Hoofdmenu

Nachtzwaluw

Gestart door roeltjedieps, maart 27, 2012, 21:51:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

roeltjedieps

Dag Allemaal,
Ik liep zonet rond schemertijd over de edese heide nabij ede en ik dacht daar het geluid van een nachtzwaluw op te vangen. Ik vond dit nogal vroeg in het jaar.
Mijn vraag was dan ook of 't voor komt dat hij zo vroeg in het jaar wordt gesignaleerd? Zo niet zijn er vogels die het zelfde geluid maken als dat van een nachtzwaluw en/of het ook na kunnen doen?
Met vriendelijke groet,
Roel Diepstraten

HJDT

Nachtzwaluwen worden eigenlijk nooit gezien voor de laatste dagen van April en zelfs dat is al vroeg. Omdat vrijwel alle soorten die alleen in de winter of zomer in Nederland voorkomen wel extreem vroege en late gevallen kennen is natuurlijk niks uitgesloten maar zonder enig bewijs daarvoor is het lastig om hard te maken dat dit zo'n extreem vroeg geval zou zijn.

Op je vraag wat dit dan geweest kan zijn is het moeilijk antwoord te geven. Naast een heleboel geluiden van bijvoorbeeld insecten kan het ook best een mechanische oorsprong hebben. Zonder geluidsopname kunnen anderen er ook bijzonder weinig over zeggen vrees ik. Mocht je het nog een keer horen maak dan een opname met je telefoon of camera, hoe beroerd die ook zou zijn (de opname dan). Iets is beter dan niets en wellicht bewijs je wel dat de maandlijsters onder ons beter hun best moeten doen om een Nachtzwaluw in maart op hun lijst te krijgen!!

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankneijts

Rugstreeppadden worden al op veel plaatsen gehoord en dat geluid lijkt veel op de zang van Nachtzwaluw, zeker op de zandgronden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Herman van der Meer

roeltjedieps

Michel en Herman super bedankt voor de info,
Het geluid dat je gaf Herman komt inderdaad overeen met het geen wat ik heb gehoord. Rugstreeppadden heb ik wel eens waargenomen maar gehoord eigenlijk niet.
Met vriendelijke groet,
Roel Diepstraten

maartenwielstra

andere optie: http://waarneming.nl/soort/info/1678 Veenmol, maar ik denk dat het nog te vroeg is om die te horen (?).

HPM

Citaat van: roeltjedieps op maart 27, 2012, 22:34:28 PM
Michel en Herman super bedankt voor de info,
Het geluid dat je gaf Herman komt inderdaad overeen met het geen wat ik heb gehoord. Rugstreeppadden heb ik wel eens waargenomen maar gehoord eigenlijk niet.
Met vriendelijke groet,
Roel Diepstraten

Het geluid van Rugstreeppadden kan ook verrassend ver dragen.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: maartenwielstra op maart 27, 2012, 22:39:38 PM
andere optie: http://waarneming.nl/soort/info/1678 Veenmol, maar ik denk dat het nog te vroeg is om die te horen (?).
En niet op de Edese hei, denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

henkjanvdkolk

Citaat van: guusp op maart 27, 2012, 23:30:40 PM
Citaat van: maartenwielstra op maart 27, 2012, 22:39:38 PM
andere optie: http://waarneming.nl/soort/info/1678 Veenmol, maar ik denk dat het nog te vroeg is om die te horen (?).
En niet op de Edese hei, denk ik.

Veenmol komt inderdaad niet op de Edese heide en omgeving voor.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

maartenwielstra

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 28, 2012, 00:21:59 AM
Citaat van: guusp op maart 27, 2012, 23:30:40 PM
Citaat van: maartenwielstra op maart 27, 2012, 22:39:38 PM
andere optie: http://waarneming.nl/soort/info/1678 Veenmol, maar ik denk dat het nog te vroeg is om die te horen (?).
En niet op de Edese hei, denk ik.

Veenmol komt inderdaad niet op de Edese heide en omgeving voor.

tot nu toe  ;)  Maar inderdaad, ik had niet goed op het kaartje gekeken, net te ver oostelijk.

Guus Peterse

En te droog lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015