Hoofdmenu

(Ruigpoot)buizerd

Gestart door Evert meijer, oktober 15, 2011, 21:51:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Evert meijer

Vanochtend op de heide 2 Ruigpootbuizerds. Omdat ik er niet echt op had gerekend bij beide vogels alle kenmerken langsgegaan en die klopten. Deze vogels waren rond half 12 waarschijnlijk helemaal doorgevlogen.
Om 12 uur dacht ik dat ik er weer één had, aangaande die bad, witte staart met zwarte eindbanden had. Op de foto zijn ook de polsvlekken te zien. Alleen het gekke is dat je de donkere buik niet echt ziet... Stom dat ik er in het veld niet echt op gelet heb.
Graag jullie mening!

http://waarneming.nl/waarneming/view/61239491
Evert Meijer, 16 jaar

frankneijts

De kwaliteit van de foto's is natuurlijk niet geweldig (maar dat zal geen verrassing voor je zijn) dus een beetje onder voorbehoud, maar heb je al aan adulte man RPB gedacht? Immers lijkt 'jouw' vogel een donkere kop te hebben, een markante achterrand aan de vleugel en een vagere buiktekening: past allemaal op adulte man RPB. Ik zou wel wat donkerder tekening op de ondervleugeldekveren verwachten maar dat kan aan de fotokwaliteit liggen. Let er overigens op dat ook gewone Buizerden soms hele markante polsvlekken hebben.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Evert meijer

Bedankt voor de reactie. Die witte buik is dan wel te verklaren! Laat ik het zo zeggen, op de heide had ik hem gedetermineerd als Ruigpoot, ook gewoon de manier van vliegen (2 duidelijke exemplaren, met donkere buik, ervoor gezien), staartpatroon, ondervleugel etc. Maar thuis op de foto snapte ik de wittige buik niet, en kan me er niets meer van herinneren uit het veld. Ik weet niet of ik nu een stap te ver zet, maar ik zie het nu wel als een zekere Ruigpootbuizerd. Ik zal hem op waarneming.nl weer veranderen.
Evert Meijer, 16 jaar

frankneijts

Citaat van: Evert meijer op oktober 17, 2011, 07:33:27 AM
Bedankt voor de reactie. Die witte buik is dan wel te verklaren! Laat ik het zo zeggen, op de heide had ik hem gedetermineerd als Ruigpoot, ook gewoon de manier van vliegen (2 duidelijke exemplaren, met donkere buik, ervoor gezien), staartpatroon, ondervleugel etc. Maar thuis op de foto snapte ik de wittige buik niet, en kan me er niets meer van herinneren uit het veld. Ik weet niet of ik nu een stap te ver zet, maar ik zie het nu wel als een zekere Ruigpootbuizerd. Ik zal hem op waarneming.nl weer veranderen.

Als de vogel echt een "witte buik" had is dat ook weer niet goed: ik sprak over een "vagere buiktekening" omdat zoiets zou kunnen worden afgeleid uit jouw foto's. Bij adulte man RPB is de "donkere buikvlek" nogal eens beperkt tot duidelijke donkere flanken met wat "rommelige" donkere tekening in het midden maar een "witte buik" kun je dat niet noemen! Misschien heb je nog meer foto's? Ik noemde al dat de lichte ondervleugeldekveren niet goed zijn voor een adult man en mogelijk door een matige fotokwaliteit worden veroorzaakt: wellicht heb je andere foto's waarop dat er anders uit ziet? Excuus als ik gesuggereerd zou hebben dit een 'zekere' RPB te noemen maar er zitten dus nog wat twijfelpunten aan wat mij betreft.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn Bot

Zeker zou ik een vogel als deze zeker niet noemen. Gisteren viel me weer op hoe veel lichte buizerds er eigenlijk precies zo uit zien, waarbij, als je je ogen iets dicht knijpt of wanneer de foto maar vaag genoeg is, je er zo een Ruigpoot van zou kunnen maken, inclusief (aanzet tot) donkere buik en (in meer of mindere mate) lichte stuit met donkere eindband en prominente vleugelachterrand, om over de polsvlekken maar te zwijgen. Of de kop van deze, van ons wegdraaiende, vogel daadwerkelijk donker is, lijkt me ook zeker geen uitgemaakte zaak en is bovendien ook slechts een ondersteunend kenmerk. En ondanks het feit dat we zijn overspoeld door Ruigpoten; er zijn nog altijd meer "gewone" Buizerds, en adulte RPB's zijn sowieso dun gezaaid (zijn ze uberhaupt al met zekerheid vastgesteld de afgelopen dagen??).
Als ik moet kiezen neig ik hier erg naar Buizerd.
hier nog een plaatje van gisteren, met links een RPB en rechts een Buizerd met RPB-pretenties.

Evert meijer

Okay, dan was mijn stap inderdaad te ver gezet. Ik denk dat het van de foto's niet te halen is. Een Buizerd klinkt misschien toch wel logischer bij zo'n 'vaag' beest, hoewel als die een donkere buik had ik er toch echt een zekere Ruigpoot van had gemaakt!
In elk geval bedankt voor de hulp, ik denk dat ik de waarneming maar verwijder...
Evert Meijer, 16 jaar