kleine karekiet of bosrietzanger?

Gestart door psoer, november 23, 2006, 19:54:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

Hallo allemaal,

Staat op deze foto van 17-05-2006 een Kleine Karekiet of een Bosrietzanger?
Omdat een groot gedeelte van de buik zichtbaar is, dacht ik dat laatste maar wellicht dat een kenner hier meer over weet te zeggen.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Piter Anjema


Jos Welbedacht

Eens met Piter.
Ik denk dat we een iets scherpere foto + meer kenmerken in beeld nodig hebben.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

edwin de weerd

Op basis van de lichte pootkleur en het ontbreken van roodbruine tinten in het verenkleed zou ik voor bosrietzanger kiezen.

Edwin.

Gijsbert Mourik

Ik ga met Erwin de Weerd mee. Maar het is en blijft lastig om ze zo te determineren. De volgende keer toch maar proberen om het geluid te horen...
Gijsbert Mourik

laatvlieger

CiteerOp basis van de lichte pootkleur en het ontbreken van roodbruine tinten in het verenkleed zou ik voor bosrietzanger kiezen.

Edwin.
Dat zou je inderdaad wel zeggen. Echter zelfs in de hand is een bepaald percentage van de vogels niet op naam te brengen. Het kan erg lastig zijn en op basis van deze foto (die niet 100% scherp is), zou ik er geen uitspraak over durven doen. Die kleuren kan ook een camera effect zijn.

ik zou er een vraagteken bij zetten!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

psoer

#6
Het is geen waterdicht bewijs maar het feit dat het vogeltje op een tak zit en niet aan een rietstengel hangt, doet mij eerder aan een bosrietzanger denken.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

laatvlieger

#7
Maar totaal onvoldoende bewijs om er daarom een bosrietzanger en geen kleine karekekiet van te maken. Ik zou de determinatie onzeker houden. Volgend jaar komt er wel weer een kans en dan even op het geluid letten.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

psoer

Dat wil ik best doen als ik een foto zie van een Kleine Karekiet met licht-oranje poten zoals op de foto te zien is. Bij slechte lichtinval kan een kleur weleens vertekend op de foto komen echter dat is hierbij niet het geval.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

laatvlieger

De determinatie van een bosrietzanger of kleine karekiet kan in de hand al best lastig zijn. Dit gebeurt altijd op basis van een combinatie van kenmerken (vleugellengte en een andere vleugelmaat). Pootkleur alleen is géén betrouwbaar kenmerk! Alleen op basis daarvan kun je dus niet met zekerheid zeggen dat dit een bosrietzanger is.

Je kunt van mij wel een foto van een kleine karekiet met lichte poten eisen, maar dat is omgekeerde bewijslast en dat slaat werkelijk nergens op. Soms moet je gewoon kritisch zijn ten opzichte van je waarnemingen en berusten in het feit dat niet alles op naam te brengen is. Zelfs niet met een foto (vraag bijvoorbeeld maar eens aan de paddestoelenmensen op dit forum, hoe zij over alleen foto's denken)

Zonder aanvullende kenmerken kun je hier denk ik nooit een zekere bosrietzanger van maken (maar evenmin een zekere kleine karekiet). Dat zij nu eenmaal zo.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Maarten Hotting

Ik denk toch ook een bosrietzanger.
Wel moeilijk, hoor!!
Groet,
Maarten

psoer

#11
Dit is een andere foto genomen op 21-07-2006.
Misschien is hier met meer zekerheid iets over te zeggen gezien de ronde kopvorm?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

laatvlieger

De ronde kop, de stompe snavel en de algehele kleurschakering neigt naar bosrietzanger, maar ik zou het nog steeds niet met zekerheid durven zeggen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gerdwichers8

Van deze zijn er nog wel meer  in t land dan vogelaars. Dat erbij, ik zou hier niet het minste bezwaar aantekenen tegen Bosrietzanger.
Tis m gewoon. Luchtig kritisch, dit moej nie zo zwaa belaai ..

dat laatste is een leuk fotootje

2006 mijn eerste Struikrietzanger!!

Gijsbert Mourik

#14
CiteerVan deze zijn er nog wel meer  in t land dan vogelaars. Dat erbij, ik zou hier niet het minste bezwaar aantekenen tegen Bosrietzanger.
Tis m gewoon. Luchtig kritisch, dit moej nie zo zwaa belaai ..
Er werd gewoon advies/commentaar gevraagd bij het determineren van de vogel. En dat wordt gegeven. En als dus blijkt dat een vogel (bijna) niet te determineren valt aan de hand van een foto, kan dat natuurlijk gezegd worden! En of hij zeldzaam is of niet, maakt daarbij natuurlijk niet uit.

Laatvlieger heeft gelijk dat je er op dergelijke foto's niet met zekerheid een bosrietzanger of kleine karekiet van kan maken.
Het is één van beide, waarvan hij weliswaar het meeste neigt richting bosrietzanger. Dat wel. Maar wil je in deze situatie echt zeker zijn, zou je toch het geluid moeten horen!
Gijsbert Mourik

gerdwichers8

#15



Bij biefstuk heb je ook een heel scala in de supermarkt en je kunt ze 'underdone', 'well done' en 'overdone' serveren.

Zo ist beter he, Gijsbertje? Volgende keer gaat het over karperties.

Gijsbert Mourik

#16
@ gerdwichers8:
gelieve even je quote aan te passen, want daar klopt zo geen moer van!
Gijsbert Mourik

laatvlieger

#17
De oorspronkelijke vraag was de volgende:

Citeer
Staat op deze foto van 17-05-2006 een Kleine Karekiet of een Bosrietzanger?

Nou daar heb ik gewoon eerlijk antwoord op gegeven! Je kunt wel gaan gokken maar dat was niet de vraag en bovendien leert niemand daar wat van!

Overigens ben ik wel een beetje op het verkeerde been gebracht want het betreft twee verschillende vogels, de eerste is een adult, de tweede is een eerstejaarsvogel. Bij een eerstejaarsvogel kun je lang op zang wachten... (die zingen namelijk nog niet)
Er is gewoon heel veel overlap bij deze soorten en in het veld, zonder geluid zullen ze zéér vaak niet met zekerheid op soort te determineren zijn (m.a.w. bijna nooit!). Dat is een feit waar je je bij neer zult moeten leggen.

(Ook met dank aan een van onze gewaardeerde ringers die er ook nog even op wees om even te vragen wat voor vegetatie achter dat takje op de eerste foto te zien was? ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

psoer

#18
Oke ik heb ze weliswaar niet in mijn hadden gehad maar als ik de ANWB-gids erbij pak en ik kijk naar de kop van de Kleine Karekiet en naar de kop van de Bosrietzanger dan zie ik wel degelijk verschil.  In de gids worden de verschillen ook wel degelijk besproken. Het lijkt me niet dat de schrijvers over één dag ijs gaan.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

(hieronder een Kleine Karekiet om het vershil aan te geven)

Bram Rijksen

Peter, je zegt nu dat je de vogel hebt gehoord en dat hij totaal anders klonk dan al die Kleine Karekieten die in het gebied te horen zijn. En toch stel je de vraag of dit een Kleine Kar is of Bosrietzanger. Ik begrijp het even niet meer!

psoer

#20
De vraag stelde ik bij de eerste foto omdat ik in die tijd ook nog Kleine Karekieten probeerde te fotograferen. Omdat die foto geen zekerheid bracht ging ik nog eens in mijn fotocollectie kijken en vond een veel latere foto die ik alleen heb genomen omdat die een andere zang ten gehore bracht.

Met vriendelijke groet, Peter Soer

Maar kom op zeg het verschil in de kopvorm is toch overduidelijk!!!!

Bram Rijksen

bij de tweede foto ontstond dezelfde discussie, Peter. Dezelfde discussie herhaalt zich nadat je deze melding invoert. Dan geef je toch direkt aan dat dit -op basis van de gehoorde zang- de vogel op déze foto met zekerheid wél een Bosrietzanger is? Ik blijf het wat onlogisch vinden, maar goed...

psoer

Oke ik had dat gelijk moeten schrijven maar ik dacht dat de foto wel overtuigend genoeg zou zijn. Kijk eens naar de koppen van de tweede en derde foto, zie ik dan alleen de verschillen?

Met vriendelijke groet, Peter Soer

laatvlieger

#23
Deze is speciaal voor Peter (Na zijn antwoord mag de rest het proberen):
(De vogels werden geringd door V.R.S. Meijendel en gefotografeerd door Ben Wielstra):



Succes! Zeg het maar, Wie is wie en waarom?
(Overigens vind ik deze nog vrij duidelijk, het is vaak vele malen lastiger! Zeker als je maar één van beiden te zien krijgt)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

psoer

eeeeeehhhhhhh, ja ........ maar als je de tweede keer kijkt dan zie je verschil in de kopvorm,de snavellengte,de witte rand om het oog en het al of niet vriendelijk kijken dus...... links de Bosrietzanger en rechts de Kleine Karekiet.

Ik ben benieuwd naar de moeilijke gevallen!!!

Met vriendelijke groet, Peter Soer


laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

psoer

eeeeeehhhhhhh....... ja ik weet het zeker!

Met vriendelijke groet, Peter Soer

laatvlieger

#27
Oké Peter, ik zal je straks de uitslag geven, maar eerst mag de rest nog even raden. En dan graag er ook bijzeggen waarom men denkt dat het de ene of de andere soort betreft!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Oh en volgend jaar zullen we meer foto´s maken.

Dan doen we wel een quiz:
"Kleine karekiet... of niet?"  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

psoer

#29
Ik kan niet wachten!

Met vriendelijke groet, Peter Soer