kleine karekiet of bosrietzanger?

Gestart door psoer, november 23, 2006, 19:54:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees van Oers

ok, nog maar een mening erbij dan:

Je kunt aan de hand van foto's nooit zeker zijn van het verschil. Ik heb dit jaar een aantal dagen redelijk wat van beide soorten in de hand gehad (voor het eerst). Als je een aantal vogels in de hand hebt gehad wordt het pijnlijk duidelijk dat alleen meten is weten!! Kleuren hangen van het licht af, de vorm van het hoofd aan de gemoedstoestand van de vogel. De pootkleur zelf bijvoorbeeld zegt niets, het contrast (bij goed licht) tussen onder en bovenkant voet is vaak een redelijke voorspeller.

kortom, welke richting een dier opgaat is wel te zeggen, wat het uiteindelijk is geweest niet (volgens mij) :rolleyes:

 

laatvlieger

Kees,
Dat is nou juist precies mijn insteek van dit verhaal geweest!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kees van Oers

Als we dan toch bezig zijn  :D  :P
Ik heb even in mijn archief gegraven en vond deze
Wat dacht je van deze?


JohnvR

He, er wordt niet meer gereageerd. D'as nou jammer, ik had er ook nog een.



JohanvantBosch

Ik gebruik gewoon weer mijn huis-tuin-en-keuken aanpak (die dus niet per definitie goed is)
die van John maak ik een kleine kar van, erg roodbruin.
Die van Kees durf ik eigenlijk niet te zeggen

Wat me trouwens opvalt is dat de vogel van John vrijwel egale tertials heeft.
Die van Kees heeft (voor zover zichtbaar) donkere tertials met roodbruine randen.

Kees van Oers

ja, jammer er wordt niet meer gereageerd.  

laatvlieger

Haha!

Nou gezien mijn hele betoog boven deze foto mag ik natuurlijk eigenlijk geen oordeel meer geven. Haha  :lol: . Hier gaat op: Meten is weten! (En het feit dat er verder niemand meer reageert, zou dat dan betekenen dat het betoog ook nog ergens goed voor is geweest?)

Gezien het lichte oog, gaat het zeer waarschijnlijk om een adulte vogel, het geslacht is op basis van het verenkleed niet te bepalen. Omdat het een adult is, zou je nog kunnen kijken of deze vogel een gezwollen cloaca heeft, dan zou het een mannetje betreffen, maar dat is op deze foto niet te zien.


(De vogel van Kees lijkt me overigens een bosrietzanger, maar zoals ik al eerder zei, eerst meten! )  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohnvR


Rinie van Reenen

Een TV? Ik neem aan dat dit niet TeleVisie betekent, maar wat bedoel je er hier wel mee?
Groet, Rinie van Reenen

JohnvR

Ja sorry, TV is Torenvalk. Op het origineel is het geluidje iets duidelijker, maar het is maar erg kort.

laatvlieger

John,

geluiden kun je ook hier op www.waarneming.nl uploaden. Mocht je daarin geïnteresseerd zijn kijk dan even hier:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=8112

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

m.schildwacht

CiteerJammer dat verder niemand gereageerd heeft. Aan de andere kant misschien ook wel goed, aangezien het op basis van foto´s dus erg moeilijk is om de soort vast te stellen. In dit geval zie je beide soorten naast elkaar.

Maar wie is wie? en waarom?

Het antwoord:
Links is een bosrietzanger en rechts is een kleine karekiet.

Waarom? Heel flauw: Omdat de lengte van de twee vleugelmaten voor de linkervogel duidelijk een bosrietzanger lieten zien en voor de rechtervogel een kleine karekiet. 

Er is veel overlap, zelfs in de vleugelmaten is er soms niet met zekerheid vast te stellen om welke soort het gaat.
De kenmerken die Peter noemt, zijn niet of niet altijd betrouwbaar:
verschil in de kopvorm ligt er maar net aan hoe de vogel zijn kop houdt en in welke gemoedstoestand de vogel is.. lastig en eigenlijk onbruikbaar kenmerk.
de snavellengte Ik weet niet precies hoe het daar mee zit, maar ik vermoed dat er veel overlap is. Bovendien zijn die lengten moeilijk te meten en vaak subtiel verschillend, ik vraag me af of je zoiets ooit op een foto kunt zien.
de witte rand om het oog Dit kenmerk zie ik niet echt, kleine karekiet heeft het volgens mij ook, ook op deze foto..
en het al of niet vriendelijk kijken lijkt me te maken hebben met de kopvorm en dat vond ik al niet zo´n goed kenmerk.

Betere secundaire soortkenmerken vind ik misschien de kleurstelling: kleine karekiet over het algemeen misschien iets bruiner en bosrietzanger wat geler. Maar let op, dit is subtiel en ik durf het niet met zekerheid te gebruiken, evenals pootkleur en achternagellengte en vorm. Misschien dat de snavel wat stomper van vorm is, maar poeh lastig lastig lastig.

Het veiligst blijft om bij de foto´s die Peter gaf geen determinatie te geven!

Volgend jaar dus meer foto´s en dan mag er opnieuw geraden worden, maar dan wel weer met opgaaf van redenen waarom je iets denkt.
voor de goede zoekers, de rechter vogel (kl. kar) heeft een opvallender contrast op de nagel van de achtertenen. Binnen licht en buiten donker, helaas is de spitsige  snavel in dit geval niet een echt kenmerk, maar op de eerste foto vind ik de vogel een vrij smalle/puntige snavel hebben (t.o.v. bosrietzanger vaak een kenmerk, die heeft doorgaans een iets bredere snavelwaardoor deze korter en zwaarder toont zoals op de later ingestuurde foto's?)

Om echt zeker te zijn van je zaak: geluid of vogel in de hand en alle handkenmerken nalopen (zoals de ringers van meijendel).

m.schildwacht

CiteerAls we dan toch bezig zijn  :D  :P
Ik heb even in mijn archief gegraven en vond deze
Wat dacht je van deze?
> 1kj bosrietzanger?

JohnvR

CiteerJohn,

geluiden kun je ook hier op www.waarneming.nl uploaden. Mocht je daarin geïnteresseerd zijn kijk dan even hier:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=8112
Hoi Wouter,

Bedankt. Daar heb ik laatst ook gebruik van gemaakt. Zodra de determinatie zeker  / goed geraden is zal ik de waarneming invoeren inclusief de foto's en het geluid.

Groeten,

laatvlieger

Haha, oké mooi, nou ja beter een keer teveel dan dat je er niet vanaf wist!
We wachten dan nog wel even af.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/