Lieve hemel ik schaam me zo!

Gestart door maartenwielstra, november 23, 2006, 19:38:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8


Ik heb in Nederland nog nooit 1 vogel getwitch...schrijf ik dat nou met d of t?

Dat moet ik op de fiets doen, anders zou ik me ervoor schamen. Maar tja, ik spoel mijn tandpasta nog gewoon door.
The only bird I ever twiched, was a Longtoed Stint, by recumbent bike after a travel of 5 hours in mountainterrain. Ziezo, even het Groene Boekje voorbij.

maartenwielstra

CiteerNog eentje waar ik achteraf wel spijt van heb: de Geelsnavelduiker van de Reeuwijkse plassen. Ik vogelde toen al jaren maar vond het twitchen maar onzin. En om nou van Utrecht hélemaal naar Gouda te rijden voor een soort... Goed, ik word er zo af en toe nog wel 's door familieleden aan herinnerd dat ik er toen zo tegen aan keek, als ik even op en neer naar Hoorn ben getreind voor...
Ik was een klein mannetje, en ik pastte niet meer in de auto bij al die looshoofden die nu niet eens meer vogels kijken. Geelsnavelduiker, Zwartkeellijster en Huiskraai zagen ze. En ik maar huilen in mijn bedje. De Geelsnavelduiker is nog steeds een, zoals Erwin geloof ik benoemt, badend-in-het-zweet-wakker-schrik-soort. Langsvliegende Ijsduiker in zomerkleed staat al op de ontdeklijst!!! Maar die Geelsnavel....die gaat nog wel komen!

Vincent Hart

CiteerHallo Vincent,

bedankt voor je suggesties! Weet je, als ik straks oud ben zal mijn lijstje allicht een stuk uitgebreider zijn dan nu..het ontbreekt me nu helaas ook aan tijd om 'op jacht' te gaan. Een elf maanden oude zoon plus een tweede op komst kosten nu eenmaal veel tijd!  :P
Maar goed, ik hoop deze winter toch wel 5 a 10 nieuwe soorten te kunnen bijschrijven op een of andere manier. Over een paar weken een weekje Veluwe levert misschien wel wat leuke dingen op....

Groet Sanne
Da's sterk!

Sta ik net tijdens m'n rookpauze voor m'n werk (Anthony Fokkerweg), vliegen er zeker 30 vinkachtigen langs waarvan in elk geval de voorste linie riep dat ze 'Kneu' heetten... Helaas geen tijd en verrekijker om de rest te checken, zag er veelbelovend uit. Wel nog twee grote bonte spechten waarvan 1 op een lantaarnpaal en geluid van staartmezen en boomkruiper.

Snel weer pauze :D

ps graag gedaan!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohnvR

#63
Mijn grootste schaamte is dat ik heel slecht ben in op naam brengen, vooral geluiden. Daardoor kan ik eenvoudige soorten, zoals deze (van 8 mei 2006), niet eens thuisbrengen. Hierbij een geluidsopname (pas op je oren voor de wind) en wat foto's.

http://home.planet.nl/~roosm053/SH100120.wav





Groeten,

Christian

Christian Brinkman

feel4nature

mijn grootste schaamsoort is het stobbezwammetje....of zit ik nu op het verkeerde forum...?? :lol:  :D  
natuurlijk met groet, Ali.

JohnvR

Ja dat is het risico van die paddo's dan zie je ze vliegen.

yvonne

HA_HA deze is leuk :lol:

Groetjes Yvonne  

Rinie van Reenen

CiteerIk schaam me daarentegen wél, dat ik nog geen Vuurgoudhaan heb (zie 'Worst dip ever'), of geen Slechtvalk ('k geloof dat die vogel mij ontvlucht), zelfs geen Wespendief  (:wacko: daarvoor moet ik eerst het geluid gaan herkennen, wordt hoog tijd...).
Afgelopen zaterdag de laatste van deze drie schaamsoorten weggewerkt!
't Gekke is wel: voor al die vogels moest ik ver van huis, terwijl ze hier, bij Veenendaal, ook wel zitten: voor de eerste (maar niet de laatste) Wespendief naar Limburg, voor de Slechtvalk naar Amsterdam (terwijl ze in de winter hier ook zitten), voor de Vuurgoudhaan naar de Maasvlakte. Maar ze zijn binnen! (Enne, niet alleen leuk dat de schaamlijst nu afgewerkt is, maar vooral de Vuurgoudhaan ook zéér mooi gezien!)
Groet, Rinie van Reenen

Robertmeer

Mijn schaamsoorten:

Roodhalsfuut (Een groep mensen hadden er dezelfde dag 1 in Den Oever gezien)
Zwarte wouw (10 km van mijn huis, 3x gezocht, niks gevonden)
Zwarte Ooievaar (3x gezocht, snik :(  :angry: )
Steenuil
Temmincks strandloper
Beflijster

Wel EINDELIJK Kleine strandloper weggewerkt. In 3 jaar 0, tot september dit jaar. Nu 4x gezien. :feest:  
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jeroen Nagtegaal

Mijn lijst,
Kemphaan,
Kuifleeuwerik,
Raaf,
Krooneend,
Kleine Rietgans,
En dan nog tientallen van die zee beesten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Fabian Meijer

#71
Mijn schaamsoorten:
Bladkoning(had ik al moeten hebben)
Frater
IJsgors
Taigarietgans
Duinpieper

Bram Rijksen

Jongens, dit zijn toch geen schaamsoorten... Ik weet niet hoe lang jullie vogels kijken, maar het is toch niet meer dan normaal als je na één of twee (of drie of vier..) jaar vogelen deze soorten gewoon nog niet hebt gezien?

Stel -slechts als voorbeeld hè-, je hebt nog geen Steenuil, Roodhalsfuut en Kemphaan op je lijst, maar wél Kroonboszanger en Rotszwaluw; dan zou je inderdaad kunnen spreken over 'schaamsoorten'. En welke dat dan zouden zijn, is aan de lezer om te bepalen...

P1234

Je roert inderdaad een teer punt aan. Ik ben begonnen met vogels kijken in de 80er jaren (van 82 tot 85 veel gevogeld). Daarna jaren niets gedaan, in 2000 mijn hobby weer opgepakt. Ik zie tegenwoordig met semafoons, een auto, een telescoop en veel betere literatuur meer in een maand dan destijds in 3 jaren tijd. Toen ik in 85 mijn kijker tijdelijk aan de wilgen hing, had ik 235 soorten. Ik vind nog dat ik veel moet leren, maar verbaas me wel eens over vogelaars die bij wijze van spreken het verschil in zang tussen een Kleine Karekiet en een Rietzanger nog niet weten maar al wel meer dan 300 soorten hebben. Op zich natuurlijk niks mis mee, maar ik vind toch dan vogelen wel een beetje begint met herkenning van gewone soorten.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

teunvankessel

CiteerMijn schaamsoorten:
Bladkoning(had ik al moeten hebben)
Frater
IJsgors
Taigarietgans
Duinpieper
Een paar van deze soorten gaan er wel af op Heka 2 verwacht ik zo.
Ben benieuwd  :D

Peter : Ik voel me er soms een van, als ik voor de zoveelste keer de zang van een of andere bosvogel niet kan thuisbrengen. zoals bonte vlieg
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Fabian Meijer

Citeer
CiteerMijn schaamsoorten:
Bladkoning(had ik al moeten hebben)
Frater
IJsgors
Taigarietgans
Duinpieper
Een paar van deze soorten gaan er wel af op Heka 2 verwacht ik zo.
Ben benieuwd  :D
Zou mooi zijn ^_^ !

Bram Rijksen

Misschien wat ouderwets, maar volgens mij kan je pas echt zeldzamere/moeilijkere soorten determineren als je weet hoe de gewone eruit zien. Anders krijgen de critici van de laatste jaren gelijk, en zal het twitchen niet veel meer om het lijf hebben dan 'een soortje ticken', zonder dat men een idee heeft wat nu de doorslggevende verschillen zijn met gelijkende maar veel algemenere soorten.

'knip, ik heb je', en door maar weer naar de volgende megatick; ik zie het steeds vaker om me heen...

Gerard Troost

Citeer'een soortje ticken'
Ook wel postzegels verzamelen genoemd . . .
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

P1234

Citeer

Peter : Ik voel me er soms een van, als ik voor de zoveelste keer de zang van een of andere bosvogel niet kan thuisbrengen. zoals bonte vlieg
Zo lang je de wil maar hebt om het wel te leren is er niets aan de hand.  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Tim de Boer

#79
Je ziet het heel vaak inderdaad. Nou moet ik zeggen dat ik ook vrij slecht ben in de geluiden maar ik wil de beesten toch wel altijd kunnen herkennen zegmaar. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand zegt is dat hem dat je zegt ja en dat ze het dan zo wel geloven zonder kenmerken :S
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

TjeerdBurger

Citeer
CiteerMijn schaamsoorten:
Bladkoning(had ik al moeten hebben)
Frater
IJsgors
Taigarietgans
Duinpieper
Een paar van deze soorten gaan er wel af op Heka 2 verwacht ik zo.
Ben benieuwd  :D

Peter : Ik voel me er soms een van, als ik voor de zoveelste keer de zang van een of andere bosvogel niet kan thuisbrengen. zoals bonte vlieg
haha, dat krijg je he Teun...

maar ik ben het hier helemaal mee eens Peter en Bram. En wat je een schaamsoort vind is denk ik voor iedereen anders, moet je zelf maar bepalen. Kan me voorstellen dat je als je in Limburg woont en je nog n heleboel zeevogels moet je die niet als schaamsoort gaat tellen.  

Thijs Fijen

Eigenlijk vind ik ook niet dat ik schaamsoorten heb. Ik schaam me er meer voor dat ik vaak (hoe bizar ook) Zwarte Mees en Kuifmees door elkaar haal.

Ik probeer me nu zoveel mogelijk te richten op vliegbeelden en op de geluiden van de algemenere soorten. Zo ongeveer iedere week leer ik weer een trekroepje erbij of een subroepje van een vogel. (nooit geweten of allang vergeten ;))

Zo had ik zondag een rateltje en even daarna hoor ik uit dezelfde vogel een Geelgors roepen. Tadaa weer iets geleerd.

Thijs
Thijs Fijen

Albert de Jong

#82
CiteerMijn schaamsoorten:
Bladkoning(had ik al moeten hebben)
Frater
IJsgors
Taigarietgans
Duinpieper
Taigarietgans is geen schaamsoort hoor! Ik ben ervoor om er een indiensoort van te maken. Het is lastiger een 100% taigarietgans op je lijst te hebben dan bv. een pallas boszanger te scoren. Die dingen zijn gewoon zeldzaam. Al heeft zo ongeveer iedereen 'm wel op z'n lijst (?!).

Verder ben ik het met Bram eens. Gewoon lekker op de fiets met -10 een rondje polder doen. En dan 'niks' zien, maar wel erachter komen hoe een 1e winter kolgans te herkennen is!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bram Rijksen

CiteerGewoon lekker op de fiets met -10 een rondje polder doen. En dan 'niks' zien, maar wel erachter komen hoe een 1e winter kolgans te herkennen is!
That's the spirit!!

RWester

Afgelopen zondag tijdens de Big Sit ook zo'n mooie instinker: Iemand ontdekt een Beflijster...

Iedereen kijkt en zegt ja. Zeggen ze nog 'ja, de bef is niet zo duidelijk maar af en toe zie je 'm.

Ik was druk aan het tellen en vraag of iemand 'm in de scoop wil klaar wil 'zetten'zodat ik 'm ook even kan zien.

Later kijk ik en zie alleen een Zwarte Kraai. Dus ik vraag 'volgens mij is tie weg, kan iemand kijken of tie er nog zit en 'm er weer even inzetten?'.

Zo gezegd zo gedaan, ingezoomd en al. Zie ik nog steeds een Zwarte Kraai.

Ondertussen hadden vijf mens al Beflijster gezegd.... :twisted:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

#85
Ik heb trouwens ook (zeer sterk) het idee dat een aantal van die NJN-ertjes, JNM-ertjes, noem al die N-ertjes maar op, elkaar lekker aan het opfokken zijn over allerlei lijsten.

Soms zie je op een dag een hele trits waarnemingen verschijnen, met bij 'bijzonderheden': 'voor de jaarlijst'.

Iemand voerde onder andere bij één soort in 'nieuwe jaarlijst, nieuwe Gelderlandsoort én nieuwe soort voor het werkgebied'....

Moet niet gekker worden  :grin:
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Rinie van Reenen

#86
CiteerJongens, dit zijn toch geen schaamsoorten... Ik weet niet hoe lang jullie vogels kijken, maar het is toch niet meer dan normaal als je na één of twee (of drie of vier..) jaar vogelen deze soorten gewoon nog niet hebt gezien?

Stel -slechts als voorbeeld hè-, je hebt nog geen Steenuil, Roodhalsfuut en Kemphaan op je lijst, maar wél Kroonboszanger en Rotszwaluw; dan zou je inderdaad kunnen spreken over 'schaamsoorten'. En welke dat dan zouden zijn, is aan de lezer om te bepalen...
Punt!
Dat heeft te maken met het punt dat ik eerder maakte: wat schaamsoorten zijn hangt af van je 'status' als vogelaar. (Voor een Zeeuw is een Noordse Stormvogel een schaamsoort, voor een Veluwenaar niet; voor een twitcher die al 20 jaar twitcht is een Grote Pieper een schaamsoort, voor een beginnende, 15-jarige vogelaar niet, etc.)

Wat je voorbeeld betreft: intussen heb ik het idee dat je die laatste twee dingen (Kroonboszanger en Rotszwaluw) als schaamsoort moet zien.
Ikzelf ben wel naar de Blauwstaart en Mongoolse Pieper geweest, om ze inderdaad in te kunnen tikken. (De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen: 'k heb een poos zitten oefenen op de piep van de mongool, zodat ik 'm in het veld wel zélf ontdekte, maar toch...) Intussen heb ik besloten dat soort beesten te laten voor wat ze zijn. Kroonboszanger heb ik maar lekker in Katwijk gelaten. 'k Vind het namelijk wat vreemd staan: wel een Mongoolse Piep, maar nog geen Grote, Duin- of Roodkeel-. Dan komt er zo'n gat tussen de gewone soorten en de mega-soorten. Eerst dus maar aan het werk: zélf soorten ontdekken van het middengebied (da's trouwens al een klein beetje gelukt afgelopen zaterdag: zelfontdekte Pallas' op Maasvlakte). En dán misschien weer eens op de echte twitches af.
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerGewoon lekker op de fiets met -10 een rondje polder doen. En dan 'niks' zien, maar wel erachter komen hoe een 1e winter kolgans te herkennen is!
That's the spirit!!
Waar haal je die -10 vandaan dan?
Groet, Rinie van Reenen

Tim de Boer

#88
CiteerIk heb trouwens ook (zeer sterk) het idee dat een aantal van die NJN-ertjes, JNM-ertjes, noem al die N-ertjes maar op, elkaar lekker aan het opfokken zijn over allerlei lijsten.

Soms zie je op een dag een hele trits waarnemingen verschijnen, met bij 'bijzonderheden': 'voor de jaarlijst'.

Iemand voerde onder andere bij één soort in 'nieuwe jaarlijst, nieuwe Gelderlandsoort én nieuwe soort voor het werkgebied'....

Moet niet gekker worden  :grin:
Bij de NJN doen we alleen aan totaallijst, dus dat is helemaal geen verschil moet hoe het verder gaat bij bijv. DBA, en die wordt niet eens bij waarneming.nl bijgehouen en om nou allemaal jeugdbonders over een kam te scheren :S kweenie hoor
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

TjeerdBurger

CiteerIk heb trouwens ook (zeer sterk) het idee dat een aantal van die NJN-ertjes, JNM-ertjes, noem al die N-ertjes maar op, elkaar lekker aan het opfokken zijn over allerlei lijsten.

Soms zie je op een dag een hele trits waarnemingen verschijnen, met bij 'bijzonderheden': 'voor de jaarlijst'.

Iemand voerde onder andere bij één soort in 'nieuwe jaarlijst, nieuwe Gelderlandsoort én nieuwe soort voor het werkgebied'....

Moet niet gekker worden  :grin:
geen idee waar je dat op baseerd remco.  Vind het een beetje uit de lucht gegrepen. Dankzij die jeugdbond komen er wel steeds jonge, fanatieke vogelaars bij. En ja tuurlijk, ook wij houden lijstjes bij. Andere vogelaars toch ook? De een doet dat fanatieker dan de andere, maar dat heeft toch niks met de jeugdbond te maken?
beetje jammer zo'n reactie...