. In kom in verschillende foto's van gestrekte vleugels een versmalling op P3 en P4 tegen bij Veldriet. Heb je al een Svensson bij de hand? Ik niet. Nu gaan we mierenneuken ook!
Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

psoer

Ik heb tal van foto's maar ik weet niet waar ik op moet letten.....of zijn we er al uit?


Groetjes Peter Soer

garryb

CiteerEerste indruk is toch 'BAM Veldrietzanger'

Jaha, Sjoerd, maar je weet: jizz-vogelen is heel gevaarlijk en wordt hier niet gewaardeerd!  ;)

pietervanveelen

Dank Peter voor de tweede foto, nu zie ik echt niet wat er mis is met veldriet!
Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

wumizusume

Citaat van: Student_85 op oktober 18, 2011, 15:44:08 PM
Heren,

Begrijp niet zo goed waarom er door sommigen getwijfeld wordt. Eerste indruk is toch 'BAM Veldrietzanger': mooi roodbruin kleurtje, wbs achter oog uitwaaierend, rond staartje. Met boekje erbij kloppen ook warme stuitkleur, donkere veeg ondersnavel, accentuering wbs door donkere rand, kortere snavel (niet zo lang als bij Kleine Kar). Korte hpp en lange staart vallen minder op, maar lijkt me houding. En Folkert, die beschrijving in de Petersons vogelgids is inderdaad weinig sluitend...

Tja, Acrocephali... Kleine Kar is ook mooi roodbruin, heeft rond staartje, warme stuitkleur, regelmatig een donkere veeg op ondersnavel, etc., etc. Jonge vogel kortere vleugels...
Waarmee ik overigens geenszins wil zeggen dat ik overtuigd ben dat dit er eentje is (blijft een eng beestje). Maar zo eenvoudig is het niet allemaal!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

jvdlaan

Pro Veldriet:
Lichte zijhals,
afgeronde staart (Kleine Spotvogel is de middelste staartpen soms zelfs de kortste)
licht oog (Kleine Spotvogel donker)
Korte snavel
verbredende wenkbrauw

Anti cq problematisch Veldriet:
Handpenprojectie moet ca 40-60% zijn met 5-6 handpentoppen voorbij de tertials. Lijkt me op de eerste foto zelfs te lang voor Veldriet, op de twee foto lijkt dat wel weer te kloppen
Geen donkere wenkbrauwbegrenzing (maar dat is variabel).

Moet nog worden bepaald:
Hoort versmallingen te hebben aan p3 en p4 (geteld van buiten naar binnen). Waar zitten ze?

Lijkt erg op deze: http://jnvdlaan.home.xs4all.nl/veldriet.htm

(hoewel sommigen daar ook nog liefst vandaag dan morgen een Kleine Spotvogel van willen maken  >:D )

psoer

Bedankt allen, hier staat hij dan, als het toch nog niet 100% zeker is dan hoor ik het wel.


http://waarneming.nl/foto/view/2707694


Groetjes Peter Soer

adriaens

Citaat van: pietervanveelen op oktober 18, 2011, 16:01:46 PM
Dank Peter voor de tweede foto, nu zie ik echt niet wat er mis is met veldriet!

Helemaal mee eens.
Let ook op de korte 2de handpen (van buiten naar binnen geteld); die is ongeveer even kort als P7, wat Kleine Karekiet uitsluit (P2 valt meestal tussen P3 en 5 bij die soort en is dus een stuk langer).